Vloer afbreken tot zand

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaai1
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 02-10-2020
Ik wil in mijn nieuwe huis de vloer afbreken zodat deze opnieuw opgebouwd kan worden vanaf zand (met isolatie en vloerverwarming).
Nu sprak ik de buurman die gaf aan dat zij ook met de vloer bezig waren geweest maar de aannemer had gezegd de vloer niet verder te kunnen afbreken omdat deze de muren zou dragen.
Daarom hebben zij de vloer nu hoger liggen dan ze eigenlijk zouden willen,.
Ik vind het maar een raar verhaal, de muren moeten toch op een fundering staan, niet op de vloer?
...

Het huis is een 2 onder 1 kap uit 1959.
...

De vakman die de vloer gaat opbouwen geeft aan dat als je vanuit het midden openbreekt en de druk van de vloer afhaalt er 'zeer waarschijnlijk' niets mis gaat met de muur.
Maar als de muren toch zakken heb ik zeker een probleem met de buren die me hebben gewaarschuwd.
...

Wat is precies mijn vraag, tsja,,, Kan ik de vloer openbreken?
Is er een manier om er van te voren achter tekomen of dit gaat of niet?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vakman zegt: het gaat mis.
Buurman zegt: het gaat mis.
Aannemer zegt: het gaat mis.

Oplossing: nog een aannemer laten komen? Of een architect? Of bouwtekeningen van je huis opsnorren?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zou een constructeur langs laten komen en niet het risico van het instorten van je huis en dat van de buren laten afhangen van advies op een forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wat staat er op de bouwtekening? Er kan een funderingsplaat met vorstrand gestort zijn waardoor vloer/fundering 1 geheel zijn, maar voor zover mijn ervaring was dat niet gebruikelijk in die tijd.
Verder is mijn ervaring ook: Je komt er maar op 1 manier echt achter, en dat is een stukje wegbreken. Tekeningen kloppen niet altijd (maar zijn wel een goed uitgangspunt!) en wat buren zeggen ook niet. Mijn vorige huis had volgens de tekening een fundering op staal, volgens de buren zou het op grote betonnen ‘ringen’ hebben gestaan, maar toen ik ging graven bleek het gewoon op poeren te staan. (Toch schrikken als je denk dat je huis op staal gefundeerd is en je ziet dan over 3 meter lucht onder een muur :p)

-edit- wat wegbreken betreft zou ik niet in het midden beginnen en dan hopen dat het goed gaat. Imho moet je er achter komen of de vloer los ligt van de fundering. Op je betonvloer ligt nu waarschijnlijk een smeervloer? Daardoor kan je niet ineens zien of vloer en fundering 1 geheel vormen, dus die zal je een stukje moeten verwijderen om zekerheid te hebben. Ligt de vloer los van de fundering zou ik die gewoon weg durven halen. Als vloer en fundering 1 geheel zijn heb je pech imho, ik zou het dan iig niet aandurven om het vloerdeel te verwijderen.

Heb je geen ervaring, dan beter iemand inschakelen idd.

[ Voor 42% gewijzigd door decipherer op 02-10-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:33
Laat een bouwkundige/constructeur ter plaatse onderzoek doen naar de huidige constructie en mogelijkheden om de vloer uit te breken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 15:51

mark-k

AKA markkNL

Mijn huis uit '58 is afgelopen week de vloer eruit gesloopt. Gewoon je bouwtekeningen opvragen bij de gemeente dan weet je het snel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Inderdaad eerst bouwtekeningen bij de gemeente opvragen.

Maar voor mijn beeldvorming:
- je hebt dus geen luik naar een kruipruimte?
- je dus buiten geen ventilatieopeningen onderin de voor- en achtergevel?
- wat zegt https://geocontent.rvo.nl/funderingsviewer_storymap/ over de grondsoort waar op is gebouwd?
- het huis heeft geen kelder of (watermeter)put?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:59
@nokiaan958GB als ik het zo lees is er geen kruipruimte onder de vloer maar ligt deze koud op het zand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Zou kunnen maar zoals eerder gezegd vrij ongebruikelijk in die bouwperiode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Ene aannemer durft meer dan een ander, ook kennis kan varieren.
Je wil niet lager dan je fundering graven, maar ik heb met gerust hart thuis een halve meter diep gegraven, zonder problemen. Huis uit 1951 in België, onder vloer lag zand wat van ver eens aan cement had geroken, met hier en daar wat harde brokken, en daaronder gewon aarde.
Met wat vrienden en tijd kan je dat zelf, maar het is wel een karwei. Ik had zelf luxe dat alles in de tuin kon, werd dan opgeschept met kraan die regenput moest steken.
Ligt nu betonplaat en betopor isolatie op, vloerverwarming en deklaag komt nog.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:00
Over het algemeen staat het buitenblad op de fundering en je binnenblad op de vloer.

(Buitenblad is je buitengevel, binnenblad de muur achter de buitengevel)

De dekvloer eruit en vanaf daar een nieuwe dekvloer met vloerverwarming kan toch ook ? Helaas wel wat minder mogelijkheden kwa isolatie. Of is je plafond zo laag dat je het gaat merken als de vloer iets hoger word.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Erwin_83 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 18:38:
Over het algemeen staat het buitenblad op de fundering en je binnenblad op de vloer.

(Buitenblad is je buitengevel, binnenblad de muur achter de buitengevel)

De dekvloer eruit en vanaf daar een nieuwe dekvloer met vloerverwarming kan toch ook ? Helaas wel wat minder mogelijkheden kwa isolatie. Of is je plafond zo laag dat je het gaat merken als de vloer iets hoger word.
Plafondhoogte is daarin nog niet alles. Deuren, vensterbankhoogte, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:00
De binnendeuren en binnenwanden gaan er ook uit lijkt me als de hele vloer er uit gaat.

Hier de dekvloer uitgehakt en toen noppenplaat met vloerverwarming gelegd. Een cm of 4 omhoog gegaan, met d buitendeuren kwam dit beter uit, het verkleinde mooi de drempel.

Als je hoogte beperkt is moet je concessies doen kwa isolatie. Maar mogelijkheden zijn er wel.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:52
Als ik het zo lees zou het ook een gestorte vloer kunnen zijn die weliswaar op zand ligt maar gewoon draagt naar funderingbalken. Dan kun je die dus maar het beste lekker laten liggen. Maar zonder bouwtekeningen van de fundering kan niemand hier iets zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13:51
naftebakje schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:52:
Ene aannemer durft meer dan een ander, ook kennis kan varieren.
Je wil niet lager dan je fundering graven, maar ik heb met gerust hart thuis een halve meter diep gegraven, zonder problemen. Huis uit 1951 in België, onder vloer lag zand wat van ver eens aan cement had geroken, met hier en daar wat harde brokken, en daaronder gewon aarde.
Met wat vrienden en tijd kan je dat zelf, maar het is wel een karwei. Ik had zelf luxe dat alles in de tuin kon, werd dan opgeschept met kraan die regenput moest steken.
Ligt nu betonplaat en betopor isolatie op, vloerverwarming en deklaag komt nog.
Ik heb ook schade gezien bij zeer ervaren aannemer. Er stond ook slechts in HELE GROTE LETTERS dat ze niet dieper mochten graven in een bepaalde fase, maar het was veel handiger om een paar fases tegelijk uit te voeren.

Bovenstaand advies is gewoon gevaarlijk. Ook als de fundering b.v. 0,5 m onder het zand zit, kan dat zand meewerken als tegenwerkende bovenbelasting in de draagkracht van de fundering. Dus zelfs "gewoon" tot onderkant fundering ontgraven kan lang niet altijd.

Als je aan je fundering gaat werken:
- Zorg dat je de bouwtekeningen te pakken krijgt
- Haal er een constructeur bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@MeTooPV Die fout maakte de aannemer van Liander hier in de buurt een paar jaar terug. Nieuwe hoofdleiding door de stoep pal voor een woning langs, breekt stukje zand af en hele fundering zakt weg, huis ontruimd en gestut.

Weet niet om wat voor grond het in dit geval gaat. Mijn ouders wonen op de klei met huis uit jaren 50, daar is de fundering gewoon een betonplaat op blubber gestort een meter onder het maaiveld. Als je dan die plaat gaat breken is je bootje op de blubber lek en kan de zooi zakken.
Pagina: 1