Perongeluk op Phishing-link geklikt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2max
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 30-05 21:07
Mijn vraag
Ik heb per ongeluk op een URL in een Phising mail geklikt. De klinkt ging uiteindelijk naar een site die in Firefox niet weergegeven kon worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Firefox

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Niks gedownload in Firefox (wat ik kan zien).
Scan van Windows gedraaid en nu bezig met Malwarebytes, en wil nog Hitmanpro draaien.

Als het helpt wil ik mail/urls wel delen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:14

JdM

Humbled

Sluit je computer af en scan de harde schijf in een andere computer. Gebruik de schijf niet meer als hoofdschijf voor je besturingssysteem, tot je hem gescand hebt en een backup hebt gemaakt van je belangrijke bestanden (zolang ze niet geïnfecteerd blijken), zou ik doen.

[ Voor 32% gewijzigd door JdM op 01-10-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2max
Bedankt voor je reactie. Ik heb helaas geen andere computer momenteel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Firefox had zelf al de site geblokkeerd? Dan zou ik mijn daar niet heel druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Je zou de URL hier eens in kunnen stoppen: https://www.virustotal.com/gui/home/url

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

En je concrete vraag precies is?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2max
7 engines detected this URL

Dit is de URL die in de link staat. Waar firefox uiteindelijk op terrecht kwam is een andere en kan ik niet meer vinden.
code:
1
https://s.id/woningnet2
CLB schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:23:
En je concrete vraag precies is?
Moet ik er van uitgaan dat me PC nu onveilig/besmet is?

Wat zouden jullie adviseren om te doen?

[ Voor 23% gewijzigd door E2max op 01-10-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel1000
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 02-03 13:14
Je kunt het beste inderdaad de pc uitlaten en op een andere pc (werk, vrienden, familie) een bootable usb stick met een virusscanner maken en deze op de (eventueel) geïnfecteerde pc draaien. Voor een overzicht van bootable antivirus tools: https://www.lifewire.com/...e-antivirus-tools-2625785
Op de websites van de antivirus software staan verdere instructies.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 31-05 14:12
maak je maar geen zorgen. Zolang je niet je gegevens hebt achtergelaten of iets hebt gedownload en daarna geopend...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De site is geblokkeerd door je browser dus er is niks binnen gekomen.

Verder is het enige wat je mogelijk gedaan hebt het bevestigen dat het e-mailadres, waar ze de mail heen gestuurd hebben, gebruikt wordt.

Verder geen paniek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1344348

Site geblokkeerd, dus niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-05 13:24

pietje63

RTFM

Josk79 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 01:03:
maak je maar geen zorgen. Zolang je niet je gegevens hebt achtergelaten of iets hebt gedownload en daarna geopend...
Klopt als het enkel een phising site is. Vaak proberen ze echter meteen (automatisch) wat te downloaden.. Als FF de site heeft geblokkeerd (en je verder ook een geupdate antivirus had draaien) is de kans dat dit gelukt is beperkt.

Ter controle zou ik een tweede antiviruspakket downloaden, installeren en volledig laten scannen. Als het downloaden of installeren niet lukt, zou ik me al direct zorgen gaan maken.

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

Wanneer je browser de site blokkeert, met andere woorden, je krijgt een pagina met daarop een waarschuwing dat de site niet veilig is en eventueel de mogelijkheid om toch door te gaan, dan is er nog niets gebeurd. Op voorwaarde dat je niet bent doorgegaan.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Je zou natuurlijk een offer kunnen brengen aan de pc goden.

Voor de rest heeft Firefox je gered van jarenlange nachtmerries en paniekaanvallen. Hij heeft je verkeer gestopt voor je op de site terecht kwam.
Mocht je toch zekere voor onzekere willen nemen dan laat je een virusscanner op een stickje je pc controleren. Duurt eventjes maar je hoeft er niet bij te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:06
sowieso de belangrijke data alvast op een externe hdd kopieren (wat natuurlijk eigenlijk standaard zou moeten gebeuren) en die apart in een kast leggen.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

Anoniem: 413433

De tijden dat je machine geïnfecteerd werd door op een url te klikken zijn lang en breed voorbij. Maak je maar geen zorgen.
Al die reacties dat je maar beter je machine niet meer moet gebruiken zijn helemaal hopeloos.

Sorry hoor, maar het is geen 2002 meer..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

Anoniem: 413433 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:33:
De tijden dat je machine geïnfecteerd werd door op een url te klikken zijn lang en breed voorbij. Maak je maar geen zorgen.
Al die reacties dat je maar beter je machine niet meer moet gebruiken zijn helemaal hopeloos.

Met 46 forumberichten van jouw kant begrijp ik dat je nog in de veronderstelling bent dat je op dit forum meteen alle informatie van iemand krijgt over de betreffende situatie, dat is vaker niet het geval dan wel overigens (plots hebben mensen toch dan toch wel wat gedownload). Het is dan wel geen 2002 meer, maar naïviteit kent geen tijd.
Je kunt je woorden als hopeloos dan ook prima achterwege laten en iedereen die probeert te helpen respecteren.
Daarnaast zijn "al die reacties" helemaal niet zo uitgebreid, ik ben de enige namelijk die hier het zeker voor het onzekere neemt en nog 1 iemand adviseert om ook niet meer de computer op te starten en met een USB stick het systeem te controleren.
Samen weten we veel, maar als jij roept dat bepaalde reacties hopeloos zijn, zit je zelf ook in de hopeloze hoek, reageer dan gewoon niet.

[ Voor 5% gewijzigd door JdM op 02-10-2020 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:52

Blokker_1999

Full steam ahead

@JdM, maar van zodra we de URL hebben gekregen kunnen we natuurlijk wel zelf vaststellen of het al dan niet een bedreiging vormt.

In de eerste plaats heb je dus Firefox die met behulp van Google's safe browsing de pagina niet laat laden. Als je daar stopt ben je gewoon veilig. Klik je dan toch door, dan zie je dat het om een phishing site gaat die je simpelweg komt melden dat je lidmaatschap vervalt en of je even €8 wenst te betalen.

@Anoniem: 413433 verwoort het misschien niet goed, maar hij heeft wel een punt in dat drive by malware installaties een stuk minder voorkomen de dag van vandaag.Ze zijn echt uitzonderlijk geworden net omdat er veel minder lekken ontdekt worden die het mogelijk maken. Mede omdat we van vele onveilige technologie zijn af geraakt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Precies. Natuurlijk is het mogelijk dat TS nu malware op zijn PC heeft omdat die site een zero-day exploit gebruikt om langs de beveiliging van Firefox en Windows te komen. Net als het mogelijk is dat wij allen nu besmet zijn omdat er bijvoorbeeld via advertenties op Tweakers een zero-day is misbruikt. De vraag is alleen hoe waarschijnlijk het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JdM

JdM

Humbled

@Blokker_1999 Ik ben het met je eens, maar doel vooral op het feit dat er verderop in het topic door hem gereageerd wordt op een van de eerste reacties (zoals die van mij) die het zekere voor het onzekere nemen. Temeer omdat er op dat moment niet veel extra info van TS aanwezig was/is.
Om dan een aantal antwoorden later even binnen te vallen en dingen hopeloos te gaan noemen doet geen goed aan de sfeer en het meedenken van anderen. Mijn reactie op hem ging niet over de inhoud, maar de betrekking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2max
Hartelijk dank voor de reacties.

Voor de duidelijkheid ik had geen melding dat doorgaan onveilig was. Toen ik op de link klikt kwam ik uiteindelijke op een URL waarvan FF zei dat hij hem niet kon vinden/ongeldig was.

Of is dat al de blokkade van FF/google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
Sissors schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:59:
Precies. Natuurlijk is het mogelijk dat TS nu malware op zijn PC heeft omdat die site een zero-day exploit gebruikt om langs de beveiliging van Firefox en Windows te komen. Net als het mogelijk is dat wij allen nu besmet zijn omdat er bijvoorbeeld via advertenties op Tweakers een zero-day is misbruikt. De vraag is alleen hoe waarschijnlijk het is.
Zero days zijn alleen reteduur en daarom worden bij phissing site's vaak oudere goedkopere exploits gebruikt. Heb je een oude browser op een pc die niet echt up to date is kan je dan de klos zijn. Voor advertenties is het een ander verhaal, daar worden vaak wel zero days exploits gebruikt omdat ze anders voortijdig onderschept worden en het aantal mensen wat klikt is vele malen groter (meer omzet, meer winst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Goed voordat we meldingen gaan proberen te analyseren en te scannen, pak een andere computer/tablet/telefoon en ga AL je wachtwoorden aanpassen (en zet MFA aan waar mogelijk), en disconnect je backups. Sowieso verstandig periodiek te doen ;)

Koppel daarna je schijven los, en ga scannen -- niet booten met andere PC's.

Er kan echt VAN ALLES gebeurd zijn namelijk. Je kan zelfs slapende ransomware hebben. De kans is niet heel groot, maar is aanwezig. Je zou na een maand ineens te maken kunnen hebben met versleutelde files en versleutelde connected backups (hence: offline backups).

Of er een blokkade was of niet gaan we natuurlijk niet kunnen analyseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:47
E2max schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:36:
Hartelijk dank voor de reacties.

Voor de duidelijkheid ik had geen melding dat doorgaan onveilig was. Toen ik op de link klikt kwam ik uiteindelijke op een URL waarvan FF zei dat hij hem niet kon vinden/ongeldig was.

Of is dat al de blokkade van FF/google?
Kan zijn dat de website al was neergehaald toen jij hem wou bezoeken.
Sowieso, als je zeker weet dat het om een phishing site ging, dan is de kans ontzettend klein dat ( er is geprobeerd ) daadwerkelijk in te breken op je pc of deze te infecteren.
De bedoeling is namelijk dat jij als gebruiker vrijwillig je gegevens doorgeeft via hun website.
Als ze dan ook nog virussen/trojanen/rootkits e.d. proberen te installeren op je pc lopen ze het risico dat ze hiermee hun oorspronkelijke doel voorbij gaan, omdat antivirus software waarschijnlijk alarm slaat of er andere dingen gebeuren waardoor de gebruiker het niet meer zou vertrouwen en zijn/haar gegevens niet vrijwillig invoert.

Maar goed niets is 100% zeker.
Als je echt meer zekerheid wilt hebben over dat je PC niet geïnfecteerd is kan ik UnHackMe aanbevelen: https://greatis.com/unhackme/
Dit programma vindt vaak veel meer dan wat je eigen antivirus software weet je vinden en heeft mij ook een keer uit de brand geholpen met een browser hijacker :)
Er was destijds een eenmalige 30 dagen trial, volgens mij is dat er nog steeds, dus dan kost het je ook niets.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-05 12:39
Niets aan het handje. De url die je opgeeft doet een redirect naar:

code:
1
https://woningnet-verzoek.xyz/woningnet/index.html

Het is gewoon een phishing site, ze vragen om login en wachtwoord maar er staat niets verdacht in de javascript.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DoeEensGek schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:37:
[...]

Zero days zijn alleen reteduur en daarom worden bij phissing site's vaak oudere goedkopere exploits gebruikt. Heb je een oude browser op een pc die niet echt up to date is kan je dan de klos zijn. Voor advertenties is het een ander verhaal, daar worden vaak wel zero days exploits gebruikt omdat ze anders voortijdig onderschept worden en het aantal mensen wat klikt is vele malen groter (meer omzet, meer winst).
Oh ja, helemaal mee eens dus. Het is theoretisch mogelijk dat TS geinfecteerd is via een zero-day. Die kans is echter gewoon heel erg klein.

Daarom vind ik zulke dingen ook gewoon enorm overdreven voor zoiets:
Umbrah schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:42:
Goed voordat we meldingen gaan proberen te analyseren en te scannen, pak een andere computer/tablet/telefoon en ga AL je wachtwoorden aanpassen (en zet MFA aan waar mogelijk), en disconnect je backups. Sowieso verstandig periodiek te doen ;)

Koppel daarna je schijven los, en ga scannen -- niet booten met andere PC's.

Er kan echt VAN ALLES gebeurd zijn namelijk. Je kan zelfs slapende ransomware hebben. De kans is niet heel groot, maar is aanwezig. Je zou na een maand ineens te maken kunnen hebben met versleutelde files en versleutelde connected backups (hence: offline backups).

Of er een blokkade was of niet gaan we natuurlijk niet kunnen analyseren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Anoniem: 413433 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:33:

Want TS draait geen XP of Windows Vista ?
Heeft al zijn beveiligingen op orde ...
En zelfs Windows7 zonder updates kan zomaar gevaarlijk genoeg zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
En waarom zou hij een Windows 7 zonder updates hebben...

Hell, laten we hem dan maar meteen adviseren om zijn computer bij het grofvuil te zetten. Immers is er de mogelijkheid dat er een rootkit geinstalleerd is die niet te detecteren is en een herinstallatie overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

mathias82 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:35:
Niets aan het handje. De url die je opgeeft doet een redirect naar:

code:
1
https://woningnet-verzoek.xyz/woningnet/index.html

Het is gewoon een phishing site, ze vragen om login en wachtwoord maar er staat niets verdacht in de javascript.
Soms checken ze wel eens op useragents, en als je een oude brakke browser gebruikt, dat ze dan een exploit gebruiken. Op die manier wordt het niet door virusscanner opgemerkt.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-05 12:39
AW_Bos schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:18:
[...]

Soms checken ze wel eens op useragents, en als je een oude brakke browser gebruikt, dat ze dan een exploit gebruiken. Op die manier wordt het niet door virusscanner opgemerkt.
Dat wist ik niet. Ik heb het voor de veiligheid gedownload met curl, niet met een webbrowser.
Pagina: 1