Internetkabel doortrekken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-05 13:15
Dag allen,

Ik ben onlangs in een nieuwbouw huurwoning getrokken (1e bewoner) met een kantoortje erin. Nu wil ik graag een internetkabel doortrekken van de meterkast naar deze kamer. Er ligt al een leiding met een leiddraadje erin om kabels in door te trekken van de meterkast naar de kamer, deze komt uit bij een wanddoosje met een afdekplaatje erop. Van bovenaanzicht zal de afstand zo'n 10 meter zijn, maar ik weet niet waar die kabel langsloopt (en moet ook nog weer naar beneden), dus de precieze afstand weet ik niet.

Mijn idee is om dit UTP wanddoosje te halen: https://www.allekabels.nl...ndcontactdoos-inbouw.html . Ik heb echter nog wat vragen:
  1. Ik heb nog een F/UTP CAT6 kabel liggen die lang genoeg is. Dit is wel een patch kabel, waar aan beide uiteinden dus al een RJ45 stekker zit. Kan ik deze gewoon aan één kant afknippen, strippen, en aansluiten op de bovengenoemde wanddoos? Zou me weer wat geld schelen, en aangezien het een huurhuis is maakt het me ook niet bijzonder veel uit als het een beetje hacky/gammel is.
  2. Ik was van plan de kabel vast te knopen aan de leiddraad, en dan een flinke laag ducttape eroverheen. Ik lees echter een beetje tegenstrijdige dingen over hoe soepel het trekken gaat. Sommige mensen zeggen dat dit ruim genoeg is, andere zeggen dat ze soms met hun volle gewicht aan de kabel moeten hangen om hem erdoor te krijgen. Iemand hier ervaring mee? Is een trekveer echt noodzakelijk (kost ook weer geld)?
  3. Nog iets dat ik moet weten of waar ik op moet letten voordat ik hier aan begin?
Ik hoef ook niet meer dan 1 kabel te leggen, zoals eerder genoemd is het een huurhuis dus het hoeft niet op de toekomst ingesteld te zijn. Alvast vriendelijk bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06 21:22
1: bij voorkeur een stugge kabel i.p.v. gewone. Het gaat om een huur huis je kan ook " gewone" kabel doortrekken. Wat je voorstelt kan prima.
2: Probeer eerst met trekveer/ leidraad o.i.d. kijken of het door de leidingen soepel gaat. Daarna vlecht je de kabel aan het oogje en trekken maar. Ducttape kan voor de zekerheid, maar goede vlechting zou voldoende moeten zijn. Uit eigen ervaring kan ik je vertellen (zelf kabel getrokken) dat mijn huis wat verzakt is en hierdoor is een kabelleiding gekneld. Ik kreeg de oude kabel er niet uit, met geweld kabel kapotgetrokken, het resultaat was dat de kabelleiding niet meer bruikbaar was.
3: Bij nader inzien ducttape zou in de leiding blijven plakken en scheuren en dan heb je meer rommel in je kabelleiding. En gebruik geen kruipolie of dreft of iets dergelijks... Krijg je alleen meer ellende van.

V-Strom 650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
1. Waarschijnlijk niet: je hebt in elk geval een tooltje nodig, kost €5 voor een goedkope variant, en het moet om stugge (solid) kabel gaan, terwijl patch-kabel meestal stranded is (soepel), zie https://www.utp-kabel.nl/...pele-en-stugge-kabel.html en
http://netwerkaanleggen.c...ok-dmv-lsa-punchdowntool/ en een netwerk tester (kost €9 ofzo) ook altijd handig, dan kun je checken of alle draadjes goed aangesloten zitten.

Als je die mooie aansluiting even helemaal vergeet en er gewoon een nieuwe connector op knijpt, kan dat vast wel. Is wederom wel een tang voor nodig (hoeft niet heel duur te zijn, orde €15). Dat zou ik lekker doen als het tijdelijk is. Evt. een switch in dan kun je verder splitsen.

Ook netwerkkabel is bij een webshop nou niet zo duur trouwens voor 25 meter. Wel opletten dat het 24AWG koper is, geen CCA (copper clad aluminium = cheap en crap).

2. Zou altijd een trekveer gebruiken. Kost je €5 bij dezelfde webshops als waar je de rest gaat vinden.

3. Ja: geen 230V (installatiedraad) en UTP in één buis. Mocht dat toevallig het plan zijn.

Dus, zonder een paar centen uit te geven gaat dit niks worden. Maar voor de prijs van een avondje bieren moet het lukken, en dat laatste kan momenteel toch niet. Dus :P

[ Voor 16% gewijzigd door Wilke op 01-10-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xoxol
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-06 21:22
Netwerk tester is zeker een goeie. maar je kan tegenwoordig ook zonder tang. Zie voorbeeld van een keystone. https://www.allekabels.nl...Rypf-iwxICsRoCENAQAvD_BwE

V-Strom 650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Ah, als je het precies 1 keer doet is dat ook wel een optie ja, die kende ik niet. Maar mijn ervaring, zo'n tang is reuze handig, en voor de prijs, als je 'm nog wel eens gebruikt (na je volgende verhuizing, met grote kans?) is dat al snel de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:30
Stekkertje afknippen zou ik niet doen - heb ik zelf slechte ervaring mee }:O

Kant-en-klaar kabels zijn vaak zo soepel en dun dat een nieuw stekkertje/socket moeilijk vast te maken is.

Als je niet weet hoe moeilijk/lastig het trekken wordt, trek dan eerst een stuk VD-draad (electriciteitsdraad). Als dat makkelijk gaat, trek je een netwerkkabel (cat6) zo door.

Verder alles wat hierboven al gezegd is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-06 22:19
Zorg dat je met z'n tweeen bent zodat een de leiddraad kan trekken terwijl de ander de UTP kabel kan duwen zodat deze zo soepel mogelijk wordt doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thescorpi0n
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-05 13:15
Dank voor de opmerkingen!
Wilke schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:01:
1. Waarschijnlijk niet: je hebt in elk geval een tooltje nodig, kost €5 voor een goedkope variant, en het moet om stugge (solid) kabel gaan, terwijl patch-kabel meestal stranded is (soepel), zie https://www.utp-kabel.nl/...pele-en-stugge-kabel.html en
http://netwerkaanleggen.c...ok-dmv-lsa-punchdowntool/ en een netwerk tester (kost €9 ofzo) ook altijd handig, dan kun je checken of alle draadjes goed aangesloten zitten.

Als je die mooie aansluiting even helemaal vergeet en er gewoon een nieuwe connector op knijpt, kan dat vast wel. Is wederom wel een tang voor nodig (hoeft niet heel duur te zijn, orde €15). Dat zou ik lekker doen als het tijdelijk is. Evt. een switch in dan kun je verder splitsen.

Ook netwerkkabel is bij een webshop nou niet zo duur trouwens voor 25 meter. Wel opletten dat het 24AWG koper is, geen CCA (copper clad aluminium = cheap en crap).

2. Zou altijd een trekveer gebruiken. Kost je €5 bij dezelfde webshops als waar je de rest gaat vinden.

3. Ja: geen 230V (installatiedraad) en UTP in één buis. Mocht dat toevallig het plan zijn.

Dus, zonder een paar centen uit te geven gaat dit niks worden. Maar voor de prijs van een avondje bieren moet het lukken, en dat laatste kan momenteel toch niet. Dus :P
toon volledige bericht
1. Hmm, oké. Zachte kern voor connectoren en harde kern voor LSA. Maar ik ben van plan om hem in de meterkast met connector in het modem te steken, en aan de andere kant in een wandcontactdoos met LSA. Dus wat dan? :p. Kabel die ik heb liggen staat "Valueline F/UTP cat.6 cable 4x2xAWG26/7 patch" op, niks over zachte of harde kern. Maar ik ga er inderdaad vanuit dat het zachte kern is.

RJ45-tang heb ik overigens. LSA-duwtangetje niet.

2. Bij allekabels (waar ik wilde bestellen) is de goedkoopste trekveer van meer dan 10 meter €36.. vandaar dat ik het liever zonder doe. Sowieso koop ik het liefst niet te veel gereedschap, aangezien ik niet zoveel ruimte heb en naast de kosten niet echt zit te wachten op een stapel gereedschap dat ik één keer gebruik. Maar goed, wat echt nodig is is nodig.

3. Was ik niet van plan :).

Verder inderdaad wel van plan het samen te doen, kan één duwen en één trekken.

Nogsteeds een beetje aan het twijfelen wat ik wil doen. Kan het goedkoop lelijk doen (met kabel uit gat in de muur), goedkoop mooi met het risico dat het niet goed werkt omdat het een zachte kabel is, of het goed doen maar dan ben ik weer meer dan €50 kwijt voor het leggen van een kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:29

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

thescorpi0n schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:48:
Er ligt al een leiding met een leiddraadje erin om kabels in door te trekken..
Zoals anderen ook al min of meer aangeven, de leidraad (vreemd genoeg met 1 d) is om de trekveer er door te krijgen, niet om de kabel zelf er door te trekken.

[ Voor 5% gewijzigd door DukeBox op 02-10-2020 15:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Electricien hier.

1. Kan gewoon, zolang je de aders goed op de doos kan krijgen is er niets aan de hand.
2. Je kan het proberen, maar waarschijnlijk geen succes, de draad in de loze leiding is enkel alleen een bewijs dat de buis door-geveerd is en de leiding vrij is. Een trekveer werkt beter. Door een aantal aders met elkaar te vlechten kan je dat makkelijk vast maken. Je hebt er ook speciale sokjes voor, maar die moet je dan weer aanschaffen.
3. Dat je kabel en veer lang genoeg zijn.

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Uit ervaring; de trekveer ging bij ons van de meterkast omhoog naar de 2e verdieping erg moeilijk vanwege, naar ik vermoed, strakke bochten in de loze leiding. Met de netwerkkabel eraan gevlochten en ductape eromheen liep die hopelijk vast. Twee keer de kabel van de trekveer losgetrokken.

Van boven naar beneden konden de bochten wel worden genomen. Probeer dus ook van de andere kant als van één kant niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Voor wat jij wilt bestaat solid kabel. Soepel op zo'n wanddoos... nope.

Voor kabel aan de trekveer bestaan trekkousen.

Loze leidingen eerst tweezijdig uitzuigen.

Geen dreft / olie / .. gebruiken; hooguit kabelglijmiddel

Als je toch kabel aan de veer gaat tapen; let op dat er geen kopse kanten aan zitten en gebruik een Nylon trekveer (dunner).

@barktus ; soepele draad op LSA? Als al werkt is dat mazzel... degelijk zit het sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Zelf had ik bij mijn ouders dat het niet echt lekker ging vanaf de meterkast naar de woonkamer. Maar andersom wel. Uit eerdere ervaringen trok ik een 1,5mm schakeldraad mee naast de UTP kabel met als voordeel dat je bij breuk of losschieten de boel terug kan trekken zonder de UTP kabel te belasten.

[ Voor 5% gewijzigd door Wim-Bart op 03-10-2020 01:41 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

kabeltjekabel schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:42:
Voor wat jij wilt bestaat solid kabel. Soepel op zo'n wanddoos... nope.

Voor kabel aan de trekveer bestaan trekkousen.

Loze leidingen eerst tweezijdig uitzuigen.

Geen dreft / olie / .. gebruiken; hooguit kabelglijmiddel

Als je toch kabel aan de veer gaat tapen; let op dat er geen kopse kanten aan zitten en gebruik een Nylon trekveer (dunner).

@barktus ; soepele draad op LSA? Als al werkt is dat mazzel... degelijk zit het sowieso niet.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk gaat. :+ Hij kan ook nog kiezen voor panduit :P

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
MIsschien minder mooi: maar als je zonder de contactdoosjes werkt kan je wel je huidige kabel gebruiken. Of is hij dan te kort?
Gezien het een huur huis is zou ik niet te moeilijk gaan doen, en gewoon die kabel er doorheen leiden, van router naar pc, klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

thescorpi0n schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:19:

1. Hmm, oké. Zachte kern voor connectoren en harde kern voor LSA. Maar ik ben van plan om hem in de meterkast met connector in het modem te steken, en aan de andere kant in een wandcontactdoos met LSA. Dus wat dan?
Stugge kabel, afmonteren in een wandcontactdoos aan de ene kant, en een keystone in je meterkast. En dan in die keystone een patchkabeltje prikken als je het echt netjes wilt doen.
Pagina: 1