Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prittstick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Beste medetweakers,

ik ben nu al 11 trainer en trainingsacteur en hoewel ik het nog wel fijn vind om te doen, zie ik de limieten van mijn gekozen pad. Gezien ik al als kind zat te prutsen op de commodore van mijn pa, spellen overtypte en tijdens mijn studie aan de toneelacademie in Maastricht elke dag op tweakers zat, was de kans al best groot dat ik uiteindelijk iets met IT wilde doen.
Ik studeer nu in de avond software engineering met veel plezier, en had het eigenlijk al veel eerder moeten doen. Leuke medestudenten, les aanbod is prima en ik heb tijd over om te werken en aan school te zitten.

Nu leek het mij prima om nog een aantal jaar communicatietrainingen te verzorgen als beroep, maar mijn opleiding verwacht dat ik al een functie heb in de IT. Sterker nog: vanaf het tweede jaar is dat verplicht.
Nu mijn vraag aan jullie, wat is het beste als eerste stap in werken in de it om over 4 jaar al aan de slag te kunnen als software engineer?
Na een paar gesprekken gevoerd te hebben met recruiters, vrienden in de it en een vriend die toevallig die toevallig it-recruiter is, kan ik het volgende samenvatten:

Je kan het beste niet via een recruiter werken, gezien een bedrijf nog meer in je moet investeren.
Je kan het beste zo snel mogelijk allerlei certificaten halen.
Om breed inzetbaar later te zijn, is een startersfunctie als skilled servicedesk medewerker het handigst om mee te beginnen.

Klopt dit? Hoe zien jullie dat anders?

Nu zijn er natuurlijk alternatieven: rockstar it in Eindhoven biedt stages aan en werkplekken waar je al als junior software engineer aan de slag kan. Wellicht dat er meer partijen zijn die iets dergelijks aanbieden, mijn zoektocht is pas kort van start. Zijn er partijen waarvan jullie denken dat het handig is om mee in gesprek te gaan.

Dingen die voor mij zijn afgevallen: Codam in Amsterdam. Hoewel zij stagegarantie bieden in het tweede jaar kan ik het me niet veroorloven om een jaar lang niet te kunnen werken. Hier op GoT waren de reacties van studenten op Codam ook een beetje shady.
Een hbo-werk opleiding van Youngcapital viel voor mij ook af: Ik wil niet aan 1 partij verbonden voor al mijn ontwikkelingen.

Graag jullie gedachten hierover.

Warme groet en bedankt alvast,

Prittstick

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stilgar
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als je software engineer wil worden, en software engineering studeert, lijkt mij dat het het beste is om een startersfunctie als junior software engineer te zoeken. Ik begrijp niet waarom je in zo’n geval op een servicedesk zou beginnen.

Ik kan me ook voorstellen dat het fijn is om de theorie die je leert vrij snel in praktijk om te zetten. Voor veel mensen leert dat erg goed, dan blijven onderwerpen beter hangen. Dus ik begrijp dat de opleiding graag heeft dat je stage loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prittstick
Hallo Stilgar,

dat lijkt het fijnst inderdaad. Zeker met de punten die je benoemt. Nu heb ik die optie nog niet onderzocht omdat in eerste instantie een junior functie als software engineer pas zinvol leek na mijn derde jaar. Thanks voor je snelle reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Je kan het beste niet via een recruiter werken, gezien een bedrijf nog meer in je moet investeren.
Om breed inzetbaar later te zijn, is een startersfunctie als skilled servicedesk medewerker het handigst om mee te beginnen.
Om even een eigen ervaring mee te geven die ik nu ook heb al zoekende naar een baan in de IT (Software Engineering is ook een kant die ik eventueel zou willen doen):

- Nee, een recruiter is niet aanbevolen. Ik heb al tig van die lui om de oren gehad, 1 gaf dit advies ook: bedrijven zijn terughoudend en willen iemand die direct aan de bak kan -> medior/senior dus. I.c.m. corona is begeleiding dus voor veel bedrijven geen optie aangezien meeste werknemers ook thuiswerken.
- Certificaten zijn mooi meegenomen, maar je moet ook iets van je zelf laten zien
- De Servicedesk medewerker kan voor sommige bedrijven een beginstap zijn wanneer je nieuw bent. Zo los je problemen op en je leert het systeem kennen. Doen ze om de seniors te ontlasten. Enkele bedrijven hebben al gevraagd of ik hiervoor opensta.

Zoveel mogelijk programmeren en ervaring (stage) opdoen denk ik dan. Probeer ik ook zoveel te doen (althans, met eigen projecten).

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PgPlay
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-12-2023
6 Jaar full time werkzaam als Software engineer in de java hoek heb als opleiding HBO informatica gedaan.

Ik sluit me aan bij @Stilgar software engineering != werken op een servicedesk, echt een ander soort werk. Ik heb een tijdje beide rollen vervuld bij een kleiner bedrijf en het combineert echt heel slecht.

Je zou ook een aantal bedrijven in de buurt aan kunnen mailen met je verhaal, dikke kans (met het huidige tekort aan software engineers) dat er wel eentje bij zit die het wel ziet zitten om je een baan/betaalde stage aan te bieden.

Verhaal over recruiters is volgens mij helemaal correct een bedrijf moet zo 20-25% van jou jaarsalaris afgeven aan een recruiter wanneer ze jou via die recruiter aannemen.

Certificaten zijn helemaal afhankelijk van het werkveld en in wat voor organisaties je terecht komt (of wil komen). Als je het bijvoorbeeld leuk vind om bij start-ups/scale ups te werken dan zijn certificaten minder relevant of zelf irrelevant, je moet vooral zelf laten zien wat je kan. (maar goed dat is mijn ervaring)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:04

Yucon

*broem*

Als je aan entry level baantjes denkt dan kom je voor software engineer eerder uit bij tester, datamigraties of rapportlayouts maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 17:57
Niet met servicedesk beginnen, dat heeft niks met software engineering te maken. Ook ooit gedaan toen ik op de HBO-HIO afgestudeerd was, en ik kwam daar met moeite uit (want op je CV staat dan servicedesk werkervaring, en dat matcht niet met wat werkgevers die naar SE's op zoek zijn zoeken).

Ga in je vrije tijd zelf aan het ontwikkelen. Pak een boek over design patterns (Heads First is een goede), een boek over bijv. .Net Core. Adam Freeman heeft wel een goed boek, daarin moet je Visual Studio bij de hand hebben en ga je middels het boek zelf wat bouwen.

Als je zelf wat gebouwd hebt met goede design patterns, dan kun je dit laten zien en ben je zo binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:26
Prittstick schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:52:
Recruiters zijn kansloos om jou als beginner te plaatsen omdat bedrijven nu zonder moeite starters kunnen vinden. Veel recruiters wel dolgraag contact met je leggen maar dat is voornamelijk zodat ze je kunnen spammen zodra je eenmaal 2 jaar ervaring hebt.

Mijn advies zou zijn om veel bedrijven te bellen die jr software developers zoeken. Dan kan je meteen je verhaal uitleggen en peilen of er mogelijkheden zijn. Dus maak een lijst van 30 bedrijven en pak de telefoon. Je geeft zelf communicatie trainingen dus dat moet je wel goed aan kunnen pakken ;)

Ik zou ook niet voor een service desk rol gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prittstick
Hey allen,

bedankt voor jullie reacties. Als ik het kan samenvatten:
Nee, om als SE later aan de slag te gaan heeft het weinig zin om nu servicedesk werk te doen.
Als het einddoel is om SE te worden, beloop dan het pad van software engineering.
Certificaten zijn leuk maar niet alles, afhankelijk van het soort bedrijf.
Neem zelf contact op met bedrijven in de buurt om (wellicht betaald, maar dat maakt me niet zoveel uit) stage te lopen in puur software engineering.
Recruiters hebben andere belangen dan ik.
@Mastermind thnx ook voor de tip van Head First Design Patterns en over .Net Core van Adam Freeman:
Bedoel je Pro ASP.NETCore MVC 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-09 17:57
@Prittstick Ja, ik zou de editie pakken met Core 2. Ik heb ooit twee jaar als developer gewerkt voor een bedrijf dat geen .NET gebruikte, en ik wou weer .NET oppakken.

Toen heb ik een boek van Adam Freeman gebruikt (Core was er nog niet) om een MVC applicatie met repository pattern, dependency injection en inversion of control te bouwen met een goede seperation of concern.

Dus ongeveer 80 uur besteed aan een zelfbedachte applicatie te bouwen met MVC pattern, Entity Framework, Razor view en Bootstrap classes voor het design. Standaard manier gebruikt met ViewModels, model-binding aan de form en deze posten.

Er zijn heel veel bedrijven die dit gebruiken. Ik heb het resultaat laten zien tijdens een sollicitatie en ben toen direct aangenomen.

Daarnaast zou ik inderdaad Head First lezen om een beter begrip van design patterns te krijgen. :)
En het is ook een pre als je weet wat scrum is en hoe je git gebruikt.
Pagina: 1