(Cross post op verzoek van frizti)
Ik heb afgelopen week m’n buttonbox vervangen door een stream deck. In deze post leg ik uit hoe ik een paar zaken opgelost heb; en deel ik de icoontjes die ik gemaakt heb.
Voor diegenen die niet weten wat een Stream Deck is. De Stream Deck wordt verkocht als een hulpmiddel voor streamers. Het is eigenlijk niets anders dan een knoppendoos met voor elke knop een display van 144x144 pixels. Van een afstand bekeken is dit ook alles wat een Stream Deck doet. Maar de software maakt vele opties mogelijk. De initiële doelgroep is natuurlijk goed voorzien, je hebt daardoor out-of-the box al standaard een uitgebreide integratie met OBS, Twitch, Youtube en anders streaming meuk.
Maar met de streamdeck software kun je meer. Er zijn bijvoorbeeld via plugins integratie met TeamSpeak, Discord, Voicemeeter, Overclocking tools, home automation en meer. Je betaalt alleen voor de fysieke buttonbox, de software & plugins zijn gratis.
Ik heb de Stream Deck gemonteerd aan m’n rig met een
Treq stream deck mount.
@JoepW heeft ook een Stream Deck icon set
gemaakt.
Mijn icon deck heb ik
gebaseerd op een set van @
The Otherside. De additionele icoontjes die ik gemaakt heb zijn
hier te vinden.
Een paar tips:
- De Discord integratie is beperkt. Ik gebruikt uiteindelijk maar twee functies: switchen tussen PTT/Voice Activated en algehele Mute. De plugin kun je hier vinden. Volg de installatie instructies goed.
- Om het output volume van Discord aan te passen gebruik ik de Voicemeeter Banana software. Deze gebruikte ik al om de Discord voicechat van de league uit m’n stream/videos te houden, maar nu ook om het volume van Discord te regelen. Om dit te doen heb je de BarRaider Voicemeeter plugin nodig. Ik pas het volume in stapjes van 1 decibel aan middels de Advanced Press
optie:
en
De 3 staat voor kanaal 3 (het eerste virtuele kanaal in VoiceMeeter Banana). - Crewchief herkent de Stream Deck niet als controller. Je kunt hier omheen door de functie (F1-F12) te gebruiken. Die worden wel door CrewChief herkend. Dit is voor zover ik weet ook de enige mogelijkheid om interactie te hebben met CrewChief voordat je naar een virtuele joystick moet gaan kijken.
- Ik heb een aparte pagina gemaakt met Replay opties. Ik kan hier nu met een paar knoppen simpel de camera’s verplaatsen, switchen tussen incidents en eventueel wat opnemen. Wat heel handig bleek was het maken van een macro om van camera te wisselen. Er zijn twee manieren hiervoor. (1) de standaard Multi-Action knop van Stream Deck. Deze werkt prima, maar is langzaam. Ik heb daarom de (2) BarRaider Super Macro plugin gebruikt. De camera aanpassen kan dan middels de volgende macro’s:
Cockpit:
code:
1
| {{DIVIDE}}{{MULTIPLY}}{{NUMPAD9}}{{ENTER}} |
Far chase:
code:
1
| {{DIVIDE}}{{MULTIPLY}}{{NUMPAD2}}{{NUMPAD1}}{{ENTER}} |
Chopper:
code:
1
| {{DIVIDE}}{{MULTIPLY}}{{NUMPAD1}}{{NUMPAD9}}{{ENTER}} |
TV 1:
code:
1
| {{DIVIDE}}{{MULTIPLY}}{{NUMPAD1}}{{NUMPAD1}}{{ENTER}} |
Replay pagina:
Er zijn veel meer mogelijkheden qua camera’s mogelijk. Zie hiervoor de iRacing Wiki of
deze thread
Ben je benieuwd hoe je VoiceMeeter in combinatie met iRacing/Discord moet installeren,
@
Jimmy J. heeft er een mooie instructie van gemaakt:
CLICK.