Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royced
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-05 21:01
Dag mede-tweakers,

Graag jullie mening/input _/-\o_
Ter vervanging van mijn huidige 1080p scherm ben ik zoek gegaan naar een dergelijke opvolger.
Het idee is om straks 3 monitoren aan de muur te bevestigen. Daarbij wil ik dat alle 3 de monitoren qua uiterlijk identiek aan elkaar zijn.

Alléén het middelste scherm wordt gebruik om mee te gamen, de overige 2 zullen gebruikt worden voor het multitasken. Mede-daarom mogen deze schermen ''gewoon'' 1080p zijn.

Nu ben ik op 2 schermen uitgekomen, waarvan er ook een ''goedkoper'' broertje is voor de overige 2 schermen.
Ik ben uitgekomen op de LG 27GL850 of de net nieuwe Asus VG27AQL1A.
Wel heb ik al wat vergelijkingen gelezen tussen de twee, ook hier op Tweakers, echter was dat bijna altijd van de voorganger van de Asus VG27AQL1A, namelijk de VG27AQ. Mensen kozen destijds bewust voor de LG aangezien de Asus nogal wat last had van snelheden bij lage FPS.

De 2 multitask monitoren zijn dan de: LG 27GL63T en de VG279Q1A.

Nu dat het nieuw model uit is, en dit blijkbaar is opgelost (Bron; reviews van het nieuwe model) ben ik eens goed aan het denken welke monitor dan beter is.
Ze voldoen allemaal aan mijn wensen, namelijk:

- Minimaal 144hz
- 1 MS reponsetijd
- G-Sync
- 1440p
- 27''

Qua €€€ ontloopt het elkaar niet veel, voor een 3-voudig setje van de LG kom ik uit op €987,- en voor de Asus €1073.
Wat betreft de specificaties op papier ook niet heel veel, lijkt mij 8)7
Ik ben benieuwd naar jullie mening tussen deze 2 monitoren, wellicht hebben jullie nog andere suggesties (met daarbij ook een goedkoper broertje voor de overige 2 monitoren ernaast)

Bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door royced op 02-10-2020 09:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Het scheelt inderdaad bijzonder weinig. de LG is alom geprezen als een van de beste monitoren van 2019/2020, zowel door professionele- als gebruikers-reviews. Met de keus voor die zit je dus sowieso goed.
Op de Asus lijkt weinig aan te merken, maar die is nog te kort uit om breed gereviewd te zijn, en/of in allerlei round-ups te zijn verschenen. Er lijks niks mis mee, maar op dat front is het net iets meer een gokje.

uiteindelijke keus lijkt me dus deels een kwestie van smaak (welke vind je mooier?), en 'absolute' zekerheid van de kwaliteit of niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A. Ben
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05:49
Kamato schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:21:
Het scheelt inderdaad bijzonder weinig. de LG is alom geprezen als een van de beste monitoren van 2019/2020, zowel door professionele- als gebruikers-reviews. Met de keus voor die zit je dus sowieso goed.
Op de Asus lijkt weinig aan te merken, maar die is nog te kort uit om breed gereviewd te zijn, en/of in allerlei round-ups te zijn verschenen. Er lijks niks mis mee, maar op dat front is het net iets meer een gokje.

uiteindelijke keus lijkt me dus deels een kwestie van smaak (welke vind je mooier?), en 'absolute' zekerheid van de kwaliteit of niet...
De beste 1440p ips 144-165z scherm van 2019-2020 was de viewsonic elite de lg had wel een veel betere value.
pricewatch: ViewSonic Elite XG270QG Zwart

[ Voor 5% gewijzigd door A. Ben op 03-10-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 18:10
Echt heel veel ga je niet aan mijn reactie hebben, maar ik zit ook al een tijdje te twijfelen tussen deze twee monitoren. ;)

De Asus (sans het lage refresh rate probleem) leek mij eigenlijk de interessantere monitor van de twee vanwege ELMB. De nieuwe variant van de Asus is wel een stuk duurder. Dat scherm is alweer bijna net zo duur als de Oddysey G7. Dat zou wel kietelen bij mij. Uiteraard is dat vooral relevant als je één scherm koopt. Bij de drie schermen (waarvan twee de budget optie), maakt het niet zo veel uit.

Overigens is de minimum helderheid van het Asus scherm vrij hoog, dus als je meer in een verduisterde kamer zit zou ik voor de LG gaan.

Wat ik me dan nog af zou vragen, als je monitoren met zulke verschillende specificaties mixed, krijg je dat een beetje uniform afgeregeld? De 27GL850 heeft natuurlijk wel een wide gamut backlight, en dat zullen de budgetmodellen niet hebben. Is de 27GL83A-B niet een betere keuze in deze setup als je voor een LG combinatie zou gaan?

TL;DR
Als het nieuwe Asus scherm inderdaad gelijk of beter performed dan de oude zou ik voor die combinatie kiezen, behalve als je waarde hecht aan wide-gamut en een lagere minimum helderheid.

[ Voor 23% gewijzigd door Caviatjuh op 03-10-2020 14:17 . Reden: leesbaarheid ]