Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11 06:36
Hoi,

Naar aanleiding van mijn post in het grote zonnepanelen topic bij deze een eigen topique. Wij zijn ons aan het orienteren op zonnepanelen, maar weten nog niet echt helemaal goed welke kant we op willen. We wonen in Duitsland en daar zijn de regels wat anders. Via dit topic hoop ik wat meer inzage te krijgen in mensen met ervaring met panelen, accu's, etc.

Om te beginnen wat punten die meespelen.

1. Gezin van 3. 2 Volwassenen, 1 peuter.
2. Beide in IT sector dus veel thuiswerk.
3. Slecht geïsoleerd huis, stoken op stookolie.
4. Jaarlijks verbruik van 3300kWh. Ik ben bezig om dit te verlagen door alle stand-by zaken uit te zetten en waar mogelijk apparaten te vervangen door zuinigere.

Omdat we in Duitsland wonen, spelen de volgende dingen mee:
Geen saldering

Per opgewekte kWh krijgen we €0,085 Elke kWh die we kopen kost €0,28. Er is géén subsidie op de aanschaf van zonnepanelen.

Belasting
We zijn beide belastingplichtig in Nederland. We dragen geen belasting af in Duitsland en dat wil ik graag zo houden. Op twee plekken belasting moeten betalen zou de aangifte onnodig complex maken en daar hebben we geen behoefte aan.

Zolang de inkomsten onder €450,- per jaar blijven, hoeven we geen belasting af te dragen.

Op photovoltaikforum.de heb ik al wat navraag gedaan, en stel we zouden een 10.000 kWh opwekken dan zou dat grofweg betekenen dat we elk jaar 350,- "verdienen" uitgaande van een installatie die ons ook €10.000 gekost heeft. Dit komt doordat je de installatie over 20 jaar mag afschrijven, dus €500 per jaar.

10.000 kWh x 0,085 = €850,- aan inkomsten. Vervolgens trek je daar €500,- afschrijving vanaf = €350 euro en dus mooi onder de belastingvoet.

Het huis

Het huis is gebouwd in 1959 en is slecht geïsoleerd. Energieklasse G als ik me niet vergis met houten tussenvloeren. Dit jaar wil ik de zolder nog isoleren en als het even kan mogelijk spouwmuur isolatie. Als dat geen mogelijkheid is wil ik onderzoeken of het afbreken/opbouwen van de buitengevel een optie en/of rendabel is.

In het huis hebben we nu op de zolder een 3.5kw airco hangen, hier komt ons thuis kantoor. Koken doen we volledig electrisch en stoken doen we op stookolie. Deze olie ketel verzorgt ook het sanitair water.

De daken

Het huis bestaat uit 3 gebouwen met een dak:
- Woonhuis (~80m2);
- Aanbouw (~40m2);
- Garage (20m2 bruikbaar ivm veel schaduw).

De daken van het huis zijn georienteerd op zuid-oost / noord west. Het dak van de garage op het zuiden/zuid westen. Geen schaduw. Hieronder de daken. Het dak tussen het woonhuis en dat van de buren (met zonnepanelen) ligt lager. Deze veroorzaakt geen schaduw op de achterkant van ons normale dak (N-W).

Afbeeldingslocatie: https://www.bassius.nl/Pics/huis%20oppervlakte.jpg

Huidig verbruik

Ons verbruik is nu 3300kWh. Opzich niet schokkend hoog maar de prijs is €0,28 per kWh en met de netwerkkosten betekent dit dat onze aanslag nu €120 per maand is. Dat kan en moet goedkoper.

Wat is nu handig?

Hier worstel ik dus mee. Er zijn volgens mij een aantal opties. Ik wil alvast benadrukken dat we het geld voor een installatie van 10k niet op de plank hebben liggen. Als het een optie is wil ik deze wellicht financieren, de duitse overheid biedt leningen aan met 1,03% rente voor verduurzaming, maar ik weet nog niet of ze dat ook doen voor dit soort lagere bedragen. Blijkbaar is het vooral gericht op grote jongens die meteen voor 50k te keer gaan. edit: we kunnen 10k lenen voor €100,- per maand, 9jaar en 4 maanden lang.

1. Een 10kWp installatie. Hiermee zouden we flink overschot hebben, zelfs na aftrek van ons eigen verbruik. Dit overschot zouden we bijv. kunnen gebruiken om met airco's te verwarmen, maar zodra de zon natuurlijk weg is valt dat voordeel ook weg en moeten we óf met de airco's verwarmen, óf de olieketel gebruiken. Daarnaast vraag ik me af hoe we die 10kWp in de praktijk moeten realiseren. Dat zijn nogal aardig wat panelen wat er volgens mij in onze situatie op neerkomt dat we bijv. het garage dak & voorkant van het huis vol moeten leggen. Krijg je dan ook 2 inverters ofzo? We hebben overigens een 3 fasen aansluiting met volgens mij 3x 32A of 3x50A).

2. Een installatie met accu. Volgens mij kost dit evenveel als een installatie met dubbel zoveel kWp alleen kun je dat voor jezelf gebruiken. Ik vraag me alleen af hoe goed die accu's nu zijn, hoelang die meegaan en of je die niet in de avond ook weer snel leeg trekt. Iemand hier ervaring mee en is het (in ons geval) het geld waard? Op accu's zit wel een subsidie, namelijk €200,- per kWh opslagcapaciteit. Voorwaarde is wel dat de capaciteit van de accu in kWh, 2x zo groot is als de opbrengst.

3. Een installatie van ~4kWp, zonder accu. Dit is iets meer dan we nu verbruiken maar kost aanzienlijk minder in aanschaf. We moeten ons er dan op richten om zoveel mogelijk zelf te verbruiken op het moment dat we het opwekken. Zodra we echter veel verbruiken buiten die tijd dan wordt het duur betaalt omdat we onvoldoende opwekken om het verbruik te compenseren.

Nu ik dit zo tiep neig ik toch naar #1, maar dat vereist nog wel wat extra apparatuur om er optimaal gebruik van te maken. Heeft iemand hier toevallig nog een interessante kijk op dingen die ik over het hoofd zie?

Ps: ik heb ook nagedacht over een zogenaamde "guerilla" installatie waarbij je gewoon panelen ophangt en niets meldt, maar daar kun je hier in Duitsland echt een hoop gezeik mee krijgen dus dat doen we niet.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Belastingplichtig in NL
Betekend dit dat je ook de set kan kopen in NL, belasting terug vragen en laten leggen in duitsland? Vast een partij in NL die dat wil doen met 10 kWp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• De_Bastaard
Rol-Co schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:59:
Belastingplichtig in NL
Betekend dit dat je ook de set kan kopen in NL, belasting terug vragen en laten leggen in duitsland? Vast een partij in NL die dat wil doen met 10 kWp.
Edit, ik denk dat je inderdaad wel eens gelijk kunt hebben!

[ Voor 35% gewijzigd door De_Bastaard op 30-09-2020 23:29 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:52
De panelen die we al zien zijn van de buren he?

Wil je het (gedeeltelijk) zelf aanleggen? Heb ik onlangs nog gedaan in Duitsland (geen guerilla).

Ik heb nog geen berekening gezien hoe een accu er op redelijke termijn uit kan, zelfs niet in Duitsland.

De airco overdag aan is wel verstandig, eventueel kan dat automatisch.

Tov Nederland zit je met de regel dat je max 70% van het aantal Wp mag injecteren in het net. Dat heeft op zich niet zo heel veel effect op de jaaropbrengst, maar als je alles op zuid hebt zou je een een slimme omvormer kunnen nemen die de hoeveelheid teruglevering bij de meter meet en het eigen verbruik toevoegt. Dus dan kun je 10 kWp nemen en een 8 kW omvormer die in geval je thuis geen verbruik hebt 7 kW teruglevert maar in geval je bijvoorbeeld 850 W eigen verbruik hebt op dat moment 7850 W produceert (als het heel zonnig is), zodat er precies 7 kW door de meter gaat. (dan zijn er momenten waar de airco gratis aan kan)

Relevant leesvoer:
https://www.photovoltaikf...ie-anlagen-planung-links/

Thema "lohnt sich ein Speicher?": Berechnung 1, 2, Erfahrungsbericht nach einem Jahr

Eine maximal große Anlage ohne Speicher mit vergüteter Überschusseinspeisung bringt den größten Gewinn

https://www.photovoltaikf...un-ern%C3%BCchterung-ein/

Op photovoltaikforum zie je veel Duitsers voor optie 1 gaan. Dat lijkt me voor jou ook prima.

In de 80 m2 van je huis kunnen in theorie al snel 40 panelen. Een paneel is 1.7 m2.
40 x 330 Wp = 13.2 kWp. Dus dat past op zich al.

De volgende stap is om de exacte maten en dakhellingen door te geven en een voorstel te doen voor een legplan. Bijvoorbeeld oost-west op het huis met garage oid.
Alleen oost-west is op zich het simpelst, dan is een 7 kW omvormer met 2 mppt's ruim voldoende voor 10 kWp. (30 panelen van 330 Wp, dat is vaak een hele pallet).

edit:
@Rol-Co om BTW terug te vragen is het vereist dat het energiecontract op dezelfde naam staat als de factuur van PV. Het lijkt me niet dat je Nederlandse btw terug kunt mag vragen voor een installatie in Duitsland. Daarentegen was het wel een Europese uitspraak waardoor we in Nederland btw kunnen terugvragen.
Drop je vraag maar hier Nieuws: Zonnepanelen en de btw

[ Voor 9% gewijzigd door busscherski op 30-09-2020 23:51 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• ricardo246
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:12

ricardo246

Life's what you make it!

Even tussendoor, hoe kan het dat jij 100% woont in Duitsland, en daar geen belasting hoeft af te dragen?
Ik woon er gedeeltelijk (voor mijn werk) En heb de NL en DE belastingdienst in mijn nek hijgen. Wordt geregeld door mijn werkgever, maar toch..

I have no special talent. I am only passionately curious.

• busscherski
@ricardo246

Inkomstenbelasting is hij verschuldigd in NL.
Afvalstoffenheffing, wegenbelasting etc zal Duits zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• De_Bastaard
ricardo246 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:48:
Even tussendoor, hoe kan het dat jij 100% woont in Duitsland, en daar geen belasting hoeft af te dragen?
Ik woon er gedeeltelijk (voor mijn werk) En heb de NL en DE belastingdienst in mijn nek hijgen. Wordt geregeld door mijn werkgever, maar toch..
We wonen in Duitsland en werken in Nederland. Daarom dragen we in Nederlan inkomstenbelasting af. De enige belasting die we betalen is belasting op de grond enzo, maar daar hoeven we geen belastingaangifte voor te doen.

• De_Bastaard
busscherski schreef op woensdag 30 september 2020 @ 23:44:
De panelen die we al zien zijn van de buren he?

Wil je het (gedeeltelijk) zelf aanleggen? Heb ik onlangs nog gedaan in Duitsland (geen guerilla).

Ik heb nog geen berekening gezien hoe een accu er op redelijke termijn uit kan, zelfs niet in Duitsland.

De airco overdag aan is wel verstandig, eventueel kan dat automatisch.

Tov Nederland zit je met de regel dat je max 70% van het aantal Wp mag injecteren in het net. Dat heeft op zich niet zo heel veel effect op de jaaropbrengst, maar als je alles op zuid hebt zou je een een slimme omvormer kunnen nemen die de hoeveelheid teruglevering bij de meter meet en het eigen verbruik toevoegt. Dus dan kun je 10 kWp nemen en een 8 kW omvormer die in geval je thuis geen verbruik hebt 7 kW teruglevert maar in geval je bijvoorbeeld 850 W eigen verbruik hebt op dat moment 7850 W produceert (als het heel zonnig is), zodat er precies 7 kW door de meter gaat. (dan zijn er momenten waar de airco gratis aan kan)

Relevant leesvoer:
https://www.photovoltaikf...ie-anlagen-planung-links/

Thema "lohnt sich ein Speicher?": Berechnung 1, 2, Erfahrungsbericht nach einem Jahr

Eine maximal große Anlage ohne Speicher mit vergüteter Überschusseinspeisung bringt den größten Gewinn

https://www.photovoltaikf...un-ern%C3%BCchterung-ein/

Op photovoltaikforum zie je veel Duitsers voor optie 1 gaan. Dat lijkt me voor jou ook prima.

In de 80 m2 van je huis kunnen in theorie al snel 40 panelen. Een paneel is 1.7 m2.
40 x 330 Wp = 13.2 kWp. Dus dat past op zich al.

De volgende stap is om de exacte maten en dakhellingen door te geven en een voorstel te doen voor een legplan. Bijvoorbeeld oost-west op het huis met garage oid.
Alleen oost-west is op zich het simpelst, dan is een 7 kW omvormer met 2 mppt's ruim voldoende voor 10 kWp. (30 panelen van 330 Wp, dat is vaak een hele pallet).

edit:
@Rol-Co om BTW terug te vragen is het vereist dat het energiecontract op dezelfde naam staat als de factuur van PV. Het lijkt me niet dat je Nederlandse btw terug kunt mag vragen voor een installatie in Duitsland. Daarentegen was het wel een Europese uitspraak waardoor we in Nederland btw kunnen terugvragen.
Drop je vraag maar hier Nieuws: Zonnepanelen en de btw
Nice, bedankt voor de links !

Ik ga verder op onderzoek uit. Omdat het toch een fors bedrag is moet ik even zien hoe het nu uitpakt met het financieren hiervan.

Dit weekend eens kijken wat de hellingshoek is, ik verwacht rond de 45graden maar dat laat ik snel weten.

• busscherski
Ik heb onlangs zelf 9.9 kWp geïnstalleerd, alles zelf gedaan, was minder dan 6000 euro incl btw, allemaal nieuwe onderdelen.
Als je offertes gaat vragen zal het meer rond 8-10k liggen denk ik.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Oef dat is wel lastig zo tussen twee landen in.

Gevoelsmatig zou ik zeggen leg het hele dak vol, ook met 'slechts' 8,5 cent per kWh is dat rendabel. Een groot gedeelte van de kosten zit tegenwoordig ook in het installeren, en als die steiger er toch staat en de bus toch moet voorrijden kun je net zo goed wat extra panelen leggen.

Thuisaccu kan, maar is nog vrij duur. Dat kan gelukkig wel achteraf(hou er nu wel alvast rekening mee als je bv een extra groep trekt ed.).

Onderschat het isoleren niet, de warmte die niet uit je huis weg waait hoef je er ook niet meer in te stoppen. Als je het huis wat beter isoleert kan die vieze stookolie ketel weg en kun je er een warmtepomp neer zetten.

Ben je bang dat je dan nog steeds een overschot hebt, ga eens kijken naar een elektrische auto :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• De_Bastaard
busscherski schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:06:
Ik heb onlangs zelf 9.9 kWp geïnstalleerd, alles zelf gedaan, was minder dan 6000 euro incl btw, allemaal nieuwe onderdelen.
Als je offertes gaat vragen zal het meer rond 8-10k liggen denk ik.
Ik weet dat het mag, maar heb je dan een electricien gevonden die hem "afgevinkt" heeft? Daar doen die Duitsers nog wel eens moeilijk over hier. Mijn zwager heeft destijds de meterkast hier voor ons vervangen en het was nog al een karwei omdat door een electricien gekeurd te krijgen _O-.

Als jij een kortere weg hebt dan hoor ik dat graag :-) Waar en welk materiaal heb je gekocht als ik vragen mag? Mag ook via DM. Is namelijk nogal een verschil !
Erasmo schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:07:
Oef dat is wel lastig zo tussen twee landen in.

Gevoelsmatig zou ik zeggen leg het hele dak vol, ook met 'slechts' 8,5 cent per kWh is dat rendabel. Een groot gedeelte van de kosten zit tegenwoordig ook in het installeren, en als die steiger er toch staat en de bus toch moet voorrijden kun je net zo goed wat extra panelen leggen.

Thuisaccu kan, maar is nog vrij duur. Dat kan gelukkig wel achteraf(hou er nu wel alvast rekening mee als je bv een extra groep trekt ed.).

Onderschat het isoleren niet, de warmte die niet uit je huis weg waait hoef je er ook niet meer in te stoppen. Als je het huis wat beter isoleert kan die vieze stookolie ketel weg en kun je er een warmtepomp neer zetten.

Ben je bang dat je dan nog steeds een overschot hebt, ga eens kijken naar een elektrische auto :P
Op het dak van de garage klim ik wel, dat boeit me niet zoveel. Het dak aan de voorkant is me net wat te hoog. Op een steiger wil ik nog wel, maar op de pannen ... meh :p

Isoleren ga ik snel doen inderdaad. We hebben sinds deze zomer een nieuw pannendak, maar ik moet het nog aan de binnenkant isoleren. Dat wil ik snel gaan doen :-)

• busscherski
@De_Bastaard

Ja er was inderdaad een bevriende Duitse installateur voor nodig om hem afgevinkt te krijgen.
Dat is wel een soort van vereiste voor je begint. Maar je kent inmiddels een installateur dus dat komt goed?

Meeste componenten van Winkelman.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKxPaQEllmU1rK7wW72cIvji3Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y0UnlPdpy8LUGVn4NJpc6h3v.jpg?f=fotoalbum_large

Duitse groepen van Kortenbrede (Duitsers schakelen de 0 namelijk niet, Duitse groepen kun je in Nederland niet kopen)
AC werkschakelaars, AC kabel en toebehoren van Elektramat en Sander Vunderink

• De_Bastaard
busscherski schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:26:
@De_Bastaard

Ja er was inderdaad een bevriende Duitse installateur voor nodig om hem afgevinkt te krijgen.
Dat is wel een soort van vereiste voor je begint. Maar je kent inmiddels een installateur dus dat komt goed?

Meeste componenten van Winkelman.

[Afbeelding]

Duitse groepen van Kortenbrede (Duitsers schakelen de 0 namelijk niet, Duitse groepen kun je in Nederland niet kopen)
AC werkschakelaars, AC kabel en toebehoren van Elektramat en Sander Vunderink
Nou het ombouwen van de meterkast was niet zo zeer het probleem. Ik wilde daarna krachtstroom hebben en de meeste installateurs zijn er natuurlijk niet happig op dat je zelf alles voorbereid en dat zij alleen een goedkeuring hoeven te doen.

Per toeval kwam het mannetje van de netwerkbeheerder zelf voorbij, die wilde even de meterstand opnemen. Met hem dat besproken en gaf me meteen een bedrijf in de buurt die hij goed kende en toen was het zo gepiept _O-.

Ik hoop dat ze dat met panelen ook doen, want dat scheelt wel ja. Straks meet ik eens even het dak van de garage op, dan kan ik meteen zien hoeveel ik er daar kwijt kan.

1. Stel ik wil op 2 daken een aantal panelen leggen. Dan betekent dit automatisch ook 2 omvormers?
2. Moet ik nog kijken naar een 3 fase omvormer of is dat niet boeiend voor <10kWp ?

• busscherski
Om aan de 70% regel te voldoen gebruik je bij voorkeur een 7 kW 3 fase omvormer.
De goedkoopsten hebben 2 inputs met aparte regelaars (qua DC zijn dat eigenlijk 2 omvormers in 1 kast, maar qua omzetting naar AC is dat 1 omvormer). Daar kun je dus 2 richtingen op aansluiten.

15 panelen op ZO schuin dak en 15 op ZW garage zou bijvoorbeeld ideaal zijn qua omvormer. Of 20 om 10.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan natuurlijk niet een bedrijf vestigen in duitsland en dan aan de nederlandse staat btw terug vragen
Dat is namelijk wat je eigenlijk gaat doen, (tijdelijk) een bedrijf vestigen voor de btw teruggave zonnepanelen. Misschien is er nog iets mogelijk met een brievenbus BV, kan je mooi "kantoor" houden naast al die grote multinationals op de zuidas :+ _O-

• De_Bastaard
busscherski schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:47:
Om aan de 70% regel te voldoen gebruik je bij voorkeur een 7 kW 3 fase omvormer.
De goedkoopsten hebben 2 inputs met aparte regelaars (qua DC zijn dat eigenlijk 2 omvormers in 1 kast, maar qua omzetting naar AC is dat 1 omvormer). Daar kun je dus 2 richtingen op aansluiten.

15 panelen op ZO schuin dak en 15 op ZW garage zou bijvoorbeeld ideaal zijn qua omvormer. Of 20 om 10.
Nice. Op het garage dak is nog wel te doen, dak aan de voorkant moet ik eens nakijken hoe we dat zelf gaan doen :p

• busscherski
Als je plek hebt voor een rolsteiger dan voldoet dat al snel als je ook nog wat valbeveiliging draagt (en vast haakt).

• De_Bastaard
busscherski schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:14:
Als je plek hebt voor een rolsteiger dan voldoet dat al snel als je ook nog wat valbeveiliging draagt (en vast haakt).
Net bericht terug van onze adviseur, we kunnen zoiets financieren via zo'n kfw regeling. 10k lenen kost 100/maand voor 9jaar en 4 maanden. Ik moet even narekenen hoe dat nu precies uitpakt omdat volgens mij onze eigen rekening compleet weg zou vallen.

Weet jij hoe dat (in Duitsland) zit met het verbruik dat wij hebben wanneer we niets opleveren? Ik begreep dat wat je zelf verbruikt sowieso direct wordt afgetrokken van de opbrengst - prima. Maar hoe zit het met het verbruik in de avond uren? Dat kopen we dan als ik het goed heb weer in á 28cent, maar omdat we overdag zóveel opbrengen zijn de opbrengsten per maand hoger dan het verbruik ?

• busscherski
Dat weet ik niet precies, uit mijn hoofd was het zo simpel als 28 cent betalen en 8.5 cent terugkrijgen en is er geen limiet aan je overschot.
Vraag anders op dat Duitse forum.

Je kunt kijken of je tapwater overdag elektrisch wilt gaan verwarmen oid. Misschien goedkoper dan stookolie.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:37
De_Bastaard schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:27:
[...]

Net bericht terug van onze adviseur, we kunnen zoiets financieren via zo'n kfw regeling. 10k lenen kost 100/maand voor 9jaar en 4 maanden. Ik moet even narekenen hoe dat nu precies uitpakt omdat volgens mij onze eigen rekening compleet weg zou vallen.

Weet jij hoe dat (in Duitsland) zit met het verbruik dat wij hebben wanneer we niets opleveren? Ik begreep dat wat je zelf verbruikt sowieso direct wordt afgetrokken van de opbrengst - prima. Maar hoe zit het met het verbruik in de avond uren? Dat kopen we dan als ik het goed heb weer in á 28cent, maar omdat we overdag zóveel opbrengen zijn de opbrengsten per maand hoger dan het verbruik ?
Hele basic berekening:
10.000 kWh/jaar productie
30% eigen gebruik, 70% teruglevering --> gemiddeld 14,3 cent/kWh --> 1.430 euro inkomsten per jaar, met 1.200 euro lening afbetalen nog steeds 230 euro winst

en dat is bij hele dure installatie, je moet dit echt wel voor 7k kunnen realiseren en dan gaat het natuurlijk harder.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@De_Bastaard fix even de cijfers in je topicstart. Het ene moment heb je het over 0,28cent, daarna is het weer 28cent. En ik neem aan dat "10.000 kWh x 0,28 = €850,-" eigenlijk "10.000 kWh x 8,5ct = €850,-" had moeten zijn?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• De_Bastaard
Orion84 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:01:
@De_Bastaard fix even de cijfers in je topicstart. Het ene moment heb je het over 0,28cent, daarna is het weer 28cent. En ik neem aan dat "10.000 kWh x 0,28 = €850,-" eigenlijk "10.000 kWh x 8,5ct = €850,-" had moeten zijn?
Ah ja shit! Pas ik aan, thanks.

• De_Bastaard
Fr33z schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:53:
[...]

Hele basic berekening:
10.000 kWh/jaar productie
30% eigen gebruik, 70% teruglevering --> gemiddeld 14,3 cent/kWh --> 1.430 euro inkomsten per jaar, met 1.200 euro lening afbetalen nog steeds 230 euro winst

en dat is bij hele dure installatie, je moet dit echt wel voor 7k kunnen realiseren en dan gaat het natuurlijk harder.
Klopt dit wel? Hoe kom je aan dat gemiddelde van 14,3c ?

Ook weet ik ff niet zeker hoe dat met eigen verbruik zit. In de avond heb je namelijk geen eigen verbruik omdat je niets opbrengt.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
De_Bastaard schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:26:
[...]

Ook weet ik ff niet zeker hoe dat met eigen verbruik zit. In de avond heb je namelijk geen eigen verbruik omdat je niets opbrengt.
je ijskast als voorbeeld, die staat ook overdag aan als de zonnepanelen leveren = eigen gebruik.
het sluipverbruik van de TV/versterker/gasketel etc etc.... die is er ook overdag = eigen gebruik.
in het weekend ben je ook overdag gewoon thuis= eigen gebruik.
mijn set levert van 6uur in de ochtend tot 9 uur in de avond (en nog meer eigenlijk ook), en dan ben ik toch nog vaak thuis. ;)

vind dan 30% ook een aardig hoog genomen getal, daar maak ik een 20% van bij standaard set.
zelf heb ik een oost-west set (langere dagen), maar doe ook veel dingen expres overdag, daar mee krijg ik het aardig over de 30%.
maar goed 20 of 30% niet interessant voor de discussie, wat het ook is het is er wel. ;)

reken je het uit dan kom je wel ergens op de 14ct uit, maar blijft een beetje persoonlijk.

maar elektra zien als alleen maar verlichting, dat is het al lang niet meer.
verlichting is maar een erg klein onderdeel van mijn elektra gebruik. ;)

ik heb nu de boiler al op zolder staan, nu nog aansluiten.
hier mee ga ik tap water verwarmen, met 2 elementen.
1. 2kW element, hoog in de boiler op 55 graden.
2. 1kW element, laag in de boiler op 65 graden.

het 1kW element kan ik in 3stappen schakelen van 333W, en ga ik met de omvormer mee laten lopen.
zeg voor de simpelheid maar een : simpele thermische accu. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• twain4me

twain4me

De_Bastaard schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 18:26:
[...]

3000kWh * 28c + 7000kWh * 8,5 cent = 840 + 595 = 1435 euro

1435/ 10000kWh= 14,35 => 14,3 cent

Ja klopt :P

30 % bij overproductie tov verbuik is wel heel flink dan moet je toch wel al serieus met dingen rekening gaan houden zoals timers op wasmachines etc
Met een set op ZuidWest zullen de meeste mensen een hoger eigenverbruik hebben dan een set op zuid. in de avond is immers het meeste verbruik., koken, auto laden tv kijken, MV harder draaien etc

[ Voor 28% gewijzigd door twain4me op 01-10-2020 19:02 ]

• busscherski
3300 kWh verbruik en +/- 10000 kWh opwekking.

Je hebt vergeleken met je PV set vrij weinig verbruik.

Ik zou eerder inschatten dat je van die 3300 kWh 50% direct van de panelen haalt. (als je wat vaker overdag de wasmachine en vaatwasser aan zet ect.)

Dus dan moet je 1650 kWh kopen voor 28 cent en je verkoopt 10000 kWh - 1650 kWh = 8350 kWh voor 8.5 cent.

Je energierekening wordt dan: - 8350 kWh * 0.085 euro / kWh + 1650 kWh * 0.28 euro / kWh = -248 euro / jaar (dan krijg je geld toe)

Als je geen PV had gehad:
3300 kWh * 0.28 euro / kWh = 924 euro / jaar.

Het verschil tussen wel en geen PV is: 924 - -248 = 1172 euro / jaar

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:03:
3300 kWh verbruik en +/- 10000 kWh opwekking.

Je hebt vergeleken met je PV set vrij weinig verbruik.

Ik zou eerder inschatten dat je van die 3300 kWh 50% direct van de panelen haalt. (als je wat vaker overdag de wasmachine en vaatwasser aan zet ect.)

Dus dan moet je 1650 kWh kopen voor 28 cent en je verkoopt 10000 kWh - 1650 kWh = 8350 kWh voor 8.5 cent.

Je energierekening wordt dan: - 8350 kWh * 0.085 euro / kWh + 1650 kWh * 0.28 euro / kWh = -248 euro / jaar (dan krijg je geld toe)

Als je geen PV had gehad:
3300 kWh * 0.28 euro / kWh = 924 euro / jaar.

Het verschil tussen wel en geen PV is: 924 - -248 = 1172 euro / jaar
Hoewel deze berekening een stuk beter is kan ik uit ervaring zeggen dat je die 50% echt niet gaat halen.
Ik kom in een vergelijkbare situatie niet veel verder dan 35%.
In combinatie met een op overschot gestuurd warm water element kan je wel een aardig stukje eigen gebruik verhogen.

• busscherski
@twain4me

Heb jij ook 3x meer opwekking dan verbruik? En geen warmtepomp die in de winter aan staat.

Alsnog kan het goed lager zijn dan 50% inderdaad.

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:26:
@twain4me

Heb jij ook 3x meer opwekking dan verbruik? En geen warmtepomp die in de winter aan staat.

Alsnog kan het goed lager zijn dan 50% inderdaad.
voldoed 13000kWh opwek en 4000 verbruik ;) en nog geen warmtepomp in deze cijfers. inmiddels staat die er wel

• busscherski
@twain4me
Oké haha. Dan wordt het getal voorlopig even 35%.

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23-11 16:51
Ik zou lekker met het simpele dak beginnen en dat volgooien. Als je dan daarna het andere dak doet heb je alvast wat geleerd. Ik vraag me zowiezo af of met deze situatie 1 omvormer wel handig is?

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:34:
@twain4me
Oké haha. Dan wordt het getal voorlopig even 35%.
Met een relatief kleine accu schiet je zelf voorzienendheid wel extreem omhoog met zoveel overschot en geen electrische verwarming, dat kan je ook leuk zien in sunnydesign door mijn orientatie en overschot kwam ik als ik mij goed herriner boven de 90 %

• busscherski
@DjAntoon

Die Duitse 70% regel zorgt ervoor dat een grote omvormer met 2 verschillende richtingen PV ideaal is. Veel gemakkelijker om op de limiet terug te leveren, meer opbrengst.

@twain4me
90% vind ik veel maar zou kunnen als je geen warmtepomp hebt. Hoeveel kWh was die accu?
Het verschil tussen 35% en 90% is:
0.55 * 3300 kWh * (0.28 - 0.085) = 354 euro / jaar.
Als je de accu in 8 jaar wilt terugverdienen mag die 2800 euro kosten na subsidie.

• De_Bastaard
DjAntoon schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:38:
Ik zou lekker met het simpele dak beginnen en dat volgooien. Als je dan daarna het andere dak doet heb je alvast wat geleerd. Ik vraag me zowiezo af of met deze situatie 1 omvormer wel handig is?
Dat is volgens mij voor mij niet zo handig. De installatie moet een bepaalde waarde hebben ivm afschrijving om zo onder een bepaalde verdienste te blijven. Andere optie is natuurlijk het eigen verbruik flink omhoog krikken maar dat gaat nog wel even duren.

Daarnaast is het Duitse Finanzamt iets (kuch) burocratischer als in Nederland dus wil ik de keren dat ik daar moet zijn zo laag mogelijk houden :X.

En ja verder wat hierboven aangegeven wordt.

Opzich kan zelf installeren dus wel, maar de afschrijving is dan weer lager waardoor ik mogelijk weer met die belasting in aanraking kom. Tenzij ik de stroomkraan bij wijze van spreken open laat

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:52:
@DjAntoon

Die Duitse 70% regel zorgt ervoor dat een grote omvormer met 2 verschillende richtingen PV ideaal is. Veel gemakkelijker om op de limiet terug te leveren, meer opbrengst.

@twain4me
90% vind ik veel maar zou kunnen als je geen warmtepomp hebt. Hoeveel kWh was die accu?
Het verschil tussen 35% en 90% is:
0.55 * 3300 kWh * (0.28 - 0.085) = 354 euro / jaar.
Als je de accu in 8 jaar wilt terugverdienen mag die 2800 euro kosten na subsidie.
Ik zie nu dat sunny design ook uit gaat van 50% zonder accu dus misschien ben ik gewoon heel fout bezig geweest en kan je het weer terug veranderen, maar het was met 3x 6.0 sunny island en energie managment een andere optie voor 3 fase was er toen niet, nu wel geloof ik

Maar ik geef wel toe dat 3x 6.0 misschien niet valt onder wat de meeste mensen relatief klein vinden, maar ik vergeleek het met wat je nodig hebt voor jaaropslag, dus 100% :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2HufsBKdLZKCjU3MqTiTvkNc1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M6lm6TUzY9rHWIi4HPes9xOE.jpg?f=fotoalbum_large

• busscherski
@twain4me
Een 20 kWh accu, wat kost dat na Duitse subsidie?

Financieel wil je denk ik een veel kleinere, als je de meeste nachten er mee doorkomt heb je het laaghangend fruit te pakken.

Sowieso is een thuisaccu vooral een investering om energiebelasting te ontwijken. (PV grotendeels ook overigens, haha)

Probeer eens een business case te maken, ik heb het nog niemand zien lukken met een tvt die in de buurt van PV ligt.

• De_Bastaard
busscherski schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:59:
@twain4me

Financieel wil je denk ik een veel kleinere, als je de meeste nachten er mee doorkomt heb je het laaghangend fruit te pakken.

Sowieso is een thuisaccu vooral een investering om energiebelasting te ontwijken. (PV grotendeels ook overigens, haha)

Probeer eens een business case te maken, ik heb het nog niemand zien lukken met een tvt die in de buurt van PV ligt.
Ik geloof dat je €200 per kWh subsidie krijgt op een accu maar die moet dan 2x zoveel vermogen hebben als je kunt opwekken om in aanmerking te komen.

• twain4me

twain4me

busscherski schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:59:
@twain4me

Daar ga ik niet eens aan beginnen :D voordeel van die accu is wel dat je veel minder zelf hoeft op te letten/ hoeft te investeren in slimme oplossingen, timers etc. ik hou het dus wel degelijk in de gaten, maar dan met name voor de nederlandse markt.

Met 4 kwh kom ik op net geen 80% wat eigenlijk slechts 30% winst geeft voor de volgende 400kWh moet je flink investeren. Ik stel het overgens ook niet voor als optie. slechts ter info. veel handiger is het om een boilervat op overschot te verwarmen etc. investering is veel lager en het resultaat is veel hoger.

Wat ik trouwens wel opmerkelijk vond is dat N-O goed voor 3000kWh maar een paar % extra eigen consumtie geeft volgens Sunny design. natuurlijk gemiddelde maar toch opmerkelijk.
Blijft hoe dan ook toch een groot voordeel van flink wat pv op het dak, je hebt net wat meer opties om veranderingen in vergoeding voor terugleveren /salderen op te vangen.
Pagina: 1