Geluid doet het opeens niet meer van mijn HTPC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• pimmedoris
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-02 11:17
Ik hoop dat dit de goede plek is, anders de vriendelijke vraag aan de mods om het topic te verplaatsen...

Mijn vraag
Mijn HTPC heeft kuren. Sinds kort doet het geluid het niet meer. Ik heb al eerder gehad dat het geluid het opeens niet meer deed, maar dan was het meestal na opnieuw opstarten wel weer goed. Echter had ik een tijdje terug opeens een heel erg 'metalig' geluid, toen weer even niks en daarna heeft hij het weer even gedaan. Nu dus sinds een week helemaal niks.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het is dus een HTPC en hij is nogal oud (gebouwd in 2012)... bestaat uit AMD A4-3400, ASrock A75 Pro4-M en 4GB geheugen, een 3TB HD en een (later geplaatste) 256 GB SSD.
Draait op Windows 10 en draait dus al jaren zonder problemen. Films afspelen gaat via Kodi. Verder dient de pc als opslag voor muziek, maar wordt voor het afspelen hiervan niet direct gebruikt.
De PC is via HDMI naar de TV verbonden (en van TV naar de versterker). Ik gebruik dus de onboard AMD HDMI Audio output en dit heeft altijd goed gewerkt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de troubleshooter van Windows geprobeerd, drivers geüpdatet, driver rollback. AMD device gedeïnstalleerd en weer geïnstalleerd.

Ik weet het even niet meer... Zijn er nog dingen die ik kan proberen?
Het is natuurlijk al een oud beestje, dus is het misschien zo dat de hardware "op" is?

Dan kom ik direct in een andere discussie terecht, want wat moet dan de vervanging worden en wat is er mogelijk? Ik heb me hier sinds 2012 niet meer mee bezig gehouden...
- Alleen processor, geheugen en Moederbord vervangen en de rest (kast, SSD, HDD) houden?
- Toch maar eens een NAS, en in de TV kast een kleine PC en alles van de NAS streamen? Welke dan?
- Hele nieuwe build?
- ...

Iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:30
Audio Services wel gestart?

[ Voor 12% gewijzigd door HKLM_ op 01-10-2020 04:51 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
Ik denk het wel, maar dit zal ik vanavond even zekerstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
Audio Services is inderdaad gestart.

Maar nu wordt het nog wat vreemder...
Vanavond de pc weer aangezet en ik hoor zowaar een windows opstart geluid.
Muziek afgespeeld via MediaMonkey: Geluid
Film gespeeld via VLC: Geen geluid
Film gespeeld via Windows media player: Geen geluid
Film gespeeld via MediaMonkey: Geluid
Film gespeeld via Kodi: eerst geen geluid, na wat voor en terug spoelen, wel geluid.

Ik snap het niet meer... Ik heb in de afgelopen dagen ook vaak zat de pc opnieuw opgestart zonder resultaat. Ik vind het ook vreemd dat in sommige programma's ik wel geluid heb en in sommige niet.
Vooral VLC. Dat was altijd mijn fallback speler, want die deed het altijd.

Waar moet ik dit zoeken?
Is dit puur software? Of moet ik het instabiele gedrag toch in verouderde/kapotte hardware zoeken?

[ Voor 6% gewijzigd door pimmedoris op 01-10-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:15
Feit is dat het geluid werkt en goed staat aangesloten.

Ik zou in de programma's eens kijken of die op de juiste output device staat.

Ook in Windows eens dubbel checken of die goed staat door op het luidsprekericoontje te klikken rechts onderaan je scherm.

Verder laatste drivers geinstalleerd?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06 21:56
Format c: en eens alles opnieuw installeren?

Als je toch kijkt naar mediapc dan is https://libreelec.tv/ echt een aanrader. Op mijn oude NUC met quadcore celeron draait dat als een trein. 4K draait soepel en het is stabiel.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmedoris
OK, nog maar een variabele in de mix gooien. Het lijkt erop dat mijn TV roet in het eten gooit...

Mijn htpc loopt via hdmi naar mijn TV en die vervolgens weer via hdmi naar mijn versterker. Mijn versterker heeft naar 1 hdmi poort en ik meerdere bronnen, dus andersom helaas niet mogelijk.
Mijn TV is ook al 8 jaar oud en heeft soms moeite met het omschakelen van bronnen. Vandaag dus weer geen geluid via de htpc. TV op standby en weer aan en geluid doet het weer...
Pagina: 1