AMD of Intel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JeroenD92
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-01 00:27
Hallo,

Ik ben wat rond aan het kijken om misschien een nieuwe PC aan te schaffen (componenten kopen & zelf bouwen natuurlijk!).
Echter heb ik de ontwikkelingen de laatste jaren niet echt gevolgd, waar ik dit tijdens mijn vorige build wel deed.

In het verleden heb ik een AMD processor gehad, maar vervolgens ben ik overgestapt op Intel (6700k - huidige processor). Dit is achteraf een goede keuze gebleken, omdat ik er minder problemen mee heb gehad!

Een aantal jaren terug lag AMD nog achter op Intel, maar wat ik er van heb meegekregen is dat ze vandaag de dag erg goed opgekrabbeld en zie ik ook steeds meer AMD builds.

In het kort:
Ik ben op zoek naar een processor, rond de 200 euro. Geen voorkeur wat betreft merk, zolang het maar stabiel draait en een goede performance levert :)
Ik zal het systeem met name gebruiken om te gamen: CSGO, COD en wellicht andere games - ik word trager/ouder :P

Alvast bedankt!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Op dit moment liggen ze vrij gelijk .
Kijk trouwens niet alleen naar CPU, maar ook naar bord dat je erbij moet kopen.

Gezien je zegt dat je wat trager wordt, denk ik dat je geen racegames gaat doen? Dan zou AMD het winnen.
Echter, de 5xxx (eigenlijk de 4xxx, maar hij wordt 5xxx genoemd) staat voor de deur: de ryzen 7 over 1 week (overkill voor jouw doel), de ryzen 5 over dikke 2 weken.
Ik zou zeker even kijken hoe de prijzen daarvan uitvallen, gezien de r5 3600 op dit moment overdreven duur is.
Koop daar dan een B550 bord bij.

alternatief:
i5-10500KF met een Z490 bord.

• JeroenD92
Allereerst, bedankt voor je reactie!

Wat betreft de prijzen van de bijbehorende moederborden bedoel je?

Een racegame zou ik eerder doen op de Playstation dan op de PC (denk ik). Echter verlies ik vlug mijn interesse in een racegame. Maar toch benieuwd naar je beredenering, wat heeft de voorkeur bij een racegame (en waarom)?

Wordt er ook een prijsdaling verwacht van de (wat) oudere processoren, na de release van de nieuwe generaties?

• Kamato
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
de 'oude' cpu's zijn door de meeste winkels al eerder ingekocht, en die moeten tot op zekere hoogte hun marge blijven opleveren. de verwachting is dus dat de prijzen niet drastisch zullen dalen.
als je geen haast hebt met het nieuwe systeem kun je wachten of er binnenkort toch ergens een dealtje te scoren is, maar als de opvolger van de 3600 rond de 200 eu wordt, dan is dat bijna blind de betere deal dan nu een 3600 kopen.

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06-2025
Vermoedelijk worden de huidige AMD processors wel wat goedkoper, maar omdat AMD geen eigen productiefaciliteiten heeft, en TSMC niet in verdrinkt in extra capaciteit, verwacht ik dat het aanbod eerder een probleem gaat zijn dan de prijs (maar die zal daardoor weer stijgen). Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat ze Zen 2 en Zen 3 lang parallel gaan produceren, en gezien de vraag naar de goedkopere processors (3300X, 3600) zal het denk ik snel afgelopen zijn met de eerstehands beschikbaarheid. Als je een 3600 voor weinig wil hebben zal het tijdsvenster waarin dat kan waarschijnlijk erg smal zijn.
99ruud99 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:56:
Op dit moment liggen ze vrij gelijk .
Echter, de 5xxx (eigenlijk de 4xxx, maar hij wordt 5xxx genoemd) staat voor de deur: de ryzen 7 over 1 week (overkill voor jouw doel), de ryzen 5 over dikke 2 weken.
Ik zou zeker even kijken hoe de prijzen daarvan uitvallen, gezien de r5 3600 op dit moment overdreven duur is.
Wait whut? Waar heb je dat vandaan? De Zen 3 aankondiging zelf is pas over een week, en dan is er echt nog niets op de markt. Reken er niet op dat je voor het einde van november daadwerkelijk wat in handen kan hebben als consument. Onafhankelijke benchresultaten ben ik ook nog niet tegen gekomen, dus ik zou alle prestatiegroei die je ziet met een korreltje zout nemen.
alternatief:
i5-10500KF met een Z490 bord.
Ik denk dat je de i5-10600KF bedoelt? ;)

Bestel die overigens niet, hij is duurder dan K-non-F en nergens op voorraad, en het enige verschil is dat er in de K-non-F een grafische processor op de chip zit, die je zonder problemen kan negeren als je hem niet nodig hebt. Voor troubleshooten kan het echter wel handig zijn.

De K-non-F is wel een goede optie, zeker met een overklok. Wel duurder dan €200, en als je meerekent dat een fatsoenlijk Z490 moederbord ook best wat extra kost is het platform onder de streep rustig €100 duurder dan een vergelijkbaar Ryzen 5 3600 systeem.

[ Voor 3% gewijzigd door Involvement op 01-10-2020 12:25 ]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
@Involvement op andere topics kreeg ik te horen dat de 4700 5700 ging heten, om niet in de war te raken met de laptop-cpu's. (want ja, dit is zoveel duidelijker).
Ik bedoel dus eigenlijk de 4700, maar die heet blijkbaar 5700.
De reden om te wachten is voornamelijk omdat de r5 3600 nu 15 euro omhoog geschoten is, en daarvoor ook al 10 euro.

Wat betreft i5 10600K, je hebt gelijk, fout van mij.

• Involvement
Die naamgeving geloof ik, maar het gaat me on de onderstaande quotes:
Hoe weet je dat? Als je een bron hebt sta ik daarvoor open, voor die tijd is het speculatie, waarschijnlijk door AMD zelf gepubliceerd.
de ryzen 7 over 1 week (overkill voor jouw doel), de ryzen 5 over dikke 2 weken.
Ik weet niet wat er over 1 en 2 weken gaat gebeuren, maar het is zeker weten niet het in de winkel liggen van deze producten.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Toevallig was er laatst een artikel op Tweakers over processoren tot aan 200 EUR..
reviews: Processors tot 200 euro - Betaalbare, courante cpu's vergeleken

...

• Involvement
Niet een heel behulpzaam artikel vind ik, voor een keuze heb je er niets aan, want de processoren worden niet onderling vergeleken. Ze worden genoemd, ook als ze verouderd zijn of niet te krijgen. Ik mis net dat stukje context dat je nodig hebt om een keuze te maken om eerlijk te zijn, dat had veel verschil gemaakt.

Zo wordt je lekker gemaakt met verhalen over de Ryzen 3 3300X en de Ryzen 5 1600AF, die beide niet te krijgen zijn of in elk geval niet voor zinvolle bedragen, waardoor een belangrijk deel van de opties eigenlijk niet beschikbaar is. Dit soort problemen had met de vorm van het artikel opgelost kunnen worden.

Het artikel noemt niet dat de 3100 serieus slechter presteert in games dan de 3300X, en dat het daardoor voor een gamesysteem eigenlijk een miskoop zou zijn. Ook wordt gemist dat de low-end Intel chipsets alleen traag 2666MT/s geheugen ondersteunen zodat je voor optimale prestaties een duur Z490 moederbord moet kopen, op welk punt de aanschaf van een low-end Intel chip opeens niet zo zinvol meer is. Dat de 3400G wel leuk is, maar dat zelfs de snelste iGPU eigenlijk nog steeds niet geschikt is voor spellen wordt ook gemist en dan is €160 (laagste prijs nu is €140 trouwens) wel veel. Een combi van een 3200G of i3-9100F en een goedkope externe GPU (RX 550 of GT 1030 oid) is sneller, vergelijkbaar duur en te upgraden. Je hoeft het grafische geheugen bovendien ook niet af te trekken van het systeemgeheugen, wat zich weer kan vertalen in een stukje prestatiewinst of mindere kosten.

• JeroenD92
Involvement schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:23:
Ik denk dat je de i5-10600KF bedoelt? ;)

Bestel die overigens niet, hij is duurder dan K-non-F en nergens op voorraad, en het enige verschil is dat er in de K-non-F een grafische processor op de chip zit, die je zonder problemen kan negeren als je hem niet nodig hebt. Voor troubleshooten kan het echter wel handig zijn.

De K-non-F is wel een goede optie, zeker met een overklok. Wel duurder dan €200, en als je meerekent dat een fatsoenlijk Z490 moederbord ook best wat extra kost is het platform onder de streep rustig €100 duurder dan een vergelijkbaar Ryzen 5 3600 systeem.
Het komt niet zozeer op een paar tientjes, zo lang het systeem soepel draait maakt het me niet uit.
Voorheen heb ik wat problemen gehad met een AMD FX8350 en ben toen overgestapt naar de 6700k.

Ik ben daarom een beetje huiverig voor een AMD processor, terwijl ik er wel voor open sta :)
Als AMD momenteel ook goed presteert, soepel werkt etc en het zou 100 euro schelen.. dan is dat mooit meegenomen natuurlijk.

• JeroenD92
Luxicon schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:54:
Toevallig was er laatst een artikel op Tweakers over processoren tot aan 200 EUR..
reviews: Processors tot 200 euro - Betaalbare, courante cpu's vergeleken
Dit artikel heb ik wel gezien, maar ik kon er niet echt uithalen wat ik zocht.. hetgeen Involvement ook al aangeeft.

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
JeroenD92 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Dit artikel heb ik wel gezien, maar ik kon er niet echt uithalen wat ik zocht.. hetgeen Involvement ook al aangeeft.
Oke, als je het mij vraagt kun je het best een 3600(x) / 10400F kopen als je het budget wil houden, maar wel een fatsoenlijke processor wil.

...

• JeroenD92
Wat ik begrijp, lijkt het verstandig om nog even te wachten op de opvolger van de 3600.
(Het heeft ook niet dermate veel haast :) )

• Involvement
JeroenD92 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:32:
Het komt niet zozeer op een paar tientjes, zo lang het systeem soepel draait maakt het me niet uit.
Voorheen heb ik wat problemen gehad met een AMD FX8350 en ben toen overgestapt naar de 6700k.

Ik ben daarom een beetje huiverig voor een AMD processor, terwijl ik er wel voor open sta :)
Als AMD momenteel ook goed presteert, soepel werkt etc en het zou 100 euro schelen.. dan is dat mooit meegenomen natuurlijk.
Die FX-serie was wel om te huilen inderdaad, Gamers Nexus heeft over de FX-8370 een vergelijkingsfilmpje gemaakt die toont hoe matig ze eigenlijk waren (en nog steeds zijn):

AMD's "Future-Proof" FX-8370 in 2020 (CPU Benchmarks, Overclocking, & Revisit)

AMD had zich in die tijd gecommit aan een slecht kernarchitectuur, die voor AMD een paar generaties reputatieschade heeft gedaan. Met de introductie van de Zen architectuur hebben ze weer een inhaalslag gemaakt, en nu is Intel al een paar generaties aan het tobben met nieuwe procesnodes die ze niet op orde krijgen ('tick/tock anyone?) waardoor AMD nu misschien zelfs een inhaalslag kan maken en misschien zelfs de prestatiekroon kan claimen. Disclaimer: dat is speculatie, maar we zouden wel baat hebben bij effectieve concurrentie dus ik hoop er wel op.

• JeroenD92
Involvement schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:48:
[...]

Die FX-serie was wel om te huilen inderdaad, Gamers Nexus heeft over de FX-8370 een vergelijkingsfilmpje gemaakt die toont hoe matig ze eigenlijk waren (en nog steeds zijn):

AMD's "Future-Proof" FX-8370 in 2020 (CPU Benchmarks, Overclocking, & Revisit)

AMD had zich in die tijd gecommit aan een slecht kernarchitectuur, die voor AMD een paar generaties reputatieschade heeft gedaan. Met de introductie van de Zen architectuur hebben ze weer een inhaalslag gemaakt, en nu is Intel al een paar generaties aan het tobben met nieuwe procesnodes die ze niet op orde krijgen ('tick/tock anyone?) waardoor AMD nu misschien zelfs een inhaalslag kan maken en misschien zelfs de prestatiekroon kan claimen. Disclaimer: dat is speculatie, maar we zouden wel baat hebben bij effectieve concurrentie dus ik hoop er wel op.
Hmm dat verklaart wel een hoop, zelfs met waterkoeling draaide die CPU voor geen meter :9
Wat ik inderdaad wel heb begrepen is dat AMD goed is teruggekomen en nu al op een vrijwel gelijk level zitten dacht ik :)

Concurrentie is altijd goed! Echter zullen de nieuwste AMD Processoren voor mij (waarschijnlijk) te "duur" zijn, voor hetgeen ik er mee wil doen :)

Ik hoef niet perse het nieuwste van het nieuwste.

Ik neig toch wat meer richting AMD (ook omdat ik het ze gun) :)

• JeroenD92
Nog twee vragen:

Momenteel heb ik een I7 6700K met een MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G.
Met deze combinatie stream ik ook zo nu en dan (CSGO).

Graag zou ik met de volgende set-up ook willen streamen, wellicht ook COD Cold War.

Zouden zowel de Ryzen 5 3600(x) als de 10400F hiervoor geschikt zijn?
Wat zou een geschikte GPU zijn, in combinatie met een van deze CPU's?

Bedankt voor de reacties en bedankt voor de reacties die nog komen gaan.
Pagina: 1