Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• victoryo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-05 22:52
Goedenavond,

Sinds een maandje heb ik een nieuwe CV ketel (Remeha Avanta) omdat de vorige na 20 jaar wel zijn beste tijd gehad heeft.

Nu heb ik wat zitten lezen in het CV ketel tuning topic en ben ik van plan het e.e.a. zo goed mogelijk proberen af te stellen. De eerste stap die ik al genomen heb is het plaatsen van een Nest generatie 3 met opentherm.

Nu is het zo dat ik op de begane grond vloerverwarming heb icm radiatoren. Deze vloerverwarming zit er ook al zo'n 20 jaar in, en heb ik sinds ik het huis heb nooit verder bekeken. De vloerverwarming wil ik dus ook eens opnieuw onder de loep nemen maar ik heb geen idee hoe warm deze moet zijn en überhaupt mag worden? Mijn vloer is een tegelvloer.

Voor de verduidelijking een foto van het systeem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCy-esJ7S8hsIoCW4ITJfBum_6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Peq5Dm3SwB86OSGJbslod0T.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Omdat je ook radiatoren hebt is je vloerverwarming waarschijnlijk niet de hoofdverwarming. Ik zou er dan zelf voor kiezen om de thermostaat van de vloer zo in te stellen dat je vloer voor jou comfortabel aanvoelt. Vind je al jaren dat de vloer te koud is zou ik hem wat hoger zetten en andersom.
Maximaal 45 graden is wat het grote boze internet adviseert. Hoe warm je tegels dan worden is weer afhankelijk van factoren als hoe diep de slangen liggen en hoe dicht ze bij elkaar liggen.
Uiteraard zou je wel eens een warmtecamera kunnen lenen om te kijken of je groepen even warm worden, dan zou je nog wat kunnen spelen met de flow per groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:00
Daarnaast kun je nog spelen met de pompsnelheid, als het water bij terugkomst te koud is waardoor ie een deel van de vloer niet verwarmt, kun je deze hoger zetten.

Even een opmerking/tip. heeft de vloerverwarmingspomp al die jaren gewoon aangestaan of heb je deze uitgezet? Deze kan vastlopen als je deze te lang stilzet, maar vreet energie als ie nodeloos staat te draaien. Op de foto zie ik dat je de pomp op stand 1 hebt staan, en dan heeft ie een continu verbruik van 62 watt volgens het plaatje, wat neerkomt op 543 kWh per jaar verbruik.

Om dit elektraverbruik te verminderen kun je voor €45,- een pompschakelaar kopen, die alleen je pomp laat draaien als er verwarmingsvraag is. Daarnaast zorgt ie ervoor dat elke dag 10 minuten de pomp wordt aangezet om vastlopen tegen te gaan. Dit kan je makkelijk 400kWh (€85,-) op jaarbasis schelen. Snel terugverdiend dus en tevens duurzaam.

https://www.warmteservice...uur-instelbaar/p/33724080
https://www.bol.com/nl/p/...akelaar/9200000021782900/

[ Voor 15% gewijzigd door VERNederlander op 03-10-2020 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Een pompschakelaar is inderdaad een goed idee, ik heb hier een vergelijkbare pomp van hetzelfde merk met 3 standen(46/67/93W) en heb echt een flinke energiebesparing door die pompschakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• victoryo
Bedankt voor de reacties!
De pomp heeft al die tijd wel aangestaan, dus zit gelukkig niet vast.

Wel maakt hij op stand twee en zeker drie aanzienlijk meer geluid en heb hem daarom maar weer op 1 terug gezet.

Een pompschakelaar is een hele goede tip en heb ik dan ook direct aangeschaft en aangesloten, werkt perfect.
Bij een aanvoer van 28 graden schakelt hij de pomp nu aan, ook kan ik op het display zien hoe warm de aanvoer is!

Het valt mij wel op dat de aanvoer temperatuur bij de vloerverwarming ongeveer 35 graden is wanneer ik de verwarming bijvoorbeeld op 21 zet vanaf 20,5 graden. Wellicht heeft dit er ook mee te maken dat het een modulerende ketel en thermostaat is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fITN3eVi_NmzZdhPmZ5cWRfcrCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npoQ2mW6rRVXYWl2htBgokVp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door victoryo op 03-10-2020 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
victoryo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:30:

Wel maakt hij op stand twee en zeker drie aanzienlijk meer geluid en heb hem daarom maar weer op 1 terug gezet.
Even een checkvraag, de cv-installatie en de vloerverwarming zelf is goed ontlucht? Het kan zijn dat deze meer geluid maakt doordat op hogere stand wat meer lucht wordt aangezogen.
victoryo schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 20:30:

Het valt mij wel op dat de aanvoer temperatuur bij de vloerverwarming ongeveer 35 graden is wanneer ik de verwarming bijvoorbeeld op 21 zet vanaf 20,5 graden. Wellicht heeft dit er ook mee te maken dat het een modulerende ketel en thermostaat is?
Dat kan kloppen, als ik mijn cv-installatie vraag een halve graad te verwarmen, loopt de temperatuur van de ketel niet hoger op dan 38 graden. Mijn ketel geeft de cv of warmwater temperatuur aan die hij levert. Als ik een graad of meer vraag, gaat de temperatuur richting de 50 graden of hoger.

Overigens heb ik nu mijn vloerverwarming nog "uit" staan, omdat de ketel zo weinig aanslaat dat ik het nutteloos vind om die warmte ook de vloer in te laten lopen. Ik weet niet hoeveel effect het heeft, maar begin november zet ik de temp omlaag waarop de pomp mag aanslaan.

[ Voor 18% gewijzigd door VERNederlander op 03-10-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
VERNederlander schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:06:
[...]

Even een checkvraag, de cv-installatie en de vloerverwarming zelf is goed ontlucht? Het kan zijn dat deze meer geluid maakt doordat op hogere stand wat meer lucht wordt aangezogen.

[...]

Dat kan kloppen, als ik mijn cv-installatie vraag een halve graad te verwarmen, loopt de temperatuur van de ketel niet hoger op dan 38 graden. Mijn ketel geeft de cv of warmwater temperatuur aan die hij levert. Als ik een graad of meer vraag, gaat de temperatuur richting de 50 graden of hoger.

Overigens heb ik nu mijn vloerverwarming nog "uit" staan, omdat de ketel zo weinig aanslaat dat ik het nutteloos vind om die warmte ook de vloer in te laten lopen. Ik weet niet hoeveel effect het heeft, maar begin november zet ik de temp omlaag waarop de pomp mag aanslaan.
Ah oké.
Mag ik vragen welke temperatuur jij hanteert voor de vloerverwarming op het moment dat je hem gebruikt?

Ik had begrepen dat 40 graden voor een tegelvloer ideaal is om de warmte te voelen, echter met een aanvoer van 35 graden ga ik dat nooit halen! De verwarming zal namelijk over het algemeen namelijk een 0.5graden per keer verhoogd worden.

Als ik de thermostaat een halve graden verhoog waardoor de CV aanslaat zie ik op de thermostaat van de vloerverwarming een temperatuur van +- 25 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VERNederlander
De vloerverwarming is voor mij bijverwarming naast de radiatoren zoals je misschien al doorhad. Daarnaast pas ik omdat ik veel van huis ben nachtverlaging toe, dus de ketel wil in de winter wel leveren en dan slaat de pomp aan bij 30 graden+ aanvoer. Ik heb nooit echt naar de temperatuur van de vloerverwarming op de meters gekeken, mijn vloer wordt iets van 22 graden wat iets hoger is dan de ruimtetemperatuur om lekker aan te voelen.

Hopelijk zijn er nog anderen die goed in hun eigen vloerverwarming zijn gedoken, die kunnen wellicht nog wat ervaringen delen.

[ Voor 12% gewijzigd door VERNederlander op 03-10-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
VERNederlander schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 21:21:
De vloerverwarming is voor mij bijverwarming naast de radiatoren zoals je misschien al doorhad. Daarnaast pas ik omdat ik veel van huis ben nachtverlaging toe, dus de ketel wil in de winter wel leveren en dan slaat de pomp aan bij 30 graden+ aanvoer. Ik heb nooit echt naar de temperatuur van de vloerverwarming op de meters gekeken, mijn vloer wordt iets van 22 graden wat iets hoger is dan de ruimtetemperatuur om lekker aan te voelen.

Hopelijk zijn er nog anderen die goed in hun eigen vloerverwarming zijn gedoken, die kunnen wellicht nog wat ervaringen delen.
Bedankt voor je antwoord!
Voor mij geld precies hetzelfde, de vloerverwarming is ook bij verwarming naast mijn radiatoren.

Misschien toch maar eens een IR thermometer aanschaffen om te kijken hoe warm de vloer daadwerkelijk wordt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
Wat ik mij nog afvroeg:

De thermostaat op mijn vloerverwarming geeft de temperatuur aan van het ingaande water toch en niet de retourtemperatuur?

Vanochtend zag ik namelijk een temperatuur van 43 graden op mijn pompschakelaar voor de aanvoer, maar de thermostaat op de vloerverwarming kwam niet verder dan 30 graden terwijl de thermostaat knop op +- 45 graden stond.

Als ik deze thermostaat knop op bijvoorbeeld 25 graden zet zie ik wel netjes dat de temperatuur verlaagd wordt op de thermostaat van de vloerverwarming.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timadriaans
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 10:50
victoryo schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:59:
Wat ik mij nog afvroeg:

De thermostaat op mijn vloerverwarming geeft de temperatuur aan van het ingaande water toch en niet de retourtemperatuur?

Vanochtend zag ik namelijk een temperatuur van 43 graden op mijn pompschakelaar voor de aanvoer, maar de thermostaat op de vloerverwarming kwam niet verder dan 30 graden terwijl de thermostaat knop op +- 45 graden stond.

Als ik deze thermostaat knop op bijvoorbeeld 25 graden zet zie ik wel netjes dat de temperatuur verlaagd wordt op de thermostaat van de vloerverwarming.
Ik zit in dezelfde fase als jij als het gaat om het ontdekken van vloerverwarming :) Als ik het goed heb begrepen;

De thermometer op je verdeler geeft de temperatuur aan van het water wat hij je vloer in pompt. Dit regelt de verdeler door het warme aanvoerwater te mengen met kouder retour water uit de vvw.

In het geval van een modulerende CV / thermostaat zal naar gelang de warmtevraag de aanvoertemperatuur verhoogd worden. Maar dit proces duurt eventjes, er is dus niet direct een tempereratuur van bijv. 40 graden. In de praktijk merk ik dat mijn aanvoer ook langzaam opbouwt richting de 40 graden.

Volgens mij is het vooral een kwestie van geduld hebben, want een kenmerk van vvw is dat het een tijdje duurt voordat het systeem en de vloer warm worden. Het moet ook niet té warm worden, anders krijg je het idee dat je over een heet strand loopt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victoryo
timadriaans schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:48:
[...]

Ik zit in dezelfde fase als jij als het gaat om het ontdekken van vloerverwarming :) Als ik het goed heb begrepen;

De thermometer op je verdeler geeft de temperatuur aan van het water wat hij je vloer in pompt. Dit regelt de verdeler door het warme aanvoerwater te mengen met kouder retour water uit de vvw.

In het geval van een modulerende CV / thermostaat zal naar gelang de warmtevraag de aanvoertemperatuur verhoogd worden. Maar dit proces duurt eventjes, er is dus niet direct een tempereratuur van bijv. 40 graden. In de praktijk merk ik dat mijn aanvoer ook langzaam opbouwt richting de 40 graden.

Volgens mij is het vooral een kwestie van geduld hebben, want een kenmerk van vvw is dat het een tijdje duurt voordat het systeem en de vloer warm worden. Het moet ook niet té warm worden, anders krijg je het idee dat je over een heet strand loopt :*)
Dat klopt inderdaad wel!
Meestal zie ik naar verloop van tijd een temperatuur van 36 graden en even later 42 graden als aanvoertemperatuur van de ketel.

Op de vloerverwarming komt deze echter altijd zo rond de 30 graden uit wat er in gaat, al moet ik zeggen dat ik de vloerverwarming wel voel als de verwarming brand en dat het inderdaad een kwestie van tijd is!

In mijn situatie is de vloerverwarming ondersteunend aan de radiatoren, en doen de radiatoren het meeste werk.
Wel merk ik dat als het huis op temperatuur is en de CV dus niks meer doet de vloerverwarming ook redelijk snel afkoelt.
Pagina: 1