IceGiant ProSiphon Elite

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RubenBentein
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 08:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAwUuW4NPCuDTrUDMWUkQfA64vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZBezuk7lBsin9MVnXJtOwgjl.png?f=user_large

Ik ben benieuwd wie hier ook een IceGiant ProSiphon Elite heeft besteld. Ik verwacht niet dat iemand hem al heeft hier in Benelux, anders wel heel benieuwd naar de eerste foto's!
Sept. 23 Update van IceGiant
We are on schedule to deliver most of the Elites in November. Inevitably, a number of customers will receive their Elites in early December
Voor mij is dit echter geen probleem. Ik ben toch in afwachting wat AMD Ryzen Zen 3 gaat brengen.
Wel benieuwd wat iedereen ermee van plan is. Welke CPU, en eventueel met de fans (RGB :X) modden?

In de spec sheet staat dat IceGiant 4x 120mm fans erbij shipped, die tot 2300 RPM / 38 dBA gaan. Ik heb de vraag gesteld wat voor type/model dit is, maar wacht nog op antwoord.

Op het prototype zaten luide Delta fans, die ook tot 2300 RPM gingen. Dus het zou kunnen dat deze ook op het productie model zitten. Dan ga ik ze wellicht swappen voor 4x Noctua NF-F12 industrialPPC-3000 PWM, aangezien die tussen de 750 rpm en 3000 rpm kunnen draaien. Zo blijft het geluid toch een beetje aangenaam bij idle :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 13:05

Fordox

00101010

Ik had m al langs zien komen bij LinusTechTips, ik ben ook zeer benieuwd wat dit meer brengt.
Feitelijk gezien is het toch een circulaire heatpipe? Ik verwacht daarom niet heel veel verschil tov een normale heatpipe.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16-09 13:54
Ik begrijp dat "nieuwe" tech erg tof is maar 170 USD voor een koeler en er dan 100 EUR aan ventilatoren opzetten, gaat het niet wat ver?

Wat zijn de voordelen van deze thermosiphon tegenover de meer conventionele koelers als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenBentein
Fordox schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:17:
Feitelijk gezien is het toch een circulaire heatpipe?
Dit schema toont aan hoe een heatpipe werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BaTQQ129gKyoHX2XBi5vzCCjik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i5Q7OWp7wgRi3lMMfcZVLv15.png?f=fotoalbum_large

Heat pipes werken met een wiek binnenin, die de gecondenseerde vloeistof absorbeert en terug naar de warmtebron brengt. Dit gebeurt hier niet door zwaartekracht, maar door capillariteit. Een mooie metafoor is misschien hoe een spons in een plas water toch tegen de zwaartekracht naar boven water kan opzuigen. Voordeel is dat dit in elke oriëntatie werkt.

Als de verdamper echter te veel warmte krijgt, stijgt ook de temperatuur van wiek, waardoor de wiek niet meer in staat is om de vloeistof te transporteren. De koude vloeistof geraakt dus niet meer tot bij de verdamper, en de temperatuur bij je verdamper dus blijft stijgen... aka heat pipe dry out.

Circulaire heat pipes werken nog steeds met deze capillariteit om de vloeistof te circuleren, dus hebben nog steeds een wiek. Maar i.p.v. dat de wiek echter door de hele lengte van de heatpipe loopt, zit deze enkel bij de verdamper/warmtebron. (In feite is bovenstaande afbeelding ook 'circulair'. Met als verschil dat de cirkel platgedrukt is en uitgerokken en in een smalle cylinder gestoken :P)

Thermosiphons (of gravity assisted wickless heat pipes if you want to be that guy :9~) hebben geen wiek, en werken ook niet met capillariteit om vloeistof te transporteren.Hier is enkel zwaartekracht nodig om de gecondenseerde vloeistof terug naar de warmtebron te brengen. De verdamper mag dus niet boven de condensor zitten. Je moet dus wel rekening houden met de oriëntatie bij het plaatsen van de koeler.

Thermosiphons zijn inherent niet perse imuun tegen dry-outs, maar deze kunnen wel vermeden worden door bijvoorbeeld een hogere vul-ratio. Maar dat heeft dan weer invloed op de boiling limitation... Maar ik vermoed dat de engineers bij IceGiant hier allemaal goed over nagedacht hebben _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Met een circulaire heatpipe bedoel ik dat de heatpipe rond is als een cirkel/loop, dat de vloeistof met de klok mee draait bijvoorbeeld en niet langs hetzelfde pad terug gaat. Ik ken verder het principe van een heatpipe wel :)
GoldenLeafBird schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:54:
Wat zijn de voordelen van deze thermosiphon tegenover de meer conventionele koelers als ik vragen mag?
Zie het als een pomploze waterkoeler die gebruik maakt van verdamping en dus phasechange, wat in theorie meer energie opneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RubenBentein
Korte update van IceGiant :)
The Elite comes with 4 fans to be put in a push-pull configuration. We worked with Arctic to get a custom model that can go to higher RPMs than the fans they currently offer (I believe it's similar to the P12 model but with a switched out bearing to reach higher RPMs). One fan on each set of fans has a connector that connects to the second fan in the set. We also provide a Y-splitter so only one CPU header needs to be used if you choose. The fans are easily replaceable with any other 120 mm since the fans are just screwed in. Here's a pic of 2 fans (again, it'll come with another pair).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQb0v6N3Rl7OmF3pFvmt6LHBhNw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XxOEY1BKgaLZQTjtA2i4FtYo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Hmmm.. ik weet niet of push/pull configuratie zoveel uit gaat maken. 4 fans lijkt me een beetje overdreven, alsof ze moeten compenseren voor het koelblok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr. nice
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 04:14
Ik heb er alvast 1 gereserveerd en betaald, de wachttijd is erg lang...ik ben van plan om in juni pas een nieuwe pc te bouwen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr. nice
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 04:14
YouTube: Water Cooling Performance for Half the Price

Linus heeft het verkleinde model gerevieuwd

[ Voor 11% gewijzigd door mr. nice op 23-11-2020 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:22

World Citizen

FreeReef.nl

Klopt, maar in PC land staat dit "principe" wel bekend door het hebben van een warmtewisselaar en compressor. Dat lijkt deze cooler niet te hebben.

Althans, ik zat vroeger te kwijlen op Vapochill spul.. maar dat was wat onbereikbaar.

Ik kijk dan ook meer met een schuin oog naar de TEC cooler van Intel/EKWB. Dat principe is fundamenteel koeler dan de IceGiant, en gaat richting PhaseChange zoals Vapochill doet.

Maar je hebt inderdaad gelijk... het is phasechange.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:05

Wildfire

Joy to the world!

World Citizen schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:52:

[...]

Ik kijk dan ook meer met een schuin oog naar de TEC cooler van Intel/EKWB. Dat principe is fundamenteel koeler dan de IceGiant, en gaat richting PhaseChange zoals Vapochill doet.
Ik heb het filmpje nog niet gezien, maar het lijkt erop dat der8auer die Intel TEC cooler al op AMD heeft weten te monteren. :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wailingwimmy
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-06 23:20
gebruikt deze koeler niet hetzelfde principe als bv. Coolermaster al deed met zijn vapour chamber koelers.
Met dat verschil dat en nu 3 naast elkaar zitten ?
En als ik dan naar de resultaten kijk zie ik waarden die je kan verwachten bij een zo groot koeloppervlak.
Eigenlijk is de truc van dit ding dat hij de af te voeren warmte erg efficiënt over dat grote koeloppervlak verdeelt.
Maar de winst tov een veel kleinere Noctua NH A14S valt me behoorlijk tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wailingwimmy
World Citizen schreef op maandag 23 november 2020 @ 18:52:
[...]

Klopt, maar in PC land staat dit "principe" wel bekend door het hebben van een warmtewisselaar en compressor. Dat lijkt deze cooler niet te hebben.

Althans, ik zat vroeger te kwijlen op Vapochill spul.. maar dat was wat onbereikbaar.

Maar je hebt inderdaad gelijk... het is phasechange.
Bij vapourchambers is de faseverandering het gevolg van de opwarming en afkoeling van de vloeistof.
Het draagt niet actief aan de koeling bij ,er wordt slechts warmte afgevoerd die elders word afgegeven aan de omgeving.
Daarom is koeling onder de omgevingstemperatuur niet mogelijk.

Bij Phasechange koelers met compressor is de faseverandering een actief onderdeel van de koeling
Door druk verschillen condenseert gas en onttrekt actief warmte aan de warmtebron.
Daardoor is koeling onder de omgevingstemperatuur mogelijk.

Een TEC onttrekt ook actief warmte aan de warmtebron maar doet dit doormiddel van elektriciteit.
ook hier kan je onder de omgevings temperatuur koelen, echter niet zo ver als bij Phasechange.

[ Voor 7% gewijzigd door wailingwimmy op 24-11-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wailingwimmy
Wildfire schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 07:06:
[...]

Ik heb het filmpje nog niet gezien, maar het lijkt erop dat der8auer die Intel TEC cooler al op AMD heeft weten te monteren. :P
Hij heeft dat ding inderdaad op AMD gemonteerd maar had daar naast een Intel systeem nodig om de software aan te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Hoe monteer je dat ding enkel op de socket? 2kg hangend aan je mobo is ook niet echt prettig.

[ Voor 3% gewijzigd door mukkel op 24-11-2020 11:00 ]

Pagina: 1