Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrek Wozawski
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11-06 22:52
Hallo,

Binnenkort wil ik graag mijn eerste game-pc bouwen! Ik ben nieuw in het uitzoeken van componenten en het in elkaar zetten van de pc zelf, dus zou ik graag wat hulp willen van de ervaren Tweakeraars.

De volgende onderdelen heb ik tot nu toe bij elkaar gezocht:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 (BOX) Boxed€ 184,-€ 184,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon MAX WiFi€ 145,05€ 145,05
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3070 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCorsair iCUE 220T RGB Airflow Wit€ 76,41€ 76,41
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 73,90€ 73,90
1VoedingenGigabyte B700H€ 75,85€ 75,85
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 500GB€ 71,-€ 71,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 626,21

De case en de RAM sticks heb ik al gekocht!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het nieuwe systeem wil ik uiteraard de huis- tuin- en keukendingen kunnen, maar ook goed kunnen gamen. Zo wil ik graag wat meer geavanceerdere games in bijvoorbeeld 1440p 144fps kunnen runnen. Foto- en videobewerking heeft geen prioriteit, maar dat zou toch ook wel leuk zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
De prijs wordt moeilijk te bepalen. Zoals ik al aangaf heb ik nu al de case en RAM sticks gekocht. De aanschaf daarvan begon met een mooi koopje om maar ergens mee te beginnen, waaruit ik nu natuurlijk ook de rest wil. Ook met de 3070 is het ook moeilijk te bepalen wanneer die verkrijgbaar is en hoeveel dat gaat kosten. (Voor voorlopig ben ik van plan een goedkope tweedehands GPU aan te schaffen, zodat ik alast IETS kan. Maar dat is irrelevant.) Daarom zou ik zeggen dat ik op de GPU, de case en RAM sticks na, zo dicht mogelijk bij de prijs wil blijven van de dingen die ik al uitgezocht heb, dus nog ongeveer €450,-.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja, de Corsair iCUE 220T RGB Airflow Wit en de Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16 heb ik al aangeschaft. Hiermee moet alles dus compatibel zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken, zolang het maar betrouwbaar en uiteraard geen rommel is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen specifieken wensen of eisen.

Ga je overklokken?
Ik weet zelf nog niet eens wat overclocken precies inhoudt, dus daar hoeven de componenten absoluut niet voor uitgezocht te worden. Ik kom qua gamen van een originele PS4 af, dus wat gamen betreft is het altijd een verbetering.

Wat verwacht je van ons?
Een advies en/of mening over de door mij al uitgezochte componenten. Dus of er niks overkill of bottleneck is, of het compatibel is qua software, maar ook hardware. Misschien zijn er wat opmerking vanuit het esthetische aspect? Laat maar weten wat je denkt, alle tips of opmerkingen zijn bruikbaar en leerzaam voor mij!

Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
Die RAM wordt een kleine loterij, Corsair gebruikt namelijk verschillende chips, ook onder hetzelfde serienummer. daar wil nog wel eens iets tyussen zitten wat niet helemaal lekker werkt met Ryzen CPU's, en daarom wordt COrsair RAM vaak niet aangeraden icm Ryzen. Je kunt trouwens gewoon geluk hebben, en dan werkt het allemaal prima (ik draai bijvoorbeeld ook Ryzen & COrsair zonder problemen).
dat mobo is enigzins verouderd en gaat je dwars zitten als je ooiut een upgrade van de cpu overweegt (Ryzen 4***/5***). voor ongeveer hetzelfde geld heb je een fatsoenlijk B550 mobo, zoals:
pricewatch: Asus TUF Gaming B550-PLUS
of
pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Elite
voor de SSD kun je voor minder geld uitwijken naar een Kingston A2000. scheelt geld, en het verschil in snelheid merkt je niet bij regulier gebruik.
ten slotte de voeding, dat is de laatste plek waar je wil bezuinigen, dus met de besparing op de SSD kun je beter kijken naar bijvoorbeeld deze:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
die gaat prima voldoenvoor een 3070 en is mijlen beter dan die Gigabyte B700H.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
MSI heeft aangekondigd dat ze B450 moederborden zullen voorzien van Zen 3 ondersteuning, en dan zijn ze best een goede deal. De Max moederborden zullen zelfs de ondersteuning van de oude processors handhaven omdat ze een grotere 32MB BIOS hebben. De B450 zijn vaak best een stuk goedkoper dan de B550, dus ik denk dat je er geen fout mee maakt een MSI B450 bord te kopen.

Het schijnt dat veel van de compatibiliteitsproblemen van Ryzen met geheugen zijn opgelost in nieuwere versies van de processoren. De moederborden van MSI schijnen verder een heel goede layout te hebben voor de verbinding met geheugen, dus ik denk dat je in dit geval een redelijke kans maakt op een match.

[ Voor 23% gewijzigd door Involvement op 01-10-2020 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeearende
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-06 14:11
Kamato schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:46:
Die RAM wordt een kleine loterij, Corsair gebruikt namelijk verschillende chips, ook onder hetzelfde serienummer. daar wil nog wel eens iets tyussen zitten wat niet helemaal lekker werkt met Ryzen CPU's, en daarom wordt COrsair RAM vaak niet aangeraden icm Ryzen. Je kunt trouwens gewoon geluk hebben, en dan werkt het allemaal prima (ik draai bijvoorbeeld ook Ryzen & COrsair zonder problemen).
dat mobo is enigzins verouderd en gaat je dwars zitten als je ooiut een upgrade van de cpu overweegt (Ryzen 4***/5***). voor ongeveer hetzelfde geld heb je een fatsoenlijk B550 mobo, zoals:
pricewatch: Asus TUF Gaming B550-PLUS
of
pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Elite
voor de SSD kun je voor minder geld uitwijken naar een Kingston A2000. scheelt geld, en het verschil in snelheid merkt je niet bij regulier gebruik.
ten slotte de voeding, dat is de laatste plek waar je wil bezuinigen, dus met de besparing op de SSD kun je beter kijken naar bijvoorbeeld deze:
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W
die gaat prima voldoenvoor een 3070 en is mijlen beter dan die Gigabyte B700H.
Kan het dan zijn dat het helemaal niet werkt? Want als hij die al besteld heeft is dat wel flink balen... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
De kans is vooral dat ze niet op de geadverteerde snelheid willen draaien. Ddr4 draait volgens mij standaard op 2133, alles daarboven is een xmp-profile. Volgens mij willen alle sticks prima op 2133 draaien met ryzen, maar je koopt zo'n setje natuurlijk voor de 3200 of 3600 die erop staat.
En of je dat voor elkaar krijgt is dus ff de vraag met corsair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1420638

Overigens recent een pricewatch: Gigabyte Aorus B550 Elite ingebouwd. Zeer mooie en goede moederbord die probleemloos werkt

• Quinten_15
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 06-04-2023
Als je voor de Elite gaat van gigabyte, zou ik wel voor de V2 gaan. Scheelt je 20 euro.

• jadaia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-07 18:06
Ga dan voor de B550 MSI Gaming edge Wifi, een van de sterkste B550 VRM's en ook een van de beste VRM koeling. Kun je upgraden naar zoveel cores als je wilt. Ook met wifi/bluetooth zodat je makkelijk je PS4 controller draadloos kunt gebruiken voor gamen.

AMD is overigens wel duur op het moment. Met Intel is je mobo CPU ram combo goedkoper en de 10400F presteert net even beter in games.

Pak inderdaad de eerder gesuggereerde SP11 voeding, 750W als je later wil upgraden naar 8 of meer cores. Overweeg een 1TB A2000 SSD, niet veel duurder en een 500GB zit zo vol met wat games.
Pagina: 1