65PUS7304 met Samsung HW-Q90R soundbar geen dolby atmos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 22:26
Ik heb een Philips 65PUS7304 uhd/4k ambilight TV met een nieuwe Samsung HW-Q90R 7.1.4 harman kardon soundbar (soundbar met draadloze subwoofer en draadloze surround speakers)

Naast deze 2 apparaten heb ik ook nog een VU+ ultimo 4K receiver en een rasp PI 4 aangesloten

De 2 rand apparaten zitten via HDMI op de soundbar en de zoundbar zit met 1 HDMI kabel op hdmi poort 1 van de TV aangesloten.
Op de TV is ingeschakeld CEC en hiermee werkt dus ook HDMI ARC, dit komt dus ook in de display te staan van de soundbar. In de instellingen staat ook aan HDMI meerkanaals (bypass) gekozen als geluids systeem.

Bij gewoon TV kijken staat er dus in de display van de soundbar dus altijd TV ARC en komt er geluid uit alle speakers, de achter speakers zijn ook duidelijk hoorbaar bij een film etc

Nu wilde ik dus graag eens dat dolby atmos ervaren/proberen echter dit lukt me dus geheel niet.
Wat ik ook probeer ik krijg GEEN dolby atmos te horen, tenminste de soundbar geeft niets aan in de display .
Volgens de handleiding geeft de soundbar de melding dolby atmos of dts:x aan in de display zodra dit word gedetecteerd.

Ik heb diverse 4K DTS /atmos demos geprobeerd via youtube, echter volgens mij is dit niet echt atmos, de effecten zijn slecht, normale TV geeft veel beter sound effecten.

Heb via de aangesloten PI4 met kodi een blueray gestart die ik gedownload heb met atmos, hij speelt hem af echter ook nu weer geen melding is de display.
Toen ook nog PLEX geprobeerd via de apps op de TV, hier ook weer hetzelfde (plex server had ik al).
Toen amazon prime app geinstalleerd en hier op diverse films gezocht die volgens de APP dolby atmos zouden zijn.

Je raad het al, ook nu weer geen dolby atmos (of dts) aanduiding in de soundbar, dus wat ik ook afspeel geen atmos of dts:x melding in de display, er blijft staan TV ARC. Wel hoor je dus duidelijk surround effecten, maar dat is waarschijnlijk gewoon 5.1 of 7.1, geen 7,1,4(atmos)

Zowel de TV als de soundbar zijn beide voorzien van de aller laatste firmware versie, ook heb ik de hdmi kabels al eens vervangen.

Heeft iemand enig idee hoe ik die dolby atmos nu kan testen of dit wel werkt, ik twijfel namelijk of die soundbar of TV wellicht misschien gewoon defect is?
(ik heb trouwens geen blueray speler)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:52
Je tv heeft geen eARC zo te zien, dus je tv kan geen Atmos versturen naar je soundbar.

eARC is de opvolger van ARC welke wel Dolby Atmos en DtsX aan kan.
:)

Je. Raspberry pi 4 kan zo te zien ook geen Atmos versturen of audio passthrough aan.

Je soundbar is de enige die het wel kan.

[ Voor 9% gewijzigd door LuisjeNL op 01-10-2020 14:46 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkock
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09-2024
LuisjeNL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:53:
Je tv heeft geen eARC zo te zien, dus je tv kan geen Atmos versturen naar je soundbar.
Dit zou niet uit moeten maken. Ik heb dezelfde soundbar met een Samsung 65Q70R TV. De tv heeft ook alleen arc en geen e-arc (zou een update voor moeten komen). Maar ik heb gewoon Atmos zodra ik netflix afspeel met Atmos ondersteuning.

Wel heb ik in het tv menu een optie om atmos aan te zetten en het geluidsspoor te kiezen tussen PCM, Dolby en Dolby+.

[mR]. Kock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
LuisjeNL schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 07:53:

eARC is de opvolger van ARC welke wel Dolby Atmos en DtsX aan kan.

Je. Raspberry pi 4 kan zo te zien ook geen Atmos versturen of audio passthrough aan.

Je soundbar is de enige die het wel kan, maar geen van je apparaten kan het dus aanbieden
Dit klopt niet, de TV heeft wel dolby atmos (staat zelfs in de specs), daarnaast gaat dolby atmos via dolby digital+ naar je audio en dat gaat wel gewoon via ARC.
Wel heb ik in het tv menu een optie om atmos aan te zetten en het geluidsspoor te kiezen tussen PCM, Dolby en Dolby+.
Die menu's heeft mijn TV dus niet, ik kan alleen bij geluid instellen wat het uitgaande geluid moet zijn, dat staat op hdmi (opties zijn TV luidsprekes, hdmi geluidssysteem en tv luidspreker uit), als je hdmi kiest heb je een geanvanceerd menu met de opties: Meerkanaals, Meerkanaals (bypass) en Stereo (ongecomprimeerd) Volgens de info die erbij staat moet je Meerkanaals (bypass) hebben voor oorspronkelijke bitstream van HDMI ARC maar het aangesloten HDMI systeem te sturen.
Hier staat die dus ook op, echter de andere standen doen ook niets.

Netflix heb ik niet, wel amazon prime maar die doet het ook niet...

Denk dat ik eens een maandje disney ga nemen, die zou het ook moeten ondersteunen, heb ergens gelezen dat de netflix app op de philips TV ook nog geen atmos ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
@rob3rt
Point taken ;)

Download eens een Dolby Atmos demo bestand, zet die op een USB en plug die in je tv.

Dan weet je gegarandeerd zeker dat je een Atmos bestand afspeelt en kun je vanaf daar verder.

Even op Atmos zoeken
https://thedigitaltheater.com/dolby-trailers/

[ Voor 8% gewijzigd door LuisjeNL op 01-10-2020 14:50 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
Ga ik doen..

Heb net ook disney+ abo genomen en test, gezocht op een paar films die volgens de extra info dolby atmos zijn,
Er zijn zeer duidelijk geluids effecten hoorbaar, echter de gehele soundbar geeft nergens aan dat dit dolby atmos is, voor zelfde geld is dus gewoon dolby 5.1 of 7.1 maar geen atmos.

Gezien ik dus niet kan achterhalen of het wel daadwerkelijk atmos is ga ik er maar vanuit dat het dit niet is.

Dus nu even zoeken naar die demo's en die nog eens proberen..

Maar ik dacht dat die PI 4 tegenwoordig ook dolby atmos ondersteunde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Heb je de instellingen voor audiouitvoer in de tv ook goed staan? (pagina 62 van de handleiding):
[quote]Instellingen voor digitale uitvoer
Er zijn instellingen voor digitale uitvoer beschikbaar
voor optische en HDMI ARC-geluidssignalen.
Indeling digitale uitvoer
 Instellingen
> Geluid > Geavanceerd > Indeling digitale
uitvoer.
Stel het audio-uitvoer signaal van de TV in zodat het
past met de audio-eigenschappen van het
aangesloten Home Cinema-systeem.
• Stereo (ongecomprimeerd): Selecteer deze optie als
uw audioapparatuur geen meerkanaals
52
audioverwerking heeft, om alleen stereocontent uit te
voeren naar uw audioapparatuur.
• Meerkanaals: Selecteer deze optie om meerkanaals
audiocontent (gecomprimeerd meerkanaals
audiosignaal) of stereo-audiocontent uit te voeren
naar uw audioapparatuur.
• Meerkanaals (bypass): Selecteer deze optie om
Dolby Digital Plus- of DTS-content uit te voeren naar
uw audioapparatuur of home cinema-systeem.
- Zorg ervoor dat uw audioapparatuur Dolby Atmos
ondersteunt.
- SPDIF-uitvoer (DIGITAL AUDIO OUT) wordt
geblokkeerd tijdens het streamen van Dolby Digital
Plus-content.
[/quote]

Als je Atmos wilt moet een van de meerkanaals opties aan staan. Liefst dan de bypass, dan mag je soundbar het oplossen, maar probeer ook eens de andere optie.

Vanaf de overige apparaten die direct aan je soundbar hangen moet ook een juist signaal komen. Welke instellingen in Kodi heb je gebruikt? Ongeacht wat de Pi4 kan moet hij alles ook via passthrough kunnen doorgeven zonder eigen processing.

[ Voor 13% gewijzigd door pagani op 01-10-2020 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
@pagani De TV staat op Meerkanaals (bypass)

Kodi heb ik vanalles geprobeerd, ook passthroug maar echt werkelijk niets geeft die soundbar aan dat er DTS:x of dolby atmos wordt gebruikt.

Of de soundbar handleiding klopt niet (meer) of het is of herkend daadwerkelijk geen atmos

[ Voor 76% gewijzigd door rob3rt op 01-10-2020 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
Heb even een paar demo's gedownload en direct via USB op de TV afgespeeld, echter hier gebeurd ook hetzelfde als bij mijn andere pogingen.

De soundbar geef wederom geen enkele indicatie dat het dolby atmos of dts:x is, wel zijn er spectaculaire geluids effecten hoorbaar, maar of dit nou atmos is/was weet ik dus nog steeds niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrkock
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09-2024
Zodra ik een atmos film (in mijn geval via netflix) instart dan geeft de soundbar op het display aan dat het dolby atmos is doormiddel van deze tekst. Dat kan niet missen. Als die tekst niet op het beeldscherm van de soundbar verschijnt is het geen atmos.

[mR]. Kock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
dan is er bij mij iets defect denk ik....

Wat ik ook doe/probeer ik krijg nooit een dolby atmos melding in het scherm, zoals het ook in de handleiding staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuisjeNL
Ik zou de tv en de soundbar eens een goede reset geven :) wie weet helpt het nog.

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
Reeds gedaan, zonder resultaat.

Net 40 min aan de tel gehangen met Samsung (man man wat een support....), daarna ook Philips gebeld (dat ging een stuk vlotter).

Nu zit het vermoedelijk toch in de TV, er waren enkele geluids menu's greyed out die eigenlijk gewoon actief moesten zijn, daarin zou ik een bepaalde setting moeten aanpassen. Gezien dat niet ging gingen ze navragen hoe dat kan (dat ze greyed out zijn) en met dit laten weten.

Dat dolby atmos niet werkt is nu wel vrijwel zeker, daar het sound menu op de soundbar niet actief moet zijn bij dolby atmos signaal, dat is het dus wel.... Dus het geluid wat ik hoor is vermoedelijk 5.1 of 7.1 maar geen dolby atmos.

Dus nog even afwachten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
Ben eruit...

Dolby Atmos op de soundbar werkt, heb uit eindelijk via de PI4 de atmos demo bestanden afgespeeld en warempel de dolby atmos melding sprong ineens aan op het scherm van de soundbar. Dus de Samsung soundbar zelf is niet defect of de oorzaak van het probleem.

Het zit dus in de TV, heb dus opnieuw met Philips gebeld en daar wisten ze me te vertellen (en ook inmiddels bevestigd per email) dat het hier inderdaad om een software bug gaat waardoor Dolby Atmos signaal gewoon niet goed wordt doorgegeven en daardoor ook dus niet werkt.

Hier de mail van Philips:
Bedankt voor uw vraag en contact met Philips.

We hadden het euvel rondom de Dolby Atmos doorgespeeld naar ons technische team, en als antwoord hebben wij te horen gekregen dat het hier om een softwarefout gaat waardoor het Atmos signaal niet correct doorgestuurd word.

Op het huidige moment blijkt hier geen oplossing voor te zijn, en is ons technische team bezig met het ontwikkelen van een software-update om dit op te lossen.

Wanneer dit beschikbaar word is ons op dit moment nog niet duidelijk. Maar, zodra ons een oplossing bekend is zullen wij u gelijk op de hoogte brengen. In dit geval kunnen we enkel om uw geduld vragen.

Mijn excuses voor het ongemak!

Met vriendelijke groeten,
Max
Philips TV Klantenservice
Gezien er 3 dagen geleden een update is uitgerold zal deze update wel weer heel lang op zich laten wachten...

[ Voor 8% gewijzigd door rob3rt op 02-10-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 21:28
Retour naar de verkopende partij dan en geld terug of inruilen voor een andere. Product levert namelijk niet de dienst die beloofd wordt. Niet jou probleem van maken, is nml het probleem vd verkopende partij.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
De TV is van April, dus die vlieger gaat niet op. Zeer waarschijnlijk hebben alle philips TV's dezelfde fout, dus daar schiet ik niks mee op.
Heb bewust voor Philips gekozen ivm Ambilight, dus een ander merk komt niet in aanmerking, Ambilight was en is een eis van mezelf voor de TV. Een syncbox is geen optie, die had ik eerst en ben extra overgestapt van de syncbox naar 'echte' Ambilight.

[ Voor 17% gewijzigd door rob3rt op 02-10-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Waarom zou dat niet op gaan? Je hebt dit toch ook niet eerder kunnen constateren? Je hebt gewoon recht op een deugdelijk product dat doet wat het verkondigt. Dat lijkt me in dit geval niet zo te zijn. Waar is hij gekocht?

[ Voor 6% gewijzigd door RobbieB op 02-10-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob3rt
Bij de Wehkamp.

Maar wat schiet ik daarmee op?
Ik krijg hooguit mijn geld terug (als ik mazzel heb) en kan dan geen andere kopen die voldoet aan mijn eisen, daar het een software/firmware bug betreft hebben alle TV's van dit model dit zelfde probleem.

Een ander alternatief TV model is er niet (wat voldoet aan mijn eisen namelijk Ambilight), Philips heeft wel nog enkele duurdere modellen maar ook dan is het weer afwachten of deze modellen ook niet exact dezelfde bugs hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door rob3rt op 02-10-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
Sommige winkels geven ook een deel van het geld retour. Retourproces kost hen ook veel geld, dus proberen ze zoveel mogelijk te voorkomen. Gevalletje niet geschoten is altijd mis.

Pagina: 1