TP link AC1200 EAP225 outdoor vraagje over snelheid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-05 19:00
Ik heb in mijn meterkast een Netgear R7000.
Als ik daarvan in de kamer de WIFI-snelheid test kom ik op 250 Mbps.

Nu heb ik , om het spul te testen, in dezelfde kamer een TP link AC1200 EAP225 outdoor aangesloten.
Als ik daarvan de Wifi snelheid test kom ik rond de 100 Mbps. Ik verwacht ook zo'n 250 Mbps maar dat is niet logisch ?

Ik heb wel wat tussenstations, namelijk een verbindingsblokje tussen twee kabels, die vanaf de router naar een Tp-link TL- SG105E 5 poorts smart switch loopt, waarop vervolgens het accespoint op is aangesloten.
Op de switch zit verder nog een Raspberry aangesloten, mijn Ziggo box en een LG-smart TV die tijdens het testen allemaal uit of op standby staan.

Ik weet dat de wifi snelheid meer dan voldoende is, maar ik ben gewoon benieuwd waarom ik via het accespoint niet ook 250 Mbps mag verwachten.

Al vast bedankt voor jullie uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik dacht, uit mijn hoofd, een extender halveert zo ongeveer de snelheid omdat er over hetzelfde kanaal direct met de Netgear gepraat moet worden; dus je gaat van "ongeveer" 250Mbps naar "ongeveer" 125Mbps.

Ik zou overigens een goed naar je R7000 gaan kijken; die kan toch 600Mbps op 2.4GHz en 1300Mbps op 5GHz dus ik vind eigenlijk jouw 250Mbps al bijzonder wienig?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
[b][

Ik zou overigens een goed naar je R7000 gaan kijken; die kan toch 600Mbps op 2.4GHz en 1300Mbps op 5GHz dus ik vind eigenlijk jouw 250Mbps al bijzonder wienig?
Het abonnement is 250 Mbps :)

Als het ongeveer wordt gehalveerd, klopt het natuurlijk. Ik had me dat niet gerealiseerd.

Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nieuwsgier schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:46:
[...]

Het abonnement is 250 Mbps :)
Maar je zei dat je je WiFi-snelheid testte. En dat is wat anders dan je WAN-speed ;)

Je kan rustig op een beetje consumenten-netwerkje 800Mbps WiFi meten aan piek-snelheid; echter niet veel consumenten hebben 800Mbps van hun internet-provider :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
MAX3400 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:50:
[...]

Maar je zei dat je je WiFi-snelheid testte. En dat is wat anders dan je WAN-speed ;)
Oh, ja. Ik test altijd met speedtest, en dat meet natuurlijk eigenlijk de internetsnelheid.

Weet je toevallig een tooltje om de snelheid van je wifi te meten ?
Stom eigenlijk, had ik beter over moeten nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:27
Een eap 225 is volgens mij een accesspoint en geen extender.
Als je hem dus via een netwerkkabel hebt aangesloten is halvering van snelheden niet van toepassing.

Dat gezegd hebben, die eap225 is een 2x2 mimo met een theoretisch max van 300Mbps op de 2.4Ghz , waar je in de praktijk zo'n 100 Mbps aan overhoud.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-06 20:45
https://www.tp-link.com/n...5-outdoor/#specifications

deze doet op 5ghz AC ook 2x2 , dus maximaal 866mbps wifi koppeling, wat in theorie 400+ moet kunnen geven.

daarvoor moet je wel 100% zeker zijn dat je op 5ghz verbonden bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Dank allen, het is inderdaad een accesppoint. Een tooltje lijkt niet nodig te zijn. Kan ik blijkbaar gewoon checken op mijn laptop. 2.4 en 5 ghz heb ik verschillende SSID's gegeven dus dat onderscheid is goed te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:27
Al die theoretische snelheden die de specificaties opgeven zijn volkomen onzin.
Daar tellen ze de maximale snelheden van alle banden en alle kanalen bij elkaar op.
Dat heeft dus helemaal niets te maken met wat je in een een op een verbinding kunt halen.

Kijk hier wat je ongeveer kunt verwachten als je een optimaal bereik hebt.

https://nl.hardware.info/...-prestaties-24-ghz--5-ghz

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-05 14:35
Wellicht een overbodige opmerking, maar heb je gecheckt of je AP wel een gbit verbinding heeft en niet 100 Mbit?

Je link speed (zegt niet zo veel over wat je daadwerkelijk haalt) kun je in Windows achterhalen met een cmd prompt: netsh wlan show interfaces. Wat zie je daar staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieuwsgier
Ik denk dat het dan om de receive en transmit rate gaat ?
Die geven beide 702 Mbps aan als ik dicht bij het accesspoint zit. (signal 100%)
Als ik de wifi aan mijn router koppel zit ik op 234 Mbps en 84% signal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nieuwsgier schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 19:14:
Ik denk dat het dan om de receive en transmit rate gaat ?
Die geven beide 702 Mbps aan als ik dicht bij het accesspoint zit. (signal 100%)
Als ik de wifi aan mijn router koppel zit ik op 234 Mbps en 84% signal
Kijk, daar kunnen we wat mee :)

MS heeft om onnavolgbare reden besloten om RSSI in 'percentage' te geven ipv dBm, maar het is simpel genoeg om te rekenen: -100dBm+percentage/2, dus buiten heb je -50dBm of beter (Windows kan niet 'hoger' dan dat weergeven, maar mogelijk is het signaal wel sterker), binnen heb je -58dBm. Vuistregel is dat alles boven de -65dBm ronduit goed te noemen is, dus dit is allemaal prima, waarbij die 702Mbps aangeeft dat je in de buurt zit van maximale modulatie.

Nu, je capaciteit in een kanaal is in praktijk max 2/3 van de link rate, dus max capaciteit in het kanaal waar de EAP zit zou op die plek ongeveer 450Mbps zijn. Jij haalt 'rond de 100Mbps'. Het ligt niet aan je laptop, want die kan binnen 250Mbps halen.

Dan zijn er twee mogelijke oorzaken:
- problemen bedraad waardoor een van de links maar op 100Mbps werkt ipv 1Gbps.
- drukte in de lucht in het kanaal waar de AP in werkt.

Om die uit te sluiten zou ik aanraden de Ethernetkabel uit de EAP te trekken en in je laptop te steken en dan speedtest te doen. Indien 250Mbps, dan zit het probleem in AP of lucht. Indien 94Mbps, dan heb je een foute kabel.

Bij foute kabel, check op dat moment link rate van je interface. Is die 100Mbps, dan zit het probleem tussen switch en AP. Is het 1Gbps dan zit het probleem tussen router en switch.

Bij drukte in de lucht moet je vooral naar een ander kanaal kijken. Meestal zijn de hoogste kanalen het rustigst - bij 80MHz kanaalbreedte zou ik 100 of 116 pakken. 36-48 zijn de drukste en af te raden. Kun je alleen die kanalen kiezen? Dan heb je IMHO een stuk schroot gekocht, maar kies dan in ieder geval kanaal 44 of 48, niet 36 of 40.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieuwsgier
@ dion-b Dank voor je uitgebreide uitleg. Of ik alles snap weet ik nog niet, maar ik kan er verder mee.
De kabels tussen router en ap zijn getest en daar zijn geen problemen.
Alleen het stukje stukje vanaf de power-injector kan ik niet testen (denk ik) omdat dan een aantal draadjes voor de power worden gebruikt. De kabel is wel goed.

Ga nog even door met het testen van de diverse componenten.

EDIT:
Er bleek toch een kabeltje te zijn (ooit meegeleverd met iets) die niet helemaal tof was. 8)7 8)7

Deze vervangen en ik krijg nu snelheden op 5G die tot tevredenheid stemmen.

[ Voor 19% gewijzigd door Nieuwsgier op 14-10-2020 19:17 ]

Pagina: 1