Goedkope Cloud storage voor meerdere users

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Don_Martinez
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-05 12:45
Voor een vereniging waar mijn vrouw in actief is ben ik op zoek naar een cloud storage oplossing.

Ik ben rond aan het kijken geweest, maar volgens mij passen de eisen en het budget niet bij elkaar. Ik heb echter niet zoveel ervaring met cloud oplossingen, dus ik hoopte dat iemand me wat advies zou kunnen geven.

De eisen:

- Hoeveelheid opslag: niet zo spannend, 250gb zou waarschijnlijk al voldoen. Meer mag uiteraard
- Prijs: niet veel meer dan 50 euro per maand totaal.
- Interface: alleen web is prima. Een app of dektop applicatie zou mooi meegenomen zijn
- Er zullen wel wat ledenlijsten of inschrijvingen voor evenementen in terecht gaan komen dus graag iets waarmee we aan de avg voldoen
- Gebruikers: Een man of 20
- Usecase: Er moet per bestand of map in te stellen zijn welke (groep) gebruikers deze mogen bekijken en/of wijzigen

Waar ik tegenaan loop:

Binnen mijn budget kom ik een aantal aanbieders tegen die veel of zelf onbeperkt gebruikers ondersteunen, mar het lijkt erop dat bestanden en mappen dan gedeeld moeten worden via een link, en dat je dus niet aan kunt geven wie wel of geen toegang heeft.

TransIP is zo'n voorbeeld. Ik heb deze geprobeerd, maar er valt al snel op dat de gewenste usecase niet haalbaar is hier. Je kunt hier wel meerdere gebruikers maken, maar als je iets wilt delen dan moet je een link doorsturen. Deze is eventueel met wachtwoord te beveiligen, maar geen 2fa oid (wat wel gewenst is) en bovendien krijg je op deze manier een wildgroei van gedeelde links.

Ik ben ook aanbieders tegen gekomen waar je per gebruiker betaalt. Ik vermoed dat die wel ondersteuning bieden voor onze usecase, maar met een paar gebruikers zit je dan al snel over het budget heen.

Ik ben volop aan het zoeken geweest, maar het is vaak lastig om uit de productomschrijving op de website op te maken wat je precies wel en niet kan. Ondersteuning voor meerdere gebruikers betekent bij de ene aanbieder iets heel anders dan bij de andere.

Klopt mijn vermoeden dat onze usecase binnen ons budget niet haalbaar is, of kent iemand een aanbieder die wel in aanmerking zou komen?

Alle reacties

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-06 00:42
Is een hosted owncloud/nextcloud geen optie? Desnoods een hosted synology server?

Snelle google zoektocht: https://www.ikoula.nl/nl/server-synology

[ Voor 7% gewijzigd door GrooV op 30-09-2020 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Krijg je als vereniging niet gratis of heeeel goedkoop bij Microsoft Office 365 en "dus" tenminste 1TB OneDrive storage: https://www.microsoft.com...activetab=tab%3aprimaryr1 ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 15:07

markvt

Peppi Cola

Microsoft Onedrive waar je shared folders maakt?
Add and sync shared folders to OneDrive - OneDrive
Shared folders added to your OneDrive do not use any of your OneDrive storage space. They only count against the folder owner's storage space.

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• GrooV
MAX3400 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:36:
Krijg je als vereniging niet gratis of heeeel goedkoop bij Microsoft Office 365 en "dus" tenminste 1TB OneDrive storage: https://www.microsoft.com...activetab=tab%3aprimaryr1 ?
Betwijfel dat:

Als je in aanmerking wilt komen voor donaties en kortingen voor non-profitorganisaties, moet je een erkende liefdadigheidsinstelling zijn in je land en het antidiscriminatiebeleid van Microsoft ondertekenen

[ Voor 6% gewijzigd door GrooV op 30-09-2020 21:38 ]

• MAX3400

MAX3400

GrooV schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:37:
[...]

Betwijfel dat:

Als je in aanmerking wilt komen voor donaties en kortingen voor non-profitorganisaties, moet je een erkende liefdadigheidsinstelling zijn in je land en het antidiscriminatiebeleid van Microsoft ondertekenen
En dat betwijfel je op basis van de informatie uit de startpost dat de betreffende vereniging niet erkend is en ook wil discrimineren en dus niks ondertekent? :O

En dan nog, als het een minimaal "vrijwillige" manier van werken is binnen de vereniging, kan 1 persoon voor 6 tientjes per jaar een O365 Home afsluiten en data gewoon delen via OneDrive met "vreemden" oftewel 20 anderen die dan online de documenten kunnen inzien / wijzigen.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04

DarkSide

theres no place like ::1

zou ook kijken naar o365.
Je kunt er 5 (of 6) leden op aansluiten voor iets van 99 per jaar.

je wilt met 20 man. Dus je hebt 4 abbos nodig. Kost je 400 per jaar. Wat 33 per maand is.

Dan krijg je meer storage en nog office er bij ook.
Je kunt mappen delen met mensen (ook buiten je vriendengroep).
Werkt simpel

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:51
Of google? https://helpeenvereniging.nl/google/

Korting geldt voor anbi (zijn ze blijkbaar niet) of sbbi; wellicht krijg je het op deze manier ook bij Microsoft voor elkaar.
(...)

Als zij ook een maatschappelijke waarde hebben, zijn de volgende organisaties SBBI's:

zangkoor
dansgroep
muziekvereniging
harmonievereniging
sportorganisatie
jeugdgroep
buurtvereniging
hobbyclub
kindervakantiekamp
jeugdvakantieweek
speeltuin
kinderboerderij
gilde
personeelsvereniging
ouderenvereniging
lokale scoutinggroep
amateurtoneelvereniging en -theatergroep
toon volledige bericht

[ Voor 121% gewijzigd door burnedhardware op 30-09-2020 21:50 ]

• GrooV
MAX3400 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:40:
[...]

En dat betwijfel je op basis van de informatie uit de startpost dat de betreffende vereniging niet erkend is en ook wil discrimineren en dus niks ondertekent? :O

En dan nog, als het een minimaal "vrijwillige" manier van werken is binnen de vereniging, kan 1 persoon voor 6 tientjes per jaar een O365 Home afsluiten en data gewoon delen via OneDrive met "vreemden" oftewel 20 anderen die dan online de documenten kunnen inzien / wijzigen.
Neem aan dat een vereniging geen liefdadigheidsinstelling is (ANBI) ? Dat laatste heb ik er bij geplakt om de zin compleet te maken, neem aan dat dat geen probleem is

• Don_Martinez
Dank voor de tips. Opties speciaal voor non profit was ik nog niet op gekomen.

Het gaat om een rasvereniging voor een bepaald hondenras. Als ik zo de eisen van google en microsoft lees dan vraag ik me af of we in aanmerking zullen komen. Ik zal het eens voorstellen, het is het navragen waard.

@DarkSide , als we niet als non profit aangemerkt zouden worden, en voor o365 family zouden kiezen, kun je die 4 family abbonementen dan goed samen laten werken? Dus lees/schrijf toegang geven op gebruikersniveau?
Ik ken dit van sharepoint, maar weet niet precies in hoeverre onedrive hieraan voldoet

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 05:00
Er zijn legio oplossingen tot die prijs per maand.
Dingen als Owncloud/Nextcloud kunnen al vrij simpel gerealiseerd worden zonder hoge kosten en alle functies die je zou willen.
Heb zelf zakelijk gezien ook vrij vaak met opensourcepakketten en dit soort oplossingen gewerkt, mocht je vragen hebben kun je me PM-en.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20
Je kunt gewoon iemand met een Microsoft account rechten geven voor een map.

Onedrive rechten

Kies bij de 1e optie koppeling verzenden via email.

[ Voor 8% gewijzigd door Rensjuh op 30-09-2020 22:08 ]

PV Output

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:04

DarkSide

theres no place like ::1

@Don_Martinez je kunt idd gewoon delen met iedereen met een ms account.
Niet alleen binnen een famliy abbo.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• MAX3400

MAX3400

DarkSide schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:12:

Niet alleen binnen een famliy abbo.
Klopt; dat gaf ik eerder al aan in het abbo van 6 tientjes; dat is een individueel account (en dus inderdaad niet voor 6 mensen tegelijk) en daarmee kan je idd ook "wat data" delen. Doe ik hier op GoT ook met een mannetje of 16 voor bepaalde informatie uitwisselen.

Echter, en dat wil ik dan wel even extra benoemen @Don_Martinez : je wil AVG-technisch iets verantwoordelijks. Dat begint (en eindigt) bij de kennis en houding van de betrokken medewerkers. Bot gezegd; als er eentje nog een laptopje met Windows 7 heeft, zou ik al zeggen "koop maar een nieuw device". Of, net als sommigen hier op GoT, met een tablet het internet op willen waar ongeveer 0 root-CA's staan want dat ding kan al 3 jaar niet meer geupdate worden maar dan wel "klagen" dat bijna elke site warnings geeft of niet wil laden.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Don_Martinez Wat jij wilt is dus eigenlijk een 'server' érgens op 'het internet' waar je ± 250Gb aan data kwijt kunt én welke middels door een jou / jullie opgestelde ACL (Access Control List) kunt ontsluiten naar de mensen binnen (een door jou / jullie) bepaalde groep aan leden...

"The Cloud" is letterlijk en figuurlijk niets anders dan 'Andermans Computer' dus iedere partij welke hosting aanbiedt tegen €50,- / maand mét dat aantal Gb's aan storage is dus oké voor je?

Hoe snel wil je je eigen data kunnen benaderen, lezen / schrijven......?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik bedenk me net: 50 Euro per maand is 600 Euro per jaar. Dat is 1800 Euro voor een economische levensduur van 3 jaar.

Voor dat geld kan je 2 budget-NAS'en aanschaffen; eentje bij lid A neerzetten, eentje bij lid B, mooi elkaar inregelen als sync/backup en op een beetje NAS kan je tegenwoordig Docker / Owncloud / Nextcloud installeren.

Hou je alles in eigen beheer. En als er 1 of 2 mensen van de vereniging "enige kennis" van een NAS hebben, is het beheer van een eigen Owncloud echt peanuts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@MAX3400 Zelfs een simpele 'internet router' (sorry voor de term) zoals een AGV / FritzBox mét een USB stick van 256Gb bij één van de leden is eigenlijk al voldoende als er niet meer aan wensen / eisen vanuit de TS komen ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• MAX3400

MAX3400

Will_M schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:46:
@MAX3400 Zelfs een simpele 'internet router' (sorry voor de term) zoals een AGV / FritzBox mét een USB stick van 256Gb bij één van de leden is eigenlijk al voldoende als er niet meer aan wensen / eisen vanuit de TS komen ;)
Neuh want daar kan je lastig een goede ACL aan hangen; plus dat veel routers een sub-optimale USB-stack hebben in hun (Linux-based) OS waardoor je regelmatig slechts mooie snelheden van enkele MB/s haalt ipv wat je zou verwachten van een beetje moderne stick.

Maar, allicht een oplossing inderdaad indien de router van @Don_Martinez dit aan zou kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1174526

Bij TransIP (of bij een andere gelijkwaardige host) betaal je 20 euro voor 250 GB opslag. Daar zet je dan OwnCloud/NextCloud op, even configureren en je bent klaar. Dan staat alles op een stabiel platform, heb je er ook nog een leuk domein en een mailadres voor iedereen bij, heb je tot 10 dagen back-ups, heb je een client, etc. etc.

https://www.transip.nl/webhosting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don_Martinez
Dank voor de vele tips. Wat ik er misschien bij had moeten melden is dat ik geen tijd en zin heb om hier zelf veel installatie en configuratie aan te gaan doen.

Qua kennis zou ik er vast wel uitkomen, maar ik ben echt op zoek naar iets dat zoveel mogelijk out of the box werkt. Hardware ergens neer gaan zetten met het risico dat ik gebeld ga worden als er iets niet werkt is absoluut niet de bedoeling (onder de potentiele gebruikers zijn mensen die het verschil tussen usb en perilex niet snappen, dus zeg niet dat het wel mee zal vallen)

Configureren van een owncloud/nextcloud lijkt me wel een gave oplossing, maar aangezien ik hier nog weinig kennis van heb zou ik me moeten gaan verdiepen, wat me meer tijd gaat kosten dan ik er in kan en wil steken.

Ik denk dat ik het ga proberen met o365. In eerste instantie proberen een non profit ding te regelen, en mocht dat niet werken, dan misschien toch een goedkope zakelijke oplossing. Dat is iets duurder dan we willen, maar het feit dat er office applicaties inbegrepen zijn maakt dat dit misschien toch een optie kan zijn.
Pagina: 1