"Alarm" in de Leidscherijn tunnel (op je radio)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-05 12:33
Zijn er meer automobilisten die de laatste tijd ineens de melding "alarm" op hun radio? Blijkbaar wordt er ergens een RDS melding de lucht ingeslingerd. Nooit eerder meegemaakt. Het FM signaal valt dan ook helemaal weg.

Beste antwoord (via zwimmiz op 02-10-2020 13:42)

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 09:51
zwimmiz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:19:
Zijn er meer automobilisten die de laatste tijd ineens de melding "alarm" op hun radio? Blijkbaar wordt er ergens een RDS melding de lucht ingeslingerd. Nooit eerder meegemaakt. Het FM signaal valt dan ook helemaal weg.
Dit kan kloppen. De meeste tunnels zijn uitgerust met een eigen antennesysteem om FM en C2000 in de tunnels te heruitzenden. Dit systeem kan echter uit/in onderhoud staan of FM wordt helemaal niet doorgegeven. Bijv. in de Noordtunnel in Rotterdam valt FM ook altijd weg in het diepste punt.

Dit systeem heeft ook de mogelijkheid om in te breken op de autoradio's door middel van RDS. Er wordt dan een tekstbericht verstuurd wat te zien is op het scherm en de radio wordt naar een standaard frequentie geforceerd waarop een audiobericht wordt afgespeeld.

Normaal gebeurt dit bij een calamiteit. Het is inderdaad ongewoon dat dit bericht te zien is bij normaal bedrijf. Ik denk dat er onderhoud aan het systeem wordt uitgevoerd of het heeft te maken met werkzaamheden in een naastliggende buis.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 01-06 17:14
Yep, dat had ik zojuist ook.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 01:01
Weg, onzin-reacties zijn niet de bedoeling op tweakers.

[ Voor 112% gewijzigd door deepbass909 op 06-10-2020 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:08
Volgens mij moet je even contact opnemen met:
https://www.rijksoverheid...ctgids/agentschap-telecom

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:14
Is het omdat ze begonnen zijn met de werkzaamheden misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickbrg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16:23
Klopt, helemaal geen FM radio meer in de tunnel. Ik dacht echt dat er iets met mijn recent aangeschafte auto aan de hand was (volvo). Blij te lezen dat jullie dit ook hebben.

Ik weet wel dat ze in de tunnel er naast, richting Leidsche Rijn zelf de brandwering aan het verbeteren zijn. Wellicht dat dat er iets mee te maken heeft.

Bron:https://www.varnws.nl/regio/stichtsevecht/nieuws/20621/de-stadsbaantunnel-is-sinds-woensdag-30-september-om-12-00-uur-

[ Voor 12% gewijzigd door rickbrg op 02-10-2020 10:52 . Reden: bron ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 09:51
zwimmiz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:19:
Dit kan kloppen. De meeste tunnels zijn uitgerust met een eigen antennesysteem om FM en C2000 in de tunnels te heruitzenden. Dit systeem kan echter uit/in onderhoud staan of FM wordt helemaal niet doorgegeven. Bijv. in de Noordtunnel in Rotterdam valt FM ook altijd weg in het diepste punt.

Dit systeem heeft ook de mogelijkheid om in te breken op de autoradio's door middel van RDS. Er wordt dan een tekstbericht verstuurd wat te zien is op het scherm en de radio wordt naar een standaard frequentie geforceerd waarop een audiobericht wordt afgespeeld.

Normaal gebeurt dit bij een calamiteit. Het is inderdaad ongewoon dat dit bericht te zien is bij normaal bedrijf. Ik denk dat er onderhoud aan het systeem wordt uitgevoerd of het heeft te maken met werkzaamheden in een naastliggende buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:28
Precies dit heb ik sinds vorige week donderdag! En ik maar denken dat de antenne versterker defect was gegaan.

Geachte heer, mevrouw,

Dank voor uw e-mailbericht.
Door tijdelijke drukte kan het momenteel 3 weken duren voordat wij op uw e-mailbericht reageren.

Mocht uw vraag gaan over het ontvangen en/of behandelen van een aangevraagd bedieningscertificaat of een maritieme registratie houdt dan rekening met de wettelijke behandeltermijn van maximaal 8 weken.

Met vriendelijke groet,

Agentschap Telecom

Dear Sir, Madam,

Thank you for your e-mail.
At the moment we need about three weeks to answer e-mails.

Yours sincerely,

Radiocommunications Agency

[ Voor 78% gewijzigd door pretpik op 02-10-2020 11:33 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwimmiz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-05 12:33
Thanks voor de toelichting

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

Tomatoman

Fulltime prutser

In de naast de Leidscherijntunnel gelegen Stadsbaantunnel is naar aanleiding van nieuwe inzichten brandwerende beplating tegen het plafond aangebracht. Dat heeft niets te maken met een onveilige tunnel, maar recente tunnelbranden bleken nog meer warmte te ontwikkelen daar waarmee de bouwvoorschriften rekening hielden. Hierdoor kan een grote brand de tunnel zwaarder beschadigen dan waarmee rekening is gehouden. Dat is niet gevaarlijk voor de tunnelgebruikers en de omgeving, maar het is wel zeer ongewenst en kostbaar als de tunnel lange tijd buiten gebruik is. Daarom: brandwerende bekleding.

Om die beplating aan te brengen, moesten alle installaties van het tunnelplafond worden verwijderd. Daarna moesten de installaties worden teruggeplaatst en getest of ze nog steeds naar behoren werken. Zojuist nog even gecheckt bij een collega: dat werk is volledig afgerond. Er zijn dus ook geen testwerkzaamheden of restpunten voor het antennesystem meer bij de Stadsbaantunnel.

Wel is tijdens het testen gebleken dat er inmiddels dermate veel bebouwing rondom de Stadsbaantunnel is verrezen, dat de straalverbinding tussen de zendmast bovenop de tunnel en een nabijgelegen C2000 zendmast niet meer optimaal functioneert (zwakker signaal dan wenselijk). Dat staat los van de nu uitgevoerde werkzaamheden, maar is toen tijdens een meting aan het licht gekomen. Ik vermoed dat er nu meteen wordt doorgepakt en - buiten het project met de brandwerende beplating om - wordt gekeken of er een betere straalverbinding met een andere mast kan worden opgebouwd. Daarvoor moet het een en ander getest en afgesteld worden. Wellicht is dat wat je als weggebruiker kortstondig hebt meegekregen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Overigens voor alles op en rond rijkswegen en rijksvaarwegen kun je ook bellen (handsfree uiteraard) met 0800-8002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:39
synoniem schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:23:
Overigens voor alles op en rond rijkswegen en rijksvaarwegen kun je ook bellen (handsfree uiteraard) met 0800-8002
Vermeld dan ook wie je aan de lijn krijgt. In neem aan Rijkswaterstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:28
Probleem is opgelost, toevallig sinds vrijdag.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Pagina: 1