Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Beste,

Ik heb al lange tijd een Minolta 70-210 f/4 naar alle tevredenheid in gebruik.
Echter is deze uit het niets vast komen te zitten bij het inzoomen en uitzoomen.
De 3-4 seconden ging het iets stroever, en vervolgens zat hij echt wel vast. Misschien dat je met brute kracht er wel beweging in zou kunnen krijgen, maar dat lijkt me niet gezond.

Mijn vraag is nu natuurlijk of er nog iets te redden valt.

Fysiek langs buiten zie je er niets aan. Ook als ik het binnenwerk (als noob) bekijk zie ik niets vreemds. Het enige dat opvalt is dat je wel iets heel lichts hoort schuiven binnen de lens wanneer je deze beweegt (zie filmpje). Er zit dus duidelijk iets los binnenin..

Enkele foto's en een filmpje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZoL8aQRlp44qBWB6WBQCXVhIPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BpALvIW2JOEAUlUPIev3ofO9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/monvBzenRszoegLFlGA10z5zmmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlap6mdLWbVrG5cMnt6K3qCn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_864CgV-RZ-E8x_n2yXSpQQpGdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9Ya2Bwb8LXe4ZWxYr6oQXVI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6YcZVxLkVruRxpvztiNclTOT9_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo4sRDkVFlwy1W7uYxara4Qh.jpg?f=fotoalbum_large

Is hier een easy fix voor of iemand dat er ervaring mee heeft? Momenteel gebruik ik hem dan maar als prime op 100mm. Alles werkt ook nog qua aperture en sluitertijd verder. Het is juist de zoom dat vast zit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-10 18:43

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Die dingen uit elkaar halen en weer werkend in elkaar krijgen, is op zich wel te doen als je met (kleine) schroevendraaiers overweg kunt. Zelf paar keer gedaan. En als het niet lukt, kun je er vast eentje vinden op Marktplaats voor weinig.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:18

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Even @mrc4nl hier taggen, die heeft hem vast eens uit elkaar gehad :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:51

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ventieldopje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:55:
Even @mrc4nl hier taggen, die heeft hem vast eens uit elkaar gehad :)
Hehehe. Ik heb die lens inderdaad een tijdje gehad. Maar niet open geschroefd helaas.
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:13:
Beste,

Fysiek langs buiten zie je er niets aan. Ook als ik het binnenwerk (als noob) bekijk zie ik niets vreemds. Het enige dat opvalt is dat je wel iets heel lichts hoort schuiven binnen de lens wanneer je deze beweegt (zie filmpje). Er zit dus duidelijk iets los binnenin.
Ik heb geen glazen bol maar als het een elementgroep is dan zal je dat niet makkelijk kunnen fixen. Je een vast gedeelte ( aan de achterkant) een focusgroep in het midden en meestal een zoomgroep aan de voorkant. (En dan weer een laatste groep waar je frontelement in zit). Het zou een klein onderdeeltje kunnen zijn dat ergens letterlijk dwarsligt, maar dat ik zelfs met video lastig te beoordelen. Kan moeilijk horen of het groot of klein is.

Omdat het om de zoom functie gaat, denk ik dat er iets is afgebroken aan de geleiding. Dit is te repareren (heb zo'n onderdeeltje wel eens opgemeten en naar een 3d printbedrijf gestuurd) maar wat tegenstreidig is omdat de lens juist "vast" zit.
Merk jij verandering in het beeld als je de camera omhoog of omlaag richt met deze lens erop (autofocus uitzetten)
Is hier een easy fix voor of iemand dat er ervaring mee heeft? Momenteel gebruik ik hem dan maar als prime op 100mm. Alles werkt ook nog qua aperture en sluitertijd verder. Het is juist de zoom dat vast zit.
Wat ik ook mis qua info is de focus, werkt die nog wel dan? Sluitertijd heeft niets met de lens te maken. De focus zit met kunststof tandwielen en asjes in elkaar, en daarvan wil de aandrijving wel eens van afbreken. Werkt de autofocus nog wel?

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 01-10-2020 17:43 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Nu online
mrc4nl schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:38:
[...]

Hehehe. Ik heb die lens inderdaad een tijdje gehad. Maar niet open geschroefd helaas.

[...]

Ik heb geen glazen bol maar als het een elementgroep is dan zal je dat niet makkelijk kunnen fixen. Je een vast gedeelte ( aan de achterkant) een focusgroep in het midden en meestal een zoomgroep aan de voorkant. (En dan weer een laatste groep waar je frontelement in zit). Het zou een klein onderdeeltje kunnen zijn dat ergens letterlijk dwarsligt, maar dat ik zelfs met video lastig te beoordelen. Kan moeilijk horen of het groot of klein is.

Omdat het om de zoom functie gaat, denk ik dat er iets is afgebroken aan de geleiding. Dit is te repareren (heb zo'n onderdeeltje wel eens opgemeten en naar een 3d printbedrijf gestuurd) maar wat tegenstreidig is omdat de lens juist "vast" zit.
Merk jij verandering in het beeld als je de camera omhoog of omlaag richt met deze lens erop (autofocus uitzetten)

[...]

Wat ik ook mis qua info is de focus, werkt die nog wel dan? Sluitertijd heeft niets met de lens te maken. De focus zit met kunststof tandwielen en asjes in elkaar, en daarvan wil de aandrijving wel eens van afbreken. Werkt de autofocus nog wel?
Bedankt voor je input!

Om je vragen te beantwoorden:
  • Autofocus werkt ook nog prima. Was dat vergeten te melden.
  • Het losse deeltje is naar mijn gevoel wel licht maar niet super klein. Moeilijk om zoiets te horen natuurlijk maar dat is mijn gevoel.
  • Zonder autofocus naar boven en beneden bewegen geeft wel een zachte tik vanaf een bepaalde hoek (zowel boven als onder), alsof er binnen in de lens iets ergens tegenaan zit. Visueel zie ik niet direct verschil, waar dien ik op te letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Lambo LP670 SV schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:43:
[...]

Bedankt voor je input!

Om je vragen te beantwoorden:
• Het losse deeltje is naar mijn gevoel wel licht maar niet super klein. Moeilijk om zoiets te horen natuurlijk maar dat is mijn gevoel.
mmm, nou ik verwacht dat er in ieder geval iets gebroken is in de lens wat niet gebroken had moeten zijn. (ja duh) Wat voor mij het grootste raadsel is dat jij meld dat de boel vast zit (dus niet wil draaien) en dat terwijl de autofocus wel gewoon zn werk doet. erg opmerkelijk dat eens lens halverwege zijn zoomberijk zo vast komt te zitten.
• Zonder autofocus naar boven en beneden bewegen geeft wel een zachte tik vanaf een bepaalde hoek (zowel boven als onder), alsof er binnen in de lens iets ergens tegenaan zit. Visueel zie ik niet direct verschil, waar dien ik op te letten?
[/list]
Of het beeld van de lens naar de camera verschuifd als je m kantelt (dus met de lens bevestigd op de camera, en de camera aan, het liefst in filmstand). Als je ziet dat het beeld veranderd (dus opeens ingezoomd of opeens helemaal uit focus) dan weet je er iets mis is met een elementgroep.

maar ik kan lang blijven speculeren. Wil je het oplossen, dan moet je de lens openschroeven. punt. Of het je lukt is geen garantie maar als je alleen al de mantel verwijderd heb al een veel beter beeld(hurr hurr) van wat er mis is in de lens. mijn glazen bol is stuk.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Nu online
mrc4nl schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:56:
[...]

mmm, nou ik verwacht dat er in ieder geval iets gebroken is in de lens wat niet gebroken had moeten zijn. (ja duh) Wat voor mij het grootste raadsel is dat jij meld dat de boel vast zit (dus niet wil draaien) en dat terwijl de autofocus wel gewoon zn werk doet. erg opmerkelijk dat eens lens halverwege zijn zoomberijk zo vast komt te zitten.
Ja, de elementen om scherp te stellen draaien wel nog voltjes en automatisch. Het is juist de buitenste grip die je gebruikt om de elementen binnen te verschuiven die klem is komen te zitten ofzo. Ik kan hem wel lichtjes links en rechts bewegen maar niet veel.
Of het beeld van de lens naar de camera verschuifd als je m kantelt (dus met de lens bevestigd op de camera, en de camera aan, het liefst in filmstand). Als je ziet dat het beeld veranderd (dus opeens ingezoomd of opeens helemaal uit focus) dan weet je er iets mis is met een elementgroep.
Het beeld blijft er normaal uitzien wanneer gecropped op filmstand. Niets abnormaals qua scherpte en de crop blijft ook hetzelfde.
maar ik kan lang blijven speculeren. Wil je het oplossen, dan moet je de lens openschroeven. punt. Of het je lukt is geen garantie maar als je alleen al de mantel verwijderd heb al een veel beter beeld(hurr hurr) van wat er mis is in de lens. mijn glazen bol is stuk.
Toch wel een beetje schrik hiervan :+ Een setje kleine schroevendraaiers heb ik wel, maar ervaring erin niet. Is de mantel verwijderen kinderspel of houdt het toch wat risico in? (Uiteindelijk heb ik nu een zware prime op 100mm F4 die nog werkt qua scherpstellen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:09:
[...]

Het beeld blijft er normaal uitzien wanneer gecropped op filmstand. Niets abnormaals qua scherpte en de crop blijft ook hetzelfde.
dat is goed nieuws, dan lijkt mij dat de lens nog wel te reparen valt.
[...]

Toch wel een beetje schrik hiervan :+ Een setje kleine schroevendraaiers heb ik wel, maar ervaring erin niet. Is de mantel verwijderen kinderspel of houdt het toch wat risico in? (Uiteindelijk heb ik nu een zware prime op 100mm F4 die nog werkt qua scherpstellen)
Elke lens zit weer anders in elkaar. Maar over het algemeen is het verwijderen van de mantel redelijk makkelijk en heeft dat geen gevolgen voor de optische constuctie (dus je hoeft niet bang te zijn dat er veel stof binnenkomt, of dat je moet uitlijnen) het ergste wat kan gebeuren is dat de rubbers (voor de grip) aan de buitenkant iets oprekken, en met een druppeltje lijm weer vast moet zetten

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 02-10-2020 10:18 ]

ora et labora

Pagina: 1