Imac G3 400MHz met defecte DVD drive boot options

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-07 17:55
Hey,

Ik heb thuis een nog werkende iMac G3 400MHz staan met een defecte DVD drive. Omdat ik er een recenter OS op wilde dan OS9.x heb ik er vroeger een Debian 6.0 op gezet. Nu ja die is ondertussen ook zwaar obsolete en niet meer ondersteund vanaf Debian 7.0.

Het probleem wat ik nu dus heb is dat ik "vast" kom te zitten mocht er iets mis gaan met de HDD, al dan niet hardwarematig omdat booten vanaf een DVD niet gaat. De DVD drive wil ik gerust eens vervangen maar ik wil eerst eens zien wat de andere mogelijkheden zijn.

1. USB boot: gaat volgens mij niet.
2. PXE boot: gaat volgens mij ook niet gaan.
3. Target disk mode?: Ik heb nog een andere Linux PC staan waar een default Firewire aansluiting op zit. Ik ben niet zo bekend met firewire, maar als ik een firewire kabel koop die fysiek past op beide computers, gaat mijn Linux workstation dan ergens een externe HDD vinden die ik gewoon kan mounten? (ik vermoed dat ik 'm indertijd ext3 geformatteerd heb dus no problemo daar
5. booten van externe HDD/DVD met firewire mogelijk?
6. nog mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:17

Kek

3flix

booten vanaf firewire zal iig mogelijk zijn, target disk mode heeft waarschijnlijk een mac nodig aan de andere kant.

een "nieuwe" optical drive er in zetten zou ook een optie zijn, denk dat niet nog wel te vinden zijn voor niet al te veel..

Maar wat een gedoe zeg, een raspberry pi heeft al X meer rekenkracht... dus ik zou het alleen doen voor de nostalgie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik dacht dat het niet echt uit maakte of er een mac of pc aan de andere kant zit. Het is gewoon een externe schijf geworden in target disk mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:17

Kek

3flix

bucovaina89 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:31:
Ik dacht dat het niet echt uit maakte of er een mac of pc aan de andere kant zit. Het is gewoon een externe schijf geworden in target disk mode.
Hmm zo te zien heb je gelijk, maar de vraag is dan wel of je niet net de verkeerde iMac hebt, maar voor zover ik me kan herinneren waren alleen de eerste modellen trayloading en die gingen niet tot 400mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Het is een slot loading dus die zou het moeten kunnen.

edit:

Maar mijn vraag is eerder welke kabel ik dan zou moeten hebben. Gaat een standaard firewire kabel het gewoon doen? Host2Host?

[ Voor 58% gewijzigd door bucovaina89 op 02-10-2020 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-09 15:00
USB boot zou wel moeten kunnen als je command + O + F gebruikt.

Daar kan je namelijk een commando invoeren om vanaf USB op te starten.

linkje (Niet van een iMac, maar zou ook moeten werken): https://demonicsweaters.c...4-from-a-usb-flash-drive/
Pagina: 1