Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mainstream RAM niet op support list mobo, vraagje

Pagina: 1
Acties:

• Rombbb
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 08-02-2022
Hallo,

Ik wil redelijk mainstream RAM gebruiken, 2x16 G.Skill 3600 C16 (F4-3600C16D-32GTZR) maar het staat niet op de supported lijst van de Z490 MSI Unify.

Waarschijnlijk werkt het prima, maar ik begreep dat qua timings alleen de primary via XMP zijn opgeslagen op de sticks zelf en dat secondary/tertiary door de mobo fabrikant worden getest en opgeslagen op mobo, waarna de RAM op de support lijst komt.

Betekent dat als RAM niet officieel supported is dat de PC geen referentie heeft om secondary/tertiary in te stellen en dan maar terugvalt op generieke, losse timings ?

Dat wil ik graag voorkomen.

Jammer dat er een waslijst aan supported RAM op de MSI site staat en net dit type niet. Ook wel vaag want het is niet een obscure set ofzo.

Thanks voor any feedback !

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 17:42
Grote kans dat het allemaal wel werkt. Zeker gezien de F4-3600C16D-16GVK er wel op staat.

Echter blijft de kans aanwezig dat het niet werkt en dan heb je inderdaad gewoon weg pech.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Rombbb
Thanks !

Ik zag de sticks niet op de MSI site, maar ongekeerd stond MSI Unify wel op de G.Skill site dus lijkt wel supported.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:13

Wildfire

Joy to the world!

Die QVL lists zijn niets meer en minder dan een overzicht van merken en types die getest zijn door de fabrikant. Er is geen enkele fabrikant die alle merken en types kan testen, dus logisch dat er veel niet op zo'n lijst staat.

Meeste RAM zal gewoon werken, uitzonderingen inderdaad daargelaten.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Rombbb
Thanks !