Vraag

• Halgd97
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-10-2020
Dag allemaal

Ik heb niet zo lang geleden een computer gekocht met een GPU GTX 970, CPU i5-6400.
Na installatie van drivers en dergelijke heb ik wat rare ervaringen.

Vb. League of legends, ik start het spel op oefen modus (dus zonder andere spelers aanwezig) en bereik een fps van 140 - dit verandert niet naarmate ik mijn kwaliteit verbeter of verlager dus op zowel ultra als op low heb ik dezelfde fps. Heb geen vsync aan staan

Ingame dropt deze dan naar rond een 70-80 waarna het vervolgens na een 5 tal minuten dropt naar 50 dan naar 30 en vervolgens daar op blijft haken.

Het zelfde probleem heb ik met World of Warcraft - enkel hierbij geen drops van fps naarmate ik langer speel (enkel in bepaalde zones, dat logisch is - de nieuwe zones zijn inderdaad wat heavier) maar verandert mijn fps niet als ik van low naar medium of high ga - als ik op ultra ga zakt het dan weer wel van 40-50 naar 30.

Kan iemand mij verder helpen?
dank jullie wel

Beste antwoord (via Halgd97 op 01-10-2020 12:17)

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-01 18:30
CPU-gebruik vind ik erg hoog. Weet je zeker dat daar geen bottleneck zit?
Wat je kan proberen om je GPU te stresstesten is je schermresolutie te verhogen naar een resolutie boven dat van je scherm (zal die na het renderen downscalen), en kijken of je GPU dan de 100% aantikt. Moet je gaan naar je nvidia-configuratiescherm en daar een nieuwe resolutie toevoegen.

Alle reacties

• Halgd97
Met ingame bedoel ik wanneer ik een echt spel start - met 9 andere spelers

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:51
Was het hiervoor beter dan ? Als de problemen zijn begonnen na een bepaalde driver installeren zoals je zelf zegt zou ik dat als eerste uitsluiten door een oudere driver weer erop te zetten.

Daarnaast standaard vragen als wat is je temperatuur en load tijdens gamen van cpu en gpu ? Meten is weten.

5800X - B550 - 32GB 3600MHZ - 3080Ti FTW3 Ultra - @4k 144hz / We are all self-made, but only the succesful will admit it.

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:21

Appie

F1RST Racing

Lijkt erop dat je pc aan het throttlen is: installeer een programma dat je temperatuur kan monitoren (HWMonitor) en als je ziet dat de termperatuur hoog is >90c en je CPU downclocked, maak de cpu cooler schoon en vervang je cpu pasta.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:09
Lijkt idd op een temperatuurprobleem.

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10:04
Heb je 't systeem tweedehands gekocht? Dan ben ik bang dat de oude gebruiker de thermal paste niet heeft vervangen, of de CPU koeler o.i.d. zit niet goed bevestigd.

Soundcloud!

• Anoniem: 159816
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Klinkt als een temperatuur probleem, of van de videokaart of van je CPU.

• Halgd97
https://imgur.com/a/dR0Wq7r

Hier zijn jullie de resultaten van mijn 20 minuten spel sessie - slechts 55 °C. Heb gekeken of de CPU en GPU goed samenhoren op https://pc-builds.com/cal..._GTX_970/0FA0LElu/16/100/
blijkt toch ook goed genoeg te zijn?

• Halgd97
Temperaturen CPU rond de 38 - max 40

• DarkUnreal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-01 23:25

DarkUnreal

Postmaster General

Kun je in taskmanager niet zien, of er een applicatie is die wellicht veel resources eet?

13:37

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-01 17:08

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Check je power options eens, en zet hem op high performance.

• Halgd97
Stond op gebalanceerd - heb ook een extra optie 'topprestatie'. Maar heb hem momenteel op high staan, zal eens uittesten

• Halgd97
Geen applicatie die resources eet buiten WoW

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 14:00
Drivers bijgewerkt?
Chipset, video, sound, LAN etc.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-01 17:08

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Halgd97 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 16:42:
https://imgur.com/a/dR0Wq7r

Hier zijn jullie de resultaten van mijn 20 minuten spel sessie - slechts 55 °C. Heb gekeken of de CPU en GPU goed samenhoren op https://pc-builds.com/cal..._GTX_970/0FA0LElu/16/100/
blijkt toch ook goed genoeg te zijn?
Ik zie nu je screenshots pas. GPU 0 is geloof ik je integrated GPU(CPU), en zou verklaren waarom hij bij games de FPS dropt.
Handleiding hoe dat te checken en eventueel aan te passen hier .

• Halgd97
Volgens de taskbar is GPU 0 mijn NVIDIA GPU

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12-01 18:30
CPU-gebruik vind ik erg hoog. Weet je zeker dat daar geen bottleneck zit?
Wat je kan proberen om je GPU te stresstesten is je schermresolutie te verhogen naar een resolutie boven dat van je scherm (zal die na het renderen downscalen), en kijken of je GPU dan de 100% aantikt. Moet je gaan naar je nvidia-configuratiescherm en daar een nieuwe resolutie toevoegen.

• Halgd97
Heb het opgelost - was inderdaad een bottleneck. CPU stond op safe thermo heat, wat mijn cpu capped op 0.8 ghz. Heb het in bios verandert. Dank jullie voor de nodige hulp
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee