Vraag

• potverdikkies
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-05-2023
Goedenmiddag,

Sinds kort pakt mijn ethernetingang mijn volle 1 gbps niet meer.
Elke keer wanneer ik mijn kabel er in stopt, duurt het zeker 10-15 seconden voordat ik internet heb en daarna krijg ik te zien dat ik 100 mbps krijg ipv de 1GB.

Ligt niet aan de kabel want in andere computers pakt het wel de 1 gbps.

Ligt dit toevallig aan de drivers? Of is mijn ingang gewoon stuk gegaan en werkt nu nog maar voor de helft?

Mijn moederbord is een Gigabyte Z390 Ultra

Iemand enig idee hoe ik dit oplos sinds 100mbps een stuk slomer is dan de 1gbps

Groetjes,

Jaron

Alle reacties

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10

Wallie

Herr

Probeer eens een andere switch, ik heb een Netgear, en daar hebben sommige kaarten ook een probleem mee, gaan ze na lang proberen terug op 100mbps.

Of natuurlijk gewoon een andere kabel, zo getest.

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:23
potverdikkies schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:31:
Sinds kort pakt mijn ethernetingang mijn volle 1 gbps niet meer.
Elke keer wanneer ik mijn kabel er in stopt, duurt het zeker 10-15 seconden voordat ik internet heb en daarna krijg ik te zien dat ik 100 mbps krijg ipv de 1GB.

Ligt niet aan de kabel want in andere computers pakt het wel de 1 gbps.
...dat sluit de kabel niet helemaal uit. Kan zijn dat de verbinding in de connector wat slecht is, dat 'ie net beter contact maakt in een andere computer.
Ligt dit toevallig aan de drivers? Of is mijn ingang gewoon stuk gegaan en werkt nu nog maar voor de helft?

Mijn moederbord is een Gigabyte Z390 Ultra

Iemand enig idee hoe ik dit oplos sinds 100mbps een stuk slomer is dan de 1gbps
In hoeverre merk je dat? Want met regulier internet-browsen, muziek spelen enzo zou je het niet echt mogen merken. Pas met downloads of meerdere streams TV kijken zou je echt tegen die limiet aan moeten komen.

• JustFogMaxi
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-04 11:19

JustFogMaxi

zzzZzZZzZ

Probeer eens de snelheid te forceren op 1gbps in de netwerkkaart properties via Device Manager:
Lijkt op dit:
https://www.linksys.com/support/images/KB945-018_EN_v2.png

• potverdikkies
Bedankt voor jullie reacties.

Geen idee wat je precies bedoelt met een switch, internet onderdelen is niet mijn sterktste punt.
Heb ook op t moment geen nieuwe kabel liggen om t even snel uit te proberen.

Ik merk het pas dat mijn internet slomer is als ik echt spellen download.

En wanneer ik mijn snelheid forceer op 1 gbps in mijn netwerkkaart, zegt die dat mijn hele netwerkkabel niet aangesloten is en dus heb ik geen internet tot ik het weer terug verander naar auto detect.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wie zegt dat je bij download volle snelheid moet halen ?
Welke abonnement heb je , wat doet speedtest, zit je met kabel op je modem of zit et nog een router od tussen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• potverdikkies
Hackus schreef op woensdag 30 september 2020 @ 13:54:
Wie zegt dat je bij download volle snelheid moet halen ?
Welke abonnement heb je , wat doet speedtest, zit je met kabel op je modem of zit et nog een router od tussen
Al die tijd heeft mijn download gewoon de 980mbps download 980mbps upload behaalt omdat volgens mijn netwerk 1 gbps heb en nu dat veranderd is naar 100 mbps haal ik net de 60mbps bij download met de speedtest.

Ik heb een 1 gb abonnement en er zit nog een router tussen in.

Het is gewoon sinds kort dat mijn ingang spontaan niet meer de 1gbps kan lezen en alleen de 100 dus er is niks veranderd met de kabel, router en modem enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:36
Je moet even testen met een fatsoenlijke kabel. Dat de kabel het wel doet met een andere PC zegt niks. Of laat je die ook uren zitten? Kwaliteit van kabels verschilt enorm en als je een kabel hebt die 'net aan' goed genoeg is, dan kan hij in eerste instantie 1Gbit geven maar later toch terugvallen.

Ik had het laatst ook met de kabel van m'n modem naar m'n router, die stond ineens op 10Mbit. Losgetrokken en weer vastgemaakt en nu staat hij weer op 1Gbit, kennelijk is de verbinding dan even slecht geweest waardoor hij is teruggevallen. Een verbinding valt nooit meer 'omhoog'. Betekent toch dat de kabel niet optimaal is, dus die moet vervangen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• potverdikkies
Ik laat het wel weten wanneer ik een andere kabel heb.

• Pirelly
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-05 10:17
Andere poort op je router geprobeerd?
Kan ook kapotte Lan poort zijn. Heb ik ook een keer gehad, na bliksem inslag...

• _trickster_
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-05 17:14
Eventueel om zoals je zelf aangeeft software problemen uit te sluiten zou je ook kunnen kijken met een linux Live CD/USB, zoals ubuntu of Debian.

Dan zou je kunnen kijken of je het linux OS wel Gigabit hebt.
Blijft hij dan daar ook op 100Mbit staan dan zal het een hardware probleem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• potverdikkies
Ingang van mijn lankabel is een pinnetje verbogen waardoor die dus niet meer goed connect

• vanaalten
potverdikkies schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:22:
Ingang van mijn lankabel is een pinnetje verbogen waardoor die dus niet meer goed connect
Dan misschien ook even een kritische blik op de pinnen in de connector aan de PC kant - wellicht dat dat kabel-pinnetje schade aan de pinnen in de PC-connector heeft veroorzaakt.

* vanaalten is ervaringsdeskundige: onlangs een defecte HDMI-poort van een dockingstation, met een verbogen pin. En bleek er dus ook een verbogen pin in de HDMI-kabel connector te zitten...

• potverdikkies
vanaalten schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:49:
[...]

Dan misschien ook even een kritische blik op de pinnen in de connector aan de PC kant - wellicht dat dat kabel-pinnetje schade aan de pinnen in de PC-connector heeft veroorzaakt.

* vanaalten is ervaringsdeskundige: onlangs een defecte HDMI-poort van een dockingstation, met een verbogen pin. En bleek er dus ook een verbogen pin in de HDMI-kabel connector te zitten...
Daar is ook een pinnetje verbogen. Dus het lag eigenlijk een beetje aan beide.

• vanaalten
potverdikkies schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:38:
[...]

Daar is ook een pinnetje verbogen. Dus het lag eigenlijk een beetje aan beide.
...dan misschien voor de zekerheid even in de connectoren van de andere PC('s) kijken waar je die kabel bij hebt geprobeerd, of daar tijdens het testen niets is verbogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• potverdikkies
vanaalten schreef op woensdag 30 september 2020 @ 20:41:
[...]

...dan misschien voor de zekerheid even in de connectoren van de andere PC('s) kijken waar je die kabel bij hebt geprobeerd, of daar tijdens het testen niets is verbogen.
Nee gelukkig niet, niks beschadigd en gelukkig nu ook de probleem opgelost.

Bedankt allemaal voor jullie reacties
Pagina: 1