Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ashholt
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-05 20:35
Ik ben op zoek naar een monitor met een native resolutie van 1920x1200 die evenwel door pixelmapping(?) ook op een resolutie van 1920x1080 in te stellen is. Dit heet geloof ik ook wel letterboxing. Voor alle duidelijkheid gaat het dus niet om het aanpassen van de resolutie bii de bron van het beeld.
...
Navraag bij een aantal elektronicaverkopers leverde geen bevredigende antwoorden op, zelf zoeken vooralsnog ook niet.
...
Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57
Er zijn juist bijzonder weinig monitoren die geen FullHD met 1:1 pixel mapping aankunnen als hun native resolutie 1920x1200 is. Het is namelijk gewoon naar het midden schuiven van het beeld.

Het is wel iets wat je op je monitor moet instellen, in een beetje gebruiksaanwijzing staat vermeld hoe dat moet. Dit kun je meestal prima vinden in het menu van de monitor.

Vaak heb je de keuzes om het beeld uit te rekken tot het volledige beeld, of juist niet en dan heb je dus je pixel mapping.

Dus ik zou zeggen: zoek je monitor uit en kijk dan in de manual.

[ Voor 6% gewijzigd door White Feather op 01-10-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-05 16:52
Bij Nvidia kun je dit ook in de drivers instellen. Zo kan ik mijn 1440P scherm op 1080P instellen met zwarte balken rondom. Of op 2560 x 1080 met een zwarte balk aann de boven- en onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57
Simpel voorbeeld bij een monitor die ik heb gehad (uit 2009):

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c01517325
Custom Scaling
Selects the method on how displayed information on the monitorwill be formatted. Select:

●Fill to Screen—image fills the entire screen and may lookdistorted or elongated because of non-proportional scalingof height and width

●Fill to Aspect Ratio—image is sized to fit the screen andmaintains proportional image

●One-to-one—disables video scaling, displays an image thatis smaller in size than the monitor’s capability and centersthe image on the screen in the active viewing area"
In dit geval zou je dus Fill to Aspect Ratio of One-to-one kunnen kiezen en beide hetzelfde effect gehad: 1920x1080 met een balk onder en balk boven.