Probleem Sony CDP X222ES cd speler

Pagina: 1
Acties:
  • 813 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-05 11:29
Hallo, ik heb een paar vragen over de Sony CDP X222ES cd speler en een defect dat zich soms voordoet.

Probleem nr. 1 is dat de lade niet opengaat wanneer je Eject indrukt.
Omdat ik dit reeds meermaals heb meegemaakt weet ik ondertussen hoe ik dit moest oplossen: het frontplaatje van de lade er af halen (2 kleine 6-kantige schroefjes) en er terug opplaatsen.
Dat is alles. Dan werkte het weer. Je moest hiervoor zelfs de bovenkant niet losmaken.
De frequentie dat het probleem zich voordeed werd wel steeds hoger en ondertussen is het frontplaatje van de lade er af halen geen oplossing meer. De lade gaat niet meer open.

Ik weet niet wat de oorzaak is. Heeft dit met temperatuur te maken? Ouderdom?
Ik dacht de oplossing te hebben, maar dit werkt nu dus ook niet meer.

Probleem nr. 2 gaat over de taal op het display.
Op een gegeven moment is dit van engels op italiaans overgeschakeld, maar dan enkel voor het bericht ’no disc’.
Wanneer ik de cd speler aanzet en er zit geen cd in verschijnt er nu dus ‘ono disco’
De rest is wel engels.
Een paar keer zijn er ook vreemde tekens verschenen of de tekst niet compleet.
In de handleiding vind ik niets terug over taal instellingen.
Is dit vreemde taalgedrag te wijten aan slijtage? Of kan het iets anders zijn?

De cd speler is gekocht in 1992.
Het was een fantastisch toestel en indien mogelijk zou ik de problemen willen oplossen en de cd speler verder gebruiken.
Ik voeg enkele foto’s toe in bijlage.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mk6VuPUyqKfFIpAtB0puyfgqptM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNf3ScZcO9mmlYfQ4n3AMUE0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wbrtnQvRZ_SxzdTcclQZ7tTEXR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N8yBn8UlXWY63GC9H5tdUuoK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QiUTTIIGAqLu-n92Sg2JEbjnGkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8HrMEclH7Uj5beFQx3YUxatZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_ETdMOt1xcCwKPXQBfftxmx3IE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TnE1VY4eABQItiGhtyuNNmgw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem-A1
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 24-09-2024
Ook ik heb sinds kort de Sony CDP X222ES.

En het lijkt wel of ik deze van jou heb gekocht, want ik herken de issues, maar was er al vrij snel achter wat het is.

Een lade die niet meer (goed) wil openen en sluiten is niet iets bijzonders als een speler zou oud is. Het kan zijn dat er geen (goede) vet (meer) aanwezig is op het ladesysteem, of dat dit is uitgedroogd. Bij het foutieve vet gaat dit plakken en zorgt dan voor een remmend effect. Ik heb de boel schoongemaakt en daarna voorzien van Molykote DX wit pasta. Maar ook de ladesnaar moet worden vervangen. Is in jouw geval zeker niet anders. Bij bepaalde spelers moet dat zelfs al na een paar jaar, zeker als het allemaal wat zwaar loopt. Niet alleen de lade moet goed bewegen, ook het loopwerk moet omhoog en omlaag worden bewogen. Dat kan best wat zwaar werk zijn voor de speler, waardoor de snaar gaat oprekken en slippen. Een iets korter exemplaar is dan de oplossing. Voorkom wel vet aan de snaar en wieltjes!

Het anders issue herken ik ook. Maar de speler maakt niet zozeer een andere taal van de tekst NO DISC, ofwel in dit geval: - NO DISC - maar vervangt bv een of beide streepjes door een C, CC, O etc. Dit gebeurt echter vaak alleen maar als je de CD uit de lade haalt, deze sluit en de speler uitschakelt. Bij het weer inschakelen zal de speler dan een vreemde tekst laten zien als je er dan nog geen disc in hebt.

Maar er is meer wat dan misgaat, en wat men niet altijd meteen opmerkt: De instellingen van eventueel in 'Files' opgeslagen instellingen verdwijnen als de speler een tijdje wordt uitgeschakeld. Dit heeft, net als het NO DISC verhaal te maken met het niet meer onthouden van de instellingen (BACK-UP). Natuurlijk is er iets anders mis als de speler sowieso niets opslaat. Er is echter een kleine Back-up batterij aanwezig die zorgt dat instellingen worden onthouden. En gezien het gegeven dat men dergelijke spelers soms jaren ongebruikt opbergt, zal deze batterij defect raken. Sterker nog: Je leest bij de gegevens over deze spelers dat het geheugen slechts 1 maand wordt vastgehouden, en daarbij komt nog dat de speler geen stand-by stand kent maar geheel spanningsloos wordt gezet bij uitschakelen. Gebruik je de speler dus niet met regelmaat zal de opslag leegraken. Tegenwoordig ligt dit vast in (een) chip(s) en kan een apparaat soms, zelfs vaak jaren zonder spanning, maar dat kan bij de Sony's van destijds dus niet.

Dus: Back-up vervangen en de speler regelmatig inschakelen, zeker als je gebruik wilt maken van de File functie, Disc Memo etc. Voor een paar tientjes kan je vaak de issues al verhelpen en een goede speler hebben aan de Sony. We nog een dingetje om op te letten is het controleren of de extra metalen plaat in de binnenzijde van de kap nog overal vastzit. In mijn geval kwam deze los. Ik wacht nog op de onderdelen en hoop er dan weer een mooie speler aan te hebben, want verder werkt deze prima. Het was wel de instapper onder de ES serie maar daar is de prijs ook naar. Zeker nu betaal je er niet al teveel voor.

Voor mij, net als wat andere spelers, een hobbyproject. Heb wat nieuwe(re) spelers voor het echte gebruik, maar zeker is dat daarvan de loopwerken doorgaans niet zo lang meegaan als bij de oude spelers. Die waren vaak 'onverwoestbaar'.

[ Voor 3% gewijzigd door Willem-A1 op 20-09-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal tekenaar
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15-05 11:29
Bedankt voor deze uitgebreide uitleg.
Ik heb hem vorige maand verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:47

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als @Willem-A1 Ook geen toevoegingen meer heeft, dan hebben we een werkende oplossing voor het probleem. Ik zal dit oude topic daarom sluiten.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Dit topic is gesloten.