Dunne kabel in gipsplafond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-05 08:34
Hi,

Ik heb een paar maanden geleden een woning gekocht uit de jaren 70. Deze woning is opgeknapt en voorzien van zonnepanelen, compleet nieuwe elektra en isolatie. Het plafond van 1e verdieping is gipsplaat en de vloer van de zolder is hout.

Nu heb ik voor de master bedroom 2 hangende lampen voor aan beide kanten van het bed, de maar aan dit verhaal is dat er 1 centraaldoos in het midden van de ruimte zit. Nu scheelt dat 1.5 en 2 meter voor beide lampen, geen ramp! Lampjes gehangen en geïsoleerd draad met mantel naar de centraaldoos en daar een slimmer schakelaar voor beide lampen (shelly dimmer2). Werkt super.

Hoe werk ik die draad weg? Ik wil niet het hele plafond aan puin trekken omdat ik niet weet wat er boven zit.

Zelf kreeg ik een tip van mijn pa; kleine niet te diepe sleuf frezen met de dremel en dan afmeren.

Is dit goed advies? Welke frees heb ik daarvoor nodig? De kabel is met mantel nog geen 4 / 5 mm dik.

Foto van de opstelling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcSp8ut7GIH9XyrYj5DV1Eu1UEs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpO0FWKjN7w7qiIohMv0ivqB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1pY4O3O2YCWgce-3TD3d7l9LCGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTsOFMmtT2kFynfhcEyVpsFP.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!
Dennis

[ Voor 29% gewijzigd door unf0rg0tt3n op 02-10-2020 20:30 ]

Beste antwoord (via unf0rg0tt3n op 03-10-2020 17:07)

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:32

EraZor

Don't mention the war

Vervang de snoeren door een leuk ogend snoer (zo'n ouderwets ogend stofommanteld exemplaar) en laat ze lekker los hangen. Niks mis mee.

Google maar s op "strijkijzersnoer"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik gok zo dat het een volledig holle ruimte is met houten geraamte tussen zoldervloer en plafond1 dus "opentrekken" zou een optie zijn maar veel werk.

Dremelen lijkt me een optie maar begin dan op een oefenstukje gipsplaat. Beetje plaat is "maar" 12mm dik dus als je 1x uitschiet, zit je er zo doorheen.

Alsnog zichtbaar maar minder, iets als https://www.conrad.nl/p/k...h=1&vat=true&insert_kz=8J ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:03
Ik heb een kabel weggewerkt in een dergelijk hol plafond met een endoscoopcamera aan mijn telefoon met een haakje aan de camera. Via gat 1 naar binnen tot je bij gat 2 de weg te werken kabel oppikt. Dan voorzichtig terugtrekken tot je met de weg te werken kabel bij gat 1 bent. Een heel gepriegel, maar je ziet hem niet meer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:04
Losse kabel mag je volgens de regelementen niet wegsmeren. Altijd een pvc buis gebruiken als je het wegwerkt.

Ik zie 2 opties.

1. Plakgoot op het plafond (zijn best klein te krijgen)
2. Boven het plafond langs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een smal gootje onder het plafond tegen de muur bevestigen, over de hele breedte van het plafond en achter de CV-leidingen naar beneden. Vanuit de basis van de lampen een kabel strak naar achteren het gootje in, en elders op de stroom intappen. De shelly kun je in het armatuur van de rechter lamp wegwerken.

Ik zou niet in je plafond gaan dremelen. Als je het niet perfect weet weg te werken, blijf je het zien aan lichtval en schaduw. Nog even los van dat ik het nogal een beunhaas-oplossing zou noemen om kabels los en muren of plafonds aan te brengen :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
MAX3400 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:33:
Ik gok zo dat het een volledig holle ruimte is met houten geraamte tussen zoldervloer en plafond1 dus "opentrekken" zou een optie zijn maar veel werk.

Dremelen lijkt me een optie maar begin dan op een oefenstukje gipsplaat. Beetje plaat is "maar" 12mm dik dus als je 1x uitschiet, zit je er zo doorheen.

Alsnog zichtbaar maar minder, iets als https://www.conrad.nl/p/k...h=1&vat=true&insert_kz=8J ?
Ik heb nu "kabel Plat 2 x 0,75 mm² Wit 5 Meter"
Sefa schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:49:
Ik heb een kabel weggewerkt in een dergelijk hol plafond met een endoscoopcamera aan mijn telefoon met een haakje aan de camera. Via gat 1 naar binnen tot je bij gat 2 de weg te werken kabel oppikt. Dan voorzichtig terugtrekken tot je met de weg te werken kabel bij gat 1 bent. Een heel gepriegel, maar je ziet hem niet meer.
Wat een werk :O zo zou ik het ook het liefste zien, ik heb echter geen idee wat ik ga treffen in het plafond en of het niet balken zijn zonder holle ruimte zeg mar,
Thijsmans schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:24:
Een smal gootje onder het plafond tegen de muur bevestigen, over de hele breedte van het plafond en achter de CV-leidingen naar beneden. Vanuit de basis van de lampen een kabel strak naar achteren het gootje in, en elders op de stroom intappen. De shelly kun je in het armatuur van de rechter lamp wegwerken.

Ik zou niet in je plafond gaan dremelen. Als je het niet perfect weet weg te werken, blijf je het zien aan lichtval en schaduw. Nog even los van dat ik het nogal een beunhaas-oplossing zou noemen om kabels los en muren of plafonds aan te brengen :)
Huh? de lasdoos hangt in het midden van de ruimte, daar komt dan ook de stroom vandaan.
Ja het is beunhaas werk; ik ben natuurlijk geen aannemer, bouwvakker of stimmerman maar een IT'er.
Als het nieuwbouw was geweest of een beton plafond zou ik het in het plafond weg werken.

Probleem met een oud huis is dat je nooit weet wat je treft boven je plafond met een houten vloer er op.
Zitten latjes direct op de balken... je komt er achter als je, je plafond verknalt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 22:28

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

unf0rg0tt3n schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:37:
[...]
Huh? de lasdoos hangt in het midden van de ruimte, daar komt dan ook de stroom vandaan.
Nu wel ja, en ik zeg dus: hang de lampen ergens anders aan, zodat je de bekabeling netjes kunt wegwerken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
Thijsmans schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:40:
[...]

Nu wel ja, en ik zeg dus: hang de lampen ergens anders aan, zodat je de bekabeling netjes kunt wegwerken.
Het zijn plafond lampen, dat is in mijn mening een beun oplossing. iets anders kiezen omdat het aders te moeilijk wordt. Dat terzijde; bedankt voor je advies! Ik denk dat ik moet gaan denken aan gootjes of alsnog moet gaan vogelen met buizen boven het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MAX3400 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:33:

Gips voor op het plafond is vaak maar 9,5mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Frontysco schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:11:
Losse kabel mag je volgens de regelementen niet wegsmeren. Altijd een pvc buis gebruiken als je het wegwerkt.

Ik zie 2 opties.

1. Plakgoot op het plafond (zijn best klein te krijgen)
2. Boven het plafond langs
Kabel en draad zijn twee dingen. In bepaalde gevallen mag je de eerste wel wegsmeren. Maar wat TS hier heeft is gewoon snoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Wat een werk :O zo zou ik het ook het liefste zien, ik heb echter geen idee wat ik ga treffen in het plafond en of het niet balken zijn zonder holle ruimte zeg mar,
Dat is echt geen massief houten vloer hoor 8)7
[...]

Ja het is beunhaas werk; ik ben natuurlijk geen aannemer, bouwvakker of stimmerman maar een IT'er.
Als het nieuwbouw was geweest of een beton plafond zou ik het in het plafond weg werken.
Dat laatste kun je beter niet doen...
Probleem met een oud huis is dat je nooit weet wat je treft boven je plafond met een houten vloer er op.
Zitten latjes direct op de balken... je komt er achter als je, je plafond verknalt :/
Je weet toch wel in welke richting de balken lopen? Al weet je dat niet, dan is daar met wat springen kijken en voelen ook wel achter te komen, zonder enig gereedschap.

Als je parallel langs de balken moet is het makkelijk; gaatje hier... gaatje daar; trekveer er gooien en hengelen maar. Moet je door de balken; vloer loshalen op zolder en je kunt overal bij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
unf0rg0tt3n schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:28:
Hi,

Ik heb een paar maanden geleden een woning gekocht uit de jaren 70. Deze woning is opgeknapt en voorzien van zonnepanelen, compleet nieuwe elektra en isolatie.
Jaja, nieuwe elektra... :+ . Waarom zitten er dan nog van die hoge dubbele wcd's zonder randaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
kabeltjekabel schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:07:
[...]

Jaja, nieuwe elektra... :+ . Waarom zitten er dan nog van die hoge dubbele wcd's zonder randaarde?
Ja zeker nieuwe elektra. Nog geen 5 jaar geleden vervangen. Ik woon er nu 2 maanden dus dat is toch best nieuw? Beneden zijn overal de WCD's vervangen boven op zolder ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
kabeltjekabel schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:06:
[...]

Dat is echt geen massief houten vloer hoor 8)7

[...]

Dat laatste kun je beter niet doen...

[...]

Je weet toch wel in welke richting de balken lopen? Al weet je dat niet, dan is daar met wat springen kijken en voelen ook wel achter te komen, zonder enig gereedschap.

Als je parallel langs de balken moet is het makkelijk; gaatje hier... gaatje daar; trekveer er gooien en hengelen maar. Moet je door de balken; vloer loshalen op zolder en je kunt overal bij.
toon volledige bericht
Ik ga toch echt geen vloer loshalen om een kabel .. sorry.. snoer mooier weg te werken :+

En dat laatste, van een beton plafond.. dat is hoe ze normaliter dat doen toch? Sleuven trekken en buizen leggen?

Maar alles goed en wel, als het betekend dat ik ipv een gips plafond een houten vloer moet open trekken dan schiet het niet echt op en kan ik beter iemand inhuren.
Ik kan overweg met een boormachine, zaag etc. Maar de door jou voorgestelde oplossingen gaan toch net even iets verder.

Toch erg bedankt voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:38

Santford

FP PowerMod
Afhankelijk van in welke richting de balken lopen lukt het misschien om boven het plafond over te steken van de ene lamp naar de andere lamp. In de hoek achter de verwarmingsbuizen kun je dan in een goot verder naar beneden en inprikken op een ander stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
Santford schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:02:
Afhankelijk van in welke richting de balken lopen lukt het misschien om boven het plafond over te steken van de ene lamp naar de andere lamp. In de hoek achter de verwarmingsbuizen kun je dan in een goot verder naar beneden en inprikken op een ander stopcontact.
Das een goeie, ik had wellicht in het begin van mijn bericht moeten vermelden dat de lampen niet alleen worden aangestuurd middels domotica maar ook via normale schakelaars bij de deur opening. Elders aftappen is een mooie maar voor dit probleem helaas niet haalbaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
unf0rg0tt3n schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:48:
[...]

Ja zeker nieuwe elektra. Nog geen 5 jaar geleden vervangen. Ik woon er nu 2 maanden dus dat is toch best nieuw? Beneden zijn overal de WCD's vervangen boven op zolder ook.
Dat is geen nieuwe elektra. Dat is gewoon kosmetisch wat kapjes vervangen. Beetje raar om dan -als je toch al een centraaldozensysteem hebt- niet meteen aarding te regelen. Dit is het type stopcontacten dat vanaf ~1996 al niet meer toegepast mag worden bij nieuwbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:29
unf0rg0tt3n schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:45:
[...]

Het zijn plafond lampen, dat is in mijn mening een beun oplossing. iets anders kiezen omdat het aders te moeilijk wordt. Dat terzijde; bedankt voor je advies! Ik denk dat ik moet gaan denken aan gootjes of alsnog moet gaan vogelen met buizen boven het plafond.
Hij zegt niet dat je de lampen ergens anders moet hangen, hij zegt dat je de lampen ergens anders op moet aansluiten (bijvoorbeeld op een contactdoos). Je hoeft de spanning van de lampen natuurlijk niet van de centraaldoos te halen, als je het geheel toch draadloos schakelt. Mogelijk kom je dan met kabelgootjes mooier uit, als je gewoon recht naar de muur toe kunt, in plaats van diagonaal naar de centraaldoos.

(Dit is puur mijn interpretatie van de post van @Thijsmans ;) )
Als je een endoscoop camera regelt, kun je misschien door de centraaldoos boven het plafond kijken?

Nog een alternatief: Een plaat monteren tegen het plafond, welke de centraaldoos afdekt en waar je de 2 lampen aan kunt hangen. Kun je daar het snoer in wegwerken.

Zeg maar zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OTe8mQzu_CRQkCylCyTX__B8pM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dJ2rZKy716sP8cXyqvdiTlwt.jpg?f=user_large

Maar dan zonder de spotjes maar met 2 hanglampen er aan...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
unf0rg0tt3n schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:55:
[...]

Ik ga toch echt geen vloer loshalen om een kabel .. sorry.. snoer mooier weg te werken :+

En dat laatste, van een beton plafond.. dat is hoe ze normaliter dat doen toch? Sleuven trekken en buizen leggen?

Maar alles goed en wel, als het betekend dat ik ipv een gips plafond een houten vloer moet open trekken dan schiet het niet echt op en kan ik beter iemand inhuren.
Ik kan overweg met een boormachine, zaag etc. Maar de door jou voorgestelde oplossingen gaan toch net even iets verder.

Toch erg bedankt voor het meedenken
Nee, dat is niet wat men normaal doet. Bij aanpassingen boor je verticaal en ga je door de dekvloer er boven met de horizontale stukken. Als je gaat frezen in de betonplaat ben je de boel aan het verzwakken. Bij breedplaten is de onderste 5 cm ook nog eens knetterhard. Bij kanaalplaten kun je eventueel een gat in een kanaal boren en dan gaan hengelen naar kabel.

Houten vloer open trekken is zo moeilijk niet... afhankelijk van wat je er bovenop gelegd hebt en of dat los ligt of verlijmd is. Als je gewoon los tapijt er op hebt liggen is het veel makkelijker en ook zonder zichtbare schade te herstellen dan in je gipsplaat gaan sleuven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
kabeltjekabel schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:23:
[...]

Nee, dat is niet wat men normaal doet. Bij aanpassingen boor je verticaal en ga je door de dekvloer er boven met de horizontale stukken. Als je gaat frezen in de betonplaat ben je de boel aan het verzwakken. Bij breedplaten is de onderste 5 cm ook nog eens knetterhard. Bij kanaalplaten kun je eventueel een gat in een kanaal boren en dan gaan hengelen naar kabel.

Houten vloer open trekken is zo moeilijk niet... afhankelijk van wat je er bovenop gelegd hebt en of dat los ligt of verlijmd is. Als je gewoon los tapijt er op hebt liggen is het veel makkelijker en ook zonder zichtbare schade te herstellen dan in je gipsplaat gaan sleuven.
Oke bedankt :) zoals ik al zei, ik ben geen bouwvakker of timmerman. Ik weet er niet zoveel van. Maar die vloer waar je het over hebt is afgedekt met laminaat. De elektrische installatie in de meterkast is vervangen geweest en de bekabeling ook. Ik was er niet bij toen ze al dan niet bewust gekozen hadden voor het niet aanleggen van aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unf0rg0tt3n
Xander schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:16:
[...]

Hij zegt niet dat je de lampen ergens anders moet hangen, hij zegt dat je de lampen ergens anders op moet aansluiten (bijvoorbeeld op een contactdoos). Je hoeft de spanning van de lampen natuurlijk niet van de centraaldoos te halen, als je het geheel toch draadloos schakelt. Mogelijk kom je dan met kabelgootjes mooier uit, als je gewoon recht naar de muur toe kunt, in plaats van diagonaal naar de centraaldoos.

(Dit is puur mijn interpretatie van de post van @Thijsmans ;) )

[...]

Als je een endoscoop camera regelt, kun je misschien door de centraaldoos boven het plafond kijken?

Nog een alternatief: Een plaat monteren tegen het plafond, welke de centraaldoos afdekt en waar je de 2 lampen aan kunt hangen. Kun je daar het snoer in wegwerken.

Zeg maar zoiets:
[Afbeelding]

toon volledige bericht
Ik snap wat je bedoeld, even later ook wat Thijsmans bedoelde. Maar de lichtschakelaar komt uit in die centraaldoos. Want een huis "slimmer" maken doe je niet door schakelaars weg te halen.

Die spotjes zien er wel gruwelijk uit hoor d:)b heel nice gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:16
unf0rg0tt3n schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:54:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, even later ook wat Thijsmans bedoelde. Maar de lichtschakelaar komt uit in die centraaldoos. Want een huis "slimmer" maken doe je niet door schakelaars weg te halen.

Maar het kan wel. Ikzelf heb met een verbouwing een deur bijgestoken in een kamer. Ik had toch graag vanaan die deur het licht in de reeds bestaande kamer bediend. Ofwel electra vervangen/bij plaatsen, of bestaande schakelaar eruit, vervangen door een draadloos geval, en een 2de draadloze schakelaar installeren aan de nieuwe deur.

Maar die optie met die valse plaat zit er inderdaad vet uit. Zou je ook nog wat gekleurde leds bovenop kunnen verwerken voor een bepaalde sfeer op te roepen oOo

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sleuven frezen in een gipsplaat lijkt mij totaal kansloos. Daar blijft niets van over, zeker niet van een plafond plaat van nog geen cm dik.

Ik zou ook voor het openen van de zoldervloer gaan, tenzij je daar plavuizen of verlijmd PVC hebt liggen. Dan zie ik geen andere oplossing dan plafond openmaken, als je er met hengelen niet komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 22:29

ChangeLife4Ever

owned by above

Zal een leuk kamertje worden, als je in gips gaat frezen. Mag je alles wel helemaal afplakken, anders vind je 't stof na 5 jaar nog terug :P

remember your end, someone owns us

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:32

EraZor

Don't mention the war

Vervang de snoeren door een leuk ogend snoer (zo'n ouderwets ogend stofommanteld exemplaar) en laat ze lekker los hangen. Niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

EraZor schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:25:

Dat is natuurlijk gewoon een optie. Niet wegwerken, maar mooi maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:16:
[...]

Zeg maar zoiets:
[Afbeelding]

Mooie oplossing, maar officieel moet je centraaldoos bereikbaar blijven.

Hoe heb je de snoeren überhaupt aangesloten in de centraaldoos? Kroontsteentjes? Lasklemmen? Het zal litzesnoer zijn en afaik moet je daar een adereindhulsje aan zetten bij gebruik in kroontsteentjes (maar @kabeltjekabel weet dit beter). Daarnaast mag litze niet in gewone lasklemmen. Wago heeft er wel speciale klemmetjes voor.

Ik zou het waarschijnlijk als ‘decoratief element’ gebruiken. Wat mooie (strijkijzer) snoeren en juist niet strak spannen tegen het plafond aan. Maar goed, dat moet natuurlijk wel je smaak zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:29
unf0rg0tt3n schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:54:

Het is niet van mij he, ik heb alleen maar Google images aangeslingerd. :+
sOid schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Uiferaard. Maar als je het demontabel houdt dan is de centraaldoos bereikbaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 17:42
Als je de boel toch bedient met een shelly-dimmer, waarom ga je dan naar de centraaldoos? Dan kun je de voeding gewoon uit het dichtstbijzijnde stopcontact halen :) Het snoer doe je door een plakgoot naar de wand er vlak achter (dus niet dwars door de kamer naar de centraaldoos) en daarna door een plakgoot naar de zijkant, over de witte wand omlaag (of je doet het over de donkere want gebruikt een donkerkleurige goot of een lik verf).

Wil je de schakelaar blijven gebruiken, kan dat op 2 manieren:
* Je trekt een schakeldraad vanuit de centraaldoos naar het stopcontact waar je het snoer van de verlichting heen trekt
* Je voedt de verlichting permanent (de shelly schakelt het wel aan/uit) en op de schakelaaldraad in de centraaldoos monteer je een Shelly i3

[ Voor 19% gewijzigd door jurri@n op 03-10-2020 12:23 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Gewoon zwart draad gebruiken en laten hangen. Of industriële lampen halen dan past het prima bij het type interieur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

als je vies bent van werk moet je het gewoon zo laten en voor een plakgoot gaan..

verder tis GIPS.. geen beton... in t ergste geval moet je nieuwe platen er in schroeven, afsmeren en even sausen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 10:33
Ik zou niet aan frezen beginnen, aangezien er mogelijk nog meer kabels daar lopen. Tevens is dat ook bewapend beton. Als er iets vervelend is aan bewapend beton is daarin frezen.

Uiteraard zoals men eerder aangaf, een kabelgootje. Of als je het netjes wilt doen, een verlaagd plafond plaatsen waarbij de boel in dat stuk ruimte loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
sOid schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:31:
[...]

Hoe heb je de snoeren überhaupt aangesloten in de centraaldoos? Kroontsteentjes? Lasklemmen? Het zal litzesnoer zijn en afaik moet je daar een adereindhulsje aan zetten bij gebruik in kroontsteentjes (maar @kabeltjekabel weet dit beter). Daarnaast mag litze niet in gewone lasklemmen. Wago heeft er wel speciale klemmetjes voor.

Ik zou het waarschijnlijk als ‘decoratief element’ gebruiken. Wat mooie (strijkijzer) snoeren en juist niet strak spannen tegen het plafond aan. Maar goed, dat moet natuurlijk wel je smaak zijn ;)
Dat is niet anders dan bij dat siliconensnoer voor spotjes. Wago 221 of Wago 224. Kroonsteentjes laat ik het liefst in de prullenbak verdwijnen. Al is het maar vanwege de sleufschroefjes die de 99% heeft.

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-10-2020 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
com2,1ghz schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:12:
Ik zou niet aan frezen beginnen, aangezien er mogelijk nog meer kabels daar lopen. Tevens is dat ook bewapend beton. Als er iets vervelend is aan bewapend beton is daarin frezen.

Uiteraard zoals men eerder aangaf, een kabelgootje. Of als je het netjes wilt doen, een verlaagd plafond plaatsen waarbij de boel in dat stuk ruimte loopt.
Huh? Gipsplaat wordt niet opeens beton he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:53
Niet alle reacties gelezen maar kan je niet in je zoldervloer één of meerdere luikjes zagen van vanaf de bovenkant de boel oppakken en netjes over het plafond naar de centraaldoos brengen?
Pagina: 1