Laptop met externe monitor: hoe weet ik wat compatible is?

Pagina: 1
Acties:

• _pix
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-06 08:28
Ik gebruik mijn laptop regelmatig icm een 22" of 24" monitor. Werkt prima. Zou graag naar een wat groter scherm overstappen. Heb deze week een 34" monitor aangesloten, maar dat werkte niet: de monitor herkent geen input en de laptop detecteert geen extern scherm.

Heb inmiddels wat verschillende kabels gebruikt en geprobeerd of windows of software als Ultramon de connectie kan leggen, maar ik krijg het niet voor elkaar. Vermoed dat de monitor (/resolutie) gewoon te groot is voor de grafische kaart. Kom er niet uit of dat nu 100% zeker het probleem is en vooral: wat de laptop dan wél maximaal aankan. Ik zou graag naar in ieder geval 27 of 29 inch gaan (en richting 34 indien mogelijk...). Kan iemand me in de juiste richting wijzen?In alle gevallen heb ik de laptop en monitor verbonden dmv HDMI. De 34" monitor en de laptop beschikkken beiden over USB-C, dat zou ik nog kunnen proberen? Gok zelf dat het qua hardware gewoon niet compatible is, maar weet niet goed waar ik naar moet kijken - moet ik een extern scherm uitkiezen met dezelfde max resolutie (1920x1080) als de laptop zelf? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Is het echt zo'n makkelijke vraag? ;( Ik kom er serieus niet uit. De 22" en 24" monitoren die prima werken zijn allebei full hd 1920x1080 en 16:9.

De 34" is 2560x1080 en 21:9. Ik kan prima snappen dat mijn laptop met basic videokaart dat niet trekt, maar ik kan geen uitsluitsel vinden of bijv een 29" 4k 16:9 (flink hogere resolutie, zelfde verhouding) dan wel een optie is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Puur op basis van de specs van de laptop (Intel chipset en HDMI), kan het zijn dat de HDMI-poort een 1.4b is en in het meest gunstige geval een 2.0.

Je zal (toch / helaas) echt even je handleiding van je laptop en/of Acer moeten raadplegen wat de maximale output is (resolutie en frequentie) over HDMI. En daarna ook zeker heeeeel goed zoeken of je wel video-out hebt over USB-C.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:58
Normaal zou het niet moeten uitmaken, al je laptop wilt kan hij zelfs HD op een 32 inch projecteren.
Heb je wel even geprobeerd je scherm te dupliceren (handmatig) na koppelen?
(Dat kan zelfs als er geen scherm gekoppeld is, alleen doet t dan niet zoveel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MAX3400 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:52:
Puur op basis van de specs van de laptop (Intel chipset en HDMI), kan het zijn dat de HDMI-poort een 1.4b is en in het meest gunstige geval een 2.0.

Je zal (toch / helaas) echt even je handleiding van je laptop en/of Acer moeten raadplegen wat de maximale output is (resolutie en frequentie) over HDMI. En daarna ook zeker heeeeel goed zoeken of je wel video-out hebt over USB-C.
Dat zou normaal gesproken echter relevant zijn als je een 4k scherm eraan hebt. Een 2560x1080 scherm moet gewoon probleemloos werken op elke HDMI poort normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Sissors schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:55:
[...]

Dat zou normaal gesproken
Normaal gesproken komt er dan ook geen topic over dat het niet werkt...

Ik heb overigens een Probook 440 G5 en die spuugt netjes (alhoewel onhandig) 2160p30 over HDMI1.4 eruit en dat is een i5-8xxxU. Zeg dus expliciet niet dat de Acer laptop uit de topicstart het "dus" ook moet kunnen echter het werkt niet.

Het kan natuurlijk ook zijn (wie weet) dat Acer in de BIOS een minimale hoeveelheid shared RAM heeft toegewezen waardoor 1080p+ niet kan worden aangestuurd. Of dat er andere zaken zijn zoals gewoon een driver die dwarsligt dat het niet werkt.

Echter, ik lees slechts aannames / gokjes van de topicstarter waarom het niet werkt. Maar dat het niet werkt, dat is evident en dus handleiding / fabrikant / verkoper een raadplegen?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Punt is dat het dus niet relevant is of er een HDMI 1.4 of 2.0 poort op zit, beide moeten het prima kunnen. Zelfs als de laptop niet meer dan Full HD aan kan (wat heel onwaarschijnlijk is, maar niet onmogelijk gezien een recent topic over een HP laptop met een design fout), dan nog zou die laptop gewoon dat scherm moeten aansturen, alleen op een lagere resolutie.

Oftewel er is ook de optie dat het scherm defect is. Of de kabel als er een andere kabel wordt gebruikt. En zeker ervan dat de connector helemaal erin is geduwd van de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Bedankt voor al jullie reacties en suggesties! Wordt zeer gewaardeerd! Ik zie een aantal dingen die ik kan proberen, zoals de bios nakijken en het handmatige dupliceren (heb vooralsnog alleen geprobeerd het beeldscherm uit te breiden). Het zou in theorie ook kunnen dat de HDMI-poort van het 34" scherm niet werkt. Dat scherm is pas een maand oud, maar ik heb 'm normaal via DP aangesloten dus het zóu kunnen dat die poort niet werkt, dat had ik over het hoofd gezien. Ga ik testen.

Het gaat om apparatuur op mijn (zzp) kantoor, nu heb ik helaas een paar dagen terug m'n enkel gebroken dus het duurt denk ik even voor ik bovenstaande kan proberen. Ietwat loze reactie voor nu, maar wilde wel graag aangeven dat alle input gewaardeerd wordt! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _pix
Vandaag weer op kantoor en het is me op de een of andere manier gelukt om de laptop en 34" monitor samen te laten werken. Wat de trick deed: andere HDMI kabel en handmatig de functie scherm dupliceren activeren. De eerder gebruikte kabel werkt prima ism andere monitoren, ik heb geen idee waarom deze combinatie niet wilde. De functie scherm dupliceren met oude kabel had geen effect. Enkel nieuwe kabel had geen effect. Nieuwe kabel + die functie gaf wél beeld.

Logisch? Niet echt denk ik... Maar ik ben er blij mee. Ik noteer het nog maar even voor het geval iemand ooit met een soortgelijk probleem zit. Bedankt voor alle suggesties hier! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:58
Waarschijnlijk heb je HDMI 1.4 en dan zal je scherm op 30 Hz lopen.
Je kunt in de Intel software een custom resolutie aanmaken waardoor je de monitor op 50hz kan aansturen, dat is wat minder hakkelig. Of je gebruikt CRU (Custom Resolution Utility).
Pagina: 1