• Hamoudi1995
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik zoek een?
Een nieuwe tablet voor mijn moeder. Het is de vervanger van de huidige Samsung Tab 10.1 uit 2011. Zij heeft nu Samsung Galaxy A8 2018 als telefoon.

Wat is je budget?
Budget varieert, zo tussen 200 euro en 370 euro.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
YouTube te kijken, internetten, films/series kijken. Misschien hele lichte spellen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zelf heb ik 2 apparaten gevonden, de Samsung Tab A7 10.4 en de iPad 8e generatie.
Samsung S6 lite en alle andere modellen vallen uit de bood.

Update: Samsung Tab A7 is nu voor 210 verkrijgbaar, wat super goedkoop is!

Welke vragen heb je hier nog over?
Nu vraag ik me af, de Samsung zal ik denk ik wel voldoen aan de verwachtingen, maar zelf heb ik vandaag de Samsung tab 10.1. 2019, die was niet zo soepel in mijn ogen, voelde niet enorm solide. De Tab A7 heb ik niet geprobeerd, kan hem nergens vinden in Regio Nijmegen Arnhem. Bovendien weet ik dat iPads enorm lang wordt ondersteunt, die is dus duurzamer en zal langer kunnen worden gebruikt dan de Samsung. Dus wat nu?

[ Voor 3% gewijzigd door Hamoudi1995 op 01-10-2020 00:08 ]

Hamoudi95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:24
Je moeder is 9 jaar gewend aan Samsung, hoe handig is ze om te leren omgaan met een iPad? Als die leercurve een uitdaging is, neem een Samsung met voldoende intern geheugen, daar schort het soms aan waardoor de tablet traag wordt. De A7 heeft 3GB waarmee het net moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamoudi1995
swhnld schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 00:29:
Je moeder is 9 jaar gewend aan Samsung, hoe handig is ze om te leren omgaan met een iPad? Als die leercurve een uitdaging is, neem een Samsung met voldoende intern geheugen, daar schort het soms aan waardoor de tablet traag wordt. De A7 heeft 3GB waarmee het net moet gaan.
Bedankt voor je reactie! Mijn moeder is niet iemand die verstand heeft van technologie, maar ik kan haar helpen, ik gebruik zelf jaren lang een iPad.

3GB ram is volgens mij de minimum aantal ram wat nodig is om een soepele ervaring te bieden (voor Android), maar zal dat ook genoeg zijn na bv. 4 jaar? Intern geheugen is zeker prima, 32GB meer dan genoeg, zelfs de oude Tab is nog niet vol!

Uit mijn eigen ervaring weet ik dat iPad heel lang wordt ondersteund en soepel blijft (iPad 4). Bij Samsung Tab 10.1 zag ik hier en daar stoteringen en laatste update was in 2013.

Hoe soepel zal Samsjng Tab A7 zijn na 4/5 jaar? Zelf weet ik dat SD662 niet al de snelste is, in tegenstelling tot A12 al helemaal niet. Youtube stoptte zelfs in 2018, maar kon gekeken worden via de browser tot voor kort. Nu doet de browser het ook niet meer. Terwijl de iPad 4 Youtube nog steeds wordt ondersteund.

[ Voor 13% gewijzigd door Hamoudi1995 op 01-10-2020 00:53 ]

Hamoudi95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@Hamoudi1995 ik zag dat er 2 grote updates aangekondigd stonden voor de A7, dus Android 11 en 12. Ik verwacht dan nog 1 a 2 jaar langer updates vanuit Samsung. Maar belangrijker nog, de opbouw van Android is veranderd waardoor het gros van de componenten gewoon via de play store geüpdate worden, waardoor je in ieder geval tot 5 jaar na uitkomen van een nieuwe Android versie goed zit. Dus de A7 moet zeker tot 2027 mee kunnen verwacht ik.
Langer kan mogelijk met custom rom, wat eenvoudiger is gemaakt na Android 8 project treble. Eigenlijk is het besturingssysteem vanaf toen losgekoppeld van de hardware drivers op een eigen partitie. Maar dat moet je leuk vinden.
Dus qua levensduur kunnen iPad en A7 even lang mee, maar als je handig bent kan de A7 langer mee. Hier een goed achtergrond artikel over Android updates:
reviews: Hoelang Android-telefoons updates krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamoudi1995
swhnld schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:45:
@Hamoudi1995 ik zag dat er 2 grote updates aangekondigd stonden voor de A7, dus Android 11 en 12. Ik verwacht dan nog 1 a 2 jaar langer updates vanuit Samsung. Maar belangrijker nog, de opbouw van Android is veranderd waardoor het gros van de componenten gewoon via de play store geüpdate worden, waardoor je in ieder geval tot 5 jaar na uitkomen van een nieuwe Android versie goed zit. Dus de A7 moet zeker tot 2027 mee kunnen verwacht ik.
Langer kan mogelijk met custom rom, wat eenvoudiger is gemaakt na Android 8 project treble. Eigenlijk is het besturingssysteem vanaf toen losgekoppeld van de hardware drivers op een eigen partitie. Maar dat moet je leuk vinden.
Dus qua levensduur kunnen iPad en A7 even lang mee, maar als je handig bent kan de A7 langer mee. Hier een goed achtergrond artikel over Android updates:
reviews: Hoelang Android-telefoons updates krijgen
Ik heb dit artikel over het hoofd gezien, bedankt voor het sturen!
Als ik het artikel goed heb begrepen, krijgt een low/mid-range sowieso 2 jaar Android update, miss zelfs 3 jaar (tot Android 13 als je gelukt hebt). Beveiligingsupdate is 3 jaar, soms tot 4 jaar. App-updates, Google Play Services en Google Play Systeem-update kunnen langer (5+ jaren).

Maar dat betekent dat de Tablet nog redelijk goed wordt ondersteund.

Aan custom roms doe ik niet, het is ook mijn moeders device.

Maar denk je dat het beter is om 150 euro meer uit te geven en dan ook een beter apparaat te kopen (iPad8)?

Ik weet nu ook niet meer hoe soepel een Samsung device is na x jaren? Touchwiz destijds liep af en toe vast of stotterde. Zal de UI 2.1/2.5/3.0 veel soepeler zijn?

Hamoudi95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Samsung is afgestapt van Touchwizz, en nu over op OneUI. Daarbij is veel functionaliteit die Samsung zelf er in propte overgenomen dor het Android besturingssysteem, en daarmee is het geheel een stuk minder zwaar geworden. Ik verwacht dat de A7 gedurende de ondersteunde levensduur gewoon goed gaat functioneren.

Voor de keuze 150 Euro meer uit te geven, pak ik een rekensom.
Stel de A7 zou 4 jaar mee gaan, en de iPad 5 jaar door de zwaardere processor. Dan kost het:
A7 = 230 Euro / 4jaar = 57,50 Euro per jaar
Ipad = 380 Euro / 5jaar = 76 Euro per jaar.

Reken je verder, is de A7 na 3 jaar al te vervangen voor hetzelfde geld als de iPad kost naar verhouding. (3 x 76 Euro = 230 Euro). Dus qua kosten zou ik de A7 nemen.

Heb je zelf een voorkeur voor iPad, zou ik je eigen iPad uitlenen aan je moeder zodat ze die kan testen. Mijn ouders konden niet overweg met de enkele knop en het onthouden van de veeg gebaren op een iPad (ik heb er ook een) en zijn uiteindelijk ook weer op een Android tablet uitgekomen waar gewoon een terug knop op zit wat ze gewend waren. Zij hadden een Asus Transformer TF101 en kochten vorig jaar een Samsung Tab 10.1 2019, die voldoet voor de online spelletjes en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamoudi1995
@swhnld De One UI is inderdaad beter dan Touchwiz. Maar ik denk dat je gelijk hebt, iPad heeft inderdaad 1 knop en handgebaren, ik kan inderdaad mijn iPad aan mijn moeder geven voor het testen.
Ik weet dat mijn moeder de navigatiebalk heel fijn vindt (zowel telefoon als tablet bevat een nagigatiebalk).

Asus Tranformer TF101, dit geeft mij herinerringen uit 2011, ik had die destijds in overwogen, samen met de iPad 2.

Samsung Tab 10.1 2019 heb ik gisteren toevallig klein beetje uitgeprobeerd in BCC in Nijmegen, hoe bevalt die eigenlijk na 1 jaar (kwaliteit, batterijduur, snelheid zonder haperingen)?
Tab A7 is wel een dergelijke upgrade tov 2019 qua permormance.

Hamoudi95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
@Hamoudi1995 De Tab 10.1 2019 is in gebruik ok voor gewoon internetten, maar bij een aantal zaken merk je dat die toch net wat te veel geduld nodig te hebben. Mijn moeder heeft al 2 keer gevraagd of ik hem niet wat sneller kon krijgen. De spelletjes die zij speelt kosten tijd om in geheugen te laden, maar daarna zijn ze goed speelbaar.
gezien de Tab A7 3 Gb geheugen heeft (ipv 2), en een ruim 10% snellere processor heeft, plus langer support krijgt, zou ik die nemen en niet voor de 10.1 2019 gaan. moet wel zeggen dat de 10.1 na 1 jaar nog net zo presteert als toen die nieuw was, geen merkbare achteruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamoudi1995
swhnld schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:30:
@Hamoudi1995 De Tab 10.1 2019 is in gebruik ok voor gewoon internetten, maar bij een aantal zaken merk je dat die toch net wat te veel geduld nodig te hebben. Mijn moeder heeft al 2 keer gevraagd of ik hem niet wat sneller kon krijgen. De spelletjes die zij speelt kosten tijd om in geheugen te laden, maar daarna zijn ze goed speelbaar.
gezien de Tab A7 3 Gb geheugen heeft (ipv 2), en een ruim 10% snellere processor heeft, plus langer support krijgt, zou ik die nemen en niet voor de 10.1 2019 gaan. moet wel zeggen dat de 10.1 na 1 jaar nog net zo presteert als toen die nieuw was, geen merkbare achteruitgang.
Ik geef je gelijk. Ik ben vandaag naar de MediaMarkt geweest om te testen, ze hadden helaas de Tab A7 niet aanstaan, maar de bouwkwaliteit is zeker goed. Ik heb ook de 10.1 2019 even gestest. De A7 voelde steviger aan.
Ik denk dat de Tab A7 gewoon aan mijn moeders wensen voldoet, plus het is een mooi apparaat die wel lang mee kan gaan.

Hamoudi95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:08
Ik vond het niet nodig om een nieuwe thread te maken. Dus ik vraag het hier even.

Ik twijfel heel erg tussen de Galaxy Tab A 10.1 (2019) en de Galaxy Tab A7 (2020)

Ik zit een beetje op fora elke dag, en verder een filmpje of serie elke avond voordat ik ga slapen. Het moet gewoon snel genoeg zijn tijdens browsen en Netflix moet goed draaien. De Tab A 10.1 voor ongeveer 108 euro met sowieso een volledig jaar aan garantie, of 150 euro voor de A7 met volledige garantie? Zijn de verschillen tussen deze twee te verwaarlozen of zijn er wel duidelijke verschillen met speed en accuduur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hamoudi1995
devilsnight schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:02:
Ik vond het niet nodig om een nieuwe thread te maken. Dus ik vraag het hier even.

Ik twijfel heel erg tussen de Galaxy Tab A 10.1 (2019) en de Galaxy Tab A7 (2020)

Ik zit een beetje op fora elke dag, en verder een filmpje of serie elke avond voordat ik ga slapen. Het moet gewoon snel genoeg zijn tijdens browsen en Netflix moet goed draaien. De Tab A 10.1 voor ongeveer 108 euro met sowieso een volledig jaar aan garantie, of 150 euro voor de A7 met volledige garantie? Zijn de verschillen tussen deze twee te verwaarlozen of zijn er wel duidelijke verschillen met speed en accuduur?
Bedankt voor je vraag, ik zal je vraag zo goed mogelijk proberen te antwoorden, ik heb ze beiden getest/gezien in de MM. Ook ik zat destijds te twijfelen, maar het was erg duidelijk dat de Tab A7 beter is.

Wat ik heb gezien is dat Tab A7 soepeler is, maar heeft ook 3GB ram tov 2GBvan 10.1. Dit is in mijn ogen zeker mooi meegenomen, dit betekent betere ervaring en heb je meer RAM geheugen vrij. De batterij is aanzienlijk groter (1000 meer mAh. Er zit ook 4 speakers bij Samsung Tab A7 ipv 2 speakers. Ook niet vergeten: Samsung Tab A7 krijgt meer updates en is daardoor ook duurzamer.

Bij beide wordt HD ondersteunt bij Netflix, geen HDR. Voor browsen is een SD622 betere processor, ook vond ik A7 steviger en mooier qua design.
In speed en accuduur zitten verbeteringen in A7, ik zou deze aanraden ipv de oudere model A 10.1.
Voor 150 euro is het sws al mooi meegenomen, maar ik kan het niet vinden voor deze prijs?

Hamoudi95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devilsnight
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:08
Was via Tweakers Vraag en Aanbod ;)

Één ding begrijp ik even niet. De optie voor fast charging staat aan maar het opladen gaat niet bepaald snel. Daarnaast staat er alleen maar "charging" wanneer ik het check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17-07 20:40
Wil je een tablet hebben die het jaren probleemloos doet, dan is een iPad de meest voor de hand liggende keuze. Het OS is efficiënt en afgestemd op de hardware. Apple is zuinig met specificaties, maar bij Apple hoef je je er ook geen zorgen over te maken, het werkt goed, ongeacht de hoeveelheid RAM.

En vwb wel of geen HDR bij Netflix: is dat een eis van jou of van je moeder?
Pagina: 1