Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verschillende BsoD's op Ryzen systeem, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• JoepD
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:45
Hoi,

Ik heb ~1.5 jaar geleden een PC voor een vriend gebouwd en deze begon na enige tijd problemen te vertonen in de vorm van BsoD's met veel verschillende stop codes. Het systeem ziet er als volgt uit:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 135,58€ 135,58
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 72,95€ 72,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 268,43

Ik had toen het vermoeden dat dit te maken had met het XMP profiel van het geheugen en heb toen in de BIOS de XMP setting van 'XMP 2.0 Profile 1' naar 'Auto' gezet (de enige andere optie). DRAM frequency ook op 'Auto'. Verder heb ik memtest86 laten lopen, maar daar zaten geen fouten in. Ik heb vervolgens een verse Windows installatie gedaan en alles voorzien van de laatste drivers.

Dit ging een tijdje goed, maar de BsoD's zijn er helaas weer. Soms vlak nadat de pc is opgestart, soms pas na 10 minuten. Vreemd genoeg amper tijdens het gamen, maar meer tijdens Office taken etc. Ik heb geen idee wat ik moet doen. Ik heb nog steeds het idee dat dit te maken heeft met het geheugen, maar ik kan op het moment nergens een setje DDR4 vandaan halen om het uit te testen. Ik sta op het punt om gewoon nieuw geheugen aan te schaffen en te kijken wat er gebeurt.

De BIOS zit op versie 3.50, maar er zijn inmiddels al 4 nieuwe versies uit. Bij al die versies staat echter vermeld "ASRock do NOT recommend updating this BIOS if Pinnacle, Raven or Summit Ridge CPU is being used on your system." Dus ik heb niet durven updaten naar een hogere versie.

Heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt. _/-\o_ _/-\o_

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-11 11:14
Heb je meer infor over de daadwerkeleijke stop codes? (Ook al zijn het veel verschillende)

Misschien moet je het toch bij een (Chipset?) driver zoeken ipv het geheugen.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 10:47
Je zou eens ipv door XMP te laden eerst eens te underclocken van het geheugen met te beginnen op het laagste 2133Mhz om dan te kijken of het zaakje stabiel draait.

Mocht het zelfs dan nog crashen dan weet je dat de oorzaak ergens anders ligt in ieder geval.
Is het stabiel dan langzaam het geheugen in stapjes aan opschroeven.

Wellicht dat het niet stabiel op 3200Mhz wil draaien, dan kan je de memory timings nog handmatig instellen en dan voornamelijk letten op ProcOCD en Geardown mode, zie ook https://www.hisevilness.c...with-infinity-fabric.html

Laatste wat ik nog kan gokken, maar lijkt me niet heel waarschijnlijk gezien je aangeeft dat het een tijdje lang wel stabiel draaide en ik ken de voeding niet.
Is dat de voeding verouderd is en niet van moderne idle technieken gebruikt maakt zoals standby en low power states, Ryzen 1st en 2nd gen kunnen daar heel moeilijk mee omgaan wat resulteerd in BSOD's

In bios [Advanced CPU Settings] -> [Power Supply Idle Control] verander de setting van [Auto] naar [Typical Current Idle]
Zie ook: https://forums.whirlpool.net.au/archive/30yk8q09

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
2600X ondersteund officieel max 2933 zie https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-2600x.
Mijn partner heeft dezelfde CPU+Geheugen maar andere moederbord (wel dezelfde chipset). Vertikt het om op 3200 stabiel te draaien. Zodra ik geheugen op 2933 zet is het probleem weg.

• Enchantress
  • Registratie: Mei 2016
  • Niet online
Wat zijn de foutcodes (BSOD codes)?

• JoepD
simson0606 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:23:
Heb je meer infor over de daadwerkeleijke stop codes? (Ook al zijn het veel verschillende)

Misschien moet je het toch bij een (Chipset?) driver zoeken ipv het geheugen.
Enchantress schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:24:
Wat zijn de foutcodes (BSOD codes)?
Ik zal ze gaan noteren als ik ze weer tegen kom. De meeste waren gerelateerd aan MEMORY_MANAGEMENT en IRQL. Maar ik heb een heel scala aan codes gezien.
Turismo schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:44:
Je zou eens ipv door XMP te laden eerst eens te underclocken van het geheugen met te beginnen op het laagste 2133Mhz om dan te kijken of het zaakje stabiel draait.

Mocht het zelfs dan nog crashen dan weet je dat de oorzaak ergens anders ligt in ieder geval.
Is het stabiel dan langzaam het geheugen in stapjes aan opschroeven.

Wellicht dat het niet stabiel op 3200Mhz wil draaien, dan kan je de memory timings nog handmatig instellen en dan voornamelijk letten op ProcOCD en Geardown mode, zie ook https://www.hisevilness.c...with-infinity-fabric.html

Laatste wat ik nog kan gokken, maar lijkt me niet heel waarschijnlijk gezien je aangeeft dat het een tijdje lang wel stabiel draaide en ik ken de voeding niet.
Is dat de voeding verouderd is en niet van moderne idle technieken gebruikt maakt zoals standby en low power states, Ryzen 1st en 2nd gen kunnen daar heel moeilijk mee omgaan wat resulteerd in BSOD's

In bios [Advanced CPU Settings] -> [Power Supply Idle Control] verander de setting van [Auto] naar [Typical Current Idle]
Zie ook: https://forums.whirlpool.net.au/archive/30yk8q09
WildWilly schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:30:
2600X ondersteund officieel max 2933 zie https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-2600x.
Mijn partner heeft dezelfde CPU+Geheugen maar andere moederbord (wel dezelfde chipset). Vertikt het om op 3200 stabiel te draaien. Zodra ik geheugen op 2933 zet is het probleem weg.
Ik heb hem maar op 2933MHz gezet nu, eens kijken of dat wat wilt doen.
Voeding is overigens een Seasonic Focus Gold, dat zou prima moeten zijn.

Allemaal bedankt voor de reacties, ik ga kijken of het helpt!

Verwijderd

Sowieso toch de bios updaten,(heel belangrijk), dat verhelpt vaak memory problemen, en kijken of "hardware virtualization" uit staat in de bios, als dit aan staat dan wil dat ook wel eens voor BsoD schermen zorgen.

• JoepD
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:44:
Sowieso toch de bios updaten,(heel belangrijk), dat verhelpt vaak memory problemen, en kijken of "hardware virtualization" uit staat in de bios, als dit aan staat dan wil dat ook wel eens voor BsoD schermen zorgen.
Kan dit geen kwaad als ze er specifiek bij vermelden om niet te updaten met een Pinnacle cpu?

Ik heb het geheugen nu op 2933MHz gezet en een uurtje de geheugenintensieve stress test van Prime95 laten draaien. Het lijkt erop dat het nu allemaal werkt.

Verwijderd

Maar heb je iets van Pinnacle in je pc zitten? ik wist niet eens dat die tent nog bestond!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 28-11 16:57
Verwijderd schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:50:
Maar heb je iets van Pinnacle in je pc zitten? ik wist niet eens dat die tent nog bestond!
Hij bedoelt de AMD Pinnacle Ridge Processor serie ;)

Mijn platencollectie

Verwijderd

Oké, dit wist ik dus niet, ondanks dat ik zelf ook een AMD cpu heb, ik had die term nooit gehoord. dat verandert de zaak.
wel lekker fucked-up trouwens, wil je je bios updaten om ram problemen te bestrijden, maar dat kan niet omdat je dan CPU problemen gaat krijgen :|

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2020 20:43 ]

Pagina: 1