Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

corsair mp510

Pagina: 1
Acties:

• TheHummer
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-02-2024
SInds een week nu de corsair mp510
Alles is goed herkent via de bios,snelheid 4x
opnieuw windows 10 geinstalleerd
tot zover geen problemen,echter opstarttijden vallen gelijk aan mijn oude ssd
ik hoorde dat er qua opstarten wel een significant verschil hoorde te zijn,ook qua testen
wat blijkt de opstarttijd is vergelijkbaar met de oude ssd,dus niet veel meer verschil
Waar kan ik qua instellingen nog enige snelheid behalen
Ik zou bijna spijt hebben van mijn aanschaf,of heb ik mij er teveel van voorgesteld

mijn dank

• TheHummer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ySk5khw1lYaiEO0ZMj5tyiEcQEA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xkax9B5mVhnI5aC0g6K8Igh7.png?f=user_large

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:32
In combinatie met welke hardware gebruik je de SSD?
Wat zijn de tijden met je oude SSD en wat zijn de tijden met de MP510?
Heb je ook nog een screenshot van HD Tune met je oude SSD?

• TheHummer
Ik heb een asus mobo rog strix b450 f gaming
ryzen 2600 proc.
corsair 16 gb werkgeheugen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSDfn2cf4bYDbPNsh4U7OHVntwI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gxv3aqzbnoIFGF9Lr5YWJzkw.png?f=user_large

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 22:27
In principe ga je bij het opstarten van windows geen verschil tussen SSDs vinden. Ook tussen sata en nvme is behalve bij hele specifieke workloads voorlopig nog geen verschil te merken. https://nl.hardware.info/...-in-de-praktijk-conclusie

Een beetje mosterd na de maaltijd: als je de pricewatch: Corsair Force MP510 240GB net nieuw hebt gekocht dan had je voor het zelfde geld als dat 'ie nu in de pricewatch staat ook iets dubbel zo groots als pricewatch: Kingston A2000 500GB kunnen kopen.

Welk deel van het opstarten is precies te lang? Tot je bij het inlog scherm bent, of juist daarna als alle programmas als steam, battle.net, discord, skype, gog, uplay, origin, epic, logitech, stack, dropbox, je moederbords rgb, etc starten?

• TheHummer
tot aan het inlogscherm

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-11 22:27
Misschien start je pc nog op in 'bios' mode? Als dit het geval is, dan zou het behoorlijk kunnen schelen om je schijf om te zetten naar GPT en in de bios 'boot mode' op 'uefi' te zetten.

https://www.maketecheasie...gacy-bios-uefi-windows10/

• TheHummer
thx,ga is even kijken

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:21
Hoeft niet, maakt allemaal niet uit. Reeds alles getest, opstarten wordt niet sneller.

Benchmarks super kicken (wow 3GB per seconde w00t!) maar in de praktijk (qua booten) is verschil gewoon nagenoeg nul. Apps en games opstarten zelfde verhaal, verschil tussen HD en ssd is way groter (en merkbaar) dan ssd en nvme (misschien meetbaar maar niet echt merkbaar).

Ymmv, uiteraard :)

Nickname does not reflect reality

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Maar dat is toch ook logisch?
Bij opstarten van Windows moet je zo snel mogelijk een vrij groot aantal vrij kleine bestanden laden.
Als je een SSD hebt, kan je meerdere bestanden tegelijk accessen en laden (ik meen 32 stuks tegelijkertijd). Daarbij is vanwege de beperkte grootte van de bestanden het aantal bestanden wat je tegelijkertijd kunt laden, de beperkende factor, niet de read/write snelheid van de SSD (want daarvoor zijn de bestanden te klein).
Dat verklaart m.i. de nagenoeg gelijke opstarttijden onder Windows.

En als je wil benchmarken kan je daarvoor m.i. beter het gratis AS-SSD gebruiken: als je bij opstarten daarvan linksboven twee groene regels ziet, weet je meteen al dat de instellingen voor de SSD correct zijn.
En de snelheden die je behaalt met de SSD zijn óók afhankelijk van je moederbord en de diverse drivers.

• TheHummer
Heb de benchmark gedraaid
dit is de uitkomstAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt_HNh7xm6IjbPGKZh05-ZDG-NE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZSraPu4AuCQs7KidJTbf0axs.png?f=user_large

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Hieruit kan je de conclusie trekken dat de SSD gewoon goed performt en je er het maximum uit haalt met jouw hardware en drivers.
Verkorten van de opstarttijd van Windows doe je met de daarvoor geëigende tools (die de opstart optimaliseren).

En AS-SSD is een synthetische benchmark, dus die snelheden haal je in de praktijk niet helemaal.
Maar dan nog is het snel genoeg.

• Bas Focal
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Ik heb een ''oude'' Kingston A400 120GB Sata SSD.
Dit is een van de mindere snele Sata SSD.

Mijn PC waarop ik internet heeft een Intel pentium G3220 processor, het opstarten incl boot en Windows 10 laden rond 4 seconden, frisse installatie W10 uiteraard.

Wat ik wil zeggen volgens mij maakt het opstarten marginaal uit of je een langzame Sata of de snelste NVME SSD erin hebt zitten.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat je vergeet is dat een SSD snel genoeg is om alles op maximale snelheid aan te leveren. Een OS starten of een Applicatie starten heeft echt niet veel IO nodig. Sterker nog, een .exe en een .dll worden niet eens geladen maar zijn allemaal memory mapped files waarbij Windows alleen laad wat nodig is.

Kortom, NVME of SSD maken niks uit bij starten Windows of een Applicatie. Waar je het wel gaat merken is laadtijden in games. Maar ook dat is beperkt. NVME en zeker op PCIe 4 is alleen interessant wanneer je heel veel IOPS genereerd, bijvoorbeeld een Database. Maar voor casual maakt het nagenoeg niks uit.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• TheHummer
dat is snel zeg
ik heb een register tweak gedownload om mijn pc te versnellen.
opstart programma,s die niet nodig zijn uitgeschakeld
en de nodige zaken,,heb mijn stopwatch erbij gepakt en ik kwam uit op de tijd die windows nodig heeft om op te starten is precies 29.3 seconden
ik heb mijn schijf geconverteerd naar gpt,windows opnieuw opgestart de bios verandert naar uefi
na een nieuwe opstart krijg ik de melding dat dat niet mogelijk is omdat mijn videokaart de beperkende factor is.
Schijf staat nog wel op gpt,maar in de bios is de csm weer terug naar de normale waarden
Dus geen uefi opgepakt
Pagina: 1