Refresh rate, ververssnelheid?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Beste redactie,

Allereerst excuses voor het muggenziften, dat weet ik, maar ik zie regelmatig de term 'ververssnelheid' voorbij komen als vertaling voor refresh rate. Dat noem ik geen correcte vertaling, maar een anglicisme. Refresh rate heeft hertz (Hz) als eenheid, dat is dus een frequentie en geen snelheid. Meerdere sites maken zich daar schuldig aan, ik weet niet of Tweakers daar trendsetter in is geweest. Wikipedia noemt het vernieuwingsfrequentie en dat is al beter. Zelf vind ik beeldfrequentie wel lekker in de mond liggen als je Engelse termen wil mijden, maar ververssnelheid of verversingssnelheid slaat werkelijk nergens op. Daarom gooi ik dit balletje op ter discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 14:17
Onze voorkeur gaat uit naar 'refreshrate' (of 'verversingssnelheid', wat ook keurig weergeeft wat er wordt bedoeld). De woorden zijn weliswaar nog niet opgenomen in het Groene Boekje, maar omdat het een technische grootheid betreft, zijn andere vertalingen minder gewenst. 'Snelheid' is hier idd minder precies dan 'frequentie', maar niet fout. Een woord als 'vernieuwingsfrequentie' invoeren gaat me toch echt te ver.

Geef eens wat voorbeelden van plaatsen op Tweakers waar je 'ververssnelheid' bent tegengekomen.

[ Voor 39% gewijzigd door Delpozo op 06-10-2020 16:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flake
Bedankt voor je reactie, maar 'verversingssnelheid' (of ververssnelheid, ik geloof je als je aangeeft dat Tweakers alleen verversingssnelheid hanteert) geeft niet keurig weer wat er wordt bedoeld. Een snelheid is een afstand over tijd, de afgeleide van een afstand of de integraal van een versnelling. Bijvb km/h, m/s, mph, noem maar op, zijn allemaal snelheden. Bij refresh rate is er geen sprake van een snelheid omdat er niet eens sprake is van een afstand, het geeft aan hoeveel beeldjes er in een bepaalde tijd worden weergegeven, en dat is een frequentie. Net als frame rate in fps, of toerental in rpm.

Dus nee, dit is geen keurige weergave, maar een (vertaal)fout. Frequentie en snelheid zijn niet synoniem en dat is eerstejaars natuurkunde. Je kunt ook niet spreken van een temperatuur van 50 kilo en voor een site die technologie op de proef stelt vind ik niet dat je die fout mag maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Flake op 06-10-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delpozo
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 14:17
Je redenatie is zonder meer kloppend; je houdt alleen geen rekening met het wezen van taal. Taal is geen exacte wetenschap. 'Snelheid' wordt dan ook gebruikt in uiteenlopende gevallen die niet voldoen aan de natuurkundige definitie. Denk aan verwerkingssnelheid, reactiesnelheid, snelheid van begrip en noem maar op. In dat licht gezien is 'verversingssnelheid' niet fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flake
Taal is geen exacte wetenschap nee, maar de context is dat wel. Ik heb niet voor niets al eerder naar de slogan verwezen. Gelet op bijvb Wikipedia en de thumbs up die ik hier krijg ben ik hier niet alleen in. Ik snap niet dat je dit probeert te verdedigen, met voorbeelden buiten technische context notabene. Dit komt gewoon knullig over, zeker bij lezers die technisch geschoold zijn, maar ik ga ook geen ellenlange welles-nietes-discussie hierover voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-10 15:50

Shunt

Boe

Flake schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 18:43:
Taal is geen exacte wetenschap nee, maar de context is dat wel. Ik heb niet voor niets al eerder naar de slogan verwezen. Gelet op bijvb Wikipedia en de thumbs up die ik hier krijg ben ik hier niet alleen in. Ik snap niet dat je dit probeert te verdedigen, met voorbeelden buiten technische context notabene. Dit komt gewoon knullig over, zeker bij lezers die technisch geschoold zijn, maar ik ga ook geen ellenlange welles-nietes-discussie hierover voeren.
Flake schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:06:
Beste redactie,

Allereerst excuses voor het muggenziften, dat weet ik, maar ik zie regelmatig de term 'ververssnelheid' voorbij komen als vertaling voor refresh rate. Dat noem ik geen correcte vertaling, maar een anglicisme. Refresh rate heeft hertz (Hz) als eenheid, dat is dus een frequentie en geen snelheid. Meerdere sites maken zich daar schuldig aan, ik weet niet of Tweakers daar trendsetter in is geweest. Wikipedia noemt het vernieuwingsfrequentie en dat is al beter. Zelf vind ik beeldfrequentie wel lekker in de mond liggen als je Engelse termen wil mijden, maar ververssnelheid of verversingssnelheid slaat werkelijk nergens op. Daarom gooi ik dit balletje op ter discussie.
:z :z

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Pagina: 1