Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 15:18
Ik zoek een?
Een GPU voor een goeie 4K HDR ervaring met een bestaande Skylake HTPC.
In wat oudere topics zag ik een Geforce GT 1030 passeren, maar is dat anno 2020 nog een goeie keuze?

Wat is je budget?
Zo weinig mogelijk, anders kan ik beter een 4K mediaplayer kopen (Nvidia Shield?)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope, niet echt... Maar ik heb al de Gigabyte GT 1030 Silent Low Profile 2G op het oog...

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProduct
1ProcessorsIntel Core i3-6300 Boxed
1MoederbordenAsus H170M-PLUS
1BehuizingenSilverstone Grandia GD09
1KabelsAkasa PWM fan splitter
1ProcessorkoelingScythe Big Shuriken 2 Rev. B
2VentilatorenScythe Slip Stream 800rpm, 120mm
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS8213
1VoedingenSeasonic G-series 360 watt
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB
Bekijk collectie
Importeer producten

Aangesloten op een Denon AVC-X3700H die het beeld doorlust naar een Sony KD-85XH9096 4K LCD.

Er wordt niet op de HTPC gegamed. Het is louter voor afspelen audio/video. Ik gebruik PowerDVD, Kodi, MPC-HC en Winamp als players.

De iGPU is beperkt tot HDMI 1.4 met max 4096x2304@24Hz, wat qua refresh rate vrij beperkt is. Van HEVC decoding zal er denk ik ook geen sprake zijn, dus dat zou de CPU dan moeten afhandelen.
Dus zou een GT 1030 er tegenaan gooien voldoende zijn voor hedendaagse digitale content? Ik kijk ik best toch naar iets krachtiger (en dus duurder)?

Ik weet dat de CPU niet voldoende is voor 4K Netflix, maar daarvoor kan ik de app in de TV wel gebruiken. (Sowieso heb ik geen Netflix, maar dat kan nog komen natuurlijk)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:00
prima keuze als games niet van toepassing zijn. Stuurt met gemak 2160p 60Hz uit met verbruikt weinig stroom.

Misschien is de pricewatch: MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC nog interessanter omdat deze 1x hdmi en 1x dp heeft i.p.v. 1x hdmi en 1x dvi-d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:33
GT 1030 kan probleemloos 2x 4K aan alleen is voor 4K Netflix minimaal 3GB vram vereist en dat heeft een GT 1030 niet. GTX 1650 GDDR6 is dan een betere optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 09:33
Ik heb een GT 1030 (passief gekoeld) die via HDMI verbonden is aan mijn 4K PC scherm. Het werkt prima. Ik heb tot nu toe elk type film in 2160p kunnen afspelen. Maar zoals reeds gezegd, om te gamen voldoet het niet.

Op https://developer.nvidia....decode-gpu-support-matrix kun je de NVDEC Support Matrix
zien. De DEC in NVDEC stat voor decoding. Daar zie je dat de GT 1030 het traagste model is wat eraan voldoet, iets wat ik vanuit mijn eigen ervaring ook kan bevestigen.

Exacte specs:
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GP108 [GeForce GT 1030] (rev a1)
model name : Intel(R) Core(TM) i3-8100 CPU @ 3.60GHz
16 GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
@Djarune inderdaad een goeie suggestie om niet voor DVI als 2de aansluiting te gaan. Monitoren met DP zijn tegewoordig courant, en ook al heb ik voldoende met 1x HDMI 2.0 aansluiting, je weet nooit waarvoor die DP misschien ooit nog eens voor handig voor is.

De €70 meerprijs voor een GTX 1650 zou ik niet betalen gewoon om 4K Netflix te kunnen draaien. De app op de TV (=Android TV) of eventueel m'n UHD player kan ook wel Netflix in 4K afspelen (denk ik??).
Maar wat ik wel zie in de NVDEC Support Matrix die @H1MSELF1SH aanhaalt is dat een GT 1030 geen support heeft voor 'H.265 (HEVC) 4:4:4', enkel voor '4:2:0'. Maar die beperking zou voor film geen probleem zijn. (bron: https://www.rtings.com/tv/learn/chroma-subsampling)

Zijn er nog andere redenen om toch voor een iets duurdere GPU te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Gezien mijn Kaby Lake UHD/HDR geschikte HTPC op dit moment al een tijdje werkeloos in ons TV meubel staat, vraag ik me serieus af of jij nog wel in moet zetten om daar extra geld aan uit te gaan geven.

Ik neig (voorzichtig) je de kant van je opmerking op te duwen, datgene wat je onder Budget hebt geschreven. Naar een 2019 Shield Pro dus.

Indien je op een of andere wijze daar wat ervaring mee op zou kunnen doen (voor een aankoop bedoel ik), dan zou ik zeggen, kijk daar eerst eens serieus naar?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-06 09:33
Je kan ook een raspberry pi 4 overwegen. Die kan ook 4K@60Hz HEVC op je TV toveren. Een Rrpi4 incl case en HDMI kabel gaat wel ietsje duurder zijn dan een GT 1030 alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
@hardware-lover ik geef je zeker geen ongelijk, maar het is wel kwestie van €80 voor een GT 1030 vs €220 voor een Nvidia Shield TV Pro. Geen klein prijsverschil...
Ik zou eens moeten uitzoeken of zo'n Shield echt wel een meerwaarde voor me zou kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

freeco schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:32:
@hardware-lover ik geef je zeker geen ongelijk, maar het is wel kwestie van €80 voor een GT 1030 vs €220 voor een Nvidia Shield TV Pro. Geen klein prijsverschil...
Ik zou eens moeten uitzoeken of zo'n Shield echt wel een meerwaarde voor me zou kunnen zijn
Vandaar die laatste alinea in mijn reactie ;)

In ons geval was het een tamelijke no brainer. Ik gebruikte al een tijdje een Mi Box voor streaming omdat wij nogal wat aan streaming services gebruiken, naast een goedgevulde NAS. Niets is prettiger dan vrijwel alles wat er maar aan abonnementen beschikbaar is simpel op één apparaat te kunnen gebruiken. Enkel Apple TV Plus ontbreekt omdat deze geen Android TV app beschikbaar heeft gesteld (begrijpelijk weliswaar).

Indien jij vrijwel geen streaming sevices gebruikt dan is er al wat minder aanleiding vanzelfsprekend.

Testing, one, two ...

Pagina: 1