Hoe vind ik de ontluchting van de standleiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-05 22:06
Hoi, op het moment heb ik een afvoer op de zolderverdieping die dwars door allerlei kamers in het zicht loopt. Nogal onhandig, rumoerig en lelijk.

Het zou handig zijn als ik deze op de ontluchtingsbuis van de standleiding zou kunnen aanhaken, maar - hoe vind ik die?

Zie ook dit prachtige diagram van mijn woning:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfbuSstjxpxam8N-ccDZqJNB9w8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KtC7o9UwsRIqHuBNqr14odd0.png?f=user_large

De badkamer op de eerste verdieping zit boven een meterkast. De meterkast heeft een ruimte erachter die suggereert dat de standleiding er achter zit. Dat zou kloppen met de afvoer van de wc in de badkamer.

Die standleiding moet ergens ontlucht worden, maar waar?

De bouwtekeningen geven geen uitsluitsel. Er is geen 'lepe hoek' bij de trap met een koofje. Op de zolder is niets zichtbaar.

Ik heb al enkele gaten door de spouwmuur geboord om, met een goedkope endoscoop te kijken of daar misschien de ontluchtingsbuis zou kunnen zitten. Tot nu toe met weinig resultaat.

Ik heb geen dakpan met ontluchtingskapje. Andere (later gebouwde) huizen van hetzelfde type in de buurt hebben dat wél. Maar als ik op die plek boor zie ik niets. De wijk is van eind jaren '60.

Heeft iemand een slim idee over hoe je zo'n ontluchtingsleiding zou kunnen vinden?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Misschien zit die er niet, is die leiding op zolder niet de ontspanningsleiding geweest?
Of zat er in het verleden een binnenhuis beluchter.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Heb je ergens een verbinding met de HWA van je dak?

Kan zijn dat je geen ontspanleiding hebt, maar dan je waarschijnlijk ook blubberende afvoeren en bij wind/hevige regen buiten onrustige waterspiegel in je WC.

Normaliter ga je met de ontspanleiding gewoon recht omhoog.

Heb je toevallig een 'gedeeld' riool met je buren? Dat was vroeger ook gangbaar. Het kan dan zijn dat alleen je buren zo'n pijpje hebben. Waarschijnlijk was de WC boven dan ook niet origineel vanaf de bouw.

Soms worden ontspanleidingen ook wel eens verwijderd bij verbouwingen :')

[ Voor 34% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-10-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
edsandje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:08:
Misschien zit die er niet, is die leiding op zolder niet de ontspanningsleiding geweest?
Ha, bij de wastafel in de badkamer zit inderdaad een beluchter. Ik zal die eens afsluiten en kijken of de wc dan gaat bloeben
kabeltjekabel schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:27:
Heb je ergens een verbinding met de HWA van je dak?
Die lijkt geheel buitenlangs te lopen.
Kan zijn dat je geen ontspanleiding hebt, maar dan je waarschijnlijk ook blubberende afvoeren en bij wind/hevige regen buiten onrustige waterspiegel in je WC.
Afvoeren blubben in ieder geval niet. De beluchter bij de wastafel is wel klein, waardoor ik me afvraag of dat genoeg kan zijn voor toilet en douche.
Heb je toevallig een 'gedeeld' riool met je buren? Dat was vroeger ook gangbaar. Het kan dan zijn dat alleen je buren zo'n pijpje hebben. Waarschijnlijk was de WC boven dan ook niet origineel vanaf de bouw.
De rioolbuis staat op de bouwplannen aangegeven, en kan ik ook zien vanuit het kruipluik. WC staat ook op de bouwplannen aangegeven. Deze huizen hebben één "natte zijde", en de huizen zijn niet gespiegeld Eventueel kan ik me voorstellen dat de rioolbuis gedeeld is, maar de standleiding delen zou erg onhandig zijn.
Soms worden ontspanleidingen ook wel eens verwijderd bij verbouwingen :')
Dat zou het kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Met alleen een beluchter heb je geen mogelijkheid overdruk er uit te laten. Zolang er genoeg huizen in de buurt zijn die wel netjes een ontspanleiding hebben kun je daar op meeliften.

Maar je hebt nu op zolder al iets van riolering, dus dan is het makkelijk die ontspanning alsnog aan te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
edsandje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:08:
Dichtbij, maar helaas geen sigaar. Ik heb vanavond met cellofaan en natte doeken alle openingen op de bovenverdieping afgeplakt, inclusief de beluchter. Als ik de wc doortrek zie ik nergens een indicatie dat er onderdruk of overdruk is.

Is het mogelijk dat de wc in de spouw zelf ontlucht wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:41
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:07:
[...]

Dichtbij, maar helaas geen sigaar. Ik heb vanavond met cellofaan en natte doeken alle openingen op de bovenverdieping afgeplakt, inclusief de beluchter. Als ik de wc doortrek zie ik nergens een indicatie dat er onderdruk of overdruk is.

Is het mogelijk dat de wc in de spouw zelf ontlucht wordt?
Ben benieuwd of je dit nog op hebt kunnen lossen? Wordt er in de spouw ontlucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:26
zunrob schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 01:35:
[...]

Ben benieuwd of je dit nog op hebt kunnen lossen? Wordt er in de spouw ontlucht?
Zoek jij ook de de ontluchting of de standleiding?
Ontluchting ('ontspanning') komt bij mij ónder de dakpannen uit (75mm rioolbuis) 2,5 meter links van de standleiding en de overige rioolleidingen.
Zonder goede tekeningen vind je die dan ook nooit.
Dit is gedaan omdat recht boven de standleiding een groot dakraam zit en rioolgeur naar binnen kan trekken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:41
natural colour schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:24:
[...]

Zoek jij ook de de ontluchting of de standleiding?
Ontluchting ('ontspanning') komt bij mij ónder de dakpannen uit (75mm rioolbuis) 2,5 meter links van de standleiding en de overige rioolleidingen.
Zonder goede tekeningen vind je die dan ook nooit.
Dit is gedaan omdat recht boven de standleiding een groot dakraam zit en rioolgeur naar binnen kan trekken.
Ja. Op het dak zie ik geen enkele schoorsteen, en de standleiding loopt door de spouw. Ben erg benieuwd of er wel een ontspanning op zit.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbXNHrc5CrHM7FLrlqrYFQr8pSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdzHt82MRFmpC7Y0EIJZIJ2r.jpg?f=fotoalbum_large

Als je zo'n oplossing hebt, stap met koude of sneeuw even naar buiten, de plek boven de beluchter is vaak iets warmer. (Franse kap heeft een helling van 65°, daar is geen fatsoenlijke pijp redelijk voorhanden).
Pagina: 1