Vraag

• JKforyou
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-11 19:08
Nieuwe smartphone
Android met redelijk goede camera

Maximaal 400 euro
Tussen de 250 en 400 euro

Surfen, filmpjes kijken, muziek luisteren en foto's nemen
Uiteraard blijft bellen een belangrijke taak, maar ook social media, filmpjes kijken en fotograferen zijn de meest veelkomende zaken die ik doe. Na het telefoneren blijft foto's en filmpes maken het belangrijkst. Ik heb geen specifieke eissen, maar het zou leuk zijn als het toestel weer een paar jaar mee kan. 5G is geen vereiste, en omdat ik geen spelletjes speel lijkt me 90hz of 120hz ook geen directe vereiste (tenzij jullie daar abders over denken). Wat wel redelijk belangrijk is is het update beleid. Een smartphone die minimaal een update krijgt naar Android 11, maar liever nog ook android 12. Als belangrijkste eis heb ik de helderheid van het beeldscherm, die moet in vol zonlicht goed afleesbaar zijn/blijven.

Waar ik zelf naar gekeken had
Ik heb zelf de volgende toestellen met veel aandacht bekeken;

Xiaomi Redmi Note 9 Pro
Xiaomi Mi Note 10 Lite
Xiaomi Mi 10 Lite
Xiaomi Poco X3
Xiaomi Poco F2
en de OnePlus Nord

Ik twijfel zelf het meest tussen de Xiaomi Poco X3 en de Xiaomi Mi Note 10 lite (vooral om prijstechnische redenen), en anders de Xiaomi Poco F2 Pro en de OnePlus Nord.

Mijn vragen?
Wat zou jullie voorkeur zijn (het liefts met een toelichting), en op basis van mijn gebruik (foto's, filmpjes maken) zouden jullie adviseren. De batterij is ook redelijk belangrijk. Ik moet me geen zorgen hoeven maken dat ik de dag niet doorkomt.

Mochten jullie andere tips/ideeen hebben dan zij die naturulijk ook van harte welkom.

Alle reacties

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:01
Ik heb zelf sinds kort de Motorola G9 (Plus), deze heeft een behoorlijke accu die bij mijn gebruik (ik speel wel af en toe spelletjes, maar niets waarvoor je hogere verversingsfrequentie nodig hebt) door de dag heen, bel redelijk veel en vind het wel belangrijk dat je fatsoenlijk foto's en filmpjes kan maken.
Ik ben er erg blij mee (Android 10 staat er al op) en voldoet aan mijn eisen, ook omdat 1 van mijn eisen Dual Sim is ivm een privé en zakelijke simkaart. (zou misschien ook een optie kunnen zijn voor je)

Een voorkeur tussen de 2 telefoons die jij overhoudt, is lastig en vooral smaak denk ik. Als ik puur kijk naar de Specs zou mijn voorkeur uitgaan naar de Note, enerzijds is die iets compacter, ik vind de telefoons al zo groot tegenwoordig. Anderzijds geen 120Hz scherm (heb je niet nodig) en ipv een LCD een Oled (lager verbruik?) scherm op de Note. Qua accu verwacht ik dan ook dat de Note het langer volhoudt dan de Poco.

Verder zijn de specificaties redelijk gelijk en zeker (meer dan) voldoende voor wat je ermee wilt doen.

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Ik zou voor de wat betere Mi 10 Lite ipv de Mi Note 10 Lite gaan.
Dan heb je 5G ondersteuning, een betere processor en voor €279 de 6GB/128 versie via mi.com/nl met de code XiaomiNL.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Ik zou de Pixel 4a aan je lijstje toevoegen. Officieel niet in Nederland verkrijgbaar, maar daar vind je in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2010822 oplossingen voor.

Aangezien je geen spelletjes speelt is de hardware van de 4a toereikend. De camera is uitstekend. En qua software updates zit je met een Pixel gebeiteld.

• ChinaGeek
Met een Xiaomi ook.
En kost een best pak minder.

• JKforyou
NielsFL schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:59:
Ik zou de Pixel 4a aan je lijstje toevoegen. Officieel niet in Nederland verkrijgbaar, maar daar vind je in https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2010822 oplossingen voor.

Aangezien je geen spelletjes speelt is de hardware van de 4a toereikend. De camera is uitstekend. En qua software updates zit je met een Pixel gebeiteld.
De schermgrote is mij wat aan de kleine kant, ik heb persoonlijk liever een wat groter scherm. Maar het toestel maakt inderdaad zeer mooie foto's.

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:54
Een 90hz of 120hz scherm is vooral fijn met scrollen. Het is net wat soepeler dan 60hz, maar je hebt het niet per se nodig.

De Xiaomi Mi 10 Lite is tot nu toe de beste keuze. Je zou nog kunnen wachten op de Realme 7 Pro. Deze komt binnenkort uit en gaat denk ik net als de Realme 6 Pro €349 euro kosten.

• JKforyou
jbdeiman schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:48:
Ik heb zelf sinds kort de Motorola G9 (Plus), deze heeft een behoorlijke accu die bij mijn gebruik (ik speel wel af en toe spelletjes, maar niets waarvoor je hogere verversingsfrequentie nodig hebt) door de dag heen, bel redelijk veel en vind het wel belangrijk dat je fatsoenlijk foto's en filmpjes kan maken.
Ik ben er erg blij mee (Android 10 staat er al op) en voldoet aan mijn eisen, ook omdat 1 van mijn eisen Dual Sim is ivm een privé en zakelijke simkaart. (zou misschien ook een optie kunnen zijn voor je)

Een voorkeur tussen de 2 telefoons die jij overhoudt, is lastig en vooral smaak denk ik. Als ik puur kijk naar de Specs zou mijn voorkeur uitgaan naar de Note, enerzijds is die iets compacter, ik vind de telefoons al zo groot tegenwoordig. Anderzijds geen 120Hz scherm (heb je niet nodig) en ipv een LCD een Oled (lager verbruik?) scherm op de Note. Qua accu verwacht ik dan ook dat de Note het langer volhoudt dan de Poco.

Verder zijn de specificaties redelijk gelijk en zeker (meer dan) voldoende voor wat je ermee wilt doen.
Ik heb vanmiddag de nodige reviews gelezen en daar zijn nogal wat opmerkingen m.b.t. de camera. Die zou niet altijd even lekker werken, heb jij daar ervaring mee?

Bedankt voor de tip, de genoemde Motorolla heb ik nog niet bekeken, dus dat ga ik nog even doen. Hoewel ik niet kapot bent van het update beleid van Motorolla.

[ Voor 5% gewijzigd door JKforyou op 30-09-2020 16:39 ]

• PietjeKlaassen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-10 16:15
ChinaGeek schreef op woensdag 30 september 2020 @ 11:56:
Ik zou voor de wat betere Mi 10 Lite ipv de Mi Note 10 Lite gaan.
Dan heb je 5G ondersteuning, een betere processor en voor €279 de 6GB/128 versie via mi.com/nl met de code XiaomiNL.
De Mi 10 Lite spreekt mij ook erg aan, heeft dit toestel ingebouwde ads? Dit is namelijk waarom ik niet voor de nieuwe pocophone wil kiezen, en is voor mij wel een belangrijke factor.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:09
Die ingebouwde adds kan je aan en uit zetten. Als je ze liever niet wilt kan je ze er ook volledig uit slopen.

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
PietjeKlaassen schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:01:
[...]

De Mi 10 Lite spreekt mij ook erg aan, heeft dit toestel ingebouwde ads? Dit is namelijk waarom ik niet voor de nieuwe pocophone wil kiezen, en is voor mij wel een belangrijke factor.
Ja, alle Xiaomi toestellen (op die met Android One na) hebben ingebouwde ads, maar je kunt die ads wel uitzetten. Zowel tijdens installatie als na in gebruik name kan dat.

Een stapje verder kan ook nog met een custom rom van Xiaomi.eu, dan is het advertentie framework er uit gesloopt, dus hoef je het niet uit te zetten.

Of je betaald meer en kiest voor een OnePlus Nord. Die is zonder ads.

• PietjeKlaassen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22-10 16:15
99ruud99 schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:03:
Die ingebouwde adds kan je aan en uit zetten. Als je ze liever niet wilt kan je ze er ook volledig uit slopen.
Oké nice. Volledig eruit slopen, is dit eenvoudig voor een leek?

Btw, ik zie nu dat de Mi 10T Lite ook binnen 2 weken uitkomt.

nieuws: Xiaomi presenteert Mi 10T Lite met nieuwe Snapdragon 750G-soc voor 28...

Wat denken jullie van de Mi 10T in vergelijking met de Mi 10 Lite?

• ChinaGeek
PietjeKlaassen schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

nieuws: Xiaomi presenteert Mi 10T Lite met nieuwe Snapdragon 750G-soc voor 28...

Buiten de 120 hz en de iets betere camera en iets grotere batterij, ontloopt het elkaar niets. De mi 10t zal minstens 50 euro meer kosten, dat is ie wat mij betreft niet waard.

• Potenscia
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09-09 09:51
PietjeKlaassen schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:08:
[...]

https://m.gsmarena.com/co...0480&idPhone2=10159#diff-

Hier een vergelijking. Er zijn meer interessante verschillen dan ChinaGeek doet vermoeden. Denk aan sneller laden en stereo speakers.

• ChinaGeek
Potenscia schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 11:43:
[...]

https://m.gsmarena.com/co...0480&idPhone2=10159#diff-

Hier een vergelijking. Er zijn meer interessante verschillen dan ChinaGeek doet vermoeden. Denk aan sneller laden en stereo speakers.
Minder snelle processor, LCD van de 10T vs AMOLED van de 10.
Als hij daadwerkelijk rond de 50 euro verschilt, lijkt mij die 10 minuten minder lang laden en die speakers (ik vind het echt nonsens, stereo of monospeakers) niet van belang.
Pagina: 1