Fan aansturen met 0-10V

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-09 13:57
Ik probeer een 0-10V aansturing te maken voor mijn WTW ventilatie box. Ik had hiervoor een 0-10V KlikAanKlkuit led dimmer, maar ik wil iets maken wat dmv wifi aan te sturen is.

Hiervoor heb ik de volgende setup:

- 12V voeding
- DC-DC Verstelbare Step-down Buck Converter LM2596 3A die de 12V terugbrengt naar 10V
- IRF520 MOSFET brekaout module
- Wemos D1 mini met ESPEasy via USB gevoed.

Deze stuur ik aan volgens dit voorbeeld:
https://www.letscontrolit.com/wiki/index.php?title=PWM_GPIO

Dus http://<IPADRES>/control?cmd=PWM,5,0 geeft een voltage van 0V op de uitgang van de IRF520
Dus http://<IPADRES>/control?cmd=PWM,5,1023 geeft een voltage van 10V op de uitgang van de IRF520

Alleen nu het probleem:
Bij http://<IPADRES>/control?cmd=PWM,5,1 geeft een voltage van 4,5V op de uitgang van de IRF520.

Met andere woorden zelfs op de minimale stand resulteert dit in een te hoog voltage waardoor de fan te hard draait.

Is er een manier om die 4,5V terug te brengen naar 1V, zonder het maximum bereik van 10V te laten vallen?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Dat is een PWM signaal, dat is GEEN variabele spanning, en de meeste meters kunnen dat ook niet als zodanig meten.

Dat die WTW box daar niet mee overweg kan is ook te snappen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
@Sine het pwm signaal stuurt de mosfet aan, niet de ventilatie box direct.
De mosfet module maakt van de 10V ingangspanning een 0-10v uitgang afhankelijk van de pwm waarde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je moet het pwm signaal dat nu tussen 0-10V is nog filteren https://forum.arduino.cc/index.php?topic=414207.0

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xi-s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 13:13
Die mosfet gaat net zo hard PWM doen als jij op de ingang zet, dus reken maar niet op een nette stabiele spanning (ja, op je multimeter misschien ;) )

Het zou helpen als je noemt welke WTW je hebt. Degenen die ik eerder dit jaar bekeek hadden prima documentatie. Sommigen ondersteunen gewoon PWM signalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
bramv82 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:49:
De mosfet module maakt van de 10V ingangspanning een 0-10v uitgang afhankelijk van de pwm waarde...
Helaas, wat @Xi-s ook al zegt, die mosfet blijft binnen het digitale domein, dus daar komt gewoon weer PWM uit.

Met iets van een filter en buffer valt daar wellicht wel weer wat analoogs van te maken, dat wel.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Maar dan klopt het voorbeeld in de link niet? De website in de link suggereert toch dat dit zou moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://www.letscontrolit.com/wiki/images/f/f3/Nodemcu_pwm_mosfet.png

[ Voor 9% gewijzigd door Blackouts op 01-10-2020 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 18:00
bramv82 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:49:
Dat is niet wat een MOSFETdoet. In jouw opstelling is het gewoon een aan/uit schakelaar. Wanneer je PWM signaal "hoog" is, gaat de FET in geleiding.

Dit is een N-channel MOSFET die je meestal gebruikt als "low side switch". De positieve voedingspanning op die PCB is doorverbonden. De MOSFET zit tussen de GND "in" en de GND "uit" pin. Wanneer je de MOSFET in geleiding zet maak je zo de stroomkring compleet.

Je kan wel een filter bouwen om de output te filteren. Dan moet je de condensator opladen en die via een weerstand ook weer leeg laten lopen. Dat kan je alleen veel beter met andere componenten dan deze module doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
bramv82 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:11:
Maar dan klopt het voorbeeld in de link niet? De website in de link suggereert toch dat dit zou moeten wreken?

[Afbeelding]
Nee hoor, dat schema klopt perfect en werkt ook prima. hier gebruik je echter de PWM om ook echt een motor aan te sturen. Dat kan met een standaard DC motor prima.

Jij wil echter analoog 0-10V uitsturen om een andere regelaar van input te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Ah chips... Het kwartje valt. Deze opstelling kan worden gebruikt om direct een motor aan te sturen en niet een 0-10V stuursignaal... |:(

De ventilatiebox is een AWB airmaster HRD275

Hoe zou ik dan uit de Wemos D1 dan een 0-10V signaal kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat je zoekt is een DAC.
Die kun je in de ESP32 oproepen, maar dan zit je met 0-3.3v die je weer moet verhogen.
Of via i2c een DAC aansturen.
Of een spanningsdeler circuit maken, waarin je schakelt met bijvoorbeeld 3 uitgangen met transistors, dan kun je al 7 standen+off maken.
Of de PWM afvlakken met de juiste componentjes (spoeltjes etc).

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 01-10-2020 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
bramv82 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:45:
Ah chips... Het kwartje valt. Deze opstelling kan worden gebruikt om direct een motor aan te sturen en niet een 0-10V stuursignaal... |:(

De ventilatiebox is een AWB airmaster HRD275

Hoe zou ik dan uit de Wemos D1 dan een 0-10V signaal kunnen krijgen?
modbreak: inderdaad erg flauw, doe maar niet

zoeken bij google naar 'PWM to 0-10V pcb'

Blijkbaar genoeg goedkope china PCBtjes. Ook zat hele simpele circuits te vinden maar dan moet je wel iets van de werking snappen en kunnen solderen.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 01-10-2020 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
Thanks allemaal voor het naar de goede kant sturen.

Ik ga voor een Chinees PCB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
bramv82 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:09:
Thanks allemaal voor het naar de goede kant sturen.

Ik ga voor een Chinees PCB
Ik weet niet wat voor WTW je hebt, maar die van mij (Zehnder ComfoAir E300) heeft naast een 0-10v ingang en GND ook een 12V uitgang om devices te poweren. Wellicht die van jou ook, ben je met een klein circuit vanaf de WTW > PWM converter > Wemos klaar :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
JDFS schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 08:46:
[...]

Ik weet niet wat voor WTW je hebt, maar die van mij (Zehnder ComfoAir E300) heeft naast een 0-10v ingang en GND ook een 12V uitgang om devices te poweren. Wellicht die van jou ook, ben je met een klein circuit vanaf de WTW > PWM converter > Wemos klaar :).
Jep, ik had een 24V uitgang gevonden. Die voedt nu de pwm naar voltage pcb en een spanningsregulator die dat terugbrengt naar 5V voor de NodeMCU

Pagina: 1