Brom vanaf DAC naar hoofdtelefoon - "Aardlus?"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een Topping D50s aangeschaft als voorloper op toekomstige investering voor een mooie bedrade hoofdtelefoon voor alleen thuis. Voor nu wil ik daar echter mijn Sony WH-1000XM4 mee bedraad kunnen aansluiten voor wanneer gewenst, door het wegvallen van Apt-X t.o.v. de XM3 is Bluetooth geen optie meer want er komt dan SBC "uit mijn TV" met een gigantische latency.

Daarom dacht ik alvast een DAC te halen geen gedonder meer met Bluetooth te hebben hier.

Mijn situatie is nu als volgt. De bron is mijn PC (meestal). Deze gaat via HDMI naar mijn 2017 LG OLED. En nu gebruik ik Optisch vanuit de TV om naar de DAC te gaan, en daar gaat dan als ik ervoor kies om bekabeld te luisteren naar mijn koptelefoon (met een Audioquest Tower 3.5mm naar tulp).

Er zit echter een brom(achtig) geluid hoorbij bij stilte, redelijk hard. Wanneer ik het apparaatje vasthou, hoor ik niets meer. Ik begreep dat dit een "Aardlus" is. Als ik echter Google om dit op te lossen, krijg ik allemaal apparatuur voor bij pop podia en dergelijken. Waarschijnlijk niet de goede zoekterm.

Ik las ook ergens dat optisch een bron kan zijn hiervan, maar als ik die eruit haal blijft de brom aanwezig.

Qua stroom heb ik 3 verschillende adapters geprobeerd, maar bij alle drie dezelfde bromtoon aanwezig.

Graag hoor ik aanwijzingen hoe dit te kunnen verhelpen. Ondanks de bromtoon klinkt dit toch echt even een stuk beter dan via Bluetooth in ieder geval. Belooft nog wat met een echte hoofdtelefoon straks. :9~

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-10 22:12
De enige verbinding met de DAC is dus de optische aansluiting? Dan is dit geen aardlus. Hoe is de versterker na de dac aangesloten? Of, waar is de koptelefoon opaangesloten?

[ Voor 13% gewijzigd door blissard op 02-10-2020 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:23
Er mist nog een (hoofdtelefoon)versterker in je verhaal. Zit deze er wel tussen? Koptelefoon direct op de DAC aansluiten lijkt me geen goed idee. Deze heeft een (veel) lagere weerstand dan de line in van een versterker en meer stroom nodig.
Klinkt het nu niet verdacht vlak en basloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwekkeboom
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-09 10:10
Idd die d50S kan helemaal geen hoofdtelefoon aansturen , je hebt voor jouw wensen nog altijd een hoofdtelefoon versterker nodig . Die “ tulp “ aansluiting is voor naar een versterker .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Nu online
Hartelijk dank allemaal. Ik dacht dat een versterker pas nodig was als je echt zo'n grote "studio"hoofdtelefoon ging gebruiken die ik later wil aanschaffen. Het geluid is hard zat (ik moet hem op -30 db zetten anders blaas ik mijn oren op).
blissard schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:26:
De enige verbinding met de DAC is dus de optische aansluiting? Dan is dit geen aardlus. Hoe is de versterker na de dac aangesloten? Of, waar is de koptelefoon opaangesloten?
Ja, de enige verbinding input in de topping nu, is optisch vanaf mijn TV. En geluid van mijn PC gaat over HDMI naar de tv. De koptelefoon gaat nu direct de D50s in via een 3.5mm jack naar Tulp.
Propheticus schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:47:
Er mist nog een (hoofdtelefoon)versterker in je verhaal. Zit deze er wel tussen? Koptelefoon direct op de DAC aansluiten lijkt me geen goed idee. Deze heeft een (veel) lagere weerstand dan de line in van een versterker en meer stroom nodig.
Klinkt het nu niet verdacht vlak en basloos?
Ik dacht minder bass te waarnemen, maar zo'n XM4 is zelf nog rijk aan bass. Ik merkte eigenlijk vooral positieve dingen, zoals dat de hoge tonen veel beter overkwamen. Zit denk ik vermoedelijk vooral in dat ik geen gecomprimeerde Bluetooth stream meer zit te luisteren (en dan nog SBC ook :+ ).

Deze pagina geeft een mooi setje met de Topping D50s, A50 en nog een power supply erbij: https://www.hifistudio79....rheadphone-amplifier.html

Met de A50 erbij ben ik zowel voor nu met mijn Sony, als voor mijn latere "echte" hoofdtelefoon voor thuis gedekt met dit mooie compacte setje? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Denizz op 03-10-2020 14:08 ]

Intel Core i7 920 @ 3.6 / 4ghz, MSI X58 Pro-E, AMD Radeon HD 5870, 6GB DDR-3 1066

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Down Under
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:41
Denizz schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 14:04:

Ik dacht minder bass te waarnemen, maar zo'n XM4 is zelf nog rijk aan bass
Misschien ff dit lezen, er is een EQ-profiel voor de XM4
https://nl.hardware.info/...iseerd-equalisatieprofiel
https://github.com/jaakko...ar_2018/Sony%20WH-1000XM4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:32
ik heb dit vorige week gehad, heb alles onderzocht en kwam bij een defecte netwerkkabel uit en heb hier een nieuwe aan gehangen. maar het is een beetje alles proberen en uitsluiten wat het niet kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denizz
  • Nu online
Ik heb dit (voor nu) opgelost door de DAC met USB te verbinden via mijn computer. Het is nu voor 99,8% stil, echt heeeel vaag is die bromtoon nog te horen. En dat is vast iets in de computer zelf. Stoort mij totaal niet. Dan maar even geen Netflix s'avonds laat.

Dan koop ik binnenkort het gehele pakket van Topping (in ieder geval die versterker) zodat ik ook weer via mijn TV zonder bromtoon kan kijken, en daarna komt de hoofdtelefoon die dan mooi in die versterker kan :).

Voor nu zit ik even goed zo. Merk geen vlak geluid of iets dergelijks. Maar allicht valt mijn mond open als de versterker er is omdat ik niet weet wat ik hoor.
Dank hiervoor, ik ga dit even een keer uitproberen van het weekeinde.

Pagina: 1