Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• gajus26
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-10 12:18
Na heel wat bezichtigingen, biedingen, onderhandelingen en afwijzingen is het dan eindelijk zover. We hebben een huis (of beter gezegd woonark) gekocht :o . Een van de dingen die we graag willen aanpakken is het plaatsen van zonnepanelen.

Na heel wat (mee)lezen op het forum ben ik van plan om de zonnepanelen etc. te bestellen bij Solar Bouwmarkt. Op dit moment heb ik het volgende in de winkelwagen liggen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP2n3KzwK1ZbQ1sCRlK74JIlap4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y8oavLGMB9roDnbSaXkrK3ya.png?f=fotoalbum_large

Nu hoop ik dat er Tweakers zijn die mee willen kijken en wellicht nog tips/advies hebben. Zie ik bijvoorbeeld nog zaken over het hoofd? Moet er met optimizers gewerkt worden? Is het voldoende om met een één fase omvormer te werken? Etc.

Overigens wordt van de beoogde Goodwe GW4200D-NS twee varianten aangeboden. Een van de varianten maakt gebruik van Tigo optimizers voor gedeeltelijke optimalisatie. Is het aan te raden om gebruik te maken van de variant met de Tigo optimizers? Meerprijs is ca. 170 euro.

Volgens Zonatlas zou het (platte) dak meer dan geschikt moeten zijn voor zonnepanelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gX--_KGTdQA2Hgq2rSfORb24-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SsVdalaMFaie7pLZ4cDF8bd7.png?f=user_large

De feitelijke situatie ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl29zwR0mAj1p8coKKs-FK871TQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2qiSXZdQVVNtvAynZXYA8pdp.png?f=user_large

De vlonder ligt ZO georiënteerd en er is weinig last van schaduw van bomen etc.

Idee is om de zonnepanelen op twee delen van het dak te leggen (beide uiteindes). Bij de (verre) buren ziet dat er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2C1krrfdUmyE5CPHYyHeLU4Aac=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P5DZBrEnoTmWVcxykywdwFCG.png?f=user_large

Er staat nog niets in beton gegoten dus advies en tips zijn meer dan welkom.

Alvast heel erg bedankt _/-\o_

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:46
Je mist nog een montageset in je lijstje, je hebt nu maar voor 9 panelen. Solar Bouwmarkt heeft ook 370Wp panelen voor dezelfde prijs, is weer mooi meegenomen.

Verder kan je met 4200Wp aan panelen zonder problemen een 3600D-NS nemen, scheelt weer een paar tientjes. Het verschil tussen de GoodWe met Tigo en de GoodWe zonder Tigo is geloof ik niets anders dan het uitlezen; de Tigo optimizers werken bij beide types, maar bij de Tigo variant kan je de Tigo optimizers uitlezen met de online monitoringtool van GoodWe. De optimizers zelf moet je er dan nog wel bij kopen, maar die zijn in dit geval niet nodig aangezien je geen schaduw hebt.

Hoe handig ben je? Bij een plat-dak set, vooral op een woonark waar je neem ik aan makkelijk bij het dak kan, is het een koud kunstje om de panelen zelf erop te leggen en aan te sluiten. Je hoeft dan alleen een elektriciën (of iemand die handig is met elektra) te vragen voor de meterkast en het aansluiten van de omvormer. Scheelt je direct een hele hoop geld. Eventueel ook kijken naar iets als een ValkBox, scheelt de helft in montagekosten.
Er staat nog niets in beton gegoten dus advies en tips zijn meer dan welkom.
Als je graag beton wil gieten moet je je eigen betonschans maken :+

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je op het linker gedeelte niet 8 panelen (2x 4) kwijt, gericht naar het zuidwesten?
Dan heb je wat meer spreiding, handiger als salderen ophoud te bestaan.

Met 6x dual betonvoeten bijvoorbeeld.
10 vs 4,5 (er is ook 7 graden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVq8Iv7Ps4bYeI9wGwjQQNCMuQ0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJXDzrOCgSlITC19TReLLum7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYfdqrmyJGICF5mk7IfRhq2hD4U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SlkcRkeQpWbZAerJWlRlWXlC.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar meten=weten

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Heb je het dak nagemeten? Longi's zijn waarschijnlijk langer dan de panelen van de buren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• gajus26
PeeVv schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 02:09:
Je mist nog een montageset in je lijstje, je hebt nu maar voor 9 panelen. Solar Bouwmarkt heeft ook 370Wp panelen voor dezelfde prijs, is weer mooi meegenomen.

Verder kan je met 4200Wp aan panelen zonder problemen een 3600D-NS nemen, scheelt weer een paar tientjes. Het verschil tussen de GoodWe met Tigo en de GoodWe zonder Tigo is geloof ik niets anders dan het uitlezen; de Tigo optimizers werken bij beide types, maar bij de Tigo variant kan je de Tigo optimizers uitlezen met de online monitoringtool van GoodWe. De optimizers zelf moet je er dan nog wel bij kopen, maar die zijn in dit geval niet nodig aangezien je geen schaduw hebt.
Kijk, jij bent tenminste wakker 8)7 . Moeten natuurlijk 4 montagesets zijn!
Als ik je goed begrijp heeft de GoodWe met Tigo (en bijbehorende optimizers) in mijn geval dus geen meerwaarde?
Hoe handig ben je? Bij een plat-dak set, vooral op een woonark waar je neem ik aan makkelijk bij het dak kan, is het een koud kunstje om de panelen zelf erop te leggen en aan te sluiten. Je hoeft dan alleen een elektriciën (of iemand die handig is met elektra) te vragen voor de meterkast en het aansluiten van de omvormer. Scheelt je direct een hele hoop geld. Eventueel ook kijken naar iets als een ValkBox, scheelt de helft in montagekosten.
Hier ga ik nog even naar kijken. Ik begreep dat, om de zonnepanelen mee te nemen voor de waardebepaling en de hypotheek, we moeten beschikken over offertes/facturen voor koop en montage. Vandaar dat ik er vooralsnog even vanuit ga dat we de montage moeten laten uitvoeren door een bedrijf. Dit ga ik voor de zekerheid nog eens navragen!
Als je graag beton wil gieten moet je je eigen betonschans maken :+
Haha, wie weet. Kijken hoe vlot de verhuizing etc straks verloopt en of we wat tijd over hebben :+
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:07:
Kun je op het linker gedeelte niet 8 panelen (2x 4) kwijt, gericht naar het zuidwesten?
Dan heb je wat meer spreiding, handiger als salderen ophoud te bestaan.

Met 6x dual betonvoeten bijvoorbeeld.
10 vs 4,5 (er is ook 7 graden)
[...]
Maar meten=weten
Dacht ik eerst ook. Exacte afmetingen van het dak heb ik nog niet. Volgende week gaan we voor de bouwtechnische keuring, dus dat gaan we zeker opmeten. Ik heb wel al even met de (verre) buren gesproken en zij gaven aan dat de twaalf zonnepanelen volgens alle offertes die zij hebben gevraagd het maximaal haalbare waren.
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:19:
Heb je het dak nagemeten? Longi's zijn waarschijnlijk langer dan de panelen van de buren.
Zoals hiervoor geschreven, de exacte afmetingen heb ik niet, maar het dak is in ieder geval breeder dan 6 meter. Dit moet volgens mij voldoende zijn om drie Longi's naast elkaar te plaatsen en ruimte over te houden aan de zijkanten.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien is het handig bij de bouwtechnische keuring na te gaan, hoe het dak is opgebouwd.
Een woonark zal misschien anders zijn dan het platdak van een huis, en hoeveel je het mag verzwaren met gewicht.
Uiteindelijk moeten de panelen wel blijven liggen bij een storm.
Er bestaan ook systemen waarbij de bevestiging, zit verankerd aan het dak.

Als ik het schoorsteentje bekijk van het linkerdak, dan zit die op een andere positie dan bij de verre buren.
Vandaar dat ik dacht dat er meer panelen op kunnen.

Maximaal haalbaar = dakje vol. Dat zou zelfs plat kunnen (als je dat zou willen)
Je kan tot 7500 Wp op een SMA 5.0 aansluiten. (volgens de datasheet. Of het verstandig is, is wat anders)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-10-2020 09:50 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
Hier ga ik nog even naar kijken. Ik begreep dat, om de zonnepanelen mee te nemen voor de waardebepaling en de hypotheek, we moeten beschikken over offertes/facturen voor koop en montage. Vandaar dat ik er vooralsnog even vanuit ga dat we de montage moeten laten uitvoeren door een bedrijf. Dit ga ik voor de zekerheid nog eens navragen!
Je zou ook een jaartje kunnen sparen en dan zelf betalen en installeren, uiteindelijk heb je dan meer verdiend. Maar goed, dan moet je het wel leuk vinden om zelf te installeren.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• gajus26
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:42:
Misschien is het handig bij de bouwtechnische keuring na te gaan, hoe het dak is opgebouwd.
Een woonark zal misschien anders zijn dan het platdak van een huis, en hoeveel je het mag verzwaren met gewicht.
Uiteindelijk moeten de panelen wel blijven liggen bij een storm.
Er bestaan ook systemen waarbij de bevestiging, zit verankerd aan het dak.

Als ik het schoorsteentje bekijk van het linkerdak, dan zit die op een andere positie dan bij de verre buren.
Vandaar dat ik dacht dat er meer panelen op kunnen.

[...]
Die vraag hebben we inderdaad ook bij de keurder neergelegd. Ik verwacht geen verrassingen wat dat betreft, ook omdat de (verre) buren een in de constructie vergelijkbare woning hebben. Daar was montage aan het dak niet noodzakelijk.
busscherski schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:39:
[...]

Je zou ook een jaartje kunnen sparen en dan zelf betalen en installeren, uiteindelijk heb je dan meer verdiend. Maar goed, dan moet je het wel leuk vinden om zelf te installeren.
Leuk zeker. Voordeel van het meenemen voor de waardebepaling en de hypotheek is dat we daarmee een korting op het rentepercentage kunnen krijgen (compenseert dan weer mooi deels de renteopslag die gerekend wordt voor een woonark) en de waarde van de woning stijgt. Streven is om onder de 80% grens te komen voor wat betreft financiering, ook weer met het oog op de invloed op de te betalen rente.
Kan dit allemaal met zelf monteren, dan ga ik dit zeker overwegen.
Pagina: 1