welke maat monitor heb ik eigenlijk (nodig) ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francor
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-10-2020
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?Ik denk de monitor te vervangen. Die ik nu heb heeft de volgende maten in cm: 72 x 42 x 23 breedte x hoogte x diepte (52 = totale hoogte, met de voet mee) , anders past die niet in de ruimte die ik daarvoor ter beschikking heb..
Beeld, dus zonder randen, diagonaal gemeten ongeveer 78 cm
Zoekend op internet kwam ik een beeldscherm formaten omreken tabel tegen die me tureluurs maakte: heb ik nou een 32 inch monitor? Ik dacht 24.
24 61,0 53,13 29,88
28 71,1 61,99 34,86 Sorry !!
32 81,3 70,84 39,84 Als je 95 bent gaat al dat technische gedoe verkeerd.

Vul hier in welk apparaat je zoekt.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?

Wat heb je zelf al gevonden?
Heb je zelf al een idee welk apparaat je overweegt? Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

Welke vragen heb je hier nog over?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03:19
78cm / 2,54 is 30.7 inch.
Is het niet toevallig 80cm ? Dat komt al dichter bij 32 inch in de buurt.

Maar je hebt momenteel iig geen 24 inch monitor. Die zou namelijk een diagonaal hebben van 61cm (24*2,54).

Welk formaat monitor je nodig hebt is denk ik vooral een kwestie van voorkeur of gewenning. Ik heb zelf een 21,5 inch monitor omdat ik geen kleinere 1080p IPS monitor kon vinden. Groter hoeft voor mij ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Francor schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 02:56:
heb ik nou een 32 inch monitor? Ik dacht 24.
Kun je op de achterkant kijken of daar misschien nog een sticker zit met technische gegevens? Als je daar een foto van kunt maken die je hier plaatst dan kan iemand je zo vertellen wat voor monitor je nu hebt.

Soms (bij Samsung schermen in ieder geval) staat op de rand boven het scherm een typenummer, wanneer dat zo is kun je die hier ook plaatsen, ook dan kan men vaak herleiden hoe groot de monitor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:01
Als ik de genoemde maten in de pricewatch intik, geeft dat resultaten voor 31,5 en 32 inch monitoren.

Maar voor de keuze van een nieuwe monitor is dat maar het halve verhaal. Resolutie is ook iets om rekening mee te houden. Hoe groter de resolutie bij een bepaalde maat, hoe kleiner de pixels en daarmee hoe kleiner de teksten en programmavensters die je er op bekijkt.

Nou is dat wel te corrigeren, maar ik geloof dat dat nog altijd niet helemaal vlekkeloos gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 10:46

FeaR

In GoT we trust

Monitoren vallen niet onder Consumentenelektronica maar onder Harde Waren. Ik verhuis het topic die kant op en mag de crew aldaar besluiten wat ze met dit topic doen. Aankoopadvies vind ik het in deze vorm niet echt dus ik schop het topic naar het algemene deel: CEA > V&B

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik vind het wel aankoopadvies - wel met een uitstekend uitgebreide topicstart :)

Ik verplaats het naar Compontenten Aankopadvies

Move VB->CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francor
Ik heb destijds een grote monitor genomen omdat ik Macula degeneratie heb en de letters daar flink kan vergroten. Ik kan met moeite nog net grote letter boeken lezen. De ondertiteling van de TV kan ik niet meer lezen. De grootte van de monitor wordt bepaald door de ruimte die ik heb voor PC en monitor en dat bepaalde ook de maten van mijn monitor die ik heb opgegeven.
Ik zoek dus weer zo'n grote monitor (standaard HD resolutie, 1080x1920 is me ver-teld), maar ik kan nog niet gaan zoeken omdat ik niet weet in welke “inch rij|” ik moet kijken. Ik heb nu een Philips maar die doe ik weg omdat het beeld steeds eni-ge seconden wegvalt en zelf weer terugkomt en daar word ik tureluurs van.
De PC, een HP van enige jaren geleden, gebruik ik alleen om de tijd mee door te komen zoals een 95 jarige meestal doet. Tweakers heeft een Samsung van 150 euro bovenaan de rij staan die me wel leek, maar wie kan me nu vertellen in welke inch-grootte ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-06 17:01
Met ongeveer 78cm zal je waarschijnlijk een 31.5 inch scherm hebben. Als je ongeveer dezelfde grootte nodig hebt is alles tussen 30 inch en 34 inch prima, dan zal het scherm hoogstens een paar centimeter groter of kleiner zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 03:19
Via de pricewatch heb ik gefilterd op de maten die u aangeeft kwijt te kunnen:
https://tweakers.net/moni...qaOrK4l-Zu3JOn_qKHrVQKeUA

Ook heb ik gefilterd op een resolutie van 1920*1080 dit lijkt mij inderdaad het beste als u niet meer zo goed ziet. Wat verder van belang is om naar te kijken is welke aansluitingen uw pc ondersteunt.
Waarschijnlijk is er de keuze uit VGA HDMI DisplayPort en wellicht DVI. deze zien er als volgt uit:
https://cdn2.expertreview.../display_connectors_0.png

Toevoeging: de schermen in het gelinkte overzicht zijn allemaal curved. Een gebogen scherm. Waarschijnlijk anders dan je gewend bent. Vaak wel als prettig ervaren bij grotere schermen. Zelf heb ik er echter geen ervaring mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Jackxl op 03-10-2020 05:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Francor schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 02:00:
Ik heb destijds een grote monitor genomen omdat ik Macula degeneratie heb en de letters daar flink kan vergroten. Ik kan met moeite nog net grote letter boeken lezen. De ondertiteling van de TV kan ik niet meer lezen. De grootte van de monitor wordt bepaald door de ruimte die ik heb voor PC en monitor en dat bepaalde ook de maten van mijn monitor die ik heb opgegeven.
Ik zoek dus weer zo'n grote monitor (standaard HD resolutie, 1080x1920 is me ver-teld), maar ik kan nog niet gaan zoeken omdat ik niet weet in welke “inch rij|” ik moet kijken. Ik heb nu een Philips maar die doe ik weg omdat het beeld steeds eni-ge seconden wegvalt en zelf weer terugkomt en daar word ik tureluurs van.
De PC, een HP van enige jaren geleden, gebruik ik alleen om de tijd mee door te komen zoals een 95 jarige meestal doet. Tweakers heeft een Samsung van 150 euro bovenaan de rij staan die me wel leek, maar wie kan me nu vertellen in welke inch-grootte ik moet zoeken?
Volgens mij duiden deze problemen op een defecte voeding. Je zou nog de voeding kunnen laten repareren. Maar voor niet al te veel geld heb je inderdaad een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:58
Voordeel is dat nieuwe schermen vaak geen ram meer hebben, dus in plaats van op aantal inch te filteren kan je ook op omvang (lxb) filteren, waar je dan een filter met minimaal 30 inch bovenop gooit.

Staat het scherm in een kast? Zoja, hoe groot mag het scherm maximaal zijn?
Zonee: dan maakt het waarschijnlijk niet zoveel uit als hij net 1 cm groter oid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:55
Jackxl schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 05:39:
Via de pricewatch heb ik gefilterd op de maten die u aangeeft kwijt te kunnen:
https://tweakers.net/moni...qaOrK4l-Zu3JOn_qKHrVQKeUA

Ook heb ik gefilterd op een resolutie van 1920*1080 dit lijkt mij inderdaad het beste als u niet meer zo goed ziet. Wat verder van belang is om naar te kijken is welke aansluitingen uw pc ondersteunt.
Waarschijnlijk is er de keuze uit VGA HDMI DisplayPort en wellicht DVI. deze zien er als volgt uit:
https://cdn2.expertreview.../display_connectors_0.png

Toevoeging: de schermen in het gelinkte overzicht zijn allemaal curved. Een gebogen scherm. Waarschijnlijk anders dan je gewend bent. Vaak wel als prettig ervaren bij grotere schermen. Zelf heb ik er echter geen ervaring mee.
Je beperkt je heel erg met de minimale hoogte, staat ook niet altijd goed ingevuld in de pricewatch.
https://tweakers.net/moni...lNX9O2aw7ypTs0PauSbQDm_AQ
Zo heb je er eventueel ook 11 platte bij.

Andere keuze die wellicht nog gemaakt moet worden is het paneel type.
Liever IPS met iets betere kleurweergave (bv goed voor foto's), of VA met iets betere zwartwaardes (bij gebruik in het donker).

En de verversingsnelheid, 60-75Hz is prima voor huis-tuin-keuken gebruik, 100+ Hz is meer voor gaming.

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 03-10-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Francor
Beste mensen,

Hartelijk bedankt voor jullie uitgebreide informatie, want nu weet ik wat ik moet doen. Blijf gezond, ook volgend jaar !!
Pagina: 1