Een (Android) app maken, die naar een URL gaat.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Hoi,

Een relatie van me heeft een eigen zaak en opperde het volgende idee: hij wil graag een app (laten) maken, die feitelijk niet meer hoeft te doen dan de browser openen en naar een deeplink (bestelpagina) op zijn website te gaan (de site bestaat al).
Dat is de énige functionaliteit die de app hoeft te hebben. Een app met bestelfeatures laten bouwen+onderhouden is duur, maar dit zou bijna niks hoeven kosten, maar je hebt wel een pictogram met logo in de telefoon van je klanten (dus 'top of mind' positie qua branding :) )

Gevoelsmatig zitten hier wel haken en ogen aan.
Want zo'n simpele flut app, wordt dat wel geaccepteerd op Google Play?
Kun je zoiets zelf uploaden indien je bij Google bent aangemeld als dev?
Zou een app dev zoiets willen maken? Meer dan een half uur werk zal er niet in zitten toch? 8)7
Verdere tips?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:54
Een app maken kost een heleboel tijd; ook al is het maar 1 scherm.

Vraag je wel af waarom mensen dit zouden willen gebruiken. Ik zou zelf de site laten aanpassen zodat het een PWA is en mensen het op die manier op hun homescreen kunnen krijgen (als ze dat dus al zouden willen)

https://web.dev/what-are-pwas/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
418O2 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:16:
Een app maken kost een heleboel tijd; ook al is het maar 1 scherm.
Dank voor je snelle reactie. Kun je dit een beetje uitleggen zodat ik dit kan uitleggen aan degene die dit wil? Want ik voel een 'hoezo dan' aankomen.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:54
Captain Pervert schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Dank voor je snelle reactie. Kun je dit een beetje uitleggen zodat ik dit kan uitleggen aan degene die dit wil? Want ik voel een 'hoezo dan' aankomen.
De techniek optuigen, accounts maken in de stores, testen, compileren en distribueren kost gewoon allemaal tijd. Je bent zo 2-3000 euro verder en dan heb je nog niets.

Vraag hem eens waarom mensen dit willen gebruiken en op welke manier hij extra geld gaat verdienen door het hebben van deze app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Captain Pervert schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:15:

Want zo'n simpele flut app, wordt dat wel geaccepteerd op Google Play?
Kun je zoiets zelf uploaden indien je bij Google bent aangemeld als dev?
Als je de app zelf host (dus de APK gewoon op de eigen website zet), kan je op veel devices side-loaden. Heb je dus 0 "Google Play" affiliatie voor nodig, over het algemeen. Daarnaast, stel dat je wel een officiele app in de store zet, zou ik even goed kijken of/wat je moet afdragen aan kosten :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Als je de app zelf host (dus de APK gewoon op de eigen website zet), kan je op veel devices side-loaden.
Welk goed nadenkend persoon zou dat in IPU's-naam doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _function
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 23-06 20:09
Hier staan de eisen waaraan een app moet voldoen. Voor de rest zijn de enige kosten die je hebt (correct me if I'm wrong) 25 euro voor het registreren van een developer account, kosten van het ontwikkelen niet meegerekend dan. Met dat account kan je vervolgens de app in de Play Store zetten.

Ik zie alleen de use-case voor de app niet echt, maar dat kan ook aan mij liggen :p

[ Voor 5% gewijzigd door _function op 02-10-2020 15:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:17

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Zoiets kan je toch gewoon doen door in Chrome, of Safari op de iOS, de website op het homescreen te 'pinnen'?
Detecteer in de site of je bezoeker een Android/iOS heeft, maak een mooie eenmalige popup met de vraag: "Wil je de site op je homescreen hebben, ja/nee". En dan bij ja het juiste stappenplan tonen.

https://natomasunified.or...obile-device-home-screen/

Bespaart je een hoop geld.

[ Voor 18% gewijzigd door AW_Bos op 02-10-2020 16:02 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou zeggen laat hem naar zijn webbouwer toestappen, zodat die inbouwt dat als je op de homepage komt dat je de vraag krijgt of je de bestelpagina op je phone wil "pinnen".

Je kan een app laten maken, alleen dat kost je minimaal 500 euro, puur vanwege het gedoe om iets in de app-store etc te krijgen.

Voor dat halve uurtje wat jij zelf voorstelt zou je van mij ongeveer 5 regels code krijgen die je dan zelf mag compileren en in de app-store zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Osiris schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

Welk goed nadenkend persoon zou dat in IPU's-naam doen?
Het internet tiert welig van legale & niet-legale sites die bergen met APK's hosten om te side-loaden / installeren / testen op je Android-devices. En zelfs op GoT komen mensen vragen erover stellen.

Dus geen idee; je stelt vast een retorische vraag dus het antwoord is .... ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
MAX3400 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:48:
[...]

Het internet tiert welig van legale & niet-legale sites die bergen met APK's hosten om te side-loaden / installeren / testen op je Android-devices. En zelfs op GoT komen mensen vragen erover stellen.

Dus geen idee; je stelt vast een retorische vraag dus het antwoord is .... ?
Dat zijn echter wel de grotere apps of games, die "iedereen" kent... Niet de totaal onbekende app van ondernemer x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gomez12 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:41:
[...]

Dat zijn echter wel de grotere apps of games, die "iedereen" kent... Niet de totaal onbekende app van ondernemer x
Dat. En iOS vergeten we voor het gemak ook maar? APK's moeten sideloaden is nooit gewenst en aller, allerlaatste optie.

[ Voor 20% gewijzigd door RobIII op 02-10-2020 23:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-07 13:04

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Vraag je ook af waarom mensen in de appstore die app zullen downloaden en installeren...

"Ik heb vaak producten nodig die ik bestel bij Bol.com / CoolBlue / Wehkamp dus ik installeer de app van Bol.com / CoolBlue / Wehkamp"

vs:

"Ik heb ooit eens een keer een schroevendraaier gekocht bij IJzerhandel Gerritsen uit Schubbekutteveen-zuid dus ik installeer de app van... juist. Said no one ever."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:03
Om antwoord te geven op de vraag:

Ja, je kan een app maken die gewoon een website opent.
En ja, over het algemeen zal zowel Apple als Google dit accepteren in hun store, zolang die website er fatsoenlijk uitziet op mobiel.
En nee, dat is niet een half uurtje werk.

In het verleden was het nog wel eens nodig dat je omging met offline state enzo, maar tegenwoordig valt dat ook wel mee.

Je kan bijvoorbeeld met Cordova een app maken en die als content url je website meegeven. Moet je wel even in config.xml je plaatjes aanpassen en evt wat url's whitelisten, maar daar zou je een heel end mee moeten komen.

Je moet nog wel een account hebben bij beide stores (25 euro en 99 euro per jaar ofzo) en met Android Studio / Xcode je app 'signen' en indienen in de stores, goed laten keuren etc. Dus kost wel wat meer tijd dan gewoon een PWA.

Android heeft ook een PWA/TWA aanpak tegenwoordig, maar dat is er (volgens mij) niet voor iOS..

Dus het stelt niet extreem veel voor, maar vergis je ook niet in de tijd die het kost om voor verschillende formaten screenshots te maken, beschrijvingen doorvoeren, review indienen/reageren en testen op verschillende devices. Plus het aanmaken van de accounts de eerste keer. Als je handig bent zou je dat wel in een dag moeten kunnen als het extreem basic is en je het vaker gedaan hebt. (En uberhaupt Xcode + Android studio aan de praat krijgen op je Mac :X )

[ Voor 20% gewijzigd door Barryvdh op 07-10-2020 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Captain Pervert
Ik bracht de boodschap dat het duur en onmogelijk was naar de persoon die mij dit vroeg, maar stond behoorlijk in mijn hemd.

Want ondertussen had hij namelijk met Google deze site gevonden: https://www.goodbarber.com/

Daar een app gebouwd met, naar ik meen, een maand licentie van 115 euro. Met een paar uurtjes prutsen had hij het klaar. Zo gemaakt dat hij zijn account kan opzeggen omdat naderhand niks meer hoeft te veranderen.
Nu is hij bezig met een Google app account wat 99 dollar schijnt te kosten om het te uploaden in Google Play.

Dus tsja.... "je bent zo 2-3000 euro verder" .... klopt dus niet .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barryvdh
Captain Pervert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:06:
Ik bracht de boodschap dat het duur en onmogelijk was naar de persoon die mij dit vroeg, maar stond behoorlijk in mijn hemd.

Want ondertussen had hij namelijk met Google deze site gevonden: https://www.goodbarber.com/

Daar een app gebouwd met, naar ik meen, een maand licentie van 115 euro. Met een paar uurtjes prutsen had hij het klaar. Zo gemaakt dat hij zijn account kan opzeggen omdat naderhand niks meer hoeft te veranderen.
Nu is hij bezig met een Google app account wat 99 dollar schijnt te kosten om het te uploaden in Google Play.

Nouja, ik zei ook dat de App niet zo spannend is om te maken en dat je dat wel in dag zou moeten kunnen als je handig bent? Je zit nu op 'paar uurtjes' knutselen, maar dan moet je het nog uploaden bij Android en Apple zelf dus? Zoals gezegd gaat daar ook tijd in zitten.

De website zegt overigens dit:
What happens if I cancel my subscription?
When and if you cancel your subscription to GoodBarber, your app will no longer function.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Captain Pervert schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:06:
115*12 is ook wel een hele ruime duizend per jaar, en dan heb je dus 0 eigen eigendom en een lock-in waar je u tegen zegt.

Heel andere aanpak, prima als dit de keuze is, maar qua orde van grootte zit je niet in een andere prijsklasse.

[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 08-10-2020 20:59 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-06 23:18
Specifiek voor Android, kijk eens naar Trusted Web Activities. Dit is een techniek waarmee je website (zonder adresbalk) weergegeven wordt voor gebruikers. De Bubblewrap library maakt het eenvoudig om een applicatie te maken, al kan je ook naar PWABuilder kijken die direct een APK voor je kan maken.

Zodra je de APK hebt, kan je deze direct publiceren in de Google Play Store. Het voordeel hiervan is inderdaad de discoverability die dit oplevert: veel, met name jongere gebruikers kijken éérst in de app stores, wat belangrijker zal worden zodra je wat naamsbekendheid krijgt.

Ik raad oplossingen zoals Cordova sterk af, tenzij je een sterke reden hebt om extra APIs beschikbaar te stellen. Het klinkt aantrekkelijk, maar er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen de browser en de WebView componenten die zowel iOS als Android aanbieden: beperkte beschikbaarheid van nieuwe Web platform functionaliteit, langere laadtijden en hoger energieverbruik. Het houdt in dat de website die jij waarschijnlijk in de browser ontwikkelt en test niet gelijk is aan de geïnstalleerde ervaring die je gebruikers hebben.

Voor iOS is het verhaal iets anders. PWABuilder heeft tevens de mogelijkheid om een Xcode project voor je aan te maken, waarin inderdaad WKWebView gebruikt wordt, maar op een correcte manier. Heb je enkel nog een Apple machine met Xcode nodig om het project af te ronden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
Peter schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:15:

Ik raad oplossingen zoals Cordova sterk af, tenzij je een sterke reden hebt om extra APIs beschikbaar te stellen. Het klinkt aantrekkelijk, maar er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen de browser en de WebView componenten die zowel iOS als Android aanbieden: beperkte beschikbaarheid van nieuwe Web platform functionaliteit, langere laadtijden en hoger energieverbruik. Het houdt in dat de website die jij waarschijnlijk in de browser ontwikkelt en test niet gelijk is aan de geïnstalleerde ervaring die je gebruikers hebben.

Voor iOS is het verhaal iets anders. PWABuilder heeft tevens de mogelijkheid om een Xcode project voor je aan te maken, waarin inderdaad WKWebView gebruikt wordt, maar op een correcte manier. Heb je enkel nog een Apple machine met Xcode nodig om het project af te ronden.
Ik ken PWA Builder verder niet (en de site geeft errors als ik probeer te publishen), maar dit issue lijkt aan te geven dat iOS ook gewoon Cordova gebruikt EN dat momenteel iOS uitgeschakeld is? Weet niet wat het dan 'correcter' maakt?
https://github.com/pwa-bu...54#issuecomment-646196109
In the meantime, as a workaround, we suggest you use Cordova directly: https://github.com/apache/cordova-ios
BubbleWrap was ik ook tegen gekomen, maar helaas niet voor iOS inderdaad. Maar qua performance/compatibiliteit, volgens mij is op Android tegenwoordig de browser wel hetzelfde toch, of iig wordt die gewoon geupdate, ipv vast per Android versie.

En voor iOS is WKWebview tegenwoordig verplicht, en die is ook een stuk efficienter zo te zien:
https://medium.com/@kevin...webviewapple-6f8b75819a18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-06 23:18
Barryvdh schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Ik ken PWA Builder verder niet (en de site geeft errors als ik probeer te publishen), maar dit issue lijkt aan te geven dat iOS ook gewoon Cordova gebruikt EN dat momenteel iOS uitgeschakeld is? Weet niet wat het dan 'correcter' maakt?
https://github.com/pwa-bu...54#issuecomment-646196109
Ik ken de volledige achtergrond van die problemen niet, maar dank voor de link! Eerder dit jaar was de situatie dat Apple PWAs af bleef keuren door kleine details in de implementatie, waar het project dat PWABuilder aan kon maken rekening mee hield door deze correct door te voeren.

Cordova is inderdaad de enige optie; de add to homescreen functie van Safari op iOS is jammer genoeg al vele releases onbetrouwbaar. Met de stricte policies blijven er weinig andere opties over, al zijn ook meta-platformen zoals React Native en/of Flutter te overwegen.
BubbleWrap was ik ook tegen gekomen, maar helaas niet voor iOS inderdaad. Maar qua performance/compatibiliteit, volgens mij is op Android tegenwoordig de browser wel hetzelfde toch, of iig wordt die gewoon geupdate, ipv vast per Android versie.
Sinds Android L maakt WebView inderdaad geen deel meer uit van de system image, en wordt het los via de Play Store gedistribueerd. Dit houdt in dat, voor gebruikers die updates ontvangen, WebView dezelfde versie zal draaien als Chrome.

Dat is echter niet het hele verhaal: we hebben in het midden van Chrome een lijn getrokken die we de Content API noemen. Alles onder de lijn is een strikte implementatie van het Web platform, i.e. standaarden, CSS, HTML, rendering etcetera. Boven de lijn spreken we van browser features, bijvoorbeeld opslag, de gebruikersinterface en interactie met het OS. Chrome en WebView hebben een grotendeels onafhankelijke implementatie van deze browser features.

De consequentie daarvan is dat functionaliteiten zoals PWAs (Web Push Notifications, installatie, etc.), zichtbare elementen (photo picker, contact picker, ...) en systeeminteractie (Web Payments, Web Authn) niet werken in WebView.
En voor iOS is WKWebview tegenwoordig verplicht, en die is ook een stuk efficienter zo te zien:
https://medium.com/@kevin...webviewapple-6f8b75819a18
Yup, WKWebView is een stuk beter, maar als je bijvoorbeeld naar de SFSafariViewController kijkt worden een aantal soortgelijke verschillen al duidelijk.
Pagina: 1