Speakers bovenop 5.1 setup: hoe aansluiten op versterker

Pagina: 1
Acties:

• iBramBE
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-10 23:19
Mijn huidige versterker is aan vervanging toe. Momenteel heb ik volgende (inbouw)speakers:

subwoofer: YST-SW012 (100W)
center speaker: Canton CD 150 (100W)
surround front: 2x ArtSound DC700 (50W, 4Ω)
surround back: 2x ArtSound DC1000 (80W, 4Ω)

keuken: 2x ArtSound SQ525.2 (75W) (4 speakers in totaal)

Aangezien alle boxen in dezelfde ruimte hangen en overdag de setup als "radio" gebruikt wordt, had ik graag zonder veel extra kosten de keukenboxen aan dezelfde output gehangen van de andere speakers. Alleen weet ik niet of dit een goed idee is en op wat ik moet letten bij aankoop van een versterker.

Suggesties?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

iBramBE schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:34:
Aangezien alle boxen in dezelfde ruimte hangen en overdag de setup als "radio" gebruikt wordt, had ik graag zonder veel extra kosten de keukenboxen aan dezelfde output gehangen van de andere speakers. Alleen weet ik niet of dit een goed idee is en op wat ik moet letten bij aankoop van een versterker.
Mooiste is om Zone 2 voor de keuken te gebruiken. Receivers die dit kunnen heb je in drie smaken. De één kan de speaker actief aansturen, de andere stuurt alleen signaal waardoor je nog een losse versterker nodig hebt en de derde kan het beide. Enige is dat ik Zone 2 vooral ken met twee speakers, niet vier. Al kan dat wel op worden gelost door de speakers in serie dan wel parallel aan te sluiten (even geen zin om de weerstand op te zoeken om te zien welke vorm de beste is). Met een losse versterker voor Zone 2 kan je nog kiezen voor een stereo versterker met A + B zodat je vier speakers aan kan sluiten. Let ook dat niet alle merken/series alle ingangen op Zone 2 ondersteunen. Radio is veelal geen probleem maar audio van S/PDIF of HDMI naar Zone 2 is veelal pas vanaf hogere series. Denon doet in hun series vanaf de Xx600 alles naar Zone 2, ook de lagere series receivers.

Je kan de speakers in de keuken ook op de overige kanalen van de receiver aansluiten en met radio de receiver op Multi Channel Stereo zetten maar met films wordt het dan wel apart. Dan komen je Atmos of Height kanalen opeens uit de keuken zetten. Als je de speakers in de keuken samen prikt op bijvoorbeeld de Front Left en Front Right dan komen de Fronts ook opeens uit de keuken. Ik zou iets kiezen waarmee je de keuken uit kan schakelen. Desnoods een Speaker Selector of iets in die trant.

Verder is het het standaard lijstje waar je op moet letten. Eigenlijk vooral genoeg aansluitingen en in het geval van HDMI de versie. Daarnaast de dingen als Room EQ. Lijstje is al veel vaker langs gekomen (@Jorgen) en ga ik niet herhalen. Enige wat ik wel wil herhalen is dat vermogen iets is waar je niet op moet letten.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 30-09-2020 14:45 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• iBramBE
FeaR schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:43:
[...]
Als je de speakers in de keuken samen prikt op bijvoorbeeld de Front Left en Front Right dan komen de Fronts ook opeens uit de keuken. Ik zou iets kiezen waarmee je de keuken uit kan schakelen. Desnoods een Speaker Selector of iets in die trant.
Ik had eigenlijk zoiets in gedachten, maar vroeg mij af of dit niet schadelijk is voor de versterker :) Nu hangen ze aan een 2de zone, maar dat is super stil. Jouw uitleg maakt duidelijk waarom: er moet wellicht nog een versterker tussen.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

iBramBE schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:11:
[...]
Jouw uitleg maakt duidelijk waarom: er moet wellicht nog een versterker tussen.
Lijkt me niet. Als je passieve speakers aansluit op een Zone 2 die niet verstrekt is zou daar helemaal geen geluid uit moeten komen. Benoemen welke receiver je nu hebt zou het duidelijk kunnen maken.

• iBramBE
Huidige receiver: RX-V673

* Yamaha :)

[ Voor 23% gewijzigd door iBramBE op 30-09-2020 15:47 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

iBramBE schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:11:
[...]

Ik had eigenlijk zoiets in gedachten, maar vroeg mij af of dit niet schadelijk is voor de versterker :) Nu hangen ze aan een 2de zone, maar dat is super stil. Jouw uitleg maakt duidelijk waarom: er moet wellicht nog een versterker tussen.
Je kan toch volume van de 2e zone gewoon beter instellen?

Zet je AB op zone 2, kies de juiste input en zet het volume hoger:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2nTgObrBo2vPYHhMXWcoqY4cMQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HDFkS47kdITVNqOXIoN5G7dy.png?f=user_large

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• iBramBE
@JvS Neen, dat doet niets. Via instellingen het standaardvolume verhogen werkt ook niet. Maar die receiver heeft nu helemaal de geest gegeven, dus dat is geen optie meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBramBE
Ter info: Yamaha HTR-4072 aangeschaft en de speakers uit de keuken aangesloten op de surround front en dat valt best mee. Voor 5.1 stoort het niet en radio luisteren we op Multi Channel Stereo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

iBramBE schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:36:
Ter info: Yamaha HTR-4072 aangeschaft en de speakers uit de keuken aangesloten op de surround front en dat valt best mee. Voor 5.1 stoort het niet en radio luisteren we op Multi Channel Stereo.
Dus je hebt op de Front Left drie speakers en op de Front Right drie speakers aangesloten? Ik ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt en wat dat met de weerstand doet (en vooral hoe de receiver daarop reageert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:25

JvS

Ik heb hem zelf ook

Drie?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

keuken: 2x ArtSound SQ525.2 (75W) (4 speakers in totaal)
Vier in de keuken verdeeld over de Main Front you dan twee op Front Left en twee op Front Right zijn. Daarbij nog de gewone Front Left en Front Right, kom ik op drie speakers per kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iBramBE
Euh, ja dat klopt. Maar die komen er per 2 in mijn hifi kast terecht. Ze zijn dus per 2 aan elkaar geschakeld, weet alleen niet in serie of parallel. Hele dag gespeeld vandaag en mijn versterker werkt nog? :)
Pagina: 1