10 jaar oude wielrenfiets: Wat vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 449435

Topicstarter
Goedenavond wielrenfanaten,

Ik zit met de volgende vraag en hoop dat jullie mij kunnen verblijden met nieuwe inzichten:

Ik heb een wielrenfiets van 10 jaar oud, die toen meer dan prima was voor de ritjes die ik maak (Intersens (inmiddels opgegaan in Sensa geloof ik), redelijk licht, Ultegra 3x10 groepset). 2 jaar is de cassette vervangen, een week geleden de ketting voor het laatst.

Nu heb ik wat budget bij elkaar gespaard voor het vervanging van deze fiets, maar toen bedacht ik me dat het upgraden van relevante componenten wat economischer, maar vooral ook leuker (tweakers gonna tweak :P) kan zijn dan een nieuwe fiets aan te schaffen.

Mijn vraag:
1. Is dit überhaupt een slim idee wat het eindresultaat betreft?
2. Welke onderdelen zijn te behouden/ongevoelig voor slijtage, en welke onderdelen zouden jullie na 10 jaar meenemen in de vervanging? E.g. drivetrain/bekabeling/fietsbel ;) ?

Ik ben benieuwd naar jullie visie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:52
Zonder de fiets gezien te hebben, is het moeilijk in te schatten. Wat ik meestal op iets oudere fietsen vervang is de bekabeling, stuurlintje en voor de rest wat er versleten is. Als je echt een upgrade wil doen en de fiets wat moderner wil laten voelen en er uitzien, zou je bijvoorbeeld naar een nieuwe Groepsets (r7000 lijkt dan een mooie upgrade voor het geld) of nieuwe wielen kunnen kijken. Afhankelijk van het gebruik, kan het goed zijn dat de remrand op de wielen wel goed is ingesleten en aan vervanging toe is. Als je het zelf niet goed weet, breng hem naar je fietsenmaker en vraag desnoods wat advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:13

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik zou beginnen met de rubberen delen te inspecteren zoals de banden, remblokken en het stuurlint. Als dat nog in orde is kun je er rondje op fietsen en merk je vanzelf of de aandrijving niet meer lekker loopt of schakelt.

Mijn wielrenfiets is ook ruim 10 jaar oud. Nu moet ik wel zeggen dat ik daar niet echt mee in de winter en de regen fiets, maar daar zitten nog heel veel originele onderdelen op zoals de remblokken, voorbladen en bekabeling en dat werkt allemaal nog als een zonnetje.

Wat ik een must zou vinden (als mountainbiker) zijn schijfremmen voor mijn volgende racefiets. Alleen zijn die niet te retrofitten op oude frames / vorken vanwege ontbreken montage nokken voor de klauwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:18

BCC

Aangezien het toch winter wordt - helemaal uit elkaar halen en vanaf het frame opnieuw opbouwen. Dan per onderdeel bekijken of het aan vervanging / upgrade toe is.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 23:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Fietstechnologie nu niet zo snel vooruit gegaan de laatste jaren, dat je automatisch in dezelfde klasse een veel betere fiets krijgt als je nu een nieuwe koopt.

Dus wat is je reden om te willen updaten, Waar loop je nu tegen aan ?
Wat zou je op een nieuwe fiets anders doen..

In principe als alles werkt, werkt het.
Als iets versleten is, moet dat vervangen worden.

Maar dat een fiets 10 jaar oud is, zegt in dat opzicht niet veel.
Hij kan helemaal aan gort gereden zijn, of nog zgan....
-bolio- schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:33:
Ik zou beginnen met de rubberen delen te inspecteren zoals de banden, remblokken en het stuurlint. Als dat nog in orde is kun je er rondje op fietsen en merk je vanzelf of de aandrijving niet meer lekker loopt of schakelt.
MM wij lezen het blijkbaar anders
Ik las het als "mijn 10 jaar oude fiets, waar ik nog regelmatig een stuk mee fiets en onderhoud."
Jij eerder als "mijn 10 jaar oude fiets, welke al 9 jaar stil staat"

Dat maakt inderdaad een verschil

[ Voor 75% gewijzigd door heuveltje op 01-10-2020 11:51 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavamal
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-05 12:29
Is natuurlijk afhankelijk van je verwachtingen en budget. Een nieuwe fiets van € 2000,- gaat natuurlijk ook andere verbeteringen hebben (frame kan beter passen, lichter zijn, met schijfremmen zou je bredere banden kunnen monteren voor meer comfort), maar voor de helft van dat bedrag zou een nieuwe set wielen en wellicht een groepset een veel groter verschil kunnen maken.
Nou ben ik zelf niet zo'n fan van de 6700 (laatste generatie Ultegra triple), ik vind de rem/schakelgrepen eigenlijk net te groot voor mijn handen, en de nieuwere generaties hebben dit een stuk handzamer gemaakt. Echter zijn die nieuwere niet meer als triple leverbaar.

Wat heb je in de tussentijd aan je fiets al geüpgraded en laten doen?

Zelf ben ik bijvoorbeeld geld apart aan het zetten voor een frame dat me beter past en twijfel ik om op een 1x groep met schijfremmen over te stappen, maar vanaf een fiets van toen krap € 800,- is dat best een stap :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-05 13:54
Het zijn inderdaad een aantal primaire vragen die je je zelf moet stellen alvorens je een oudere fiets wilt vernieuwen met nieuwere onderdelen want er kan bij elkaar best wat geld in gaan zitten als je ver gaat.

Zo maar een ter plekke verzonnen stappenplan:

1.
Ben ik nog 100% tevreden met de fiets en het frame an-zich?
Nee: zie 2
Ja: zie 3

2.
Kijk ik af en toe verliefd naar andere modellen?
Nee: zie 3
Ja: STOP. Kans op loze upgrade-investeringen, nieuwe (gebruikte) fiets overwegen.

3.
Kan ik op mijn oudere fiets alle nieuwe materie met mogelijk andere pasmaten monteren?
Nee: STOP. Upgrade-investeringen niet of lastig mogelijk.
Ja: zie 4

4.
Ben ik tevreden met de rem- en versnellingsgroepen?
Nee: Zie 5
Ja: Zie 5.1. Duurdere upgrade-investeringen geen goede investering.

5.
Overweeg qua budget en tijd dat je nog met deze fiets wilt doen, waarin je wilt investeren.
1. Slijtagegevoelige zaken als banden/rubbers, kabels, ketting en evt. cassette en/of kettingbladen.
2. Duurdere upgrade zaken als velgen, spaken, remsets, derailleur, stuur, en zadel .

6.
Weet dat een oudere fiets, hoe duur ook ooit gekocht, behoudens zeldzame modellen in originele staat, nooit waard zal worden naar wat jij er totaal in hebt geinvesteerd. Dus doe een upgrade niet voor de verkoopwaarde maar puur voor je eigen genot.

Ik kocht decenia geleden een Cannondale MTB van FL.3.000,00 welke na 28 jaar storingsvrije dienstjaren in prima Vintage MTB conditie met moeite €50,00 opbracht in de tweedehands verkoop.

Daarna kocht ik zelf een tweedehands KLEIN Full Suspension MTB uit 2015 met een nieuwwaarde van €3.500,00 en in goede staat voor de bodemprijs van €350,00.
Vervolgens heb ik er nog €500,00 in geinvesteerd voor specilistisch onderhoud en een upgrade in nieuwe schijfremmen, nieuwe velgen plus banden en nieuwe step-on spike trappers.
Dit geld zou ik sowieso nooit terugkrijgen met een wederverkoop maar daar ging het mij niet om. Ik wilde deze MTB graag hebben en in goede conditie berijden. Hobby's kosten nu eenmaal geld.

Onlangs kocht ik een nieuwe TREK Powerlfy EMTB en heb nog een poging gedaan tot inruil van mijn KLEIN maar het stopte al bij de interesse. Ik heb een moment gedacht om deze dan tweedehands aan te bieden maar toch besloten om hem er bij te houden. Zo kan ik nog eens wisselen tussen beiden MTB's.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 23:09

dr.lowtune

Deugt niet

Onlangs voor eenzelfde dilemma gestaan met mijn racer (7 jaar oud) waar dan een 105 (3x10) groepset op zit. Uiteindelijk nieuwe wielen, banden, cassette, ketting en remblokken gekocht. Fietscomputer was trouwens ook wel klaar dus daar ook een simpele draadloze voor gekocht.

Naderhand even goed schoongemaakt en de diverse onderdelen weer goed gesmeerd. Voordeel: omdat het een oude (maar fijne) fiets is rijd ik er ook zonder problemen in de regen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:31
Ik zou een goed zadel laten opmeten

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:22
Belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is in mijn ogen; Is de frame symmetrie voor mij goed. Fiets je er lekker op en vooral comfortabel.

Had ooit mijn Koga carbolite afgetrapt en een nieuwere versie gekocht die nooit het comfort evenaarde van mijn oude.
Als ik dat over mocht doen had ik alles vervangen in plaats van verkopen.
Altijd spijt van gehad.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 449435

Topicstarter
Dank voor de feedback!
In principe is de fiets nog prima. Problemen die ik ervaar liggen zijn het zwaar remmen en schakelen.
Als ik het zo bekijk, ligt het voor de hand te beginnen met het vervangen van de bekabeling, remblokjes en evt. wielen. Als dit niet het gewenste resultaat geeft, dan is de r7000 groepset de volgende stap.
En een nieuw zadel - ik had er zelf nog niet aan gedacht - is wellicht ook geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddey
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 23:44
Vervangen van binnen+buitenkabels kan al een wereld van verschil zijn! Remblokjes afhankelijk van hoeveel voering er nog op zit. Wat drupjes olie op de scharnierpunten van de remklauwen. Velgen (remvlak) grondig schoonmaken met alcohol oid.

Wielen vervangen is wellicht niet direct nodig; hangt af van de staat van de velgen (remvlak ver ingesleten?) en naven. Spaakspanning controleren en evt. de wielen richten als ze niet netjes rond zijn. Nieuw vet in de lagers van de naven kan geen overbodige luxe zijn (plus evt. speling eruit halen).

Evt. ook nieuw vet in de lagers van het balhoofd (voorvork in frame). Trapas controleren op speling/kraken. Achterderailleur controleren op speling (onderaan de kooi) en doorsmeren.

Denk dat je dan een heel eind bent. Nieuwe groepset lijkt niet zo snel nodig, tenzij er natuurlijk meerdere delen versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Theo74 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:37:
Het zijn inderdaad een aantal primaire vragen die je je zelf moet stellen alvorens je een oudere fiets wilt vernieuwen met nieuwere onderdelen want er kan bij elkaar best wat geld in gaan zitten als je ver gaat.

Zo maar een ter plekke verzonnen stappenplan:

1.
Ben ik nog 100% tevreden met de fiets en het frame an-zich?
Nee: zie 2
Ja: zie 3

2.
Kijk ik af en toe verliefd naar andere modellen?
Nee: zie 3
Ja: STOP. Kans op loze upgrade-investeringen, nieuwe (gebruikte) fiets overwegen.

3.
Kan ik op mijn oudere fiets alle nieuwe materie met mogelijk andere pasmaten monteren?
Nee: STOP. Upgrade-investeringen niet of lastig mogelijk.
Ja: zie 4

4.
Ben ik tevreden met de rem- en versnellingsgroepen?
Nee: Zie 5
Ja: Zie 5.1. Duurdere upgrade-investeringen geen goede investering.

5.
Overweeg qua budget en tijd dat je nog met deze fiets wilt doen, waarin je wilt investeren.
1. Slijtagegevoelige zaken als banden/rubbers, kabels, ketting en evt. cassette en/of kettingbladen.
2. Duurdere upgrade zaken als velgen, spaken, remsets, derailleur, stuur, en zadel .

6.
Weet dat een oudere fiets, hoe duur ook ooit gekocht, behoudens zeldzame modellen in originele staat, nooit waard zal worden naar wat jij er totaal in hebt geinvesteerd. Dus doe een upgrade niet voor de verkoopwaarde maar puur voor je eigen genot.

Ik kocht decenia geleden een Cannondale MTB van FL.3.000,00 welke na 28 jaar storingsvrije dienstjaren in prima Vintage MTB conditie met moeite €50,00 opbracht in de tweedehands verkoop.

Daarna kocht ik zelf een tweedehands KLEIN Full Suspension MTB uit 2015 met een nieuwwaarde van €3.500,00 en in goede staat voor de bodemprijs van €350,00.
Vervolgens heb ik er nog €500,00 in geinvesteerd voor specilistisch onderhoud en een upgrade in nieuwe schijfremmen, nieuwe velgen plus banden en nieuwe step-on spike trappers.
Dit geld zou ik sowieso nooit terugkrijgen met een wederverkoop maar daar ging het mij niet om. Ik wilde deze MTB graag hebben en in goede conditie berijden. Hobby's kosten nu eenmaal geld.

Onlangs kocht ik een nieuwe TREK Powerlfy EMTB en heb nog een poging gedaan tot inruil van mijn KLEIN maar het stopte al bij de interesse. Ik heb een moment gedacht om deze dan tweedehands aan te bieden maar toch besloten om hem er bij te houden. Zo kan ik nog eens wisselen tussen beiden MTB's.
Waarom ga je van punt 1 ja (tevreden) toch naar keuzes om te vervangen? Ik zou zeggen:

1. Tevreden met fiets en setup an sich
Ja? -> stop
Nee blabla

Ik ben begonnen in 2012 met een tweedehands Giant TCR met 105 groep afgemonteerd en die doet het nog prima. Als er wat kapot is vervang ik het en ik heb er een compact bij gekocht omdat we in 2013 naar de Alpen gingen en paar keer binnen bandje vervangen en thats it (heb ook tussendoor paar jaar niet gefietst dus niet super veel kilometers). Maar waarom iets vervangen wat goed werkt. Heb je echt dan zo veel meer plezier uit je tochtjes daarna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Mad CoWw
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-03 08:37
Ik ben momenteel bezig met mijn retro fiets volledig te upgraden naar vrij moderne standaarden, gewoon omdat het kan.
Aandachtspunten hiervoor zijn :
- achterbrug moet wat opengerokken worden zodat achterwiel ertussen past (10 speed), en derailleur pad moet dan wat recht getrokken worden. Youtube is your friend hiervoor ...
- stuurpen is iets moeilijker, vooral als je ervoor kiest om een modern stuur erop te zetten van 31.8 mm. Fork extender erop van 22.2mm naar 25.4mm, en dan stuurpen van 25.4 naar 31.8
- shifters aan het stuur ter vervanging van shifters op de downtube, daar moet je kijken om kabelspanning barrel adjusters te steken op de downtube.
Onderdelen samenrapen is dus soms wat een zoektocht, maar er zijn ondertussen al leuke FB groepen voor retro fietsen, waar je zeker aan onderdelen kan geraken die je nodig hebt.

Op het eind van de rit zal de fiets Ultegra 3x10 draaien, met een setje fulcrum alu wielen en alu stuur. En je kan er leuke ritjes mee maken, zowel op vlakke delen als op heuvels, zonder een accuut tekort aan versnellingen te krijgen. Het frame zelf laat ik mooi zoals het is, met de patina erop, en een mooi lederen zadel en stuurlint die erbij past. Als je nog nooit aan een fiets gewerkt hebt, dan raad ik wel dit soort projectjes af
Pagina: 1