Net gekochte Sapphire Pulse 5600 XT Perikelen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10:59
Mede tweakers,

Ik loop tegen wat vage issues aan bij mijn net aangekochte Sapphire Pulse 5600XT welke mijn Titan Black zou moeten vervangen.

Wat heb ik gedaan voordat ik de Nvidia kaart swapte voor de AMD:
- Nvidia Drivers verwijderd d.m.v. DDU.
In eerste instantie leek alles goed te functioneren; AMD drivers geinstalleerd, wat games gespeeld en super blij met de verbeterde performance.
Na ongeveer een kwartier de machine uitgezet, maar ik moest nog snel even wat opzoeken dus ik wil mijn PC weer opstarten:

- De fans draaien een seconden en de PC valt uit.
- Alleen als ik de stroom van de PSU af haal dan wil de PC starten, alleen moet ik dit proces 4-5 keer herhalen voordat ik beeld krijg en in Windows kon komen.

Toen even gaan eten, en later op de avond kon ik de computer wel herhaaldelijk rebooten...
Toen maar de chipset drivers etc, en bios geupdate.

Als laatste heb ik een test gedaan met Furmark of daar mogelijk iets uit kwam.. en jawel:

De kaart wordt ontzettend heet, de fans lijken wel niet goed aangestuurt te worden.

- Bij 50 graden springen ze wel aan,
- Draaien te langzaam waardoor de kaart richting de 80+ graden stijgt.
- Bij 87+ gaan de fans zelfs langzaamer draaien! ( 600-700 rpm ).
- Bij 98 graden heb ik de PC maar voorzorg uitgezet
- Met MSI afterburner heb ik een fan curve toegepast en de kaart werd toen wel netjes gekoeld, maar ook dit werkte niet altijd vlekkeloos.

Zou de kaart te heet zijn geworden tijdens het kwartier gamen, waardoor de PC niet wou booten als een soort beveiliging? ( ik heb werkelijk geen idee of dit uberhaupt een ding is... ).

Inmiddels heb ik de Titan maar weer teruggeplaatst en alles draait weer als een zonnetje, maar baal wel.
Wellicht een defect exemplaar?

Specs:

Ryzen 2600 ( Geen OC )
Gigabyte B450 AORUS PRO
Corsair DDR4 Vengeance 3000 mhz
Corsair RM550x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:22
Als het daadwerkelijk 98 graden werd, zou die binnen paar minuten moeten afkoelen tot onder de veilige marge, omdat het temperatuur verschil gigantisch is.
Dus de beveiliging zou het niet zozeer moeten zijn...

Hoe warm wordt de kast zelf van binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
99ruud99 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:26:
Als het daadwerkelijk 98 graden werd, zou die binnen paar minuten moeten afkoelen tot onder de veilige marge, omdat het temperatuur verschil gigantisch is.

De kast zelf werd niet overdreven warm, CPU / mobo ook allemaal binnen zeer acceptable waardes.
Kast is tijdens het stresstesten open geweest, dus zat "koude" lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
99ruud99 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:26:

Dat is dus niet het geval als de fan van de videokaart niet harder gaat draaien wat duidelijk verteld wordt.
Probleem is dat de fancontrol van de videokaart niet naar behoren werkt of hoe het hoort te werken.

Op de kaart staat de laatste 5600 XT bios vanuit de fabriek, de kaart boost ook netjes naar 1750Mhz in game dus dat is het probleem niet.

(Ik had al even met @Kelnarath meegekeken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DDU ook in safe mode gedaan? Ik vermoed namelijk een software bug. Heb je al geprobeerd om handmatig de ventilatoren te forceren op bijvoorbeeld 1000RPM? Als die dat ook niet doet, dan is er waarschijnlijk iets bugged.

Overigens is 98 graden nog steeds niet de grens. Navi 10 chips mogen de 110 graden halen. Meestal zal de videokaart alleen iets lager ingrijpen. Maar een Sapphire Pulse RX5600XT hoort niet eens in de buurt te komen. Die horen eerder tussen de 70 a 75 graden te zitten. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelnarath
DaniëlWW2 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:21:
DDU ook in safe mode gedaan? Ik vermoed namelijk een software bug. Heb je al geprobeerd om handmatig de ventilatoren te forceren op bijvoorbeeld 1000RPM? Als die dat ook niet doet, dan is er waarschijnlijk iets bugged.

Overigens is 98 graden nog steeds niet de grens. Navi 10 chips mogen de 110 graden halen. Meestal zal de videokaart alleen iets lager ingrijpen. Maar een Sapphire Pulse RX5600XT hoort niet eens in de buurt te komen. Die horen eerder tussen de 70 a 75 graden te zitten. :)
Niet in safe mode, was een beetje eigenwijs.
Ik zal dit eens proberen!

Ik laat de uitkomst z.s.m. weten.
--------------------------------------------

Zoals beloofd:

DDU gedraaid in Safe Mode, alle instructies gevolgd en de kaart weer geplaatst.
Precies dezelfde problemen:
- PC wil pas na 5-6x booten na installatie van de AMD driver.
- De fans draaien te langzaam waardoor de kaart opnieuw te heet wordt ( bij 98 celcius stop ik toch echt jongens :P ).
- De fans kan ik wel forseren tot max.
- Het maken van een fan profile werkt (Afterburner), maar deze stopt ook random met functioneren.

Ik denk dat we niet verder hoeven te troubleshooten, heel jammer maar deze kaart lijkt me defect.

[ Voor 29% gewijzigd door Kelnarath op 01-10-2020 16:11 ]

Pagina: 1