PostNL onderzoek verdwenen pakket duurt langer dan verwacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:51
Zaterdag 19 september bij een grote *knip* webshop een aantal Hue buitenlampen gekocht voor een behoorlijke prijs. Pakket zou door PostNL op zondag 20 september bezorgd worden.

Pakket duikt inderdaad zondagmorgen in mijn PostNL app op, en zou om 15.28uur bezorgd worden. Bezorging was ook netjes te volgen in de app, het 'aantal bezorgadressen voor jou' tellertje liep netjes af.
Opeens kreeg ik om 15.28uur een bericht van de PostNL app, het pakket is bezorgd. Bij mij, op mijn huisnummer.

Het vreemde is echter dat ik sinds 15.00uur met mijn buurman in de voortuin heb gestaan, tot ongeveer 15.45uur. Wij zijn niet weggeweest. Kan gebeuren natuurlijk, pakketjes worden weleens vaker op bezorgd gezet en binnen afzienbare tijd worden ze alsnog bezorgd. Dit is tot op heden niet gebeurd. Het pakket is ook niet in de buurt bezorgd, track & trace geeft echt mijn adres aan. Onze straat ligt vrij afgelegen, het is ook niet logisch om het ergens anders af te geven.
Het pakket is nu ook verdwenen uit de PostNL, ze zending is alleen nog maar te vinden via de track & trace code. Alle overige bezorgde pakket staan wel nog in de app?!
Zelfde avond contact opgenomen met de betreffende webshop, de volgende dag (maandag) hebben ze een onderzoek laten starten bij PostNL. Binnen 5 werkdagen verwachtten ze reactie. Zes werkdagen later heb ik echter nog niets gehoord van de webshop. Contact gezocht, het onderzoek heeft blijkbaar langer nodig maar moet nu door hun backoffice uitgevoerd worden (?). Hier gaat nog eens 5 werkdagen overheen.

Ik vind dit zaakje een beetje stinken:

- Wij hebben een zeer betrouwbare PostNL service in ons dorp, zendingen komen altijd op tijd;
- De zending is niet meer te vinden in de PostNL app, enkel op track&trace code. Alle andere historische zendingen zijn wel te vinden.
- De bezorger moet langs het huis van mij of mijn buurman. Keren in de straat is vrijwel onmogelijk;
- Het aantal te bezoeken adressen in de PostNL app liep daadwerkelijk af, de bezorger moet wel onderweg geweest zijn.
- Er zijn camerabeelden van zowel mij en mijn buurman, hier is tussen 15.00 en 16.00u geen enkel busje te zien.

De webshop lijkt mijn argumenten te negeren, en volgen hun standaardprocedure. Heb ik absoluut begrip voor, maar het duurt nu wel erg lang allemaal.
Ik kan een hoop ervaringen lezen over niet bezorgde pakketten, maar eigenlijk weinig resultaten van dit soort onderzoeken van PostNL. Wat mag ik hier van verwachten?

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 30-09-2020 21:44 . Reden: Het hinten/benoemen van de (web)winkel in een lopend geschil is niet de bedoeling. ]

Beste antwoord (via Yorinn op 06-10-2020 19:09)

• holoX
Eind goed, al goed.
Webshop heeft het aankoopbedrag geretourneerd met het verzoek het pakket alsnog retour te sturen mocht aankomen. Uiteindeljk dus toch alles voor een glimlach.
Bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 12% gewijzigd door holoX op 06-10-2020 19:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:18
Je hebt niets met PostNL te maken. Nog met hun onderzoek(uiteraard is bv de eerste 5 werkdagen wachten nog begrijpelijk). Nu zijn we een andere halve week veder. Dan wordt het toch wel tijd dat ze duidelijk geven. Je kan de koop ontbinden omdat er niet geleverd is.(je hebt immers bewijs dat er tussen die tijd geen postnl is geweest(maak even een Screenshot van de T&T. Na 6 maanden is die niet meer op vraagbaar). En bewaar je camera beelden.

Het verrotten is dat je vrij weinig tegen kan doen wat niet minder tijd kost(tenzij je met achteraf betalen hebt betaalt). Want via CC/PayPal heb je kans dat het hele gebeuren nog langer duurt. En de hele juridische molen duurt al helemaal lang.

De enige optie die nog kan proberen is wat druk op hun Social Media account(wel netje blijven). En hopen ze buiten het PostNL onderzoek iets kunnen doen.

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik heb de titel van het topic iets aangepast, gezien het vragen naar ervaringen niet de bedoeling is in SF. Verder heb ik de hint(s) richting de naam van de (web)shop weggehaald, gezien die niets toevoegen.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Binnen 5 werkdagen verwachtten ze reactie. Zes werkdagen later heb ik echter nog niets gehoord van de webshop. Contact gezocht, het onderzoek heeft blijkbaar langer nodig maar moet nu door hun backoffice uitgevoerd worden (?). Hier gaat nog eens 5 werkdagen overheen.
Volgens mij, maar het klinkt wat bot, zit er iemand jou verkeerd voor te lichten want TPG heeft als 1 van de ongeschreven regels dat er pas na 5 dagen een onderzoek gestart kan worden dus op zijn vroegst kan de webshop 25 SEPTEMBER pas bij TPG terecht.

Daarnaast geldt er volgens mij een "coulance termijn" van 30 dagen waarbinnen het onderzoek een update moet krijgen en maximaal binnen 90 dagen afgerond moet zijn. Echter, deze bepaling geldt tussen webshop en TPG. Als jou dus vertelt wordt "het kan 5 + 5 werkdagen duren", wordt je dus met een kluitje het riet ingestuurd.

/edit: wat mij betreft is de eerste "maximale" termijn waarop jij antwoord kan krijgen van de webshop dus 25 oktober of TPG het pakket wel/niet heeft kunnen achterhalen. En niet de 5+5 werkdagen dus vrijdag 2 oktober.

[ Voor 11% gewijzigd door MAX3400 op 01-10-2020 08:52 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:30
Heb dit met mijn nieuwe telefoon gehad.
Leeg doosje ontvangen, direct gebeld met webshop.
Een paar (3 of 4 dacht ik) dagen later melding dat ik een nieuwe kreeg die die avond nog bezorgd werd.
Binnen 5 werkdagen had ik mijn nieuwe telefoon dus alsnog in bezit.

Het kan dus wel snel geregeld worden, maar denk dat je hierin ook sterk afhankelijk bent van de webshop zelf.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
MAX3400 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:55:
[...]

Volgens mij, maar het klinkt wat bot, zit er iemand jou verkeerd voor te lichten want TPG heeft als 1 van de ongeschreven regels dat er pas na 5 dagen een onderzoek gestart kan worden dus op zijn vroegst kan de webshop 25 november pas bij TPG terecht.
TPG gaat al een poosje onder de noemer PostNL. En ik denk dat je 25 oktober bedoelt?

Ongeschreven regels... als die er al zijn, hoer weet jij ervan dan? Ik ga ervanuit dat PostNL in deze situatie met de shop een overeenkomst heeft om op die specifieke zondag te bezorgen en dat is niet gelukt. Lijkt me reden genoeg om actie te ondernemen. 5 dagen wachten zou het onderzoek alleen maar moeilijker maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Gadgeteer schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 08:51:
[...]

TPG gaat al een poosje onder de noemer PostNL. En ik denk dat je 25 oktober bedoelt?
Nee, zelfs 25 september maar aangepast; het is 5 dagen nadat de klant bij de webshop meldt dat een pakket niet bezorgd is. En volgens de topicstart is dat dus de 20e geweest als eerste werkdag :)
Ongeschreven regels... als die er al zijn, hoer weet jij ervan dan? Ik ga ervanuit dat PostNL in deze situatie met de shop een overeenkomst heeft om op die specifieke zondag te bezorgen en dat is niet gelukt. Lijkt me reden genoeg om actie te ondernemen. 5 dagen wachten zou het onderzoek alleen maar moeilijker maken.
Het is geen moordzaak ofzo waarin "bewijs" 5 dagen lang minder duidelijk wordt?

Kijk, dat topicstarter verwacht dat dat een onderzoekje wel even kan, dat is dus niet zo. Er zijn hele interne processen dat op het moment dat een pakket "wel bezorgd" staat maar "dat niet is".

Als het allemaal zo simpel zou zijn en elk proces van onderzoek naar een pakketje in NL binnen 2 dagen af moet kunnen (want zo lees ik sommige replies nu), waarom zouden er dan contracten liggen tussen de verzender en de transporteur die minstens 30 dagen de tijd gunnen aan de transporteur om onderzoek te doen.

Maar, en allicht verkondig ik kul hoor, google vooral eens op "postnl 30 dagen pakket kwijt" en toevalligerwijs zal je dan meerdere topics op GoT, Radar, Consumentenbond etc vinden.

Oh, dit is ook een aardige uitspraak: https://www.hartvannederl...ws/2020/handen-kwijt-post
PostNL laat hem weten dat het in deze drukke tijd vanwege de coronacrisis 30 dagen langer duren voordat post wordt bezorgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-05 08:27
MAX3400 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:01:
[...]

Nee, zelfs 25 september maar aangepast; het is 5 dagen nadat de klant bij de webshop meldt dat een pakket niet bezorgd is. En volgens de topicstart is dat dus de 20e geweest als eerste werkdag :)

[...]

Het is geen moordzaak ofzo waarin "bewijs" 5 dagen lang minder duidelijk wordt?

Kijk, dat topicstarter verwacht dat dat een onderzoekje wel even kan, dat is dus niet zo. Er zijn hele interne processen dat op het moment dat een pakket "wel bezorgd" staat maar "dat niet is".

Als het allemaal zo simpel zou zijn en elk proces van onderzoek naar een pakketje in NL binnen 2 dagen af moet kunnen (want zo lees ik sommige replies nu), waarom zouden er dan contracten liggen tussen de verzender en de transporteur die minstens 30 dagen de tijd gunnen aan de transporteur om onderzoek te doen.

Maar, en allicht verkondig ik kul hoor, google vooral eens op "postnl 30 dagen pakket kwijt" en toevalligerwijs zal je dan meerdere topics op GoT, Radar, Consumentenbond etc vinden.

Oh, dit is ook een aardige uitspraak: https://www.hartvannederl...ws/2020/handen-kwijt-post

[...]
toon volledige bericht
25 september, je hebt gelijk nu maak ik er ook een potje van ;)

Nergens zag ik iemand aangeven dat een onderzoek binnen 2 dagen klaar moet zijn. Het verhaal over ongeschreven regel dat er eerst 5 dagen gewacht moet worden kan ik alleen niet plaatsen. Natuurlijk moet je ze de tijd geven om een onderzoek te doen.

PostNL zelf geeft aan dat je na 2 bezorgdagen als afzender al een onderzoek kan starten en niet dat je 5 dagen moet wachten.

Verder kan TS uiteraard ontbinden omdat de shop niet binnen de afgesproken termijn heeft geleverd. TS hoeft geen onderzoek af te wachten van PostNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
loki504 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:42:
Je hebt niets met PostNL te maken. Nog met hun onderzoek(uiteraard is bv de eerste 5 werkdagen wachten nog begrijpelijk). Nu zijn we een andere halve week veder. Dan wordt het toch wel tijd dat ze duidelijk geven. Je kan de koop ontbinden omdat er niet geleverd is.(je hebt immers bewijs dat er tussen die tijd geen postnl is geweest(maak even een Screenshot van de T&T. Na 6 maanden is die niet meer op vraagbaar). En bewaar je camera beelden.

De enige optie die nog kan proberen is wat druk op hun Social Media account(wel netje blijven). En hopen ze buiten het PostNL onderzoek iets kunnen doen.
Voor zover ik weet kan ik dus niet ontbinden als er in de Track & Trace vermeld staat dat het pakket is afgeleverd. Ik heb niks om terug te sturen, dat zal toch een van de voorwaarden zijn om mijn geld terug te krijgen.
Druk op social media is niet iets waar ik de voorkeur aan geef, dat is pas mijn last resort. Ik vraag mij oprecht af wat uit dit onderzoek komt.
Rensjuh schreef op woensdag 30 september 2020 @ 22:01:
Heb dit met mijn nieuwe telefoon gehad.
Leeg doosje ontvangen, direct gebeld met webshop.
Een paar (3 of 4 dacht ik) dagen later melding dat ik een nieuwe kreeg die die avond nog bezorgd werd.
Binnen 5 werkdagen had ik mijn nieuwe telefoon dus alsnog in bezit.

Het kan dus wel snel geregeld worden, maar denk dat je hierin ook sterk afhankelijk bent van de webshop zelf.
Deze casus ligt net iets anders. Ik heb geen pakket ontvangen, volgens PostNL T&T heb ik wel een pakket ontvangen.
Gadgeteer schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 09:52:
[...]

25 september, je hebt gelijk nu maak ik er ook een potje van ;)

Nergens zag ik iemand aangeven dat een onderzoek binnen 2 dagen klaar moet zijn. Het verhaal over ongeschreven regel dat er eerst 5 dagen gewacht moet worden kan ik alleen niet plaatsen. Natuurlijk moet je ze de tijd geven om een onderzoek te doen.

PostNL zelf geeft aan dat je na 2 bezorgdagen als afzender al een onderzoek kan starten en niet dat je 5 dagen moet wachten.

Verder kan TS uiteraard ontbinden omdat de shop niet binnen de afgesproken termijn heeft geleverd. TS hoeft geen onderzoek af te wachten van PostNL.
Hoe kan ik ontbinden als ik niets heb om terug te sturen? Het lastige in dit geval is dat T&T tot op heden nog een afleverdatum en tijdstip aangeeft...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:20
Je kan ontbinden wanneer ze zich niet aan de overeenkomst houden, dat is volledig onafhankelijk van de bezorgdienst of staat van de bezorging.

Ik weet niet of de webshop aangaf wanneer je het in huis zou hebben (vandaag besteld = morgen in huis o.i.d.), maar anders hebben ze max 30 dagen om het te leveren. Daarna zal je ze nog een keer de gelegenheid moeten geven om hun afspraak na te komen (leveren van ... binnen ... dagen) en daarna kan je de koop ontbinden.

Jij hebt 0,0 met PostNL te maken, alleen met de webshop. Je zal de webshop wel moeten helpen om het onderzoek te doen indien er input van jou nodig is, maar dat verandert niets aan hun leveringsplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

holoX schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:32:
[...]

Hoe kan ik ontbinden als ik niets heb om terug te sturen? Het lastige in dit geval is dat T&T tot op heden nog een afleverdatum en tijdstip aangeeft...
Volgens mij is het simpel: er is geen bewijs dat het pakket aangekomen is anders dan een vinkje in de app. Jij hebt (volgens de topicstart) niets ontvangen en dat zou je ook letterlijk kunnen bewijzen (camera's). WKOA voorziet erin dat je op elk moment tussen bestellen en maximaal 14 dagen na fysieke ontvangst kan ontbinden zonder opgaaf van redenen.

Er zijn zelfs topics geweest (kan ze zo snel niet vinden) dat iemand zelfs vroeg hoe kan ik WKOA nu al mailen aan een shop terwijl de postbezorger nog onderweg was (en dus de ontvanger wilde ook niet gaan tekenen / ontvangen / buren ontvangst).

Volgens mij sta je volledig in je recht; dat heet bedrijfsrisico en webshop zal jou dan netjes je centjes moeten terugbetalen terwijl vervoerder en webshop de vergoeding later onderling regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
eric.1 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:45:
Je kan ontbinden wanneer ze zich niet aan de overeenkomst houden, dat is volledig onafhankelijk van de bezorgdienst of staat van de bezorging.

Ik weet niet of de webshop aangaf wanneer je het in huis zou hebben (vandaag besteld = morgen in huis o.i.d.), maar anders hebben ze max 30 dagen om het te leveren. Daarna zal je ze nog een keer de gelegenheid moeten geven om hun afspraak na te komen (leveren van ... binnen ... dagen) en daarna kan je de koop ontbinden.

Jij hebt 0,0 met PostNL te maken, alleen met de webshop. Je zal de webshop wel moeten helpen om het onderzoek te doen indien er input van jou nodig is, maar dat verandert niets aan hun leveringsplicht.
Ok helder, ik was namelijk in de veronderstelling dat het T&T afleverbericht het recht op ontbinden in de weg stond. Ik gun ze nog 1 dag in ieder geval.
De webshop gaf inderdaad aan vandaag besteld - morgen in huis (zondag).
Daarmee wil je zeggen dat vandaag besteld morgen in huis niet afhankelijk is van deze 30 dagen?
MAX3400 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:55:
[...]

Volgens mij is het simpel: er is geen bewijs dat het pakket aangekomen is anders dan een vinkje in de app. Jij hebt (volgens de topicstart) niets ontvangen en dat zou je ook letterlijk kunnen bewijzen (camera's). WKOA voorziet erin dat je op elk moment tussen bestellen en maximaal 14 dagen na fysieke ontvangst kan ontbinden zonder opgaaf van redenen.

Er zijn zelfs topics geweest (kan ze zo snel niet vinden) dat iemand zelfs vroeg hoe kan ik WKOA nu al mailen aan een shop terwijl de postbezorger nog onderweg was (en dus de ontvanger wilde ook niet gaan tekenen / ontvangen / buren ontvangst).

Volgens mij sta je volledig in je recht; dat heet bedrijfsrisico en webshop zal jou dan netjes je centjes moeten terugbetalen terwijl vervoerder en webshop de vergoeding later onderling regelen.
Dit spreekt @eric.1 een beetje tegen. Volgens jou kan ik nu al proberen te ontbinden, volgens andere moet ik 30 dagen wachten?

Die topics heb ik ook gevonden inderdaad, maar daar ga ik er dan maar van uit dat het pakket wel afgeleverd zou worden.

Als ik vrijdagmiddag niets gehoord heb van de webshop ga ik ze benaderen en verzoeken om de koop te ontbinden op grond van het niet nakomen van onze overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:20
holoX schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Ok helder, ik was namelijk in de veronderstelling dat het T&T afleverbericht het recht op ontbinden in de weg stond. Ik gun ze nog 1 dag in ieder geval.
De webshop gaf inderdaad aan vandaag besteld - morgen in huis (zondag).
Daarmee wil je zeggen dat vandaag besteld morgen in huis niet afhankelijk is van deze 30 dagen?
Ik ben geen jurist, maar dan is inderdaad de overeenkomst dat het de volgende dag bij jou in huis ligt. Hoe ze dat doen moeten ze zelf weten, dat is niet jouw probleem. Dan waren ze eigenlijk twee dagen na de bestelling al in gebreke.

Zoals ICT Recht zegt;
Een juist voorbeeld van een zogeheten ‘harde’ levertermijn is “vandaag voor 22:00 besteld? Morgen in huis!”. Dit geeft zekerheid en zal de consument zeker over de streep kunnen trekken een aankoop bij u te doen.

Is het ook handig voor de webwinkelier? Niet perse! U bent namelijk bij een dergelijke belofte ook verplicht hier aan te voldoen. U kunt zich ook niet verschuilen achter vertragingen bij PostNL, DHL UPS of een andere bezorgdienst. U bent en blijft verantwoordelijk voor het op tijd aankomen van het pakket, ook al heeft u dat niet in uw macht. Komt het pakket te laat aan? Dan mag de consument het pakket weigeren en van de overeenkomst afzien.
Dus je kan hoe dan ook al ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 13:09
Je zit in vrijwel dezelfde situatie als mij!

23 september ook 3 Philips Hue lampen besteld bij een grote Nederlandse webshop. Ik had de mogelijkheid om het dezelfde dag te laten afleveren, dus dat gedaan.
17:46 per mail bericht gekregen dat het pakket tussen 17:30 en 18:30 bezorgd zou worden
17:49 is het pakket volgens PostNL afgeleverd

Het pakket is echter niet afgeleverd!

Direct de volgende dag contact opgenomen met de klantenservice. Reactie was: heel vervelend allemaal, we stellen een onderzoek in bij PostNL, dat duurt maximaal 4 dagen.

Sindsdien meerdere keren contact gehad, maar het onderzoek van maximaal 4 dagen loopt nog steeds.

Tot nu toe heb ik ze continu het voordeel van de twijfel gegeven. Ik geef het nog een paar dagen de tijd, maar hou dit topic in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
Ik heb kenbaar gemaakt dat ik de overkomst wil ontbinden. Normaal zit er tussen iedere reactie (whatsapp) een uurtje of 6 a 7. Nu krijg ik binnen 10 minuten reactie:
Hi *****, jammer om te horen dat je je order wilt annuleren. Ik begrijp dat je nu lang aan het wachten bent op je pakket.
Ik heb er naar gekeken met een collega van mij en ik kan de annulering doorzetten. Alleen moeten wij hoe dan ook wachten op de conclusie van het pakketonderzoek. Hier kan ik niet omheen.
Verder staat alles er goed in en is alles duidelijk aangegeven, maar ik vraag nog heel even je geduld.
Als notitie heb ik erbij gezet dat je graag je geld terug wilt wanneer het pakket gevonden is.

Groetjes, webshop
Nu ben ik inmiddels zoveel wijzer in dit topic geworden dat ik weet dat ik niet hoef te wachten op de uitkomst van dit onderzoek. De link naar ictrecht lijken ze te negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:21
@holoX
Je hoeft inderdaad niet te wachten. Maar je bent overgeleverd aan de procedure van de webshop.

Je kunt ze natuurlijk wel wijzen op je recht. Maar of ze daar harder van gaan lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Uhm je vergeet hier een paar belangrijke stappen...

Webwinkel geeft aan afgeleverd, dus jij moet ze dan retour inleveren om te ontbinden..

Dus je zal wel degelijk het onderzoek moeten afwachten daarin, ook vind ik persoonlijk altijd dat als iemand ineens roept niet meer nodig dat dit niet in zijn voordeel spreekt want zolang het onderzoek loopt is er nog niet duidelijk of dat postnl ze niet heeft afgeleverd of dat jij ze achter over hebt gedrukt.

Maar de kans dat de webshop jou terugbetaald voordat de lampen retour zijn of het onderzoek van postnl anders aangeeft is erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
holoX schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:06:
Nu ben ik inmiddels zoveel wijzer in dit topic geworden dat ik weet dat ik niet hoef te wachten op de uitkomst van dit onderzoek. De link naar ictrecht lijken ze te negeren.
Normaliter is het het meest verstandig om gewoon aan te geven wat jij wenst (wat je nu dus gedaan hebt) en als de webshop ermee instemt (wat ze hier dus lijken te doen) gewoon voor de rest de webshop te volgen.

Je kan het heel hard gaan proberen te spelen, maar uiteindelijk hebben we hier een rechtssysteem gebaseerd op redelijkheid en billijkheid. Waardoor als het echt voor de rechter komt de webshop enkel hoeft te zeggen "sorry, foutje" en elke rechter geeft hun dan een redelijke termijn (wat over het algemeen 30 dagen is) om het foutje te corrigeren. Omdat fouten maken gewoon menselijk is.

Oftewel ik zou gewoon meegaan met wat de winkel zegt en gewoon verwachten dat je deze maand je geld terug krijgt.
Alleen zou ik voor de zekerheid wel nog wel even een antwoord op hun mail geven waarin je zegt :
- Dat je wilt dat de annulering nu doorgezet wordt (anders kan je later gezeur krijgen over WKOA, nu val je er nog binnen)
- En dat hun wat jou betreft de creditering in gang kunnen zetten en niet hoeven te wachten op het onderzoek aangezien het onderzoek buiten de overeenkomst tussen jou en de webshop valt (het is aan de webshop om aan jou aan te tonen dat jij het ontvangen hebt, niet aan PostNL)
- En dat jij het pakketje per direct en ongeopend terugstuurt mocht het toch nog bezorgd worden bij jou.

Dan heb je het belangrijkste gewoon zwart op wit en binnen alle termijnen staan.

Het hele probleem met dit soort situaties is dat het systeem van PostNL simpelweg lek/ruk is.
Wat zegt een digitale krabbel nou echt? Zegt dat dat het pakketje bij jou bezorgd is of zegt het slechts dat iemand een digitale krabbel gezet heeft?
Want als de webshop wil zeggen dat het afgeleverd is en daarmee zij aan hun plicht voldaan hebben, dan mogen ze wel met iets meer bewijs over de brug komen als slechts een digitale krabbel.

En de hele grote grap is dat het systeem van PostNL lek is en niet gefixed gaat worden omdat de overeenkomst tussen webshop en PostNL totaal anders is als tussen jou en webshop.
Het contract tussen webshop en jou bestaat er voornamelijk uit dat zij het moeten leveren (of aantonen dat het niet geleverd is)
Het contract tussen webshop en PostNL kent (standaard) geen aflevergarantie op persoon of adres. Het is meer een best-effort contract.

Het enige is dat een webshop gewoon de verschillen tussen die contracten incalculeert en daarbij incalculeert hoeveel mensen zich zullen laten overbluffen door een PostNL-"handtekening"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
Gomez12 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:48:
[...]

Normaliter is het het meest verstandig om gewoon aan te geven wat jij wenst (wat je nu dus gedaan hebt) en als de webshop ermee instemt (wat ze hier dus lijken te doen) gewoon voor de rest de webshop te volgen.

Je kan het heel hard gaan proberen te spelen, maar uiteindelijk hebben we hier een rechtssysteem gebaseerd op redelijkheid en billijkheid. Waardoor als het echt voor de rechter komt de webshop enkel hoeft te zeggen "sorry, foutje" en elke rechter geeft hun dan een redelijke termijn (wat over het algemeen 30 dagen is) om het foutje te corrigeren. Omdat fouten maken gewoon menselijk is.

Oftewel ik zou gewoon meegaan met wat de winkel zegt en gewoon verwachten dat je deze maand je geld terug krijgt.
Alleen zou ik voor de zekerheid wel nog wel even een antwoord op hun mail geven waarin je zegt :
- Dat je wilt dat de annulering nu doorgezet wordt (anders kan je later gezeur krijgen over WKOA, nu val je er nog binnen)
- En dat hun wat jou betreft de creditering in gang kunnen zetten en niet hoeven te wachten op het onderzoek aangezien het onderzoek buiten de overeenkomst tussen jou en de webshop valt (het is aan de webshop om aan jou aan te tonen dat jij het ontvangen hebt, niet aan PostNL)
- En dat jij het pakketje per direct en ongeopend terugstuurt mocht het toch nog bezorgd worden bij jou.

Dan heb je het belangrijkste gewoon zwart op wit en binnen alle termijnen staan.

Het hele probleem met dit soort situaties is dat het systeem van PostNL simpelweg lek/ruk is.
Wat zegt een digitale krabbel nou echt? Zegt dat dat het pakketje bij jou bezorgd is of zegt het slechts dat iemand een digitale krabbel gezet heeft?
Want als de webshop wil zeggen dat het afgeleverd is en daarmee zij aan hun plicht voldaan hebben, dan mogen ze wel met iets meer bewijs over de brug komen als slechts een digitale krabbel.

En de hele grote grap is dat het systeem van PostNL lek is en niet gefixed gaat worden omdat de overeenkomst tussen webshop en PostNL totaal anders is als tussen jou en webshop.
Het contract tussen webshop en jou bestaat er voornamelijk uit dat zij het moeten leveren (of aantonen dat het niet geleverd is)
Het contract tussen webshop en PostNL kent (standaard) geen aflevergarantie op persoon of adres. Het is meer een best-effort contract.

Het enige is dat een webshop gewoon de verschillen tussen die contracten incalculeert en daarbij incalculeert hoeveel mensen zich zullen laten overbluffen door een PostNL-"handtekening"
toon volledige bericht
Ik heb bovenstaande zaken nogmaals verhelderd richting de webshop. Lijkt mij inderdaad verstandig dat het 'zwart wit' staat, voor het geval dat.
Er staat overigens geen krabbel of digitale krabbel in de track en trace. Dat heb ik al sinds begin Covid19 niet meer hoeven doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:26

M2M

medicijnman

Ik zou de lampen nogmaals bestellen, bij een andere webshop. Het onderzoek is al gestart, camera beelden en track&trace screenshot bewaren en mochten de originele lampen alsnog binnenkomen, stuur je ze terug onder wet koop op afstand. Mocht het onderzoek niks opleveren dan ontbind je de originele koop.

Eventueel geschil tussen jouw en verzender is een non-issue, eventueel geschil tussen verkoper en verzender is niet jouw probleem.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
M2M schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:41:
Ik zou de lampen nogmaals bestellen, bij een andere webshop. Het onderzoek is al gestart, camera beelden en track&trace screenshot bewaren en mochten de originele lampen alsnog binnenkomen, stuur je ze terug onder wet koop op afstand. Mocht het onderzoek niks opleveren dan ontbind je de originele koop.

Eventueel geschil tussen jouw en verzender is een non-issue, eventueel geschil tussen verkoper en verzender is niet jouw probleem.
De lampen zijn inmiddels al gekocht bij de lokale bouwmarkt. Ik heb dit gedoe met PostNL gewoon nog nooit meegemaakt in al die jaren. En de service van de webshop tovert gewoon geen glimlach op mijn gezicht. Tuurlijk snap ik hun procedures maar het duurt gewoon te lang en mijn partner wordt er al helemaal niet lekker van als zometeen de webshop besluit het bedrag niet te retourneren en we met de rechtsbijstand aan de gang moeten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

holoX schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:47:
[...]

De lampen zijn inmiddels al gekocht bij de lokale bouwmarkt. Ik heb dit gedoe met PostNL gewoon nog nooit meegemaakt in al die jaren. En de service van de webshop tovert gewoon geen glimlach op mijn gezicht. Tuurlijk snap ik hun procedures maar het duurt gewoon te lang en mijn partner wordt er al helemaal niet lekker van als zometeen de webshop besluit het bedrag niet te retourneren en we met de rechtsbijstand aan de gang moeten...
Dat is nu eenmaal het risico van een online bestelling. Als je het fysiek in de winkel haalt, kun je het in de winkel testen, bekijken, kopen en meenemen. Nu moet je vertrouwen op de webshop en verzender. Gelukkig zijn verzendingen in Nederland in de regel prima geregeld. Het grootste euvel is gegooi met pakketjes en hier en daar een zending die "zoek" raakt. Gebeurt en gebeurde met "gewone" post ook wel.

En rechtsbijstand is normaliter niet noodzakelijk. Normaal aangeven bij de webshop en wat geduld hebben.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:20
holoX schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:47:
[...]

En dat gedoe met Postnl is dus ook echt niet jouw probleem, maar die van de webshop.
Jammergenoeg wordt het wel vaak het probleem van de koper en dus is het verstandig hier in het vervolg rekening mee te houden.
Maar er zijn ook wel degelijk webshops die jou niet zo in de steek zouden laten zitten, maar het uiterlijk binnen een aantal dagen al voor je zouden hebben opgelost.

Er valt voor nu dus eigenlijk niets te doen en zit er niks anders op dan te wachten.
Je geld of product ontvang je uiteindelijk wel zoals het er nu naar uit ziet.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:57

FreakNL

Well do ya punk?

Als het een gerenommeerde shop is komt het er goed. Kan je vaak zelf ook wel inschatten...

*knip* Hinten naar de naam van de (web)winkel is niet de bedoeling, zoals eerder ook is aangegeven. Verder is het melden dat jij wel goede ervaringen hebt met een (web)winkel geen nuttige toevoeging.

[ Voor 45% gewijzigd door Yorinn op 02-10-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Tenzij je zelf het transport hebt geregeld, heb je 0 met PostNL te maken. Geadverteerde levertijd is gewoon onderdeel van de overeenkomst. Natuurlijk is het wel pragmatisch om daar een beetje soepel mee om te gaan, maar laat het niet buiten proporties groeien. Als de verkoper adverteert met een levertijd van 1 tot 3 werkdagen, dan heeft hij dus maximaal 3 werkdagen nodig voor een tweede zending. Dan gun je de verkoper dus 3 of 4 werkdagen extra.

Bij mij is het heel simpel: als die tweede zending na die 6 (of 7, komt niet op 1 dag) dagen nog niet onderweg is, dan gaat de koop niet door tenzij er wel enorm zwaarwegende redenen zijn om het toch door te zetten. Een 10 euro lagere prijs is dat nooit. Ik geef het overigens wel altijd netjes aan, dat ik zal ontbinden bij langer uitblijven van levering, omdat de verkoper dan onmogelijk nog kan nakomen.

Verkoper kan dan best wachten tot PostNL tijd heeft voor een papieren onderzoek, maar dan weet hij zeker dat het feest niet doorgaat. Dat onderzoek heeft ook geen invloed op de redelijke termijn waarbinnen ik mijn geld retour verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
M2M schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:50:
[...]

Dat is nu eenmaal het risico van een online bestelling. Als je het fysiek in de winkel haalt, kun je het in de winkel testen, bekijken, kopen en meenemen. Nu moet je vertrouwen op de webshop en verzender. Gelukkig zijn verzendingen in Nederland in de regel prima geregeld. Het grootste euvel is gegooi met pakketjes en hier en daar een zending die "zoek" raakt. Gebeurt en gebeurde met "gewone" post ook wel.

En rechtsbijstand is normaliter niet noodzakelijk. Normaal aangeven bij de webshop en wat geduld hebben.
Daarom achteraf betalen. Gedonder? Gewoon opnieuw bestellen en die andere mocht die ooit komen retour/weigeren aan de deur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

loki504 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:26:
[...]

Daarom achteraf betalen. Gedonder? Gewoon opnieuw bestellen en die andere mocht die ooit komen retour/weigeren aan de deur.
Achteraf betalen kan natuurlijk, maar uiteindelijk komt dat geld toch wel terug. Verkoper mag zelf bepalen hoeveel werk hij daar aan gaat hebben. Hij kan kiezen voor het conflict, maar conflicten kosten tijd.

Ik gebruik Achteraf Betalen eigenlijk alleen bij bestellingen waarvan je weet dat een deel retour moet, kleding bijvoorbeeld. De Achteraf Betalen Toko gaat ook niet stilzitten als er niet betaald wordt. Dan moet je de discussie op 2 fronten gaan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:38:
[...]

Achteraf betalen kan natuurlijk, maar uiteindelijk komt dat geld toch wel terug. Verkoper mag zelf bepalen hoeveel werk hij daar aan gaat hebben. Hij kan kiezen voor het conflict, maar conflicten kosten tijd.

Ik gebruik Achteraf Betalen eigenlijk alleen bij bestellingen waarvan je weet dat een deel retour moet, kleding bijvoorbeeld. De Achteraf Betalen Toko gaat ook niet stilzitten als er niet betaald wordt. Dan moet je de discussie op 2 fronten gaan voeren.
Bij Klarna kan je gewoon aangeven is nog nietsvontvangen/geschil hebt. En dan zetten ze hem gewoon op pauze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

loki504 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:41:
[...]

Bij Klarna kan je gewoon aangeven is nog nietsvontvangen/geschil hebt. En dan zetten ze hem gewoon op pauze.
Ik heb helaas weleens contact gehad met Klarna. Kreeg niet direct de indruk dat ze heel hard voor je gaan lopen. Heb uiteindelijk niets aan ze gehad en heb zelf uit moeten zoeken waarom hun systeem bij mij niet werkte. Heb werkelijk de grootst mogelijke onzin gehoord en het werd een echte kastje-muur situatie tussen H&M en Klarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:48:
[...]

Ik heb helaas weleens contact gehad met Klarna. Kreeg niet direct de indruk dat ze heel hard voor je gaan lopen. Heb uiteindelijk niets aan ze gehad en heb zelf uit moeten zoeken waarom hun systeem bij mij niet werkte. Heb werkelijk de grootst mogelijke onzin gehoord en het werd een echte kastje-muur situatie tussen H&M en Klarna.
Oke. Dat is wel zuur ja. Bij mij werkte het tot 3x vlekkenloos. Misschien hangt het ook van het bedrijf af waar je mee handelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• holoX
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:06:
Tenzij je zelf het transport hebt geregeld, heb je 0 met PostNL te maken. Geadverteerde levertijd is gewoon onderdeel van de overeenkomst. Natuurlijk is het wel pragmatisch om daar een beetje soepel mee om te gaan, maar laat het niet buiten proporties groeien. Als de verkoper adverteert met een levertijd van 1 tot 3 werkdagen, dan heeft hij dus maximaal 3 werkdagen nodig voor een tweede zending. Dan gun je de verkoper dus 3 of 4 werkdagen extra.

Bij mij is het heel simpel: als die tweede zending na die 6 (of 7, komt niet op 1 dag) dagen nog niet onderweg is, dan gaat de koop niet door tenzij er wel enorm zwaarwegende redenen zijn om het toch door te zetten. Een 10 euro lagere prijs is dat nooit. Ik geef het overigens wel altijd netjes aan, dat ik zal ontbinden bij langer uitblijven van levering, omdat de verkoper dan onmogelijk nog kan nakomen.

Verkoper kan dan best wachten tot PostNL tijd heeft voor een papieren onderzoek, maar dan weet hij zeker dat het feest niet doorgaat. Dat onderzoek heeft ook geen invloed op de redelijke termijn waarbinnen ik mijn geld retour verwacht.
Ik weet dat ik niets met PostNL te maken heb inderdaad, dat heb ik ook duidelijk aan de webshop aangeven. Weten ze zelf ook wel natuurlijk, het is geen kleine jongen.
Ik gun ze inmiddels meer dan 3 of 4 werkdagen. Ik gun ze momenteel de 30 dagen maar heb ze wel medegedeeld dat ik de aankoop ontbindt, en de annulering in gang zet binnen de WKOA. Mede door de tips van @Gomez12: Gomez12 in "PostNL onderzoek verdwenen pakket duurt langer dan verwacht"

Ik laat het nu even rusten, maar hou ze wel om de dag scherp via Whatsapp. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• holoX
Eind goed, al goed.
Webshop heeft het aankoopbedrag geretourneerd met het verzoek het pakket alsnog retour te sturen mocht aankomen. Uiteindeljk dus toch alles voor een glimlach.
Bedankt voor jullie reacties.

[ Voor 12% gewijzigd door holoX op 06-10-2020 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@holoX Je kunt meewerken waar nodig aan het zgn onderzoek, maar PostNL start dit pas na 5 werkdagen na verzending. Vaak vertelt een webwinkel dit niet. Je hoeft niet af te wachten op dit onderzoek, want webwinkel heeft gewoon leverplicht aan jou om overeenkomst na te komen.Het hele zoeken naar pakje kan buiten jou om, en dat is een zaak tussen verkoper en partij die levering doet. Komt verkoper de overeenkomst niet na, kun je direct ontbinden. dit alles natuurlijk in alle eerlijkheid, (redelijkheid en billijkheid) waar je door omstandigheden niet kunt eisen dat verkoper direct de volgende dag nieuw levert.

Ik zou ook niet snel gaan ontbinden, dat wekt geen geloofwaardigheid.
Ontbinden kan voortkomen uit communicatie tussen beide partijen(dus niet de pakketbezorgdienst)
Communiceer eerlijk en duidelijk met verkoper, geef dan ook aan wanneer de volgende levering uitblijft, of buiten normale termijn dat je over gaat tot ontbinden. ook de termijn van terugbetaling kan binnen 5 werkdagen
worden aangegeven.

(info voor alle lezers)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
M2M schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:50:
[...]

En jij denkt dat het met beleid naar de fysieke winkel is gebracht? Klinkt erg maar uiteindelijk is de behandeling niet veel anders als van fabriek naar winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

loki504 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:35:
[...]

En jij denkt dat het met beleid naar de fysieke winkel is gebracht? Klinkt erg maar uiteindelijk is de behandeling niet veel anders als van fabriek naar winkel.
Absoluut niet, maar in een fysieke winkel kun je het apparaat testen en de kwaliteit beoordelen voordat je tot aankoop overgaat. Bovendien is met een pallet minder gemakkelijk te gooien 😀

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
M2M schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:07:
[...]

Absoluut niet, maar in een fysieke winkel kun je het apparaat testen en de kwaliteit beoordelen voordat je tot aankoop overgaat. Bovendien is met een pallet minder gemakkelijk te gooien 😀
En hoe komt het op de pallet? En kan ook prima een pallet omvallen en weer opgestapelt En kwaliteit kan je ook thuis bekijken en eventueel terug sturen. Ja kost je 7 a 8 euro. Even shoppen met parkeer geld ben je dat ook kwijt.
Pagina: 1