Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eenvoudige start met smarthome met als eerste de rolluiken

Pagina: 1
Acties:

• cd2013
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09:44
Goedemorgen,

Ik ben bezig met het monteren van andere schakelaars op mijn rolluiken, en nu ben ik toch wel geïnteresseerd geworden om te starten met de wereld van de smarthomes.

Nu heb ik wat onderzoek gedaan echter blijven sommige zaken nog onduidelijk, en met name 2 vragen die nu spelen voor mijn rolluik automatisering.

1. Ik wel eenvoudig (en goedkoop) starten met alleen de rolluiken via de app/scene te laten verlopen, maar wel opties tot later meer apparaten in het huis toevoegen.

Klopt het dat ik dit in principe kan doen, en toekomstbestendig ben met een Samsung SmartThings Hub + rolluikschakelaar Z-WAVE PLUS V3 van FIBARO?

Ik wil eigenlijk zo veel mogelijk plug and play, dus een raspberry Pi etc zie ik als teveel gedoe voor nu. Een Homey bv vind ik te prijzig voor wat ik er nu mee wil doen.

Of zie ik iets over het hoofd hier?

2. Meer een rolluik-specifieke vraag, ik zie dat zo goed als alle rolluikschakelaars die ik vind 'inbouw' zijn. Nu zijn al mijn schakelaars opbouw (op het kozijn, wit) en vraag ik me af hoe ik deze smart-schakelaars nu mooi kan wegwerken of plaatsen. Zo een zwart blokje met kabels eruit aan het kozijn is ook niet heel mooi...

Bedankt!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:49
Wat perfect voor jou is:
Shelly 2.5

Shelly heeft een eigen app waarmee je gelijk aan de slag kan en je hebt voor nu alleen wifi nodig. Wil je later uitbreiden dan ondersteund dit apparaat MQTT, een protocol dat heel veel gebruikt wordt binnen smarthomes.

• cd2013
Knielen schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:22:
Wat perfect voor jou is:
Shelly 2.5

Shelly heeft een eigen app waarmee je gelijk aan de slag kan en je hebt voor nu alleen wifi nodig. Wil je later uitbreiden dan ondersteund dit apparaat MQTT, een protocol dat heel veel gebruikt wordt binnen smarthomes.
Dat is wel een interessante, thanks, nu nog een manier om het mooi weg te werken gezien ik geen inbouw schakelaar heb...

• Knielen
Hij hoeft natuurlijk niet perse bij de schakelaar, je kan hem ook bij de motor van je rolluik inbouwen, misschien dat daar meer ruimte is.

• cd2013
ah inderdaad, nooit aan gedacht, zal eens gaan puzzelen.

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11 16:46
cd2013 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:58:
[...]

Dat is wel een interessante, thanks, nu nog een manier om het mooi weg te werken gezien ik geen inbouw schakelaar heb...
Ik was voor een Fibaro Walli gegaan en een opbouwdoosje. Maar dat is wel een prijzige oplossing en niet een die ik aanraad tenzij je wil gaan puzzelen. Het resultaat was in mijn geval 'goed genoeg'. Het frontje van de Walli is 8,6 cm hoog/breed terwijl mijn opbouwdoosje maar 8,4 cm hoog/breed is, dus steekt het frontje 1 mm uit

Afhankelijk waar je ruimte hebt, kan zo'n module als Shelly 2,5 bij de schakelaar, centraaldoos (als de kabels daar lopen) of bij het rolgordijn zelf. Zonder meer informatie is het moeilijk om meer mee te denken.

[ Voor 15% gewijzigd door Groentjuh op 01-10-2020 15:23 ]

• cd2013
Aja ook interessant, jammere is dat mijn rolluikschakelaars en plaatsing vrij smal en langwerpig is, en de normale vierkante schakelaars/switches echt veel te breed zijn qua plaatsing.
I

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:41
Het lijkt mij een prima optie om te beginnen met Samsung Smartthings en een fibaro z-wave schakelaar.
Ik ben zelf begonnen met klikaanklikuit, maar achteraf had ik liever smartthings gehad (i.v.m. z-wave ondersteuning en geofencing).
Ik denk dat je met smartthings een stuk flexibeler bent in de toekomst dan met Shelly.

De fibaro inbouwmodule in een opbouw schakelaar zetten wordt mogelijk wel even prutsen. Je kan zoals is voorgesteld deze ook in het rolluik inbouwen.
Een andere mogelijkheid is om te zoeken naar een opbouwbak (even op googlen) + inbouw rolluik schakelaar. Hierbij moet je voldoende ruimte hebben om ook nog de fibaro schakelaar kwijt te kunnen.

• Knielen
@jelke1992 ik denk dat je dan niet helemaal bekend bent met de mogelijkheden van de Shelly. Doordat deze MQTT ondersteunt kan je later op bijna elk mogelijke smarthome platform verder. Wordt het niet direct ondersteund dan kan Node Red je wel helpen.

• cd2013
Thanks voor de tips
Pagina: 1