Netwerk kabel en dubbele wanddoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Sculptor
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-08 22:24
Wij zijn een tuinkamer aan het bouwen waar dus ook internet in moet komen. Nu is het helaas zo dat de wifi router aan de ene kant van de kamer komt te staan en de tv aan de ander kant komt te hangen.

Vanuit huis komt er een stugge 6a s/ftp kabel te liggen van bijna 50 meter naar de tuinkamer. Vanwege de lengte wil ik eigenlijk niet twee kabels trekken maar 1 kabel.

Mijn vraag: Kan ik de dubbele wanddoos gebruiken voor het binnenkomende signaal vanuit huis en vervolgens via de router dan ook voor het door geven naar de tv?

De linker ingang word gebruikt voor de kabel die vanuit huis komt en van waar uit dan een patchkabel naar de router gaat. Vanaf de router gaat er dan weer een patchkabel naar de rechter ingang en vanaf daar gaat er weer een stugge kabel door de muur naar de enkele wanddoos bij de tv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu7orXfHRj6cENirPy2r8r7CvMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6gCYHTbttHxZtOawhF34bJJW.jpg?f=fotoalbum_large

Natuurlijk kan ik kiezen voor 2 enkele wanddozen naast elkaar maar ik vind een dubbele gewoon mooier lijken.

BVD

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wat moet er over de kabel naar de tv? Internet of ook een tv signaal? In het laatste geval, welke provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:44
Waarom een router en geen switch met een AP? Met een switch zal het sowieso werken, ook naar je TV (indien geen Ziggo want die heeft Coax nodig). Met een router afhankelijk of je die als router of als AP modus gebruikt.
Ik neem aan dat je in huis een router van je provider hebt waar die kabel vandaan komt?

[ Voor 10% gewijzigd door Ora et Labora op 01-10-2020 14:50 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:23

FreakNL

Well do ya punk?

Wat jij voorstelt kan prima. Sterker nog, je doet precies waar het voor bedoeld is, en je gebruikte de goeie kabels bij de juiste toepassing. Prima! Daar kunnen sommige tweakers nog wat van leren (no offense)...

En ik snap dat je daar liever een dubbele wanddoos plaats. Wel even goed labellen wat waarheen gaat :)

Alleen inderdaad, waarom zou je daar een router plaatsen en niet een switch? Of gebruik je een router als accesspoint? Dan kan het weer wel prima, alleen niet de WAN-poort gebruiken dan ;)

[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

[ Voor 138% gewijzigd door FreakNL op 01-10-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Sculptor
@pagani , wij krijgen glasvezel (nu nog schotel) en deze kabel gaat naar het tv kastje dat wij er bij krijgen. Maar dat is toch gewoon voor internet en niet een apart tv signaal.

@Ora et Labora Klopt in huis staat inderdaad een router en vanuit deze router gaat er een kabel naar de schuur. Simpele reden is dat ik nog een router heb liggen en deze daarom wil gebruiken. Wij gebruiken hem dus voor wifi (wat vanuit huis niet fantastisch is ivm afstand en dat er nog een stenen schuur tussen staat) en dus eigenlijk om er een extra internet poort bij te krijgen als switch ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Prima en begrijpelijk..

Wel oppassen dat je geen NAT-achter-NAT gaat krijgen.. Dat topic wat ik link staat alles in wat je moet doen om een 2e router achter een bestaande router te plaatsen als AccessPoint/Switch.. In het kort:

-DHCP uitzetten (je wilt niet 2x DHCP in je netwerk)
-WAN poort is onbruikbaar (dus niet gebruiken!!)
-2e router moet een static IP buiten de scope van je DHCP server op je 1e router
-WiFi SSID en code hetzelfde als je wilt roamen.. Wil je controle, dan kun je ook het ook SSID-tuinkamer noemen ofzo

Ik snap verder je opmerking over TV niet helemaal.. Besef je goed dat je op die kabel alleen internet hebt (in principe) en dat het provider-afhankelijk is of je daar zomaar een media-kastje op kan aansluiten.. Het was bij KPN een tijdje zo dat je dan met VLANs moest gaan werken... Wat @pagani dus ook zegt hieronder.. Dit kan je grootste uitdaging nog worden.

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 01-10-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Dutch_Sculptor schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:55:
@pagani , wij krijgen glasvezel (nu nog schotel) en deze kabel gaat naar het tv kastje dat wij er bij krijgen. Maar dat is toch gewoon voor internet en niet een apart tv signaal.

@Ora et Labora Klopt in huis staat inderdaad een router en vanuit deze router gaat er een kabel naar de schuur. Simpele reden is dat ik nog een router heb liggen en deze daarom wil gebruiken. Wij gebruiken hem dus voor wifi (wat vanuit huis niet fantastisch is ivm afstand en dat er nog een stenen schuur tussen staat) en dus eigenlijk om er een extra internet poort bij te krijgen als switch ja.
Met een router zal het wel gaan werken maar gebruik dan wel de AP modus van de router. Binnenkomende kabel op een LAN en niet op een WAN poort van die router en afgaande kant ook op LAN. DHCP en dergelijken uit maar dat staat ook in de beschrijving hoe een router als AP te gebruiken.
Edit, wat @FreakNL zegt dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dutch_Sculptor schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:55:
Dat ligt eraan of je provider het tv- en internetsignaal splitst door middel van vlan's. In beide gevallen kan je over één kabel het signaal krijgen, maar in het vlan-geval moet dat met managed switches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
pagani schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:58:
[...]

Dat ligt eraan of je provider het tv- en internetsignaal splitst door middel van vlan's. In beide gevallen kan je over één kabel het signaal krijgen, maar in het vlan-geval moet dat met managed switches.
Dat kan toch ook prima met domme switches?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nee, sommige providers hebben/hadden (correct me if i'm wrong) een dedicated UTP uitgang op hun router voor TV en een dedicated UTP uitgang voor Internet...

Voor de gewone mens betekende dat:

1 fysieke UTP kabel naar je switch, AP, rest van het netwerk
1 fysieke UTP kabel naar je mediabox

Alleen, ben je een beetje een tweaker, dan kun je die kabels natuurlijk ook samenvoegen (daar komen de VLANS in place) en later weer splitsen.. Scheelt kabels trekken... Dat is precies wat VLANs (onder andere) doen, je kan 2 fysiek gescheiden netwerken over 1 kabel jassen... En dat gaat de TS ook nodig hebben als hij maar 1 kabel naar dat tuinhuis heeft liggen en de provider heeft een dedicated UTP uitgang voor TV....

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 01-10-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Sculptor
@Ora et Labora en @FreakNL Ik ben beter in het fysieke aanleggen dan het software matige dus ik neem jullie tips heel graag aan. Het gebruik van de router staat niet in steen geschreven en misschien wanneer ik er chagrijnig ervan word ga ik wel over naar de aanschaf van een switch. Maar ik moet eerst de muren even dicht hebben van de tuinkamer en daarvoor moet ik de kabels in de muren klaar hebben. Dus misschien kom ik nog eens terug om van jullie verstand gebruik te maken.

In ieder geval heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Het hangt helemaal van je provider af hoe het TV signaal zit.. Ik heb zelf al jaren Ziggo dus ik heb geen praktijkervaring, die doen alles gewoon nog via COAX...

Maar wat ik ervan weet is dat het bij de meeste providers inmiddels allemaal wat gemakkelijker geworden is en dat je die media-boxen gewoon op het "netwerk" kan aansluiten.. Ergo, er is geen fysieke scheiding meer tussen internet en TV.. Maar of dat bij jou ook zo is kun je alleen zelf uitzoeken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
FreakNL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:02:
Nee, sommige providers hebben/hadden (correct me if i'm wrong) een dedicated UTP uitgang op hun router voor TV en een dedicated UTP uitgang voor Internet...

Voor de gewone mens betekende dat:

1 fysieke UTP kabel naar je switch, AP, rest van het netwerk
1 fysieke UTP kabel naar je mediabox

Alleen, ben je een beetje een tweaker, dan kun je die kabels natuurlijk ook samenvoegen (daar komen de VLANS in place) en later weer splitsen.. Scheelt kabels trekken... Dat is precies wat VLANs (onder andere) doen, je kan 2 fysiek gescheiden netwerken over 1 kabel jassen...
Ah dat wist ik niet, ik heb alleen ervaring met KPN en daar kan ik gerust een domme switch tussen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik weet het ook niet 100% zeker hoor, ik heb alleen ervaring met Ziggo.. Maar waarom zouden er dan zoveel topics zijn over VLANs icm IPTV op Tweakers? ;)

Ik laat dat graag aan de experts over.. Verder moet de TS even melden welke glasprovider hij gaat krijgen, dat helpt ook :)

/edit:

hermanh in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"
De meeste partijen (de grote jongens) leveren hun IP-TV dienst middels een routed IP-tv. Dit betekent dat de router de verschillende VLANS aan de WAN zijde vertalen naar een enkel LAN aan de lokale zijde.
Binnen je eigen netwerk, werk je dan min of meer plug and play tussen je apparaten. Het maakt dus niet uit waar je je TV-box aansluit.

T-mobile werken middels Switched IP-tv. Dit betekent dat je aan je geleverde router een of twee poorten hebt waar je je TV-box op mag aansluiten (die mag je natuurlijk met een switch verder uitbreiden)
Kortom TV en Internet is volledig gescheiden, ook op het interne netwerk. Voor elke TV box moet je dus, in theorie, een kabel trekken naar de router.
Als de TS geluk heeft zit hij bij een club waar het niet gescheiden is en kan hij inderdaad gewoon met een plat netwerk zonder VLANs aan de gang.. En dan is hij nu al goed op weg :)

[ Voor 66% gewijzigd door FreakNL op 01-10-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Sculptor
@pagani en @FreakNL werkelijk, twee verschillende signalen. Ja fuck dat weet ik dus nog niet he. De glasvezel kabel ligt eindelijk net in huis maar de provider maar het duurt nog wel een paar weken voordat wij daadwerkelijk erop aangesloten zitten en de spullen van de provider krijgen. Ik zal dat dan maar eens navragen hoe zij dat geregeld hebben. Ik ging er blind vanuit dat de tv kastjes altijd gewoon aangesloten waren op een standaard internet signaal. Ik kan mij nog het aanleggen van coax herinneren, god wat was dat makkelijk.

Vanuit de router naar de tv hoeft alleen een tv signaal te zijn. Ik zal eens bij mijn nieuwe provide (Multifiber) navragen anders voor mijn gemak maar twee kabels trekken. Dat heb ik vele malen sneller geregeld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dutch_Sculptor schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:02:
@Ora et Labora en @FreakNL Ik ben beter in het fysieke aanleggen dan het software matige dus ik neem jullie tips heel graag aan. Het gebruik van de router staat niet in steen geschreven en misschien wanneer ik er chagrijnig ervan word ga ik wel over naar de aanschaf van een switch. Maar ik moet eerst de muren even dicht hebben van de tuinkamer en daarvoor moet ik de kabels in de muren klaar hebben. Dus misschien kom ik nog eens terug om van jullie verstand gebruik te maken.

In ieder geval heel erg bedankt.
Er is niks mis met een 2e router hoor, als je voor een switch gaat zit daar ook weer geen WiFi op dus ik zou JUIST een router aanraden, omdat je dan switch-poorten "over" hebt.. Let er wel op dat je de boel goed inricht, zoals in het eerder gelinkte topic over Router als AP..... En je hebt dus maar 4 poorten (meeste routers hebben er 4) tot je beschikking, de WAN poort is onbruikbaar... En ik zou zelf de SSID een andere naam geven dan die je in huis hebt, zo hou je controle over wel AP je naartoe connect. Zelfde SSID + pass is in theorie leuk maar meestal werkt het niet, behalve als de apparatuur hetzelfde is en van elkaars bestaan weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Sculptor
@FreakNL Volgens de website van de provider zouden wij een FRITZ!Box 5490 als router van ze krijgen. Ik zie tussen de technische gegevens niets staan over specifieke tv signaal/aansluitingen. Ik ga de gok maar wegen en komende week bezig met het aanleggen van het netwerk in en naar de tuinkamer. In huis leg ik het later pas aan. Dit omdat ik dan eerst de coax kabels moet verwijderen en dat wil ik nog niet doen.

En dat is ook het probleem. Normaal kun je het eerst even over de grond uitleggen en kijken of alles werkt. Wij zijn nog niet aangesloten dus kan helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 20:12
FreakNL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:16:
[...]

..... En je hebt dus maar 4 poorten (meeste routers hebben er 4) tot je beschikking, de WAN poort is onbruikbaar...
Kleine opmerking hierover. Ik weet niet welke router TS wil gaan gebruiken als AP, maar veel moderne routers schakelen in AP-modus de WAN-poort om naar een 5e LAN-poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
FreakNL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:11:
Ik weet het ook niet 100% zeker hoor, ik heb alleen ervaring met Ziggo.. Maar waarom zouden er dan zoveel topics zijn over VLANs icm IPTV op Tweakers? ;)

Ik laat dat graag aan de experts over.. Verder moet de TS even melden welke glasprovider hij gaat krijgen, dat helpt ook :)

/edit:

hermanh in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

[...]

Als de TS geluk heeft zit hij bij een club waar het niet gescheiden is en kan hij inderdaad gewoon met een plat netwerk zonder VLANs aan de gang.. En dan is hij nu al goed op weg :)
Ik weet wel dat het dan o.a ging om de router van de provider te vervangen door een eigen router, dan moet er met VLAN tagging gewerkt worden.
Ik meende dat de providers het televisie-VLAN altijd tagged meegeven over alle poorten en de TV-ontvanger zich meld met het juiste VLAN. Dan heb je geen managed switches nodig en volstaan domme switches. Is het TV-VLAN op 1 poort, dan inderdaad wel managed switches.

Pagina: 1