Yamaha AX-550 versterker storing op input selector

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtfkerel
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10-2020
Hey!

Ik heb een vraagje over een Yamaha natural sound stereo amplifier AX-550 (RS). Heb deze versterker een tijd geleden overgenomen van iemand, werkt perfect maar de knop om de input te selecteren doet het niet zoals het zou moeten. Als ik een kanaal kies heb ik soms maar aan 1 kant geluid en wat verstoord geluid. Door wat aan de knop te draaien en er wat mee te spelen lukt het meestal wel om goed geluid te verkrijgen, maar dit is dus niet zo handig.

De knop heeft ook een lampje dat soms ineens aan en uit gaat bij het verdraaien van de knop, bij een licht tikje tegen de knop gaat het lampje meestal weer aan. Dus ik vermoed dat er dus een probleem met een contact is.

Ik heb hem al eens opengemaakt en wat contactspray gespoten aan de knop (al weet ik eerlijk gezegd ook niet helemaal zeker waar ik dat dan moet spuiten...), maar dit heeft dus niet geholpen.

Iemand ideeën?

Alvast bedankt!

Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:20
Ben bang dat het solderen wordt:
- Een nieuwe selector van eBay, (lijkt niet meer beschikbaar) of;
- Selector loshalen, uit elkaar halen, schoonmaken (met alcohol ofzo), re-assembleren en weer vastsolderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:36
dat is een bekende kwaal van die selector knoppen, Nieuwe zijn al jaren niet meer te krijgen, en uit elkaar halen is volgens mij geen doen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:02
Had laatst een hetzelfde issue met de bronkeuzeschakelaar van mijn Heed Audio Si versterker.

Moet inderdaad uit elkaar of vervangen worden. Contactspray gaat niet helpen. Bij mij is hij inmiddels vervangen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01:36
YouTube: repair ; ALPS ASD1017 : motorised input selector pioneer/ onkyo / y...

Hier nog wat info hoe dat eruit ziet, je bent niet de eerste, En bij lange niet de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamaki
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-07 09:15
Mijn Yamaha AX-1090 heeft sinds 1 jaar hetzelfde probleem.
Ik heb volgende gevonden:
YouTube: YAMAHA Input Selector Repair - ALPS VT148300
&
http://www.hifimuseum.de/das-yamaha-problem.html

Ik heb de komende maanden de tijd om dit eens rustig onder handen te nemen. Het cleanen met Isopropyl alcohol lijkt mij OK, schuurpapier, zelfs korrel 2000 lijkt mij minder. 'Snelle spoed is minder goed' lijkt mij wel gepast voor deze reparatie. Als je het verneukt is het einde verhaal, tenzij je nog een goed onderdeel op Ebay kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik zou inderdaad ook liever niet schuren, liever de contacten bijbuigen om ze op een net andere plek contact te laten maken, evt. met wat meer kracht. Vaak hebben contacten een dun laagje (verguld o.i.d.), dat je er met schuurpapier makkelijk af schuurt. Na een tijdje worden de contacten dan weer slecht.
wtfkerel schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:51:
Ik heb hem al eens opengemaakt en wat contactspray gespoten aan de knop
Welke contactspray? Kontakt 60 is agressief en moet na gebruik weggespoeld worden met WL, anders vreet het de contacten op. Daarna smeren met 61.

Contact Cleaner 390 en Tuner Spray mag je wel laten zitten. De spray moet de contacten bereiken, dus het kan zijn dat je wat moet demonteren om het op de goede plek te spuiten.

[ Voor 55% gewijzigd door TBTL op 07-10-2020 09:57 ]

Pagina: 1