Pil-dispenser

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-04 09:44
Hallo,
Na jaren RaspberryPi-fan (die ik vooral softwarematig inzette: webserver), is mijn interesse ook gegroeid voor de Arduino. Ik zie heel wat leuke projecten, maar één project is (bijna) niet te vinden, tenminste na mijn zoektocht niet veel over gevonden.

Kort het probleem uitleggen: een hulpbehoevend familielid, moet op tijd haar medicatie innemen, dit 6x/dag. Nadeel is dat de persoon soms niet meer weet of ze haar medicatie heeft ingenomen en/of soms de verkeerde pillen inneemt.
We hebben wel enkele pill-dispensers mét wifi (data is geen optie!) gevonden, maar als je dan mailt naar de webshop/fabrikant, krijg je nooit antwoord/of kan niet verstuurd worden naar België.

Wat we zoeken: een pill-dispenser met tijdsloten, en één bakje/tijdslot, melding ontvangen via internet (mail, pushbericht of desnoods nazicht via logboek) bakje geopend/niet geopend werd door de persoon in kwestie.

Door mijn stijgende interesse voor de Arduino, vroeg ik me af of iets gelijkaardigs al gebouwd werd met Arduino?
Deze gevonden https://create.arduino.cc...enser-for-everyone-c3a478 , maar moet eenvoudiger, ttz glas water vullen is niet nodig! Gewoon één bakje/tijdslot mét alarmmelding wanneer tijd is pillen in te nemen en melding naar de verpleging of pillen al dan niet zijn ingenomen (=bakje geopend werd).

Hopelijk heeft iemand weet van dergelijk zelfbouw-project? Of kan me in de juiste richting sturen?

PS: intussen een Arduino Uno besteld incl. starter-kit

Christophe

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
Als je hoort dat zelfs in de jaren 90 labmuizen op een timer eten kregen, en die brokjes +- dezelfde formaat hebben als een pil, kan ik me niet voorstellen dat dit niet gewoon heel simpel al te vinden is.

En anders net als mijn oma: een pillendoosje met 7 deksels: voorraad-7u-10u-13u-16u-19u-22u (of wat de tijden ook zijn).
Dan aanwennen om elke ochtend eerst de bakjes allemaal te vullen.
Stel ze zou denken "ik ben vergeten aan te vullen", dan zouden alle bakjes leeg moeten zijn, want de kans dat ze dat pas bedenkt om 20u is niet zo groot. Dan ziet ze zelf van "ik heb de pil van 11 u al gepakt, het is nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geen idee of jouw apotheek dit ook doet, maar mijn oma kreeg een hele strook met plastic zakjes met de pillen die ze moest nemen. Op de zakjes stond precies hoe laat en eigenlijk kon je ze alleen op de juiste volgorde nemen.

Zoiets
https://www.apotheekdeheikant.nl/medicijnrol/

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 01-10-2020 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:16

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als ik het zo lees ben je heel goed in nabouwen maar niet creatief genoeg om zelf iets te verzinnen.

Iets als een buis vullen met pillen met onderaan een spleet waar je met een servo een pil uit kunt duwen lijkt mij makkelijk te maken.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
99ruud99 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:05:
Als je hoort dat zelfs in de jaren 90 labmuizen op een timer eten kregen, en die brokjes +- dezelfde formaat hebben als een pil, kan ik me niet voorstellen dat dit niet gewoon heel simpel al te vinden is.

En anders net als mijn oma: een pillendoosje met 7 deksels: voorraad-7u-10u-13u-16u-19u-22u (of wat de tijden ook zijn).
Dan aanwennen om elke ochtend eerst de bakjes allemaal te vullen.
Stel ze zou denken "ik ben vergeten aan te vullen", dan zouden alle bakjes leeg moeten zijn, want de kans dat ze dat pas bedenkt om 20u is niet zo groot. Dan ziet ze zelf van "ik heb de pil van 11 u al gepakt, het is nu
Probleem is als een pillendoosje niet 'op slot' is, de persoon in kwestie zodanig verstrooid is...
En idd zoiets zal bestaan, en het lijkt vrij simpel, zeker als beginner. Denk dat het vooral op kreativiteit aankomt.
Om te verduidelijken wat de persoon momenteel gebruikt:
https://automatic-pill-di...tische-pil-dispenser.html
Dit apparaat, geeft alarm op ingestelde tijdslot, en draait de schijf één vakje vooruit. Bij 'omdraaien' (uitgieten vd pillen) , wordt alarm gedeactiveerd. Indien pillendoos niet wordt aangeraakt, gaat alarm opnieuw af. Maar hiermee krijgen we geen meldingen op afstand. Wat ook een oplossing zou zijn, is dat de Arduino het 'alarm' vd pillendoos zou herkennen, en we via internet een mail/bericht ontvangen op onze smartphone. Is de bedoeling dat de persoon zo lang mogelijk 'zelfstandig' blijft wonen.
We weten dat er prachtige examplaren bestaan van pillendozen. Had er ooit één gezien waarbij je melding/alarm krijgt/tijdslot, maar bakjes zijn niet gesloten (vind ik voorlopig niet meer terug op het net :/

Niet onbelangrijk om te weten: de persoon kan ook geen tablet/smartphone bedienen, daarom zoeken we hulpmiddeltjes om één en ander vanop afstand in het oog te kunnen houden. Sinds kort staat er camera in huis incl. deur sensoren, zo worden we via melding op de hoogte gebracht, of ze niet onbedoeld de deur zou openen snachts bvb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
memphis schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:24:
Als ik het zo lees ben je heel goed in nabouwen maar niet creatief genoeg om zelf iets te verzinnen.

Iets als een buis vullen met pillen met onderaan een spleet waar je met een servo een pil uit kunt duwen lijkt mij makkelijk te maken.
Klopt, Arduino is nieuw voor mij, en idd ik hoop op mensen met ervaring die me in de juiste richting kunnen helpen denken. Los vh softwarematig gebruik vd RPi heb ik meer interesse gekrgen in de GPIO connector, en zo de 'weg' gevonden naar de Arduino. Ik wist vh bestaan af vd Arduino, maar nooit verder in verdiept, tot nu :)

Het projectje met de buis-dispenser ben ik idd al tegengekomen, en lijkt idd interessant, en dit vullen voor een week, dus één buis per tijdslot (6) en dit 7 dagen, is 42 buisjes. Volgende uitdaging is het programmeren en hoe trigger je ieder 'buisje' ttz de Arduino heeft niet genoeg pinnen(?) om alle 42 te bedienen. Zal ik eens verder uitzoeken.
Daar ik momenteel geen ervaring heb met Arduino. Enkel dat ik wel het verschil snap tss de RPi (=mini PC met OS) en de Arduino (= Microcontroller), vraag ik me af, of zoiets niet beter te bouwen is via RPi? Dit daar de RPi de klok kan syncen via een tijdserver, heeft ingebouwde wifi, dus meldingen versturen over internet is ook makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:31
Zoek eens op m&m sorteer machines.
Let wel, dat werkt alleen als je medicatie onverpakt goed blijft.

Anders moet je inderdaad een philips medido kopen o.i.d.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 01-10-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
jeroen3 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:06:
Zoek eens op m&m sorteer machines.
Let wel, dat werkt alleen als je medicatie onverpakt goed blijft.

Anders moet je inderdaad een philips medido kopen o.i.d.
Wow! Das wel tof gedaan die M&M machine, haha uiteraard niet echt geschikt voor ons, maar zorgt wel voor creativiteit ;)

Dit is een een leuke, gelijkaardig met de M&M machine:
YouTube: How to make colour sorting Machine using Arduino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:31
Ja, maar je zou dus een soort draaischijf kunnen maken vanuit een schudder.
Of je maakt alleen de draaischijf met compartimenten die je dan naar 1 opening draait.
Eventueel gestapeld, het is maar hoe mechanisch je bent.
Je kunt ook een soort watermolen maken, die draait dan telkens een stukje naar je toe en dan vallen de pillen eruit.

Mogelijkheden genoeg voor ruwe stort. Zodra ze in folie or strip zitten is het ingewikkelder.

Maar, wie gaat hem vullen?
---
Actuatie is simpel, een knopje die licht geeft en misschien een geluidje erbij.
Èèn keer drukken is doseren. En hup je stuurt naar de cloud dat er pillen zijn dispenst.

Je zou daar een particle electron voor kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Of een ESP8266 bordje (wifi ipv 3G), icm Arduino software relatief simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:35

bonzz.netninja

Niente baffi

Het kan allicht, ook met een esp of Arduino. Maar de vraag is of je dit bij zo iets wel moet willen. Arduino's, PI's, etc. Uiteindelijk niet gemaakt om productie te draaien. Kan wel...niet verstandig en zeker niet bij kritische applicaties, en zeker in dit geval zeer kritisch.

Je moet er toch niet aan denken dat hij het opeens niet doet, familielid heeft niks in de gaten en krijgt niet de medicijnen die nodig zijn. Dat er toch een bugje in je programma zat of dat het ding er gewoon mee kapte omdat het een prototype bordje is en geen productiewaardig apparaat.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ondanks dat ik denk dat het iets is dat prima te doen is, desnoods een aantal kleine bakjes aan elkaar met een electro magneet als 'slot' moet je niet vergeten wat de impact is als het verkeerd of niet werkt.

Als het dicht blijft dan denkt ze misschien dat ze al gehad heeft.... gaan ze verkeerd open dan krijgt ze de dubbele dosis. Persoonlijk zou ik met dit soort dingen met mogelijk fatale gevolgen niet snel een knutsel projectje opzetten en al helemaal niet als ik daar eerst vragen over zou moeten stellen hoe ik dat aan moet pakken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
jeroen3 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:56:
Ja, maar je zou dus een soort draaischijf kunnen maken vanuit een schudder.
Of je maakt alleen de draaischijf met compartimenten die je dan naar 1 opening draait.
Eventueel gestapeld, het is maar hoe mechanisch je bent.
Je kunt ook een soort watermolen maken, die draait dan telkens een stukje naar je toe en dan vallen de pillen eruit.

Mogelijkheden genoeg voor ruwe stort. Zodra ze in folie or strip zitten is het ingewikkelder.

Maar, wie gaat hem vullen?
---
Actuatie is simpel, een knopje die licht geeft en misschien een geluidje erbij.
Èèn keer drukken is doseren. En hup je stuurt naar de cloud dat er pillen zijn dispenst.

Je zou daar een particle electron voor kunnen gebruiken.
De huidige dispenser, wordt wekelijks gevuld door verplegend personeel.

Leuk om hier over te brainstormen samen met jullie, voed mijn inspiratie :)
Zo'n schijf met compartimenten komt héééél dicht in de buurt.

Maar ga voor een plan B, ttz eenvoudigere oplossing om te starten tenminste, zeker voor mij als Arduino-beginneling.
Er is dus een pil-dispenser aanwezig, maar deze stuurt geen melding naar ons. Deze geeft wel een alarm op gepaste tijden (tijdslots) en werkt in principe (bijna) goed. Wat ik wil bouwen: een Arduino met geluidsensor en wifi-module. Een geluidsensor is aanwezig in een starterskit die ik heb besteld; een wifi-module heb ik deze namiddag bijbesteld.
Werking: wanneer alarm vd dispenser afgaat, wordt de Arduino getriggert via de geluidsensor en wordt melding gestuurd per mail/push-bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
AlexanderB schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:12:
Of een ESP8266 bordje (wifi ipv 3G), icm Arduino software relatief simpel.
Toevallig zo'n wifi-module (2 stuks) besteld deze namiddag, denk dat dit idd extra flexibiliteit geeft aan het project :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
bonzz.netninja schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:23:
Het kan allicht, ook met een esp of Arduino. Maar de vraag is of je dit bij zo iets wel moet willen. Arduino's, PI's, etc. Uiteindelijk niet gemaakt om productie te draaien. Kan wel...niet verstandig en zeker niet bij kritische applicaties, en zeker in dit geval zeer kritisch.

Je moet er toch niet aan denken dat hij het opeens niet doet, familielid heeft niks in de gaten en krijgt niet de medicijnen die nodig zijn. Dat er toch een bugje in je programma zat of dat het ding er gewoon mee kapte omdat het een prototype bordje is en geen productiewaardig apparaat.
Mee eens!
De medicatie op tijd innemen op de juiste tijden is zéér belangrijk, en delicaat, zeker als je er zo van afhangt!
Daarom start ik met een kleiner projectje, die het alarm-geluid waarneemt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
DukeBox schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:28:
Ondanks dat ik denk dat het iets is dat prima te doen is, desnoods een aantal kleine bakjes aan elkaar met een electro magneet als 'slot' moet je niet vergeten wat de impact is als het verkeerd of niet werkt.

Als het dicht blijft dan denkt ze misschien dat ze al gehad heeft.... gaan ze verkeerd open dan krijgt ze de dubbele dosis. Persoonlijk zou ik met dit soort dingen met mogelijk fatale gevolgen niet snel een knutsel projectje opzetten en al helemaal niet als ik daar eerst vragen over zou moeten stellen hoe ik dat aan moet pakken.
Zeker gelijk, zoals ik hierboven al heb aangeven ga ik voor een plan B projectje en ideaal om eens mee te experimenteren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
Maar is inderdaad wel een leuk project, daar zoiets vrij 'lastig' te vinden is, en als je het dan al vind, is het ofwel met een abonnement, ofwel peperduur om aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
ctuxboy schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:00:
We hebben wel enkele pill-dispensers mét wifi (data is geen optie!) gevonden, maar als je dan mailt naar de webshop/fabrikant, krijg je nooit antwoord/of kan niet verstuurd worden naar België.
Welke bijvoorbeeld? Deze kun je via een dienst als usa2you.nl bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
GlowMouse schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:59:
[...]

Welke bijvoorbeeld? Deze kun je via een dienst als usa2you.nl bestellen.
Deze hadden we idd ook gevonden op Amazon, maar een jaar terug gekozen voor een eenvoudiger model https://www.amazon.de/-/e...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1 , daar mijn mijn schoonmoeder op dat moment nog geen internet in huis had. Sinds dit jaar, wel internet aanwezig en zoeken we nu hier en daar naar (IoT) hulpmiddeltjes, om ervoor te zorgen dat ze zolang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen.
Er is bvb. sinds enkele maanden een Netatmo binnencamera aanwezig, incl de Netatmo smarttags (deur/raamsensoren), en door mijn groeiende interesse naar de Arduino, dacht ik aan dergelijk (betaalbaar) projectje. Maar zou al tevreden zijn, mochten we melding krijgen, wanneer het alarm afgaat vd huidige dispenser.
Dus hoe meer we 'remote' in de gaten kunnen houden en/of kunnen bedienen, hoe makkelijker.

PS: wel interessante tip! zeker dat je van deze transport-dienst gebruik kan maken. Hadden we dit toen geweten, hadden we deze mss wel aangekocht op deze manier.

[ Voor 11% gewijzigd door ctuxboy op 01-10-2020 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-06 18:58

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dit onderwerp komt heel vaak langs op Tweakers, dus je kunt het best even de zoekfunctie gebruiken.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justifier
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-04-2024
Op Kickstarter staat momenteel een pil dispenser die voor jouw doel misschien interessant is. Zie:
https://www.kickstarter.c...ox?ref=discovery_category

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
Justifier schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 04:19:
Op Kickstarter staat momenteel een pil dispenser die voor jouw doel misschien interessant is. Zie:
https://www.kickstarter.c...ox?ref=discovery_category
Mijn echtgenote heeft iets gelijkaardigs, maar niet geschikt voor mijn schoonmoeder ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 13:17
ctuxboy schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:38:
[...]
Mee eens!
De medicatie op tijd innemen op de juiste tijden is zéér belangrijk, en delicaat, zeker als je er zo van afhangt!
Daarom start ik met een kleiner projectje, die het alarm-geluid waarneemt!
een camera om de pillen te zien en als ze er te lang liggen is mogelijk ook een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
Rrob schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 00:52:
[...]

een camera om de pillen te zien en als ze er te lang liggen is mogelijk ook een optie
Extra optie idd, maar moet je alicht (bijna) camera vrijdicht plaatsen, de dispenser staat wel meestal op dezelfde plaats, maar als er iets voor staat...
Maar iets om over na te denken, door bvb. een mini-camera in de plafondlamp te monteren.
Zou mogelijk zijn met de ESP32-CAM https://www.tinytronics.n...h-board-met-ov2640-camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 13:17
ctuxboy schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 11:49:
[...]

Extra optie idd, maar moet je alicht (bijna) camera vrijdicht plaatsen, de dispenser staat wel meestal op dezelfde plaats, maar als er iets voor staat...
Maar iets om over na te denken, door bvb. een mini-camera in de plafondlamp te monteren.
Zou mogelijk zijn met de ESP32-CAM https://www.tinytronics.n...h-board-met-ov2640-camera
ik zou de dispenser op een losse plank oid monteren waar je ook de camera + esp aan monteert. Je houdt dan mobiliteit en de camera is altijd op het pillen uitgifte vakje gericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctuxboy
Rrob schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

ik zou de dispenser op een losse plank oid monteren waar je ook de camera + esp aan monteert. Je houdt dan mobiliteit en de camera is altijd op het pillen uitgifte vakje gericht
hmm, iets om over na te denken. Geen slecht idee _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-05 09:45
Het is natuurlijk een leuk hobbyprojectje maar is dit niet wat je zoekt? https://medido.com/
Hier gaan wel de standaard baxter rollen in voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flapdrol85
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
cytherea schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:57:
Het is natuurlijk een leuk hobbyprojectje maar is dit niet wat je zoekt? https://medido.com/
Bij mijn werkgever hebben we hier ook goede ervaringen mee. Ook geschikt om mee te nemen, dus fijn als de gebruiker een keer een dagje op bezoek gaat ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
cytherea schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:57:
Dit dus, ik snap best dat je graag wil knutselen, maar voor medicatie lijkt mij dit geen goed plan.

Er zijn al mooie systemen voor, en of verplegend personeel.

En wie gaat daar straks iedere keer naartoe als er iets mis gaat?

In het begin is dat misschien nog wel te doen, maar naarmate de tijd vordert, dan gaat de familie zelf er ook deels aan onder door.
Pagina: 1