Accespoints met router verbinden dmv ethernet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roerdomp
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 14:16
Hallo allen,

Ik heb wat vraagjes waarvan ik dacht dat ze redelijk simpel waren, maar ik helaas via Google toch niet de juiste informatie kan vinden.
Overal in huis heb ik draadloos redelijk goed signaal, op één kamer na. Ik heb helaas erg weinig stopcontacten in mijn huis, dus een draadloze extender ophangen halverwege de kamers is geen optie.
Ik heb vanuit de router al een ethernet kabel lopen naar de ruimte met slecht ontvangst. Ik had het idee om via die kabel een apparaatje te verbinden wat vervolgens een sterk wifi signaal uitzend.

Mijn vraag
  • Wat is nu precies het verschil tussen een access point, wifi extender en een wifi repeater?
  • Veel van deze apparaatjes hebben een ethernet port. In de omschrijving lees ik dan dat je op die manier bijvoorbeeld een gameconsole via kabel aan de extender kan verbinden. Kan die poort echter ook gebruikt worden om uit te zenden? Dus een kabel vanuit mijn router naar de extender, die vervolgens een krachtig signaal uitzend dmv de kabel?
Ik denk bijvoorbeeld aan dit soort apparaatjes:
https://tweakers.net/pric...range-extender-ac750.html
https://tweakers.net/pric...range-extender-re205.html

Dank _/-\o_

Beste antwoord (via Roerdomp op 05-10-2020 11:10)

• orvintax
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-09 12:52

orvintax

www.fab1an.dev

Om te beginnen met je vragen:
  • Wifi repeaters en extenders zijn dezelfde soort apparaten en ze zijn daarbij ook APs (access point).
    Het is een gevalletje elke wifi repeater is een AP maar niet elke AP is een repeater. Een AP is gewoon een toegangspunt voor draadloze apparaten.
  • Dat ligt aan de AP/extender/repeater waar de ethernet poort voor dient. Dus in het ene geval zal het precies werken zoals jij zegt, maar in het andere ook niet.
Nu wat je het beste kunt doen:
Ik raad NOOIT maar dan ook NOOIT een repeater/extender aan. Het zit hem letterlijk in de naam. Het pakt een WiFi signaal en zend dat opnieuw uit. Als je signaal dus al slecht is om mee te beginnen, zal het ook opnieuw een slecht signaal uitsturen. Je hebt uiteindelijk dus wel bereik, maar geen bandbreedte aangezien de extender dus de data over het oorspronkelijke zwakke signaal moet terug sturen.

Aangezien je weinig stopcontacten hebt raad ik een AP aan die geschikt is voor PoE (Power over Ethernet) deze kunnen dus de benodigde stroom over de ethernet kabel sturen. Bekende AP's die dat kunnen zijn die van Ubiquiti. Als het voor jou om een enkele kamer gaat kun je denk ik het beste een Unifi AP AC Lite kopen. Hier komt een PoE injector bij die makkelijk is te installeren. Je hebt gewoon een extra ethernet kabeltje nodig (eentje gaat van de router naar de injector en de andere gaat dan van de injector naar de AP). Als je echt een tweede ethernet poort nodig hebt kun je misschien voor een AP AC PRO kijken, deze heeft twee ethernet aansluiting, eentje voor de AP zelf en de andere die je vrij kunt gebruiken.

Als je nog vragen hebt, stel ze ! :)

[ Voor 5% gewijzigd door orvintax op 03-10-2020 22:40 . Reden: Extra info ]

https://dontasktoask.com/

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je zal gewoon een Access Point moeten ophangen; als je zegt dat er al ethernet ligt, kan je met een AP het beste uit de voeten. WIl je dan ook nog wat extra ethernet-poorten, dan kan je een (relatief goedkope) router kopen en [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point volgen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Als het gebrek aan stopcontacten echt een knelpunt is, dan zou je nog eventueel kijken een een Access Point (AP) die Power over Ethernet (PoE) ondersteunt en een extra PoE injector kunnen gebruiken in de buurt van je router om op die manier je AP te voorzien van stroom

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

Om te beginnen met je vragen:
  • Wifi repeaters en extenders zijn dezelfde soort apparaten en ze zijn daarbij ook APs (access point).
    Het is een gevalletje elke wifi repeater is een AP maar niet elke AP is een repeater. Een AP is gewoon een toegangspunt voor draadloze apparaten.
  • Dat ligt aan de AP/extender/repeater waar de ethernet poort voor dient. Dus in het ene geval zal het precies werken zoals jij zegt, maar in het andere ook niet.
Nu wat je het beste kunt doen:
Ik raad NOOIT maar dan ook NOOIT een repeater/extender aan. Het zit hem letterlijk in de naam. Het pakt een WiFi signaal en zend dat opnieuw uit. Als je signaal dus al slecht is om mee te beginnen, zal het ook opnieuw een slecht signaal uitsturen. Je hebt uiteindelijk dus wel bereik, maar geen bandbreedte aangezien de extender dus de data over het oorspronkelijke zwakke signaal moet terug sturen.

Aangezien je weinig stopcontacten hebt raad ik een AP aan die geschikt is voor PoE (Power over Ethernet) deze kunnen dus de benodigde stroom over de ethernet kabel sturen. Bekende AP's die dat kunnen zijn die van Ubiquiti. Als het voor jou om een enkele kamer gaat kun je denk ik het beste een Unifi AP AC Lite kopen. Hier komt een PoE injector bij die makkelijk is te installeren. Je hebt gewoon een extra ethernet kabeltje nodig (eentje gaat van de router naar de injector en de andere gaat dan van de injector naar de AP). Als je echt een tweede ethernet poort nodig hebt kun je misschien voor een AP AC PRO kijken, deze heeft twee ethernet aansluiting, eentje voor de AP zelf en de andere die je vrij kunt gebruiken.

Als je nog vragen hebt, stel ze ! :)

[ Voor 5% gewijzigd door orvintax op 03-10-2020 22:40 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royb3
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-09-2024
fatraaij schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:38:
Als je signaal dus al slecht is om mee te beginnen, zal het ook opnieuw een slecht signaal uitsturen. Je hebt uiteindelijk dus wel bereik, maar geen bandbreedte aangezien de extender dus de data over het oorspronkelijke zwakke signaal moet terug sturen.
Het is dan bij een repeater ook de bedoeling dat je ze plaatst op een plek waar het signaal opzich nog in orde is, de kamer naast/onder de kamer met de slechte dekking.

De bandbreedte wordt altijd wel een stuk lager me teen repeater, en daarom zal een access point aan de ethernet kabel hangen sowieso beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orvintax

orvintax

www.fab1an.dev

royb3 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 23:44:
[...]

Het is dan bij een repeater ook de bedoeling dat je ze plaatst op een plek waar het signaal opzich nog in orde is, de kamer naast/onder de kamer met de slechte dekking.

De bandbreedte wordt altijd wel een stuk lager me teen repeater, en daarom zal een access point aan de ethernet kabel hangen sowieso beter zijn.
Dat is inderdaad de bedoeling maar dit word vaak niet gedaan. En dan alsnog raad ik repeaters niet aan :9

En inderdaad met de OP zijn use case is een poe ap een veel beter idee.

[ Voor 6% gewijzigd door orvintax op 04-10-2020 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[quote]Roerdomp schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Mijn vraag
  • Wat is nu precies het verschil tussen een access point, wifi extender en een wifi repeater?
Een Access Point is een apparaat dat een (bedrade) netwerk draadloos uitbreidt. In WiFi-termen is het ook het apparaat wat beacons uitzendt waarmee een BSS (Basic Service Set) gedefinieerd word en waar client devices mee verbinden.

Een WiFi-repeater vangt signalen van een AP op en zendt die weer uit, waarmee je dekking wint ten koste van throughut.

"WiFi Extender" is geen technische term en kan wat dan ook betekenen dat de marketeer in kwestie verzonnen heeft :o
• Veel van deze apparaatjes hebben een ethernet port. In de omschrijving lees ik dan dat je op die manier bijvoorbeeld een gameconsole via kabel aan de extender kan verbinden. Kan die poort echter ook gebruikt worden om uit te zenden? Dus een kabel vanuit mijn router naar de extender, die vervolgens een krachtig signaal uitzend dmv de kabel?
:?

Ik hoor hier heel veel klok-klepel...

Allereerst: alle genoemde technologieen (WiFi, Ethernet) zijn bidirectioneel, elk apparaat zendt en ontvangt. Dit is geen broadcast radio/TV :o

Je moet het abstracter bekijken: deze technologieen verbinden apparaten. Waar het om gaat is dat elk apparaat een (goede) verbinding heeft met de router en dus het internet. Of dat bedraad danwel draadloos is. of eerst bedraad dan draadloos, danwel eerst draadloos dan bedraad, is irrelevant. Denk aan het OSI-model: Ethernet en WiFi werken (uitsluitend) in layer 1 en 2, IP verbindingen zitten op layer 3 en interesseren zich dus niet in wat allemaal op layer 1 en 2 gebeurt. Je kunt het voor mijn part met carrier pigeon uitvoeren, voor IP en alles erboven boeit het niet.

Verder zijn het allemaal digitale technieken. De signaalsterkte van een AP, repeater of Ethernet-poort hangt in het geheel niet af van het signaal dat een apparaat via een andere interface evt ontvangt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:34
Je hebt een ap nodig
Een repeater is principe ook een ap maar je hebt 2 types:
ze kunnen alleen draadloos het main signaal opvangen en draadloos en bedraad doorzetten
Ze kunnen bedraad het main signaal opvangen en draadloos doorzetten

Je wilt het laatste, maar dat is tegelijk gewoon een ap. Ik gok echter dat je naar extenders kijkt omdat deze gunstiger geprijsd zijn?

Heb je toevallig kpn of ziggo, daar kun je voor een schappelijk bedrag een ap kopen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roerdomp
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 14:16
Dank allen! Het probleem is opgelost.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om nog een klein routertje te kopen, die heb ik verstopt in een kastje en verbonden met de ethernet kabel. En die zendt nu weer een sterk signaal uit en kan tegelijkertijd als switch fungeren voor mijn playstation. :D
Pagina: 1