Internetverbinding verbroken bij opstarten PC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvanSanten
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-10 01:57
Hallo mede tweakers,

Sinds enkele dagen heb ik een vreemde situatie, wanneer ik mijn PC die verbonden is met een ethernet kabel naar het Experia modem in de meterkast opstart en de browser start het internet in heel het huis inclusief wifi 'down' gaat.
Doordat de router en PC niet op dezelfde groep zitten aangesloten is een sluiting eigenlijk wel uitgesloten.
Alle lampen op de router blijven groen, en na een kleine 10 minuten hersteld de verbinding zich en kan ik weer overal gebruik maken van het internet.
Dit heb ik wel eens gehad, en verder geen aandacht aan geschonken maar nu is dit het geval bij elke eerste keer per dag dat ik de PC opstart of uit de slaapstand haal.

Wat ik al heb gedaan is de PC buiten de DHCP geplaatst, waardoor deze een vast IP heeft zie /ipconfig
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3W1ydZ-9Qmya-_yRKUq22Rt1FGc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PYyAbL0mFOuLOz79ka63Vzxa.png?f=user_large

De ethernet kabel getest met een kabeltester en deze is goed bevonden, tevens een andere ethernet kabel geprobeerd met hetzelfde resultaat.

Drivers via windows en MSI (Z370-GAMING-PRO-CARBON-AC) ge-update naar de laatste versie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvdkYaUlejR8DByTJ83qHVRIus0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dMszNDkwb9M0b0JCnOgkkzHa.png?f=user_large

In windows zelf heb ik alle programma's uitgeschakeld die bij het booten ook daadwerkelijk 'opstarten'.

Voordat ik een nieuwe moederbord/netwerkkaart ga aanschaffen is er nog iemand die een ingeving heeft wat dit fenomeen veroorzaakt?

Mvg :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

JvanSanten schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:08:
...
Voordat ik een nieuwe moederbord/netwerkkaart ga aanschaffen is er nog iemand die een ingeving heeft wat dit fenomeen veroorzaakt?

Mvg :)
Wanneer precies gaat het netwerk down?
Als je geen windows laadt, maar bijv naar de BIOS/UEFI settings gaat, gaat het netwerk dan ook down?

In dat geval zou het namelijk een hardware probleem zijn en dus op te lossen met een nieuwe NIC of mobo

Anders is het software of zelfs malware probleem

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:52
Misschien een beetje ver gezocht, maar je zegt "uit de slaapstand haalt".

Als je in de power management van de netwerk driver het vinkje aan staat bij:
"Allow this computer to turn off this device to save power", dan zou ik die eens weghalen.
Tevens zou ik "Protocol Arp offload" op "disable" zetten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvanSanten
Brahiewahiewa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:05:
[...]

Wanneer precies gaat het netwerk down?
Als je geen windows laadt, maar bijv naar de BIOS/UEFI settings gaat, gaat het netwerk dan ook down?

In dat geval zou het namelijk een hardware probleem zijn en dus op te lossen met een nieuwe NIC of mobo

Anders is het software of zelfs malware probleem
Omdat het mij zelf niet lukt om het te reproduceren, ga ik bij de volgende opstart proberen direct de BIOS in te komen.
Het punt dat ik waarneem dat het internet down is wanneer ik bij windows het password heb ingevoerd (Hier is het teken te zien dat ik verbonden ben met het internet) mijn bureablad bereik en meteen chrome/discord/steam wil starten.
Ben(V) schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:50:
Misschien een beetje ver gezocht, maar je zegt "uit de slaapstand haalt".

Als je in de power management van de netwerk driver het vinkje aan staat bij:
"Allow this computer to turn off this device to save power", dan zou ik die eens weghalen.
Tevens zou ik "Protocol Arp offload" op "disable" zetten.
Bij normaal gebruik sluit ik s'avonds de pc geheel af en start deze de volgende dag weer op, nu dacht ik het probleem te omzeilen/ uit te sluiten door de PC in slaapstand te zetten zodat de netwerkadapter niet geheel op hoefte te starten.
Heb nu de door jou aangeraden power management optie uitgeschakeld.

Tevens in de Intel Proset Adapter Configuration Utility alle beschikbare testen uitgevoerd en allemaal met succes, dus geen probleem hierin te vinden.

Heb voor de zekerheid al wel een goedkope netwerkkaart gekocht, om verder uit te gaan sluiten.
Ik zal ook een extra anti-virus scan laten uitvoeren, ik kon via taakbeheer geen app/programma vinden die direct de gehele internetverbinding opeist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat me ook nog opvalt is dat je je PC een heel hoog nummer in het subnet heeft (201).
Heb je dat zelf zo ingesteld, heeft hij een PC van de DHCP server gekregen en zo ja wat is de dhcp range.
Als die range gewoon bij 1 begint heb je misschien een dhcp probleem want dan zou het raar zijn dat je zo'n hoog nummer hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

JvanSanten schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:08:
...
Wat ik al heb gedaan is de PC buiten de DHCP geplaatst, waardoor deze een vast IP heeft zie /ipconfig
...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvanSanten
Ben(V) schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:42:
Wat me ook nog opvalt is dat je je PC een heel hoog nummer in het subnet heeft (201).
Heb je dat zelf zo ingesteld, heeft hij een PC van de DHCP server gekregen en zo ja wat is de dhcp range.
Als die range gewoon bij 1 begint heb je misschien een dhcp probleem want dan zou het raar zijn dat je zo'n hoog nummer hebt.
De DHCP range is van 1 tot 200 daarom heb ik hem op 201 erbuiten geplaatst.
Gistermorgen rond 9:00 kon ik gewoon zonder problemen opstarten en naar het internet.
Gisteravond rond 23:00 kwam het probleem weer naar voren.

Hierna een goedkope netwerkkaart van tp-link geplaatst, ge-update en in gebruik genomen met dezelfde kabel.
Met de nieuwe kaart vanochtend opgestart en het probleem blijft bestaan, hiermee kan ik de netwerkadapter van mijn moederbord en drivers wel uitsluiten denk ik.

Volgende stap zal zijn om in de bios te komen en daar misschien wat meer informatie te vinden en waarschijnlijk een verse installatie van windows alhoewel ik denk dat dat vrij weinig zal gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Heb je misschien een switch in gebruik die geen igmp snooping ondersteund?
Verder zou ik voor de zekerheid eens alle in gebruik zijnde ipadressen op alle devices controleren.
Het klink namelijk ook wel naar een ip conflict.

[ Voor 50% gewijzigd door Ben(V) op 03-10-2020 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvanSanten
Ben(V) schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 13:07:
Heb je misschien een switch in gebruik die geen igmp snooping ondersteund?
Verder zou ik voor de zekerheid eens alle in gebruik zijnde ipadressen op alle devices controleren.
Het klink namelijk ook wel naar een ip conflict.
Er zit geen switch tussen, en heeft er ook nooit tussen gezeten.
Wel heb ik voor mijn overige apparatuur een draadje naar een switch lopen maar deze heeft geen enkele connectie met mijn PC.
Wat ik wel heb gedaan is een AP die dichtbij de PC stond enkele meters verplaatst.
Tevens de kabelbende die bij het opbouwen van de simrig zijn ontstaan ontfutselt, al lijkt het mij sterk dat een groot aantal kabels in de buurt een probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6znjvGJtVwtctEddS-5xfmmUlSg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x4LfjA1DCrgEwkI8jDDSXhii.png?f=user_large
Dit zijn de gebruikers volgens mijn Experia box, 2 oude Iphones eraf geknikt en zullen vanzelf verdwijnen wanneer de lease afloopt.
Niet alle gebruikers zijn nu direct bekend moet nog sommige apparaten checken met deze lijst.

Voor zover ik zelf kan zien geen dubbele IP-adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Aha ik zie een hoop Sonos staan.
Lees dit eens door misschien helpt je dat op weg.

https://nl.community.sono...-tv-internet-data-6770903

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvanSanten
Ben(V) schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:34:
Aha ik zie een hoop Sonos staan.
Lees dit eens door misschien helpt je dat op weg.

https://nl.community.sono...-tv-internet-data-6770903
Check, helaas heb ik de Netgear 108 zonder E.
Ondanks dat er beschreven wordt dat hier geen IPTV op aan te sluiten is heeft deze het altijd naar behoren gedaan.
Wij hebben 2 iptv ontvangers in huis welke op bovenstaande switch zijn aangesloten, zou ik er goed aandoen om deze op de Experia box aan te sluiten op poorten 1 en 2, de PC boven dan op 3 en de switch op 4?
Voordat ik een switch ga kopen en dit ook geen soelaas bied.
Van alle Sonos apparaten zijn is er 2 aangesloten met een ethernet kabel, de Subwoofer de andere 4 boxen via een eigen wifi netwerk wat verzorgd wordt door de Sonos Boost die bedraad met de switch verbonden is.

Edit: Blokschema toegevoegd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_rXy0J7GSKL33HZEGEsi1PEDpQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jFZrgp53wr8DhUtql1B1y4HU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door JvanSanten op 04-10-2020 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

JvanSanten schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 01:29:
[...]
...
Ondanks dat er beschreven wordt dat hier geen IPTV op aan te sluiten is heeft deze het altijd naar behoren gedaan...
Wat ook een beetje vreemd is, is dat de problemen kennelijk door het aanzetten van je PC getriggerd worden
Voordat je at random gaat investeren in je netwerk, zou ik meer moeite doen om de oorzaak te achterhalen
Staat er iets in de windows event logs? Of misschien in de log files van je modem/router?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sonos is voor je netwerk echt verschrikkelijk en ook onvoorspelbaar.
Ik zou gewoon een paar tientjes investeren in een goede switch.

Je kunt het eenvoudig testen door je huidige switch en die AP even uit te zetten(of al je Sonos apparatuur) en kijken of het probleem weg is als je dan je PC opstart.

Het multicast verkeer komt waarschijnlijk via wifi ook op dat AP terecht en zo weer op de rest van je netwerk.

[ Voor 22% gewijzigd door Ben(V) op 04-10-2020 14:07 ]

Pagina: 1