Vraag

• dideveed
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-10-2020
Mijn vraag :?
...
Ik heb 2 WD nassen mybooklive (via LAN aangesloten hebben alleen maar LAN). Ik heb deze altijd gebruikt zonder problemen op mijn android box (via wifi of kabel) met kodi en via de laptop (via wifi) met vlc. Samen met mijn D-link DIR 605L (Ziggo modem in bridge mode).

Nu heb ik een nieuw modem gekregen van ziggo omdat er een issue was, dit is een "connection box".
Wat er gebeurd is dat als ik de NAS benader via de android box (wifi))(kodi) knalt deze er na 29 min uit. kodi geeft soms de melding "error Invalid argument" en soms zwart beeld en soms springt hij gewoon terug naar de lijst met video's. Als je de NAS via de laptop (wifi ) benadert via vlc begint hij te bufferen. Er is dus blijkbaar iets aan de hand in de nieuwe situatie met het data verkeer tussen NAS en andere apparaten.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
2 NASsen WD mylivebook met de laatste firmware. Verbonden via LAN.

Android box met kodi laatste versie die in kan aansluiten via wifi of LAN.

Laptop win 10 via wifi.

Ziggo Connection Box.

D-link DIR 605L als access point puur als test.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik heb de android box aangesloten via een LAN kabel i.p.v. wifi en dan gaat het wel beter. Hij stopt dan niet bij 29 min maar heeft wel een aantal buffer momenten. Het beeld stopt dan en loopt dan versnelt door naar het juiste punt.

Ik heb een access point gemaakt van de D-link. Als ik de NAS aansluit op dit access point is er geen probleem en loopt alles oke! Het enige verschil wat ik kon ontdekken was dat het access point op 100 Full duplex draait en de "connection box" op 1000 Full duplex. Ik heb de NAS via ssh op 100 Full duplex gezet maar dat maakte niets uit.

Ik heb de NAS via ssh in de file smb.conf de regel "smb ports = 139" toegevoegd omdat ik ergens gelezen had dat dit een trage verbinding zou verhelpen maar voor mij maakt het niet uit.

Ik heb de 2de NAS geprobeerd dit is een backup, en deze heeft exact hetzelfde issue.

Ik heb op de "connection box" alle beveiligingen uit gezet met uitzondering van firewall en port scan.

Ik heb Ziggo gebeld om te vragen of dit issue bekend is. Zij gaven aan ook niet veel in te kunnen stellen m.b.t. de LAN poorten. Ik kan zelf niets aanpassen op de LAN poorten zoals duplex of speed van de "connection box". Ze hadden geen idee.

Netflix op de android box via wifi draait gewoon door zonder enig issue.

Omdat het access point ook via de "connection box" LAN is aangesloten en hier geen issue is, is voor mij ook vreemd. Het gaat onder de streep toch via de LAN poort van de "connection box". :?

Conclusie die ik trek is dat het access point (de oude d-link) iets doet met het verkeer naast de 100Full duplex dan wat invloed heeft op de NAS. Maar ik ben er nou al dagen mee bezig en snap het echt niet. En om nou de "connection box" in bridge mode te zetten is ook weer niet echt ideaal omdat de wifi echt goed is.

iemand een idee? ;)

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:17
In ieder geval is een actie als de connect box in bridge mode te zetten of welke instelling van die connectbox dan ook volkomen zinloos.
Zoals Ziggo al zei, dit speelt zich alleen af aan de lan kant en heeft niets met de connect box te maken, tenzij een poort van de switch die daar zit ingebouwd defect zou zijn, wat zeer onwaarschijnlijk is.

Die mybooks life en zijn firmware zijn een beetje antiek zie:
https://techrevelations.d...-nas-is-not-safe-anymore/
Ze zullen dan ook wel niet al te best performen.

Dat gezegd hebbende zou ik een controleren welke versie van smb die kodi machine gebruikt, als dat smb 1 is verklaart dat je probleem, kijk of je dat ding op smb 2 kunt zetten.
Die mybook kan in ieder geval smb 2 aan want windows 10 heeft standaard smb 1 uit staan.

Verder klinkt het in ieder geval dat je tamelijk slechte wifi hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dideveed
Hoi Ben(V),

Bedankt voor je reactie!

Voor wat betreft de wifi dat is volle bak. Netflix heeft zoals aangegeven geen enkel probleem met dezelfde wifi. En zoals ook aangegeven met de LAN kabel in de android box gaat hij bufferen. Ik moet zeggen dat de wifi van de "connect box" super is. Het maakt ook niet uit of ik nou op de NAS een film van 700MB start of een van 4GB. zelfde issue.

Ik zal eens kijken of er ergens wat op die android geconfigureerd kan worden v.w.b. SMB protocol. Maar zoals al aangegeven draait op een laptop via vlc het ook niet goed, dan gaat hij bufferen.

Die WDs zijn idd antiek maar ja ze hebben het altijd super gedaan dus dan is het toch jammer om ze weg te doen terwijl ze het gewoon deden.

Er moet iets anders zijn met de LAN poort van de "connection box" t.o.v. van de LAN poort van de D-link Ik heb 2 poorten geprobeerd en 2 verschillende kabels. Ik moet zeggen toen ik die "connection box" kreeg verwachte ik natuurlijk altijd ff wat issues, maar niet met het LAN gedeelte das normaal altijd zonder issues. Maar ja zo zie je maar weer.

Voor wat het security gedeelte dat outdated is. Dat is natuurlijk altijd we minder, maar deze NASsen staan achter een NAT en geen port forwarding, uPNP uit. Dus je moet op het LAN komen om ze te hacken.

Ik bedoelde met "connection box" in bridge mode dat ik dan weer de oude D-link zou kunnen gebruiken voor het verkeer en dan werkt het weer zoals vanouds. Alleen zou dat jammer zijn die D-link is lang niet zo snel als de "connect box"

• Ben(V)
Als je denkt dat het aan de lan poort van de connectbox ligt dan kun je voor een test die D-link als switch gebruiken.
Dus een lan poort van die D-link aan een lan poort van de connectbox en je mybook alsook die kodi iederook aan een lan poort van je D-link

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dideveed
Hoi Ben,

Dat heb ik al gedaan. Maar dan in de vorm van een access point. De D-link is dan met een LAN kabel aangesloten op de cb LAN poort. Dan werkt het wel, ondanks dat het onder de streep via de LAN poort van de cb gaat. Maar dit had ik ook al in mijn vraag uitgelegd.

Even nog wat extra info:
In kodi kun je het SMB protocol instellen. Deze werkt alleen op SMBv1 de rest werkt niet. Maar dan heb ik hetzelfde issue.
In kodi kun je ook via NFS een verbinding maken, zelfde issue. Nu is het SMB misschien wat minder verdacht.

[ Voor 32% gewijzigd door dideveed op 30-09-2020 16:09 . Reden: Extra info ]

• dideveed
Omdat de verbinding even weg lijkt te zijn zou het te maken kunnen hebben met de authenticator. De Reauthenticator Timer staat bij sommige routers op 30 min, nou dat klopt aardig. Het zou kunnen dat op de LAN poort van de cb ook een authenticator actief is en dat dat nieuw is t.o.v. de D-link. Als je een verbinding hebt en samba kan niet tijdens een sessie omgaan met de authenticator omdat deze normaal 1 maal aan het begin plaatsvind knalt hij eruit. De Reauthenticator Timer is helaas niet in te stellen op de cb, anders kon ik ff testen. Dit zou ook verklaren waarom ik het op alle devices heb. Dit is slecht een hypothese!

• Ben(V)
Ik ken een reauthenticator alleen van 8021.x, dus ik denk niet dat hier iets mee te maken heeft.
Een connectbox doet niet aan autheticatie.

Als die kodi enkel smb1 kent is dat in ieder geval een bottleneck en nfs is wat dat betreft niets beter.
Heeft die kodi soms ook enkel een 100Mbps mogelijkheid?

Maar het meest waarschijnlijke is dan een slechte kabel of connector of een netwerkpoort die net op het randje opereert en wel met een oude d-link wil praten en niet met een moderne connectbox.

• dideveed
Ik ken reauthenticator ook alleen van wifi. Maar wie weet, waarom zou je dat ook niet op LAN kunnen activeren.

Kodi kan SMB v1 -2 en 3. Alleen als ik hem op 1 zet kan ik de NAS benaderen. De android kodi is idd 100Mbps maar ik gebruik normaal wifi die zit praktisch gezien iets lager en heeft altijd gewerkt.

Wat de kabels betreft ik heb er 2 geprobeerd en ook 2 poorten zoals reeds aangegeven. De kabels hebben het altijd gewoon gedaan op 100 maar draaien nu op 1000. Het zijn cat 5e kabels. Maar ook zoals reeds aangegeven werkt het niet als ik de NAS via ssh op 100 zet, dus daarmee is de snelheid uitgesloten.

[ Voor 1% gewijzigd door dideveed op 30-09-2020 21:38 . Reden: Foutje.. ]

Pagina: 1