Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu3
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-08 14:28
Ik wil graag een Evo 970 kopen voor een pc build maar zit te twijfelen tussen 1TB en 500GB. Wat betreft opslag heb ik aan 500gb genoeg, maar ik zag dat de cache ook doubled is met de 1TB versie t.o.v. de 500GB versie. Ga ik dit verschil erg merken?

Context m.b.t. gebruik van de SSD:
Ik ben van plan de SSD te gebruiken voor software development (m.b.t. IDEs, testing software en databases), OS en games. Verder ben ik van plan de Evo 970 te koelen gezien de vele reviews die klagen over performance drop bij hogere workloads.

Beste antwoord (via blu3 op 05-10-2020 15:30)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Als jij de SSD intensief gaat gebruiken is elk stukje performance meegenomen.
Naarmate de SSD voller wordt, krijgt de SSD exponentieel meer moeite om zijn performance te behouden.
Alleen al uit dat oogpunt is de 1 TB versie te prefereren.
En ja, NVME is een stuk sneller maar wordt ook sneller warm dan een SATA exemplaar.

Het is een M2 SSD, dus je zit qua koeling standaard gebonden aan de beschikbare M2 socket.
Als je de SSD in gebruik neemt en je installeert de Samsung software die bij je SSD hoort, kan je on the fly de SSD-temperatuur in de gaten houden tijdens zware belasting.
Als die temperatuur te hoog oploopt, kan je altijd nog de airflow in je kast controleren (m.n. of die goed langs de SSD wordt geleid) en evt. alsnog de SSD-koeling verbeteren met een extra fannetje.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Als jij de SSD intensief gaat gebruiken is elk stukje performance meegenomen.
Naarmate de SSD voller wordt, krijgt de SSD exponentieel meer moeite om zijn performance te behouden.
Alleen al uit dat oogpunt is de 1 TB versie te prefereren.
En ja, NVME is een stuk sneller maar wordt ook sneller warm dan een SATA exemplaar.

Het is een M2 SSD, dus je zit qua koeling standaard gebonden aan de beschikbare M2 socket.
Als je de SSD in gebruik neemt en je installeert de Samsung software die bij je SSD hoort, kan je on the fly de SSD-temperatuur in de gaten houden tijdens zware belasting.
Als die temperatuur te hoog oploopt, kan je altijd nog de airflow in je kast controleren (m.n. of die goed langs de SSD wordt geleid) en evt. alsnog de SSD-koeling verbeteren met een extra fannetje.