Vraag

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Mijn vriendin en ik willen de afrekeningsnota betalen. Het huis is 50/50, we hebben een samenlevingscontract.

Nu vraag ik mij alleen af: kan ik het bedrag in 1x betalen en dat mijn vriendin mij dan de helft overmaakt? Of wordt dit dan als gift gezien door de belastingdienst als ze mij zoveel geld overmaakt?

Door omstandigheden vanuit de bank heb ik niet de ruimte/tijd gehad om dit even goed na te vragen (lang verhaal kort; ze hebben een fout gemaakt en ik moet nu even snel betalen :+)

Beste antwoord (via Douweegbertje op 30-09-2020 14:49)

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nee, het is geen gift. Het kan zijn dat de belastingdienst (als ze je afschriften controleren, kans is verwaarloosbaar) er vragen over hebben, maar als jij dan kunt aantonen dat het gaat om de helft van de afrekennota, zal de belastingdienst daar niet moeilijk over doen.

Wat @Vloris zegt is ook niet waar, want dit heeft niks met fiscaal partnerschap te maken (ten eerste wordt dan niet alle inkomsten op 1 hoop gegooid, ten tweede kun je binnen een fiscaal partnerschap alsnog geld schenken). https://financieel.infonu...-aan-fiscale-partner.html

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 11:30
Het maakt allemaal niks uit: met een 50/50 eigenaarschap van het huis en een notarieel samenlevingscontract ben je voor de belastingdienst fiscaal partner en doe je de belastingaangifte samen.

Dat betekent dat voor de belasting alle inkomsten, aftrekbare uitgaven etc. op één hoop gegooid worden voor de berekening van de definitief te betalen inkomstenbelasting.

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:54

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Topicstarter
Vloris schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:36:
Het maakt allemaal niks uit: met een 50/50 eigenaarschap van het huis en een notarieel samenlevingscontract ben je voor de belastingdienst fiscaal partner en doe je de belastingaangifte samen.

Dat betekent dat voor de belasting alle inkomsten, aftrekbare uitgaven etc. op één hoop gegooid worden voor de berekening van de definitief te betalen inkomstenbelasting.
Uh ja, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik denk dat ik even een 'brainfart' had met al het gezeik van de bank. Heel erg bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Nee, het is geen gift. Het kan zijn dat de belastingdienst (als ze je afschriften controleren, kans is verwaarloosbaar) er vragen over hebben, maar als jij dan kunt aantonen dat het gaat om de helft van de afrekennota, zal de belastingdienst daar niet moeilijk over doen.

Wat @Vloris zegt is ook niet waar, want dit heeft niks met fiscaal partnerschap te maken (ten eerste wordt dan niet alle inkomsten op 1 hoop gegooid, ten tweede kun je binnen een fiscaal partnerschap alsnog geld schenken). https://financieel.infonu...-aan-fiscale-partner.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Douweegbertje schreef op woensdag 30 september 2020 @ 14:41:
[...]

Uh ja, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Ik denk dat ik even een 'brainfart' had met al het gezeik van de bank. Heel erg bedankt!
Zie mijn post hierboven. Hoewel het dus niet uitmaakt, klopt wat hij zegt níet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Het geheel is gewoon een verrekening van onderlinge kosten.
Als een vriendengroep op vakantie gaat, 1 betaalt de boeking en de anderen betalen hun deel aan de eerste, dan heeft dat ook niets met een schenking te maken en is schenkbelasting ook niet van toepassing. Dit is net zoiets.

Zet in de omschrijving van de overboeking van vriendin naar jou duidelijk waar het om gaat (verrekening van voorgeschoten kosten) en dan is het kraakhelder.

Edit: grammatica

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2020 15:08 ]

Pagina: 1